Toon posts:

[Newbie] Windows kan niet aan Linux files

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Na een hoop problemen overwonnen te hebben met het installeren van Linux loop ik nu tegen het volgende probleem waar ik niet uitkom.
Ik heb een RedHat 7.2 machine met Samba, en een Win98 systeem. Ik kan directories van de win98 machine wel zien op mijn Linux machine maar niet andersom. Ik zie de computernaam wel staan maar als ik erop wil surfen moet ik een wachtwoord ingeven. Ik geef mijn root wachtwoord hier in en hij zegt dat deze onjuist is. Hoe los ik dit op?

- Ik zit in een werkgroep (dus geen domein)
- Wachtwoord van de linux gebruikers zijn hetzelfde als van de root gebruiker.

mijn smb.conf file -->

[global]
printing = bsd
printcap name = /etc/printcap
load printers = yes
guest account = nobody
null passwords = yes
log file = /usr/local/samba/log.%m
comment = Slackware Samba server
workgroup = xcom
encrypt passwords = no
password level = 0
preferred master = no
os level = 0
allow hosts = 192.168.0.
dead time = 0
debug level = 0
domain master = no
[homes]
comment = Home Directories
browseable = yes
read only = no
create mode = 0750
available = yes
public = yes
writable = yes
only user = no
[printers]
comment = All Printers
securety = server
browseable = no
printable = yes
public = yes
writable = no
create mode = 0700
path = /var/spool/samba

Verwijderd

Samba gebruikt een aparte password file dan linux, heb je al users toegevoegd aan samba (met smbpasswd -a dus)?

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-08 16:15
Windows kan gewoon geen Linux stuff zien. Geen bestanden op een lokale schijf, geen bestanden op een netwerkschijf. That's Micro$oft for ya! |:(

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 15:20 schreef deviln het volgende:
Windows kan gewoon geen Linux stuff zien. Geen bestanden op een lokale schijf, geen bestanden op een netwerkschijf. That's Micro$oft for ya! |:(
Heb je ooit al eens naar smbclient gekeken? ;)
Linux kan wel degelijk windows shares lezen.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:44

BCC

Eeh, wel als je Samba gebruikt hoor (= Microsoft Netwerk Protocol)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-08 02:10

Platel

Trogdor the Burninator!

je zult dus idd op je linux bak de gebruikersnaam waarmee je in win98 bent ingelogd moeten opgeven.

Stel je logt in win98 in als username

dan moet je op je linux compu invullen smbpasswd -a username

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 08:26

scorpie

Supra Addict

uuuh slocate -u
locate smbadduser wil ook wel helpen :)

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Verwijderd

/usr/bin/smbadduser

en euh "- Wachtwoord van de linux gebruikers zijn hetzelfde als van de root gebruiker."

DOM !!!!

meer zeg ik niet

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 15:20 schreef deviln het volgende:
Beetje voorbarig.. er zijn programma's voor windows waarmee je doodleuk ext2/ext3 partities van Linux kunt zien. :)

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 15:39 schreef lemac4444 het volgende:
/usr/bin/smbadduser

en euh "- Wachtwoord van de linux gebruikers zijn hetzelfde als van de root gebruiker."

DOM !!!!

meer zeg ik niet
Zeg dan helemaal niets stoere jongen.

Wat hij eigenlijk bedoelt is dat het niet slim is om je root wachtwoord nog _ergens_ anders voor te gebruiken. Je root wachtwoord is heilig. Hiermee kan je totale controle over een Linux systeem krijgen het is dus belangrijk deze nergens anders voor te gebruiken noch door te geven aan iemand anders. Kies dus andere wachtwoorden voor je samba users.

Verwijderd

Topicstarter
Tuurlijk is het dom om je gebruikers hetzelfde wachtwoord te geven, echter dit is alleen een proefopstelling. En ik ben de enige gebruiker. Ik ga jullie adviezen morgenvroeg meteen proberen. Alvast bedankt zover.

grtz Trymen
Pagina: 1