Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700
Het best koop je een schijf die identiek is aan die 60GXP.
Het hoeft niet, je kunt ook een andere 40GB-schijf kopen maar dat kan de performance beïnvloeden.
Het hoeft niet, je kunt ook een andere 40GB-schijf kopen maar dat kan de performance beïnvloeden.
Wel ooits iets opgevangen over raid 0 en dat je daar maar i schijf voor nodig hebt...
maar euh
iemand een idee?
maar euh
iemand een idee?
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
Het liefst hetzelfde type als de schijf die je al hebt, maar volgens mij kan een ander type ook. Iig hetzelfde merk is belangrijk.
Zie ook:
[topic=310264] :
Zie ook:
[topic=310264] :
Wat is belangrijk bij de harde schijven die ik kies?
Belangrijk is dat beide harde schijven even snel zijn en liefst ook even groot. Je gebruikt namelijk per schijf het aantal byte dat de kleinste schijf groot is.
quote:
----------------------------------------------------------------------------
Voorbeeld: 1X10GB, 2x40Gb
Als je alle schijven gebruikt is er maar 30GB voor raid beschikbaar. Gebruik alleen de twee 40GB schijven dan heb je 80GB voor raid beschikbaar.
----------------------------------------------------------------------------
Ook de snelheid van de schijven maakt uit, een trage harde schijf zal de rest ophouden omdat er steeds bij lezen en schrijven op hem gewacht moet worden.
Het beste is dus om alleen schijven van hetzelfde merk en van dezelfde grootte te gebruiken.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Verwijderd
je kan het beste 2 precies dezelfde schijven hebben.
je moet in elk geval letten op de rpm , grootte en op de snelheid.
volgend mij moet het dan ook werken.
(ps. ligt ook nog aan het soort RAID dat je wilt gebruiken)
je moet in elk geval letten op de rpm , grootte en op de snelheid.
volgend mij moet het dan ook werken.
(ps. ligt ook nog aan het soort RAID dat je wilt gebruiken)
Zou kunnen, maar mijn ervaring is dat ik dan maar de helft van de capaciteit gebruik.Op woensdag 24 april 2002 12:59 schreef Ordos20 het volgende:
Wel ooits iets opgevangen over raid 0 en dat je daar maar i schijf voor nodig hebt...
Maar dit kan ook door mijn controller komen (highpoint).
Als je het zeker wilt weten dan moet je een paar sites bezoeken.
Helaas denk ik niet dat je succes zult hebben met het vinden van dit soort info.
Verwijderd
Uhm als je nu eerst de faq een leest... RAID IS juist het koppelen van meerdere fysieke drives. RAID met een enkele schijf is geen RAID.Op woensdag 24 april 2002 13:01 schreef bazs2000 het volgende:
Op woensdag 24 april 2002 12:59 schreef Ordos20 het volgende:
/quote
Zou kunnen, maar mijn ervaring is dat ik dan maar de helft van de capaciteit gebruik.
Maar dit kan ook door mijn controller komen (highpoint).
Als je het zeker wilt weten dan moet je een paar sites bezoeken.
Helaas denk ik niet dat je succes zult hebben met het vinden van dit soort info.
cool guys
het is me nu wel duidelijk geworden. Ik neem dus echt de identieke 2e schijf!
Het is voor op mijn asus a7v266-E met RAID onboard.
Ik wil het in raid 0 gaan proberen.
het is me nu wel duidelijk geworden. Ik neem dus echt de identieke 2e schijf!
Het is voor op mijn asus a7v266-E met RAID onboard.
Ik wil het in raid 0 gaan proberen.
hmmm.
Ik zal dus toch maar wel bij hetzelfde merk blijven dat sowieso!
Tja misschien hebben ze geen 60gxp's meer. In dat geval neem ik een 120gxp.
Ik zal dus toch maar wel bij hetzelfde merk blijven dat sowieso!
Tja misschien hebben ze geen 60gxp's meer. In dat geval neem ik een 120gxp.
Ik heb 2 verschillende Seagate 40 GB schijven in RAID 0 draaien. En geen problemen hier.
Het is dus ook zo dat je b.v in mijn geval een Maxtor van 40 gig en 7200 RPM met ATA100 aan de (verder exact dezelfde) tegenhanger van ATA133 op een ATA100 RAID opstelling kan draaien?
Ik weet hoe het werkt met RAID-configuraties, maar ik wilde altijd weten wat er gebeurde met 1 schijf.Op woensdag 24 april 2002 13:17 schreef --EasY-- het volgende:
Uhm als je nu eerst de faq een leest... RAID IS juist het koppelen van meerdere fysieke drives. RAID met een enkele schijf is geen RAID.
Tja, ik had nog maar de helft van mijn capaciteit over.
Maar ik wilde een voorbeeld stellen voor Ordos20, want over het aansluiten van 1 HD op een RAID-controller is maar weinig te vinden.
Dat je 2 exact dezelfde schijven moet nemen, is alleen bedoeld omdat anders je duurdere en logischerwijs ook snellere schijf een beetje nutteloos is. Dus als je nu 2 schijven koopt, koop dan 2 identieke schijven ja. Maar koop je er een bij, dan mag je er vanuit gaan dat een nieuwere schijf sneller is, dus dat die je eerste schijf niet vertraagt. Je kut die 120GXP er prima naast gebruiken dus.
Hij presteert dan, los gezien in het raid systeem, niet helemaal voor de volle 100% qua snelheid. Maar ja, boeit dat echt wat ten opzichte van het snelheidsverschil dat je sowieso boekt?
Ga gewoon lekker voor de goedkoopste oplossing, als de 60GXP serie duurder is dan de 120GXP, dan ga je natuurlijk voor de 120GXP. Maar echt nut heeft de aanschaf van deze nieuwere, snellere schijf niet
Hij presteert dan, los gezien in het raid systeem, niet helemaal voor de volle 100% qua snelheid. Maar ja, boeit dat echt wat ten opzichte van het snelheidsverschil dat je sowieso boekt?
Ga gewoon lekker voor de goedkoopste oplossing, als de 60GXP serie duurder is dan de 120GXP, dan ga je natuurlijk voor de 120GXP. Maar echt nut heeft de aanschaf van deze nieuwere, snellere schijf niet
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Ok, ik ga geen nieuwe topic maken..
Mijn situatie:
Ik ga hopelijk de abit kg7 kopen. Ik heb nu een maxtor 60 gig en een (seagate?) 30 gig, beide 7200 RPM
Als ik wil overstappen naar raid dan wil ik liever 2x 80 gig IBM kopen (deze in Raid) en dan apart de 60gig plus 2 cdrom spelers. Maar ik ben een arm kindje dus wil eerst 1 80 gig kopen en daarna de andere doen.
Dus samengevat...
.-. Als (hoofd)schijf de IBM 80gig 7200 (in "raid"). Ik weet het 1 schijf is nog geen raid, maar ik wil dan binnenkort de 2de plaatsen zonder de andere schijven + cdroms te beinvloeden.
.-. De 60 gig en de andere 2 cdroms erbij.
Is dit uberhaupt mogelijk ? Ik heb weinig RAID (lees: reet) verstand en ik heb de mobo nog niet binnen.
Hoe zit het met het upgraden van dit configuratie ? Stel dat ik 2 hd's erin heb als samen RAID, kan ik dan zonder problemen een derde (zelfde merk/soort) hd erin plaatsen ?
Klinkt een beetje onlogisch maar ik zou het niet weten
Mijn situatie:
Ik ga hopelijk de abit kg7 kopen. Ik heb nu een maxtor 60 gig en een (seagate?) 30 gig, beide 7200 RPM
Als ik wil overstappen naar raid dan wil ik liever 2x 80 gig IBM kopen (deze in Raid) en dan apart de 60gig plus 2 cdrom spelers. Maar ik ben een arm kindje dus wil eerst 1 80 gig kopen en daarna de andere doen.
Dus samengevat...
.-. Als (hoofd)schijf de IBM 80gig 7200 (in "raid"). Ik weet het 1 schijf is nog geen raid, maar ik wil dan binnenkort de 2de plaatsen zonder de andere schijven + cdroms te beinvloeden.
.-. De 60 gig en de andere 2 cdroms erbij.
Is dit uberhaupt mogelijk ? Ik heb weinig RAID (lees: reet) verstand en ik heb de mobo nog niet binnen.
Hoe zit het met het upgraden van dit configuratie ? Stel dat ik 2 hd's erin heb als samen RAID, kan ik dan zonder problemen een derde (zelfde merk/soort) hd erin plaatsen ?
Klinkt een beetje onlogisch maar ik zou het niet weten
Verwijderd
Choller
Jouw idee is niet handig.
Als je nl eerst die 80 GB IBM los gaat gebruiken, en daarna een RAID systeem ervan wilt maken door er een bij te zetten, dan moet je al files backuppen. En als je pech hebt (misschien werkt Norton Ghost niet met je controller, of je hebt het progje niet...) dan moet je ook nog alles opnieuw installeren. Het opzetten van Raid 0 is destructief; de schijven moeten gestriped worden. Ik ga nu een 2de 60gb schijf halen, en ik moet dus alles backuppen wat nog niet op cd staat; misschien zelfs alles opnieuw installeren. (Windows 2000 draait hier al perfect sinds Augustus 2001. Damn...)
Je kunt beter een tweede 60 GB 7200 rpm schijf kopen. En later nog een andere.
2x80 GB + 60 = 220 GB
2x60 GB is al 120 GB dus dan kun je later nog een 100 of 120 erbij zetten, en die ruimte heb je dan gewoon... ik zou direct met de raid beginnen, dat bespaart je later m.i. veel werk.
Jouw idee is niet handig.
Als je nl eerst die 80 GB IBM los gaat gebruiken, en daarna een RAID systeem ervan wilt maken door er een bij te zetten, dan moet je al files backuppen. En als je pech hebt (misschien werkt Norton Ghost niet met je controller, of je hebt het progje niet...) dan moet je ook nog alles opnieuw installeren. Het opzetten van Raid 0 is destructief; de schijven moeten gestriped worden. Ik ga nu een 2de 60gb schijf halen, en ik moet dus alles backuppen wat nog niet op cd staat; misschien zelfs alles opnieuw installeren. (Windows 2000 draait hier al perfect sinds Augustus 2001. Damn...)
Je kunt beter een tweede 60 GB 7200 rpm schijf kopen. En later nog een andere.
2x80 GB + 60 = 220 GB
2x60 GB is al 120 GB dus dan kun je later nog een 100 of 120 erbij zetten, en die ruimte heb je dan gewoon... ik zou direct met de raid beginnen, dat bespaart je later m.i. veel werk.
Pagina: 1