[EL] Molex stekkers gebruiken voor 230V

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Kan ik molex stekkers gebruiken om 230V mee 'door te geven'
Ik ben namelijk bezig met hen aansluiten van mijn waterpomp op de 230 van de voeding en het lijkt me wel handig als ik de pomp ook nog kan losmaken.
Ik heb hier nog een hele berg molex stekkertjes liggen, dus lijkt mij dat de makkelijkste oplossing. Weet iemand of dit mogelijk is?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 09:16
Het zal wel mogelijk zijn, maar over het veilig en toegestaan is? Ik denk het niet. Die stekkers zijn gemaakt voor laagspanning, en niet voor netspanning.

Het kan dus, maar het is niet verstandig om te doen (onvoldoende isolatie).

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 14:23 schreef koffercomputer het volgende:
Het zal wel mogelijk zijn, maar over het veilig en toegestaan is? Ik denk het niet. Die stekkers zijn gemaakt voor laagspanning, en niet voor netspanning.

Het kan dus, maar het is niet verstandig om te doen (onvoldoende isolatie).
nee hoor dat is onzin het werkt perfect. Bekijk ze maar het zijn vrij dikke kabels. Alleen als je een molex gebruikt moet hem niet in je hd stoppen (220 volt :D)

• Mark_Steverink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12-2007
Het gaat niet om de spanning tussen de connectoren, maar om de stroom in de draadjes. Die draadjes zijn redelijk dik, dus zullen best wat stroom kunnen verdragen.
Maar het lijkt me niet verstandig. Vroeg of laat denkt iemand 'een molex is een molex' en sluit iets dat 12 of 5 volt moet hebben erop aan. Boem.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Het lijkt me beter als je een ander soort stekker gebruikt.
Je zult er zo'een maar in je HD steken ofzo.
De locale electroboer heeft vast wel een verzameling stekkertjes :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

vind persoonlijk die molex stekkertjes niet echt geschikt om 220v doorheen te jetsen... die kabels zijn dik zat maar die stekkers.. :{

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Op woensdag 24 april 2002 14:28 schreef Mark_H.M._Steverink het volgende:
Het gaat niet om de spanning tussen de connectoren, maar om de stroom in de draadjes. Die draadjes zijn redelijk dik, dus zullen best wat stroom kunnen verdragen.
Maar het lijkt me niet verstandig. Vroeg of laat denkt iemand 'een molex is een molex' en sluit iets dat 12 of 5 volt moet hebben erop aan. Boem.
Ik heb de stekkertjes los, dus de dikte van de draadjes maakt niet uit, ik stop er gewoon de draden van het snoer van de pomp in.
Over het algemeen ben ik de enige die in mijn computer klooit, maar voor de zekerheid zal ik er heel groot 230 en een doodshoofd op tekeken ofzo.

Zou anders wel lullig zijn, breng je je pc weg voor reparatie douwt zo'n monteur je 230 stekker in je harddisk >:)

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Op woensdag 24 april 2002 14:30 schreef bobo1on1 het volgende:
Het lijkt me beter als je een ander soort stekker gebruikt.
Je zult er zo'een maar in je HD steken ofzo.
De locale electroboer heeft vast wel een verzameling stekkertjes :)
Das het probleem, wij hebben hier in Soest voor zover ik weet geen lokale elektraboer. De dichtsbijzijnde zit op een tering eind fietsen afstand.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou er liever wat stevigere stekkertjes voor gebruiken. Bovendien is een vergissing snel gemaakt (en 230 is nou niet bepaald goed voor je schijfjes).

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 14:31 schreef Devil het volgende:

[..]

Zou anders wel lullig zijn, breng je je pc weg voor reparatie douwt zo'n monteur je 230 stekker in je harddisk >:)
je bouwt waterkoeling in maar repareren doet een monteur :?

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Op woensdag 24 april 2002 14:33 schreef Juggernaut het volgende:

[..]

je bouwt waterkoeling in maar repareren doet een monteur :?
Over het algemeen ben ik de enige die in mijn computer klooit, maar voor de zekerheid zal ik er heel groot 230 en een doodshoofd op tekeken ofzo.
Dat anders is het lullig voor de monteur, bedoel ik mee dat als ik niet zelf mijn computer kon repareren het erg lullig zou zijn voor de monteur.

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 09:16
Het materiaal van een molex stekker is niet echt bedoeld voor 230 volt wisselspanning. Zoals ik al zei, het kan prima, maar 'officieel' is het niet toegestaan dit soort stekkers te gebruiken om 230 volt mee door te verbinden.
Als je kortsluiting krijgt, en het huis fikt af (om maar eens iets te noemen), of iemand krijgt een doodsschok van zo'n stekker dan heb je 0% kans op centjes van de verzekering.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Ok, hardstikke bedankt voor jullie hulp. Ik heb besloten dat ik het risico te groot vind, dus ik ga zo eens kijken of ze bij de bouwmarkt hier verlengsnoer stekkers hebben oid.

Bedankt allemaal !

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

goede kroonsteentjes kunnen het wel hebben...

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Op woensdag 24 april 2002 19:04 schreef xychix het volgende:
goede kroonsteentjes kunnen het wel hebben...
slechte ook wel hoor :) die dingen zijn voor 230 gemaakt

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Kom kom jongens, lees de specs!!! "molex" connectoren zijn geschikt tot 250 VAC... Althans volgens Amp >:)

Max stroom weet ik zo niet, maar je waterpomp komt niet boven de 5 watt denk ik. Oftewel: Een Molex voldoet echt wel, zelfs "officeel".

Ik zou het persoonlijk niet aandurven ivm. verwisselen... Wel gaaf vuurwerk dan :P

Er bestaan ook kroonstenen met "stekker pinnen" eraan. Die zijn heel goed bruikbaar! Let er wel op dat je de 230 V kant voorziet van de "vrouwtjeskant" van dergelijke kroonstenen, anders heb je 2 blanke pinnen met 230VAC erop |:(

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Ik heb bij de BigBos voor een paar euro een stekker en contra stekker gekocht. Deze op de snoeren gemonteerd en het gaat als een speer en is superveilig en officieel.
Uiteindelijk zag ik het idee van een loshangende molex met 230 erop tog niet zo zitten. Dit ziet er een stuk degelijker uit en je kunt er niet per ongeluk je harddisk op aansluiten :)

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 20:31 schreef Devil het volgende:
[..]
en je kunt er niet per ongeluk je harddisk op aansluiten :)
opzich wel leuk

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Op woensdag 24 april 2002 14:38 schreef koffercomputer het volgende:
Het materiaal van een molex stekker is niet echt bedoeld voor 230 volt wisselspanning. Zoals ik al zei, het kan prima, maar 'officieel' is het niet toegestaan dit soort stekkers te gebruiken om 230 volt mee door te verbinden.
Als je kortsluiting krijgt, en het huis fikt af (om maar eens iets te noemen), of iemand krijgt een doodsschok van zo'n stekker dan heb je 0% kans op centjes van de verzekering.
hier wordt idd erg weinig aan gedacht.. iedereen klooit maar aan, including me. Als ik soms kijk hoe een en ander met elkaar zit vastgeknoopt bij comp, versterker, tv etc etc. Je lacht je af en toe krom, maar het werkt wel. Alleen MOCHT er een keer brand uitbreken oid en ze kunnen zien wat de oorzaak is en het blijkt een zelf geklooide verbinding te zijn.. kon dat nog best es voor problemen gaan zorgen :(

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 14:38 schreef koffercomputer het volgende:
Dit is officieel wel toegestaan... Max. is 250VAC voor de "molex". Geen problemen dus qua eventueel verzekeringswerk.

Niet dat ik het zou doen, je nieuwe 80Gb harddisk is wel een erg duur rotje :P
Pagina: 1