[linux] netwerk printer, samba, cups

Pagina: 1
Acties:
  • 321 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik heb hier een switch waar een HP LaserJet 6MP aanhangt. Op het netwerk hangen zowel linux, windows als mac-bakken. De Mac's zien de printer braaf hangen, maar de rest niet.

Ik wil dus die printer sharen mbv. Samba, zodat ik ook vanuit Windows kan printen. Ik heb CUPS geinstalleerd, maar ik snap niet hoe ik die printer moet toevoegen daar.

In de /etc/samba/samba.conf heb ik
code:
1
printer = cups

al toegevoegd, maar dat haalt natuurlijk nog niks uit.

Ik heb de printer-howto en cups-manual even doorgekeken, maar het is me nog niet duidelijk.

Iemand enig idee hoe ik zoiets aan de praat krijg?

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 00:04

we_are_borg

You will Comply

Ik berijp iets niet de macs zien de printer, dus ik neem aan dat in de Switch een printserver ingebouwd zit. Als dit zo is waarom wil je dan nog een keer door een printserver heen.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Verwijderd

Heb je de Cups admin al uitgevoerd (kups), eerst je printer onder cups configureren, kijken of je een test-page kunt uitdraaien, en dan zal het onder samba ook wel werken :9

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Er zit geen printer-server in de switch, bij mijn weten. Waarom de Mac's de printer zien weet ik ook niet. 't Is gewoon een HP LaserJet 6MP - niet specifiek een Apple printer ofzo. Zover ik begrijp kan je op de Mac een driver installeren voor dat ding, en dan werkt 't gewoon: je gaat naar de Choser en kiest daar de LaserJet en klaar...

Ik heb de Admin-tool van Cups bekeken, ja ([url="http://localhost:631"]http://localhost:631[/url]) maar wat me vaag blijft is hoe ik de printer toevoeg. Ik heb het geprobeerd, maar dat haalde niks uit (testpagina printen dus). Ik weet niet waar de printer uithangt: IP-nummer, hostname, socket, ipp, ... I'm lost...

• Sihaya
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sihaya

Pasfoto:

In het menu van de printer (als die dat heeft) staat meestal een optie om de config van de printer uit te printen. Daarin staat de informatie die je nodig hebt.

De reden dat apple's de printer wel zien is waarschijnlijk dat de apple's over appletalk praten en de printer ook.

signature has expired

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Op woensdag 24 april 2002 13:34 schreef Sihaya het volgende:
In het menu van de printer (als die dat heeft) staat meestal een optie om de config van de printer uit te printen. Daarin staat de informatie die je nodig hebt.
Ik heb inmiddels de driver voor Windows van de HP-site geplukt en via de help kwam ik hier ook achter. De printerhandleiding is natuurlijk nergens te vinden en een menu zit er niet direct op... doh!
De reden dat apple's de printer wel zien is waarschijnlijk dat de apple's over appletalk praten en de printer ook.
Ik heb nog es op een Mac gekeken en daar kan ik wat info opvragen, maar niks over poortnummers of ip-adressen ofzo.
Alleen: "Zone: *".

Verwijderd

hmmm printer configureren onder linux en gewoon met aan samba hangen zoals hier met een 2100 :

[HPlj2100]
path = /var/spool/samba
printer = HPlj2100
writable = yes
browseable = no
postscript = yes
user =
only user = yes
valid users =
comment = HPlj2100
printable = yes
write list =

nu is de user = , valid users = en write list =
leeg wegens privacy redenen.

Gebruik anders http://www.webmin.com
om dat te doen

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik gebruik webmin en samba al. Alleen het punt is ook dus linux de printer niet ziet... Ik weet niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen. Als dat zou lukken ben ik al een stuk verder...

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Pak de handleiding van de switch er eens bij. Daar zit 'm het probleem.

Enne, om welke switch gaat het hier?

Verwijderd

dat mac hem ziet komt doordat er een appletalk interface in de printer zit, hoe je de printer in samba kan zetten weet ik niet precies, maar onder de sectie [printer] kan je printers toevoegen, wel moet je je queue opgeven enzo

• Sihaya
  • Niet online

Sihaya

Pasfoto:

Even voor de duidelijkheid, de printer is direct aan het netwerk gekoppeld door een jetdirectkastje?

Als dat zo is kijk dan welke jetdirect het is en zoek dan op de hp site naar het default ip address van de jetdirect.
Meestal kun je dan met een webbrowser of via telnet het ding instellen.

signature has expired

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Da's een goeie. De printer is aan het ethernet gekoppeld via een AsanteTalk adapter - deze. Is dat JetDirect? Weet ik niet. Ik zoek verder op de HP-site... Iemand zo al een idee?

Verder gaat het om een 8-ports 10/100Mb KTI Switch.

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Wel in de faq staat dat IP packets niet door gelaten wordt door de printserver dus het is alleen geschikt voor Apple Talk.

Die heeft windows niet standaard in zich en weet ook niet of ze erbij geinstaleerd kunnen worden (volgens mij heeft alleen de server versies van windows Apple Talk in zich). Hiermee val Linux ook af maar van de weet ik niet of hij Apple Talk standaard in Linux zit of dat het bijgevoegd kan worden.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 14:52 schreef Explore het volgende:
Da's een goeie. De printer is aan het ethernet gekoppeld via een AsanteTalk adapter - deze. Is dat JetDirect? Weet ik niet. Ik zoek verder op de HP-site... Iemand zo al een idee?

Verder gaat het om een 8-ports 10/100Mb KTI Switch.
hmmmm een switch zelf doet niks met je printer alleen data doorsturen dus die switch kan je vergeten die werkt.

Dit is geen jetdirect kastje dus dat wordt leuk nu hopen
dat het compatibel is.
Als je redhat gebruikt probeer dan onder X eens printtool op te starten dan kan je de printer toevoegen als jetdirect nu alleen hopen dat de santeTalk hetzelfde is als jetdirect zoniet dan kan je die daarin ook wijzigen.

werkt dit niet dan is het een optie om een jetdirect te kopen of rechtstreek op de linux bak dat werkt zeker
Op woensdag 24 april 2002 15:28 schreef we_are_borg het volgende:
Wel in de faq staat dat IP packets niet door gelaten wordt door de printserver dus het is alleen geschikt voor Apple Talk.

Die heeft windows niet standaard in zich en weet ook niet of ze erbij geinstaleerd kunnen worden (volgens mij heeft alleen de server versies van windows Apple Talk in zich). Hiermee val Linux ook af maar van de weet ik niet of hij Apple Talk standaard in Linux zit of dat het bijgevoegd kan worden.
als dit zo is zou je de apple talk kunnen instellen in linux maar voor de printers zou je denk ik de kernel opnieuw moeten compilen.
maar of dat dan gaat werken weet ik niet geen ervaring mee .

Het beste is dan toch als hij geen tcp ondersteund hem aan de server zelf of aan een jetdirect te hangen

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ja, dat had ik ook gezien, alleen het licht ging hier niet meer aan. :) 'k Heb me ondertussen blind gestaard op dat soort documenten.

Ik heb ook even een Netwerk Printer Configuratie programmatje van HP geprobebeerd. Werkt met Jetdirect. Oftewel: hier niet... Het ding kon de printer ook niet vinden op 't netwerk.

Netatalk is geinstalleerd op Linux. Vraag blijft dan nog steeds: hoe installeer ik die printer onder Linux Red Hat 7.2? Mbv. Samba waarschijnlijk... Maar hoe? :?

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 15:33 schreef Explore het volgende:
Ja, dat had ik ook gezien, alleen het licht ging hier niet meer aan. :) 'k Heb me ondertussen blind gestaard op dat soort documenten.

Ik heb ook even een Netwerk Printer Configuratie programmatje van HP geprobebeerd. Werkt met Jetdirect. Oftewel: hier niet... Het ding kon de printer ook niet vinden op 't netwerk.

Netatalk is geinstalleerd op Linux. Vraag blijft dan nog steeds: hoe installeer ik die printer onder Linux Red Hat 7.2? Mbv. Samba waarschijnlijk... Maar hoe? :?
printtool

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Op woensdag 24 april 2002 15:31 schreef lemac4444 het volgende:
hmmmm een switch zelf doet niks met je printer alleen data doorsturen dus die switch kan je vergeten die werkt.

Het gaat puur om de communicatie van linux naar AsanteTalk
Ja, zover was ik inmiddels.
Dit is geen jetdirect kastje dus dat wordt leuk nu hopen
dat het compatibel is.
Als je redhat gebruikt probeer dan onder X eens printtool op te starten dan kan je de printer toevoegen als jetdirect nu alleen hopen dat de santeTalk hetzelfde is als jetdirect
Dit heb ik ook geprobeerd, maar dat haalde inderdaad niks uit. Wat bedoel je met:
zoniet dan kan je die daarin ook wijzigen.
:?
werkt dit niet dan is het een optie om een jetdirect te kopen of rechtstreek op de linux bak dat werkt zeker
Hm, wat kost jetdirect? En is de zaak dan nog wel compatible met de Mac's? De printer werkt dus met Localtalk, ben ik inmiddels achtergekomen. Hoe zou ik die direct op Linux kunnen aansluiten? Gaat niet werken, volgens mij...

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
De Printtool van Linux vraag om een IP-adress en port-nr als je Jetdirect kiest. Die gegevens heb ik dus niet. Daar komt nog bij dat het dus geen Jetdirect-ding is...

Het lijkt mij dat de printer wel op een IP zit, op eoa. manier. Al weet je met dat Appletalk gedoe nooit zeker. Ik begin er aan te twijfelen.

Edit:

Op de printer test-pagina staat wel wat LocalTalk info:
LocalTalk Name: HP LaserJet 6P
LocalTalk Node ID: 154
LocalTalk Network Number: 65456
Wat ik hier verder mee moet onder Windows of Linux weet ik niet...

• Sihaya
  • Niet online

Sihaya

Pasfoto:

Dit is geen jetdirect kastje. Die zitten meestal in de printer zelf.

Het lijkt erop dat die apple's alleen localtalk aankunnen en daarom deze converter voor de jetdirect interface, die ethernet gebruikt, zit.

Zowel Windows en Linux kunnen over appletalk communiceren. Probeer het eerst eens met Windows als die de printer dan wel vind dan heb je eigenlijk geen samba meer nodig.

edit:
beetje laat

signature has expired

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Een printserver van sitecom die kost € 189,00 verkrijgbaar bij Informatique (niet de goedkoopste). Deze ondersteund de volgende protocollen: NetWare, TCP/IP, SMB (Service Message Block), AppleTalk en NetBui.
Hij is verkrijgbaar in een 1 poorts (1 printer) en 3 poorts (max 3 printers) uitvoering. De 1 poorts kost dus 189,00 en de 3 poorts 226,00.
Heb zelf sitecom op mijn werk genomen en draaide binnen 5 minuten.

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 15:46 schreef we_are_borg het volgende:
Een printserver van sitecom die kost € 189,00 verkrijgbaar bij Informatique (niet de goedkoopste). Deze ondersteund de volgende protocollen: NetWare, TCP/IP, SMB (Service Message Block), AppleTalk en NetBui.
Hij is verkrijgbaar in een 1 poorts (1 printer) en 3 poorts (max 3 printers) uitvoering. De 1 poorts kost dus 189,00 en de 3 poorts 226,00.
Heb zelf sitecom op mijn werk genomen en draaide binnen 5 minuten.
Dit is een oplossing voor weinig een jetdirect kaart heb je zowel intern als extern en die zijn een stukie duurder.

Ik heb weinig ervaring met mac en linux helaas maar het zal best wel aan de praat te krijgen zijn maar ik heb geen id.
dus bovenstaande is een goede oplossing voor mac en linux

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 15:39 schreef Explore het volgende:
De Printtool van Linux vraag om een IP-adress en port-nr als je Jetdirect kiest. Die gegevens heb ik dus niet. Daar komt nog bij dat het dus geen Jetdirect-ding is...

Het lijkt mij dat de printer wel op een IP zit, op eoa. manier. Al weet je met dat Appletalk gedoe nooit zeker. Ik begin er aan te twijfelen.

Edit:

Op de printer test-pagina staat wel wat LocalTalk info:
[..]

Wat ik hier verder mee moet onder Windows of Linux weet ik niet...
probeer eens met appletalk op een linux/windows bak naar die printer te printen.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik heb Appletalk op m'n Windows-bak geinstalleerd en de printer gezocht en... deze werd gevonden! :) Dus test-pagina geprint en... niks! :(

Nu kan dit weer allerlei andere oorzaken hebben. Ik heb overigens wel de HP LaserJet 6P/6MP driver van HP geinstalleerd, dus ik neem aan dat dat wel oke is. Ik zal het voor de zekerheid nog eens overnieuw doen.

Maar dit is in iedergeval een stap voorwaarts!

Verwijderd

dan moet je nu helaas naar de windows forum

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Op woensdag 24 april 2002 15:54 schreef lemac4444 het volgende:

[..]

Dit is een oplossing voor weinig een jetdirect kaart heb je zowel intern als extern en die zijn een stukie duurder.

Ik heb weinig ervaring met mac en linux helaas maar het zal best wel aan de praat te krijgen zijn maar ik heb geen id.
dus bovenstaande is een goede oplossing voor mac en linux
Zo ver als ik weet kan een interne Jetdirect niet geplaatst worden in een HP 6MP. Dan blijf alleen een externe over en die zijn nogal duur.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik kan de printer dus installeren in Windows, nu ik AppleTalk heb geinstalleerd. Dat gaat allemaal goed. Alleen het printen wil nog niet lukken.

Een externe jetdirect lijkt me een beetje over de top.

Ik heb een nieuwe thread gestart in WOS.

Pagina: 1