Radiator

Pagina: 1
Acties:
  • 736 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-08 14:03
Ik ben bezig met het zelf maken van mijn radiator. Deze bestaat uit een hoop koperen plaatjes van 1mm dik. Ik kon toevallig een paar platen restpartij krijgen :). Ik zal zo rond de 4m^2 tot 6m^2 koeloppervlak krijgen.Afbeeldingslocatie: http://62.45.87.56/waterforum/images/radiator.jpg
De + jes is dat het water van je af stroomt en Puntjes dat het naar je toe komt. Denk maar aan een dart pijltje . Rechts in de buisjes van de radiator.

Die middelste ventilators onder en boven blijven dus open, kan er nog een in komen maar voorlopig nog niet.

Links van de radiator (op het voor aanzicht, die smalle) zit de computer.

Zie verder topic waterkoelingforum

Iemand nog ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46
Ik zie bijna altijd dat er lucht door een radiator wordt gezogen en niet andersom...misschien kan je dit ook maar beter doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Nu zitten de ventilators helemaal ingebouwd, en kan het geluid niet direct naar buiten, Lijkt me iets stiller. En qua tempereratuurlijkt het mij niet veel uitmaken.

Trouwens, ik heb minstens net zoveel blazende als zuigende fans gezien op een radiator, misschien wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 09:49

Skef

Ik scheer.me

Op woensdag 24 april 2002 12:52 schreef Gman het volgende:
Ik zie bijna altijd dat er lucht door een radiator wordt gezogen en niet andersom...misschien kan je dit ook maar beter doen.
En een push/pull principe dan? Dus 2 fans aan de ene kant blazen, 2 aan de andere kant zuigen? Werkt dat niet beter?

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
De fins (koperen plaatjes) zitten ver genoeg uit elkaar. een mm of 5. Dus er is niet of beina geen lucht weerstand. En met 2 ventilators in dezelfde airflow vergroot je de flow niet, alleen de druk, en die is niet zo erg nodig omdat er weinig weerstand zit.

Ik had meer gedacht van. Waar haal je al dat koper vanaf, wat gaat dat wel niet wegen, dat wil ik ook enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Schopjuh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 19:09 schreef roedie het volgende:
Schopjuh
foei :)

Geinig ding. Opmerkingen:
- Ik zou de lamellenafstand 3-4mm maken ipv 5mm. Dat doen ze in industriele condensers ook, en op de een of andere manier schijnt dat een redelijk optimale afstand te zijn.
- Wat dacht je van wat meer pijpjes er doorheen? Ik vind 4 gangen niet echt veel. Kun je niet een stel 1/4" oid leidingen er doorheen leggen? Je contactoppervlak per lamel is nu nog best klein -> vrij hoge thermische weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Daar heb ik iets aan :).

Het aantal lammellen hangt denk ik vooral af van de hoeveelheid plaat die ik heb, maar ik zal kijken of ik er nog iets meer kan maken zodat er 3-4 mm tussen zit.

Ik heb nu 3/8 buisjes op de plaaning. als ik iets ga veranderen worden het 8 buisjes. 1/4? ik zal eens kijken. het probleem met zoveel buisjes is dat ik ook erg veel verbindeingen moet gaan maken om ze aan elkaar te maken. Dan heb ik heel veel schoentjes nodig enzo. maar ik zal eens iets nieuws gaan bedanken, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Op donderdag 25 april 2002 12:34 schreef DaBit het volgende:

[..]

foei :)

Geinig ding. Opmerkingen:
- Ik zou de lamellenafstand 3-4mm maken ipv 5mm. Dat doen ze in industriele condensers ook, en op de een of andere manier schijnt dat een redelijk optimale afstand te zijn.
- Wat dacht je van wat meer pijpjes er doorheen? Ik vind 4 gangen niet echt veel. Kun je niet een stel 1/4" oid leidingen er doorheen leggen? Je contactoppervlak per lamel is nu nog best klein -> vrij hoge thermische weerstand.
Een tip voor 1/4 leidingen, ik bedoel waar te krijgen. Ik vind alleen 12 mm leidingen als kleinste diameter. Met 12mm buisjes word het wel erg veel buis in mijn plaatjes. Dan zouden er nu 8 buisjes van 1/4 in een plaatje van 150 bij 130mm komen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 20:29 schreef roedie het volgende:

[..]

Een tip voor 1/4 leidingen, ik bedoel waar te krijgen. Ik vind alleen 12 mm leidingen als kleinste diameter. Met 12mm buisjes word het wel erg veel buis in mijn plaatjes. Dan zouden er nu 8 buisjes van 1/4 in een plaatje van 150 bij 130mm komen???
Ik ken het probleem. Mijn 1/4" leiding komt via-via. Hoeveel heb je nodig? (ik heb nog wel een paar meter liggen voor je).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmz, waarom per se zelf maken? Ik heb er 1 voor 50 cent gekocht bij de oud=ijzer-handel hiero (wel alu, boeie)... Werkt goed denk ik hoor (nog niet echt mee aan de slag geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Dabit:
Bedankt, maar naast de buis moet er ook het een en ander aan bochten en T stukjes in. Ik heb zo hier en daar wel wat recources zitten :), dus als ik wat van dat grut heb gevonden, en ik kan geen buis krijgen hoor je van mij, thanks.

Evil_siqkness:
Ik heb er van de sloop, en ik heb een hoop bekeken, maak je maar niet druk. Heb je naar mijn plaatje gekeken? Is iets groter als die van de sloop :), en ik kan het koper krijgen, see :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek 8mm OD koperbuis.
Om mijn gare aluminiumradiator naar koper/alu om te bouwen.

Niet 'op rol' maar als rechte buizen.
Gebogen buis krijg je volgens mij nooit meer recht -of wel?

Ik heb al enkele bouwmarkten en loodgieters afgelopen, maar ze hebben het niet.
Waar koop je zoiets?
(Ik heb het online gezien, maar dat was een groothandel die 100 gulden vraagt voor de bezorging).

Edit: misschien die groothandel eens bellen of ze een verkooppunt weten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Afwegingen voor blazen of zuigen van fans zijn onder meer:
1) Blazen: warmte van fanmotor verhoogt de lucht temperatuur waarmee de radiator gekoeld wordt enigzins, maar de fan wordt wel gekoeld met de instromende lucht. Ietsje beter voor de levensduur, fractie minder rendement
2) Zuigen: precies het omgekeerde. de fan wordt "gekoeld" met de opgewarmde lucht uit de radiator. Fractie minder voor de levensduur maar ietsje beter rendement.
Als beide punten niet erg relevant gevonden worden kun je gaan kijken naar wat de gemakkelijkste mechanische opbouw is. O.a. in relatie tot fan noise en flowweerstand.
Ontwerpen blijft afwegen en proberen optimums te bereiken.

Wat betreft de lamellen: bij 1mm dikte moet je niet onderschatten hoe veel doorstromings oppervlak je verliest als je de dikte van al die lamellen op teld. Ook daarvoor is er weer ergens een optimum. Aanbieders van koelmateriaal vinden dit optimum vaak met dedicated en daarmee dure software (Computational Fluid Dynamics software)
Hier een voorbeeldje hoe het temperatuurprofiel tussen de vinnen van een willekeurig hs er uit zou kunnen zien.
Heat sink temp
Heat sink profile

[ Voor 37% gewijzigd door Veng7 op 17-12-2015 12:41 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:25

Fordox

00101010

Veng7 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 12:19:
Afwegingen voor blazen of zuigen van fans zijn onder meer:
1) Blazen: warmte van fanmotor verhoogt de lucht temperatuur waarmee de radiator gekoeld wordt enigzins, maar de fan wordt wel gekoeld met de instromende lucht. Ietsje beter voor de levensduur, fractie minder rendement
2) Zuigen: precies het omgekeerde. de fan wordt "gekoeld" met de opgewarmde lucht uit de radiator. Fractie minder voor de levensduur maar ietsje beter rendement.
Als beide punten niet erg relevant gevonden worden kun je gaan kijken naar wat de gemakkelijkste mechanische opbouw is. O.a. in relatie tot fan noise en flowweerstand.
Ontwerpen blijft afwegen en proberen optimums te bereiken.

Wat betreft de lamellen: bij 1mm dikte moet je niet onderschatten hoe veel doorstromings oppervlak je verliest als je de dikte van al die lamellen op teld. Ook daarvoor is er weer ergens een optimum. Aanbieders van koelmateriaal vinden dit optimum vaak met dedicated en daarmee dure software (Computational Fluid Dynamics software)
Hier een voorbeeldje hoe het temperatuurprofiel tussen de vinnen van een willekeurig hs er uit zou kunnen zien.
[afbeelding]
[afbeelding]
Je geeft nu reactie op een topic van 13(!) jaar oud :p

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Dringt nu ook tot me door ja. Niet slim. Mea culpa.
Die post kan ik zeker niet meer wissen?

[ Voor 28% gewijzigd door Veng7 op 17-12-2015 12:55 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

nope, maar ik kan er wel een slotje opgooien, dan klikt niet iedereen op deze oude koe :P
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.