Toon posts:

[RH7.2] Waar staan de aliasen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu mijn servertje aan het installeren maar ik weet niet waar mijn aliasen staan. Voor de gebruikers zelf staan ze in de homedir .bashrc maar voor de root is dit niet het geval! Waar staan ze wel ik heb hem nu in mijn /etc/bashrc gezet maar horen ze daar nou wel? :?
Ik heb al gekeken in /root/.profile of /etc/.profile maar iik kan niets vinden. :'(

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

Volgens mij geldt '/etc/profile' (ZONDER puntje) toch echt voor alle users, althans bij mij wel.

Verwijderd

normaal gesproken staan ze in /etc/profile (idd zonder puntje of in ~/.profile (user-specifiek)... als je zelf aliases wilt toevoegen, maakt het eigenlijk weinig uit jn welke van de 4 files je ze zet... het mag in /etc/bashrc, /etc/profile, ~/.profile of ~/.bashrc... meer gebruikelijk is om de aliases in je profile te zetten, en niet in bashrc...

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan het dan dat ll al standaard bij de installatie wordt in gesteld voor elke user als alias ll='ls -l' maar deze kan ik nergens wijzigen omdat ik hem niet kan vinden.

Verwijderd

Gebruik zelf suse... en ik heb alias ll='ls -l' terug kunnen vinden in /etc/bash.bashrc (suse versie van /etc/bashrc zeg maar)... hij moet er toch echt in staan hoor, in een van de genoemde config files

Verwijderd

die ll alias staat in /etc/profile.d/colorls.sh

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

Als je een stukje tekst niet kan vinden is het een kwestie van
code:
1
grep -r 'stukjetekstdatjewilvinden' /waarjevermoedt

De '-r' flag is dan om de onderliggende dir's ook te doorzoeken (recursive).

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Op donderdag 25 april 2002 15:52 schreef MBMarduk het volgende:
Als je een stukje tekst niet kan vinden is het een kwestie van
code:
1
grep -r 'stukjetekstdatjewilvinden' /waarjevermoedt

De '-r' flag is dan om de onderliggende dir's ook te doorzoeken (recursive).
Jep, en de -i switch is ook vaak erg handig, dat staat voor case-insensitive

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

/etc/aliases

?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op donderdag 25 april 2002 16:40 schreef BlackStar het volgende:
/etc/aliases

?
Nee. In /etc/aliases staan de email-aliases, en hebben niks met bash aliases te maken.
Pagina: 1