Kernel 2.4.18+SiS735 UDMA inmiddels safe?

Pagina: 1
Acties:

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik word inmiddels wel erg ongeduldig om weer 'ns zonder 'ide=nodma' te hoeven booten en 'hdparm -d1' te gebruiken.
Toen ik half december m'n K7S5A mobo kocht waren er nogal wat verontrustende berichten op de LKML te lezen over corruptie enzo (Ik was toen algauw 2 partities kwijt met 2.4.17 ofzo).
Ik heb met de SiS-maintainer wat ge-e-mailed en het lijkt al 2 maanden stil over dit onderwerp.

Zijn er mensen die deze chipset inmiddels zonder problemen draaiende hebben op UDMA??

• MBMarduk
  • Niet online
*schop*
:'(

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
Ik heb een K7S5A en ik draai (met 2 ATA33 schijven) zonder problemen linux..

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 11:40

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Op woensdag 24 april 2002 22:23 schreef AMDude het volgende:
Ik heb een K7S5A en ik draai (met 2 ATA33 schijven) zonder problemen linux..
Met welke kernel ?

• Dirk J
Op woensdag 24 april 2002 22:37 schreef Priyantha Bleeker het volgende:

[..]

Met welke kernel ?
2.4.18
Mandrake 8.2

• JackHoeb
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10-2022

JackHoeb

Ben d'r klaar voor!

?? was er dan een probleem met die sis735 chipset, draai er toch al een hele tijd Mandrake-Linux mee? En m'n PC staat bijna 24 uur per dag te draaien? Overigens zag ik dat je lan had uitgezet in de bios, gebruik je een andere netwerkaart dan? Die SiS900 lan draait als een trein hier!

• MBMarduk
  • Niet online
Op donderdag 25 april 2002 00:06 schreef JackHoeb het volgende:

?? was er dan een probleem met die sis735 chipset,
Met de chipset ZELF niet nee, alleen de initialization strings ofzoiets dergelijks als ik het me goed kan herinneren.
draai er toch al een hele tijd Mandrake-Linux mee? En m'n PC staat bijna 24 uur per dag te draaien? Overigens zag ik dat je lan had uitgezet in de bios, gebruik je een andere netwerkaart dan? Die SiS900 lan draait als een trein hier!
Jaja maar draai je met DMA aan? Doe eens 'hdparm /dev/hda' (of b,c,d --> waar je HDD dan zit) en kijk of "using_dma = 0 (off)" dan "1 (on)" zegt want juist dat ben je vergeten te vertellen.
En inderdaad, die SiS900 LAN is een snelle rakker.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 16:06
Ik draai sinds februari gentoo op mijn K7S5A met kernels 16,17, 18 en nu een pre 19 geloof ik :)

Probleem was kans op dataloss. Ik heb er echter nog nooit last van gehad en ik gebruik wel hdparm

• Dirk J
Op donderdag 25 april 2002 10:41 schreef MBMarduk het volgende:
Jaja maar draai je met DMA aan? Doe eens 'hdparm /dev/hda' (of b,c,d --> waar je HDD dan zit) en kijk of "using_dma = 0 (off)" dan "1 (on)" zegt want juist dat ben je vergeten te vertellen.
En als je hdparm niet hebt :?

• MBMarduk
  • Niet online
Op donderdag 25 april 2002 11:45 schreef AMDude het volgende:

[..]

En als je hdparm niet hebt :?
Lijkt me errug sterk, zorg wel dat je de commando als ROOT geeft want USERS kunnen er niet bij.
En Balk:
Ik heb -zoals hierboven vermeld- 1ste hands ervaring met data loss :'( en dat met een Seagate Medalist Pro die mij sinds 1998 probleemloos heeft gediend op een Asus met Intel PIIX chipset. Binnen 1-2 dagen op de nieuwe ECS mobo en *floeps* 2 partities weg.
Toeval kan altijd maar dit leek mij wel erg verdacht zo.

• JackHoeb

JackHoeb

Ben d'r klaar voor!

En als je hdparm niet hebt
Ga naar rpmfind.net en download het progje daar!
"using_dma = 1 (on)"

Zonder dit in Mandrake vooraf aan te geven of in te stellen. :z

• Dirk J
Op donderdag 25 april 2002 15:43 schreef MBMarduk het volgende:

[..]

Lijkt me errug sterk, zorg wel dat je de commando als ROOT geeft want USERS kunnen er niet bij.
En Balk:
Ik heb -zoals hierboven vermeld- 1ste hands ervaring met data loss :'( en dat met een Seagate Medalist Pro die mij sinds 1998 probleemloos heeft gediend op een Asus met Intel PIIX chipset. Binnen 1-2 dagen op de nieuwe ECS mobo en *floeps* 2 partities weg.
Toeval kan altijd maar dit leek mij wel erg verdacht zo.
Ik heb em toch echt niet hoor... Ook niet als ROOT :P
Mandrake 8.2

• JackHoeb

JackHoeb

Ben d'r klaar voor!

Op donderdag 25 april 2002 17:50 schreef AMDude het volgende:

[..]

Ik heb em toch echt niet hoor... Ook niet als ROOT :P
Mandrake 8.2
Zoals ik hiervoor al zei, het progje hdparm moet je ff downen bij http://rpmfind.net
Daar vind je de i586 mdk rpm en die moet je dan instaleren. Daarna als root (su) inloggen en het commando: hdparm /dev/hda..(de schijf waarop je Mandrake hebt staan) invoeren!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-08 20:33
Ik heb dezelfde mobo, en ik draai er al een poos 2.4 mee (nu dus 2.4.18) Ik had "vroeger" wel problemen met UDMA, maar toen ik de laatste SIS drivers downloade van http://gyver.homeip.net/sis5513/index.html had ik nergen last meer van.

heeft iemand al WOL aan de gang gekregen met die sis900? want dan kan ik die rtl8139 er ook weer uitgooien.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Dus met die patch zou het beter moeten gaan?

Ik draai hier Debian Woody met kernel 2.4.18-bf2.4 en had geen hdparm geïnstalleerd... Toch maar even gedaan

# apt-get install hdparm

Blijkt dat using_dma = 1, dus hij stelt het automatisch zo in. Kan ik nu problemen verwachten zonder die patch?

Nu ja, moet ik toch even die patch installeren om problemen te voorkomen?

Edit: en... het geeft inderdaad problemen |:( - X wil niet meer opstarten en ook mijn database/server (postgresql/aolserver) doen raar... Dus... hdparm zonder die patch is GEEN goed idee met die chipset.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• MBMarduk
  • Niet online
Op vrijdag 26 april 2002 11:00 schreef pinockio het volgende:

Dus met die patch zou het beter moeten gaan?

Ik draai hier Debian Woody met kernel 2.4.18-bf2.4 en had geen hdparm geïnstalleerd... Toch maar even gedaan

# apt-get install hdparm

Blijkt dat using_dma = 1, dus hij stelt het automatisch zo in. Kan ik nu problemen verwachten zonder die patch?

Nu ja, moet ik toch even die patch installeren om problemen te voorkomen?

Edit: en... het geeft inderdaad problemen |:( - X wil niet meer opstarten en ook mijn database/server (postgresql/aolserver) doen raar... Dus... hdparm zonder die patch is GEEN goed idee met die chipset.
GVD, dat moet je ze vertellen op LKML man...moet je volgens mij aan Lionel.Bouton@free.fr vertellen als ik me niet vergis.

• pinockio
Hoe kan ik die patch trouwens installeren??? Het is toch een diff, dus hij moet op de kernel source worden toegepast? Beetje stomme vraag misschien, maar ik heb al gedaan (in de dir. van de kernel source/drivers/ide

# patch -pnum sis.patch.20020110_1

Dan zegt-ie:

patch: *** strip count num is not a number

Ook bij:

# patch -pnum sis5513.c sis.patch.20020110_1

(Zelfde commentaar.)

Verder zie ik dat... er helemaal geen driver geladen wordt:

/lib/modules/(etc)/drivers/ide bevat geen 5513.o of iets dergelijks... Toch vind ik die chipset wel in dmesg.

Hmm ik doe bijna nooit patches... Iemand die me kan helpen?

Verder: ik moest X opnieuw configureren: dpgk-reconfigure xserver-xfree86. Toen startte X weer. Wat nog steeds raar doet is mijn database en server... dat wordt denk ik opnieuw installeren. (Gelukkig is het een testserver.)

Ik ben waarschijnlijk eindeloos aan het stuntelen (debian-newbie...)

• Wirf
bijna letterlijk uit die pagina overgenomen:
Here's the final v0.13 driver (http://gyver.homeip.net/sis5513/sis5513-v0.13.c) (to copy over "linux/drivers/ide/sis5513.c")

• pinockio
Ja, dat heb ik gezien.. vond het wel gek dat er in die 'patch' allerlei diffs stonden. En.. die driver moet dan blijkbaar als module geladen worden? Ok.

Edit: als build-in: makes sense ;)

(Altijd (nu ja, sinds een klein jaartje) RedHat gewend geweest, nooit kernels gebakken enne... dat is een hoop minder gezeik. Maar... apt-get is ook wel handig.)

• Wirf
Op vrijdag 26 april 2002 18:02 schreef pinockio het volgende:
Ja, dat heb ik gezien.. vond het wel gek dat er in die 'patch' allerlei diffs stonden. En.. die driver moet dan blijkbaar als module geladen worden? Ok.
Nee, niet als module, als build-in, anders werkt je IDE toch niet als je je kernel boot?

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Op donderdag 25 april 2002 00:06 schreef JackHoeb het volgende:
Overigens zag ik dat je lan had uitgezet in de bios, gebruik je een andere netwerkaart dan? Die SiS900 lan draait als een trein hier!
Klopt...heb een Realtek 8029. Want ik had het mobo in mijn kast gebouwd en toen zag ik dat het gat voor de utp kabep dicht zat en had geen trek om alles opnieuw eruit te halen zodoende ;) En had toch die realtek over.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Ik werk NU met de kernel versie 2.2.20
Maaaar wil graag ook een wat nieuwere kernel gebruiken maar heb geen zin om NOG een keer AL mijn data kwijt te raken, had ik laatst ook ik had kernel 2.4.18 geintalleert en na een paar dagen kreeg ik steeds foutmeldingen bij het opstarten en op een dag was mijn hele hd leeg. Errrrrugggg fijn dus....NOT

Dus uh moet ik nou 2.4.19rc3 gebruiken ? of de 2.5.xx ?

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Iemand die mij kan helpen ???

ps. ik mag dit topic nu toch kicken ??? Ik heb meer dan 24 uur gewacht voor hem omhoog te schoppen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:04
Als je gewoon sis5513.c uit 2.4.19-rc3 vist, kan je gewoon 2.4.18 blijven gebruiken.

* _JGC_ gebruikt 2.4.18 met een updated sis5513.c op een ECS K7S5A @ 147MHz FSB :P

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Aha...hoe moet ik die dan uit de 2.4.19rc3 vissen als er geen download is voor de 2.4.19rc3 ??? alleen een patch ofzo..

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:04
2.4.18 downloaden, uitpakken, patchen, sis5513.c kopieren, tree wegflikkeren, opnieuw uitpakken, sis5513.c op de juiste plaats zetten en compileren :)

Omslachtig, wat je ook kunt doen: zoek in patch-2.4.19-rc3.bz2 naar het stukje wat sis5513.c bewerkt en patch met dat stukje.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Aha...nou ik ga gewoon lekker die omslachtige manier doen dan weet ik tenminste zeker dat het goed gaat ;)

• Poiter
  • Laatst online: 20-02 14:54
Ik zit al een week te k*tten om slackware8.0 te upgraden naar 8.1. Maar nu met deze info wordt me een hoop duidelijk. Helaas al wel bijna alle data kwijt. De meest vreemde fouten heb ik voorbij zien komen. Eerst maar es een nieuwe kerenel bakken dan ;)
Pagina: 1