[delphi] beste performance database

Pagina: 1
Acties:

• mark_gl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 09:45
Ik vroeg me af welke database in combinatie met delphi de snelste/best performance biedt? Wel rekening gehouden dat het niet de bedoeling een dure SQL/Oracle licentie te kopen.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

dan neem je toch mysql ofzo?
en interbase/firebird zal ook wel aardig geintegreerd zijn.

Als je database op een unix systeem mag draaien kan je ook nog naar postgresql kijken.

• mark_gl
Maar waarom bv een MySQL database? Niet omdat het zo lekker in de mond ligt, maar een echte reden !

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op woensdag 24 april 2002 14:21 schreef mark_gl het volgende:
Maar waarom bv een MySQL database? Niet omdat het zo lekker in de mond ligt, maar een echte reden !
Euh, wellicht omdat je vraagt om de snelste? ;)
Maar ik zou eigenlijk voor firebird gaan, gratis, "interbase interface" (en dus van borland met goede delphi integratie).

• mark_gl
Is deze database dan ook vooruit te branden bij meer dan 20.000 records en verscheidene foreign keys, dus met complexe query's

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op woensdag 24 april 2002 14:24 schreef mark_gl het volgende:
Is deze database dan ook vooruit te branden bij meer dan 20.000 records en verscheidene foreign keys, dus met complexe query's
foreign keys en complexe queries kan mysql niet :)
20.000 records is natuurlijk niks.

Als dat een deel van je eisen pakket is zou ik (als het gratis/goedkoop en op windows moet) firebird nemen. Als het op unix mag draaien postgresql of firebird.
En als er veel geld achter zit oracle ;)

• mark_gl
En is de ingebouwde database van Delphi niet goed genoeg?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Weet ik niet :) Jij bent de delphi-devver, ik niet ;)

• mark_gl
Ik juist niet, want anders stond deze post er niet ! Weet iemand of de ingebouwde database in delphi snel genoeg is om zware query's te runnen met ongeveer 20.000 records?

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

interbase is goed zat voor de eisen die jij hier stelt.. alleen tsja.. interbase is niet echt lekker "makkelijk"...

de weinige ervaring met interbase is zo dat ik er wel wat mee kan, maar echt makkelijk werkt het gewoon niet..

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• Birk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02-2019
Op woensdag 24 april 2002 14:34 schreef mark_gl het volgende:
Ik juist niet, want anders stond deze post er niet ! Weet iemand of de ingebouwde database in delphi snel genoeg is om zware query's te runnen met ongeveer 20.000 records?
Ehm probeer het is zou ik zeggen, en ik zou persoonlijk kiezen voor MySQL. In het programma zelf kan je de verschillende tabellen wel aan elkaar linken.

Maar ja dat is natuurlijk heel persoonlijk ;)

Dyslexie | Linux | MoZilla | OpenOffice

Verwijderd

Tabel uit artikel van Delphi Informant, wel uit 1996
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Paradox                   Interbase
-----------------------------------------------------------------------
Primarily used by fewer than         Primarily used by more than
10 concurrent users.             10 concurrent users.

Data and data structures must       Data should be centrally
easily be modified by end-users.     maintained and protected.

Client machines are compara-         Server is much more powerful
ble in power to the server.     than the clients.

Plenty of network bandwidth.         Network is loaded.

Speed and convenience are         Data integrity is crucial.
more important than integrity.

Little network and SQL           Skilled network and database
expertise is available.         administrators are available.

Only one application will         Several applications may
routinely access the data.       access the data.

Applications will be responsi-     Database will enforce data
ble for maintaining data           integrity independently of
integrity.                   applications.

Small to moderate amounts         Moderate to large amounts of
of data (< 100MB).             data (>100MB).

Je zegt dat je werkt met 20.000 records. Da's niet zoveel, dus maakt het ook niet uit of je Interbase of Paradox gebruikt.

Je zegt ook dat je complexe queries gebruikt, dan zou ik eerder geneigd zijn om voor Interbase te kiezen; SQL werkt een stuk lekkerder en natuurlijker met Interbase dan met Paradox IMO.

Mijn persoonlijke ervaring is dat je met Paradox zo iets in elkaar hebt gekwakt, wat dan ook nog werkt. Met Interbase zul je er iets meer energie in moeten stoppen [dwz niet met TTable's/TDBGrid's werken], maar dan werkt het ook perfect.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Bij mij op het werk gebruiken we Delphi om te ontwikkelen.

De databases zitten zowel in Oracle als DB2 (AS/400) en Paradox (jawel). Hoewel we Paradox niet meer gaan ondersteunen werkt 't best heel goed. Voor de programmatuur werkt eigenlijk alles hetzelfde. Slechts hier en daar is een bepaald SQL-statement verschillend voor de verschillende DB's.

Paradox heeft als narigheid dat alle queries client-side worden uitgevoerd. Als zo'n client een keer goed hangt tijdens een update, dan wil de DB nog wel eens inconsistent raken. En Paradox kan geen views, iets dat verrekte handig is als delen van onze DB eigenlijk in een andere DB staan.

Siditamentis astuentis pactum.

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-08 21:58

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Even een misverstand opruimen: Interbase is NIET een ingebouwde database bij Delphi, maar een apart pakket van Borland, waarvoor bij Delphi 'toevalligerwijs' een developer license meegeleverd wordt :)
De 6 versie van dit systeem is gratis (open source) en ik gebruik deze al tijden voor van alles en nog wat. Ook over internet en netwerk met relatief weinig bandbreedte blijft het goed lopen.
Waar je aan moet wennen is de 'spartaanse' interface, zeker als je MS SQL Server of Access gewend bent. De controle, die het handmatig inkloppen van de SQL je geeft, is daarentegen wel erg waardevol.
Je kunt trouwens voor Delphi ook speciale Interbase Admin components downloaden (gratis), waarmee je heel eenvoudig de database kunt beheren vanuit je applicatie. Dan automatiseer je die deskundige database administrator gewoon weg *D

• Mitsah
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
Je schrijft hier dat de INTERBASE 6 versie gratis is vanwege open source. Is dit alleen voor Linux of ook voor Windows? Waar kan ik daar meer info over vinden?

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Dan zal ik nog een ander misverstand uit de weg ruimen: Interbase is NIET opensource en GEEN freeware. :)

Er is een jaar geleden door Borland een free, opensource versie van Interbase afgesplitst en die heet Firebird. Ze worden beide onafhankelijk van elkaar verder ontwikkeld, maar omdat de basis hetzelfde is kunnen dezelfde componten binnen Delphi gebruikt worden.

[ Voor 0% gewijzigd door LordLarry op 17-09-2002 16:50 . Reden: typos ]

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Ow, helemaal vergeten te melden dat Firebird te vinden is op http://firebird.sourceforge.net/

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Pagina: 1