multicasting switches

Pagina: 1
Acties:

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
Ik zoek eigenlijk een paar switches die aan ip multicasting kunnen doen.
Nu heb'k me laten wijsmaken dat de cisco3300 zoiets zou doen en heb'kl kunnen vinden dat de allied telesyn rapier dat ook zou kunnen.

Maar van beiden vind'k niet echt veel info terug.
Bij de AT lijkt't alsof het niet out-of-the-box ondersteund maar dmv speciale (dure) upgrade en licentie.

Weet iemand wat meer te vertellen over die cisco3300 of over dewelke het wel precies ondersteund? (ik vind hem al niet op de website enzo). Is dit dan out-of-the-box of ook met licentie's en dergelijke shit?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Multicasting gebeurt toch op ip-niveau ?
Dan zal je dus minimaal layer3 switches moeten hebben.

Multicasting is meestal een functie voor routers...

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

een cisco 1900 ondersteunt multicasting automatisch...

en ik kan het weten ;)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op woensdag 24 april 2002 19:22 schreef little_soundman het volgende:
Multicasting gebeurt toch op ip-niveau ?
Dan zal je dus minimaal layer3 switches moeten hebben.

Multicasting is meestal een functie voor routers...
layer 3 functionaliteit zit ook een veel moderne switches (3com/cisco),

tis niet meer alleen voor router voorbehouden dus

A wise man's life is based around fuck you

• JackBol
  • Niet online

JackBol

vertel eens precies wat je hebt.

heb je een server die multicast?
want dat kan zelfs met een gewone hub.

ik weet niet waarom een switch multicast tegen zou houden.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Ik denk dat hij een switch zoekt die net als een router multicast streams kan versturen.
1x stream er in, 20x stream er uit.

Opzich hoeft een switch / hub geen support er voor te hebben om het te gebruiken. Wil je echter de voordelen van multicasting hebben, dan zal je switch wel degelijk actief mee moeten werken.

• witchdoc
Hehe, ik heb niks.. behalve een klant die erom vroeg.
Dus dan ga ik op onderzoek en aangezien ik er nu niet echt veel kaas van heb gegeten vraag'k hier om uitleg.

Btw, als je switch niet om multicasting doet heb je der toch niks aan? Hoe weet die switch dan waar overal heen sturen eigenlijk? :?

• witchdoc
Op woensdag 24 april 2002 19:28 schreef Dirk-Jan het volgende:
een cisco 1900 ondersteunt multicasting automatisch...

en ik kan het weten ;)
catalyst bedoel je dan toch he?
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/pcat/ca1900.htm lees ik namelijk wel niks van multicasting enzo :/

• JackBol
  • Niet online

JackBol

alle cisco switches hebben het predicaat 'catalyst' het is de switch-tak van cisco apparatuur.

maaruh

op zich houd een switch geen enkel pakketje tegen.

dus als jij een server hebt, die een pakket multicast naar 10 hosts, komt dat daar gewoon aan.
daar hoeft je niet speciale netwerkapparatuur te hebben.

• witchdoc
Op woensdag 24 april 2002 20:24 schreef Dirk-Jan het volgende:
alle cisco switches hebben het predicaat 'catalyst' het is de switch-tak van cisco apparatuur.

maaruh

op zich houd een switch geen enkel pakketje tegen.

dus als jij een server hebt, die een pakket multicast naar 10 hosts, komt dat daar gewoon aan.
daar hoeft je niet speciale netwerkapparatuur te hebben.
Het is toch die netwerkapparatuur die moet bepalen of het pakketje naar een bepaald subnet verzonden moet worden of niet?
En hoe gaat een gewone switch dat doen?

• MeatGrinder
  • Laatst online: 03-10-2025
Op woensdag 24 april 2002 22:28 schreef poohbeer het volgende:

[..]

Het is toch die netwerkapparatuur die moet bepalen of het pakketje naar een bepaald subnet verzonden moet worden of niet?
En hoe gaat een gewone switch dat doen?
Ik weet niet of je hier op doelt maar er bestaat een protocol CGMP (Cisco Group Management Protocol) dat communicatie tussen switches en routers mogelijk maakt om bij multicast zo optimaal mogelijk de beschikbare bandbreedte te benutten.

De router maakt dan gebruik van IGMP en geeft alle join/leaves van clients door aan de switches via een multicast adres. De switches kunnen dan hun CAM tabel aanpassen aan de situatie zodat alleen die switchpoorten waar het noodzakelijk is de betreffende multicast data doorkrijgen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik ga er van uit dat je dan veel apparatuur moet aanschaffen.

maar ik snap niet, als je een normaal multicast programma gebruikt, bijv. norton ghost, geef je gewoon een stel IP adressen op, en daar komen die pakketjes dan toch aan?

je kan het natuurlijk ook zo doen dat die switch pas het pakketje gaat 'vermenigvuldigen' voor ieder station, maar ik denk dat de kosten van die apparatuur niet opwegen tegen de voordelen.

Tenzij je natuurlijk overdag veel dingen moet multicasten.
en daarnaast, computers die een multicaststream ontvangen, zijn meestal geen werkplekken.

• MeatGrinder
  • Laatst online: 03-10-2025
Op woensdag 24 april 2002 23:55 schreef Dirk-Jan het volgende:
Ik ga er van uit dat je dan veel apparatuur moet aanschaffen.
Nee, de meeste switches (bv, 1900, 2900 en hoger) ondersteunen gewoon cgmp. Verder ondersteunen de meeste routers wel igmp dus dat zou normaal gesproken geen probleem moeten zijn, als ik er van uit ga dat er al van Cisco hardware gebruik wordt gemaakt.
maar ik snap niet, als je een normaal multicast programma gebruikt, bijv. norton ghost, geef je gewoon een stel IP adressen op, en daar komen die pakketjes dan toch aan?
Dit is inderdaad meer bedoeld voor grote netwerken (campus-networks) waarbij je verschillende multicast groepen hebt een groot aanbod van multicast diensten.

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-08 15:51
Op woensdag 24 april 2002 14:42 schreef poohbeer het volgende:
Ik zoek eigenlijk een paar switches die aan ip multicasting kunnen doen.
HP ProCurve. 2524 en 4108GL weet ik uit eerste hand, rest volgens mij ook.

• witchdoc
Op woensdag 24 april 2002 23:55 schreef Dirk-Jan het volgende:
je kan het natuurlijk ook zo doen dat die switch pas het pakketje gaat 'vermenigvuldigen' voor ieder station, maar ik denk dat de kosten van die apparatuur niet opwegen tegen de voordelen.
Dat had ik in gedachte dus.
Wat is anders het voordeel ervan?! Moet je nog net zoveel bandbreedte gaan verspillen toch?!

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op donderdag 25 april 2002 14:07 schreef poohbeer het volgende:

[..]

Dat had ik in gedachte dus.
Wat is anders het voordeel ervan?! Moet je nog net zoveel bandbreedte gaan verspillen toch?!
Binnen een swiched netwerk (lees lan) is meestal voldoende bandbreedte bes chikbaar. Over een netwerk met routers (lees wan) is bandbreedte meestal schaarser, daar is multicast oorspronkelijk voor bedacht.

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Op donderdag 25 april 2002 12:28 schreef jochemd het volgende:

[..]

HP ProCurve. 2524 en 4108GL weet ik uit eerste hand, rest volgens mij ook.
Check: HP ProCurve 4000/8000 en 1600 (2424 ben ik nog niet achter)
Pagina: 1