Toon posts:

Kan ik mbv een I/O-controller grotere HD's aan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar informatie over het gebruik van bijvoorbeeld een promise ATA-controller in een pentium166mhz bak, om zodoende 80gb schijven erin te kunnen proppen. Werkt het daadwerkelijk zo, of ben ik toch gebonden aan de beperkingen van het BIOS?? :?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
dat gaat werken, die kaartjes hebben hun eigen bios welke dit mogelijk maakt.

welk os ga je er op draaien trouwens?

A wise man's life is based around fuck you

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het lijkt mij ook dat dat gaat werken, maar dan moet je niet win95 erop gaan zetten, althans, niet win95A. Die gaat maar tot 2,1GB meen ik me te herinneren. Toch? Correct me if I'm wrong.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van voornemens om daar net als nu Windows 2000 Advanced Server op te draaien... En heel misschien in de toekomst Linux.. Ik heb er nu ook een schijf van 20gb ingeprakt, maar doordat ik dan gebruik moet maken van EZ-BIOS (die gebruik ik dan), is het niet mogelijk om NTFS te formatteren... Plus, ik wil wat meer snelheid.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik weet niet of dat een beetje vooruit te branden is op een Pentium 166 :D

Hoewel, het draait echt prima en snel op een P2-266 bij mijn ouders en dat met een zusje die continu ongevraagd software, spyware en shareware erbij gooit |:(

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Maargoed, ik kan er dus wel vanuit gaan dat het gaat werken met een hd-controller, als die een eigen BIOS heeft. So be it. THNX

• Zwelgje
Op woensdag 24 april 2002 17:16 schreef marcellus het volgende:
Ik ben van voornemens om daar net als nu Windows 2000 Advanced Server op te draaien... En heel misschien in de toekomst Linux.. Ik heb er nu ook een schijf van 20gb ingeprakt, maar doordat ik dan gebruik moet maken van EZ-BIOS (die gebruik ik dan), is het niet mogelijk om NTFS te formatteren... Plus, ik wil wat meer snelheid.
meer snelheid, neem dan een snellere cpu, en gebruik dan ook geen advanced server, maar gewoon 'server', (tenzij je gaat clusteren met shared storage e.d) :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ik in dit moederbord een snellere CPU kwijt kan. Het is nl een Siemens Nixdorf pc, met als ik het me goed herrinner een BX of CX 430 chipset. Hij kan wel 256mb ram aansturen, want dat zit er dus nu in.

• Vinnie
  • Niet online
Op woensdag 24 april 2002 17:07 schreef Grrrrrene het volgende:
Het lijkt mij ook dat dat gaat werken, maar dan moet je niet win95 erop gaan zetten, althans, niet win95A. Die gaat maar tot 2,1GB meen ik me te herinneren. Toch? Correct me if I'm wrong.
Het klopt :)

Windows 95A kan niet overweg met FAT32, en FAT16 kan maar tot 2.1GB max ;)

C:\>_

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op woensdag 24 april 2002 19:34 schreef marcellus het volgende:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ik in dit moederbord een snellere CPU kwijt kan. Het is nl een Siemens Nixdorf pc, met als ik het me goed herrinner een BX of CX 430 chipset. Hij kan wel 256mb ram aansturen, want dat zit er dus nu in.
Je bedoelt waarschijnlijk de 430TX, de laatste chipset voor de Pentium I.

Je kunt waarschijnlijk tot en met 200.
Als het een multivoltage mobo is, tot en met 233 MMX (wat mij met een TX chipset wel waarschijnlijk lijkt)

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-04 10:29

JeroenT

hoi!

Op woensdag 24 april 2002 22:00 schreef Vinnie het volgende:

[..]

Het klopt :)

lol en als je nu een 80 gig in 40 partities van 2 gig opdeelt? :7

• Vinnie
  • Niet online
Op donderdag 25 april 2002 01:29 schreef Klubbheads het volgende:

[..]

lol en als je nu een 80 gig in 40 partities van 2 gig opdeelt? :7
Zozo, kun jij hoger dan Z: :? :P

• Zwelgje
Op donderdag 25 april 2002 07:40 schreef Vinnie het volgende:

[..]

Zozo, kun jij hoger dan Z: :? :P
in windows 2000 kun je mounten in een directory, en heb je dus geen drive-letters meer nodig...

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-04 16:55

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Naast het feit dat je een andere ide controller kan plaatsen,
kan je ook een softwarematige oplossing gebruiken.
Bij de website van de fabikant kan je een diskmanager downloaden.
Hiermee zet je in je bios gewoon een 8 gb harddisk,
terwijl die diskmanager hier weer 80gb van maakt.
Werkt in ieder geval goed met fat32, weet niet of dat ook werkt met ntfs.
Windows 2000 kan ook overweg met fat32, dus moet goed gaan.
Als je diskmanager (van Ontrack) niet kunt vinden of zo,
wil ik je het wel even emailen.
Is niet zo groot, max 1mb, past op 1 floppy.
Werkt op alle merken/soorten ide harddisks.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

ik ga van een P100 desktop pc een fileserver bouwen, met 4*120GB WD 7200rpm 8MB cache (ja, duur, desktop was maar 17 euro!).

icm NT4 denk ik, of Linux (geen ervaring mee).

Hoe dan ook, een losse controller (Promise) is zeker aan te raden.
Dan kun je booten van de grote (dus snelle, want recente generatie) harddisk die aan de controller hangt. Aangezien je OS op die grote schijf dan staat, kun je snel booten en reageert je OS snel (en swappen gaat sneller).

Kortom, alles beter dan een 500MB harddisk... :+

Verwijderd

Topicstarter
Zou een RAID controller in deze zin dan nut hebben? En welke is dan aan te raden?

• Vinnie
  • Niet online
Op donderdag 25 april 2002 18:07 schreef marcellus het volgende:
Zou een RAID controller in deze zin dan nut hebben? En welke is dan aan te raden?
Mwoah, verwacht niet al te veel. Een simpele RAID-0 ATA-66/100 controllertje zal wel genoeg zijn :)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op woensdag 24 april 2002 22:00 schreef Vinnie het volgende:
Ik heb een 8 GB disk gehad icm Windows NT 4.0 en FAT. Je had dan wel clusters van maar liefst 64kB.

Siditamentis astuentis pactum.

• Vinnie
  • Niet online
Op donderdag 25 april 2002 19:45 schreef Varienaja het volgende:

[..]

Ik heb een 8 GB disk gehad icm Windows NT 4.0 en FAT. Je had dan wel clusters van maar liefst 64kB.
NT 4.0 kan idd 64kB FAT clustersize aan, Windows 95(A) NIET.

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 16:48 schreef BBL the 2nd het volgende:
ik ga van een P100 desktop pc een fileserver bouwen, met 4*120GB WD 7200rpm 8MB cache (ja, duur, desktop was maar 17 euro!).

Hoe dan ook, een losse controller (Promise) is zeker aan te raden.
Dan kun je booten van de grote (dus snelle, want recente generatie) harddisk die aan de controller hangt.
Computer heeft geen optie om te booten van de promise controller :(

moet dus een diskette gebruiken als bootdevice. Harddisks zijn wel gewoon als c: aan te spreken.

Verwijderd

Topicstarter
Damn.. Dat bedoel ik dus.. Dus er moet wel degelijk een optie aanwezig zijn in de huidige BIOS van de computer.. Ik ben blij dat ik hier ff een lijntje uitgegooid heb, en ga de BIOS van de betreffende computer doorspitten. Of komen dit soort opties pas voor als er daadwerkelijk een zogenaamde "mass storage contoller" gedetecteerd wordt door het BIOS? Wat nu? Kan het nou of niet? :?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 april 2002 11:03 schreef BBL the 2nd het volgende:

[..]

moet dus een diskette gebruiken als bootdevice. Harddisks zijn wel gewoon als c: aan te spreken.
Heb je wel een BIOS op die controller zitten, of niet? Want dat lijkt me belangrijk in deze..

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-04 16:55

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Op vrijdag 26 april 2002 11:03 schreef BBL the 2nd het volgende:

[..]

Als het goed is zit er een bios op die promise controller.
Als je bij die controller de bios op enabled zet,
dan gaat hij deze gebruiken om vanaf op te starten.
Het zou ook kunnen zijn dat je een uitvoering hebt
die geen bios bezit, en dan heb je altijd een andere
controller nodig om op te kunnen starten van die andere controller.

Kortom even kijken of er een bios zit op die kaart,
en daarna even kijken hoe je hem kan enabelen.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• beuki
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 11:54
Ik ben net bezig geweest met het inbouwen van een IBM Deskstar 7200 rpm 80 GB Harddisk in mijn Pentium I 200 MMX systeem welke als file/backup server functioneert .. een PI met Linux en Samba is hier prima geschikt voor.. qua snelheid dan ;-):

Het is een Asus P/I-P55T2P4 mammaplankje, met intel 430 HX chipset.

Ik hoef niet te booten vanaf deze 80 GB schijf, en als besturingssysteem gebruik ik linux met kernel 2.2.16.

Na het aansluiten van deze harddisk wilde mijn systeem niet eens meer booten ): kwam niet door het bios heen, en auto detect van harddisk liep vast. Nadat ik een 32 GB size limit jumper aanzette op de harddisk bootte het systeem wel weer, echter kan ik onder linux dan ook maar 32 GB van de 80 GB gebruiken.

Om 80 GB schijf volledig te kunnen benutten moet ik dus waarschijnlijk een promise ATA 100 kaartje gaan kopen ? Of zijn er nog mensen die een adere oplossing weten ?>

Volgens mij is dit een limitatie van de 430 HX chipset van intel.. nieuwste bios helpt ook niet ...

Mensen met nog meer ideeen?

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Mmh... That reminds me..

Pentium 166 MMX
Win NT4 server
Daar 2x promise controller insmijten en 8x 80GB IDE schijf... Is dat goed bruikbaar als fileserver? Prestaties IVGM SCSI?

Forget your fears...
...and want to know more...

• beuki
Tsjah..ligt eraan hoe zwaar je hem wilt belasten... Ik denk dat scsi dan toch nog wel wat sneller is :-) scsi heeft veel minder cpu power nodig en kan volgens mij ook data direct van de ene schijf naar de andere schijf pompen zonder tussenkomst van processor.

Bij mij gaat het om eeen servertje voor een thuisnetwerkje met hieraan 5 clients/users die af en toe achter zitten. Heeft dus geen hoge performance nodig...

• beuki
Ik kom er net achter dat het moeilijk gaat worden om een promise Ultra100 TX2 onder linux werkend te gaan krijgen... Iemand hier ervaring mee?

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hmm, Promise Ultra 100 TX2 moeilijk onder linux!?

Als je een recente hebt werkt het gewoon echt prima, heb het zelf hier sinds vanmiddag ook goed werken 0.25 TB in een PI 200 :)

Ik heb alleen wel weer gelezen dat twee promise kaartjes wel ruzie gaan schoppen als je ze samen in 1 bak propt....

( sorry voor de kleine schop )

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Pagina: 1