Toon posts:

Opnemen van gitaar op de computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil hier wat spullen voor gaan kopen. Mijn buget ligt rond de 350 euro maar kan misschien wat hoger worden.

Ik heb al een computer met een xfire 1024 waarschijnlijk moet er dus een andere kaart komen en ik heb een marshall buizenversterker.

Ik wil het opnemen gebruiken als hulp bij het schrijven van nummers en mogelijk het opnemen van een demo. De kwaliteit moet dus ongeveer in de buurt van CD kwaliteit komen.

Ik moet dacht ik een microfoon, mengtafel en een geluidskaart hebben. Welke? Ik heb geen idee behalve dat qua microfonen me Shure aangeraden wordt.

PC met windows XP, AMD proc en VIA chipset.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Nou, ik zou niet al te moelijk doen in jouw geval.

Koop een leuke mic, en een mic-voorversterker, en sluit dan die mic-voorversterker rechtstreeks op de line-in van je geluidskaart aan.

Kwaliteit zal dan afhangen van je microfoon. Een errug leuk merk microfoons is Rode, met een streepje door de o. Spreek dus uit: 'reude'. Kijk maar eens naar de NT1 en de NT3, allebei net op de 200 euro.

een leuke microfoonvoorversterker of een klein mengpaneeltje is wel te krijgen voor iets onder de 200 euro, dus voor 400 euro ben je een heel eind op rit, met leuke spulletjes.

Later kun je dan nog altijd een nieuwe geluidskaart kopen.

Of koop voor nu ff zo'n goedkoop Behringer paneeltje. Ruist wel wat, en klinkt niet echt muzikaal, maar wat wil je voor minder dan 100 euro.

Specs? Zie ondertitel...

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ehmz. .maar de rode nt1/2 zijn condensator mic's en heel gevoelig enzo.. dan kan je beter een PA mic nemen.. denk ik dan.

Wat je ook kan doen, voor wat minder geld een GuitarPort kopen van line6. Ik heb zelf de POD maar dit is hetzelfde idee, maar dan voor je computer. De kwaliteit is gewoon ronduit GOED. Zeker voor zijn prijs. Deze dingen gebruiken ze ook in de studio. Je kan hieruit vele gitaarversterkers kezen met verschillende soorten drive's toonregeling enzo. er zitten zelfs effecten bij die erg goed zijn.

kijk voor meer informatie op http://www.line6.com

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Gitaarwerk:

De NT1 is inderdaad een omnigevoelige grootmembraan, maar kan dus wel voor bijna alles gebruikt worden.

De NT3 is en klein-mebraan, heel geschikt voor zang en instrumenten, en hypercardiod, wat hem dus ongeschikt maakt voor drums.

Onze beste vriend wil eventueel een demootje maken, en als je dan zang op moet nemen of drums ofzo dan is het wel lekker om een goede condensator te hebben.

Ik probeer dus een oplossing aan te dragen die de meeste flexibiliteit geeft.

En vergeet niet dat een SM57/58a al aardig richting de prijs van een rode gaan, en je kunt d'r veel minder mee.

Maar in principe heb je wel gelijk, maarja het budget is wederom een beetje aan de lage kant.

Specs? Zie ondertitel...

Verwijderd

Topicstarter
En qua mengpaneel/microfoonvoorversterker?

Wat voor eisen moet ik aan ze stellen?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op woensdag 24 april 2002 12:49 schreef DaDaJoker het volgende:
Gitaarwerk:

De NT1 is inderdaad een omnigevoelige grootmembraan, maar kan dus wel voor bijna alles gebruikt worden.

De NT3 is en klein-mebraan, heel geschikt voor zang en instrumenten, en hypercardiod, wat hem dus ongeschikt maakt voor drums.

Onze beste vriend wil eventueel een demootje maken, en als je dan zang op moet nemen of drums ofzo dan is het wel lekker om een goede condensator te hebben.

Ik probeer dus een oplossing aan te dragen die de meeste flexibiliteit geeft.

En vergeet niet dat een SM57/58a al aardig richting de prijs van een rode gaan, en je kunt d'r veel minder mee.

Maar in principe heb je wel gelijk, maarja het budget is wederom een beetje aan de lage kant.
ikd enk dat beide van onze oplossingen goed zijn, maar idd met jou idee kan je beter. Sorry O+

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Eisen?

Nou nog ff niet te veel.

Probleem is dus dat goed spul stervens duur is.

Daarom zei ik al: Koop ff een goedkoop mengpaneeltje van behringer. Als je besluit een condensator of electret microfoon te kopen dan moet dat mengpaneel in staat zijn zogenaamde 'phantoomvoeding' (48 volt) te leveren.

Verder zijn de klank, signaal-ruisafstand en headroom van belang, maar daar zou ik me nu nog niet druk over maken.

Specs? Zie ondertitel...

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

wat is dat met dat headroom nou eigenlijk? ik weet wel aardig wat, maar dat ontgaat me af en toe nog ff

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

headroom is het vermogen om nog ff lekker door te gaan zonder vervorming/impulsverlies en andere narigheid.

Alles draait bij mic's om gevoeligheid en detaillering.

Om de kleinste details op te vangen heb je een bepaalde gevoeligheid nodig, anders vallen die details weg tegen de ruis van de versterker en mic. Daarom schroef je de gain zover open dat je die details ook hoort. Echter, met die gevoeligheid kom je met een mindere mic-pre in de problemen bij bijvoorbeeld de snare. Dat gaat gewoon te hard (140 dBA ofzo). Een goede mic-pre ( +24 dBU en meer) hoef je dus minder te knijpen, en dus heb je meer detaillering en een betere impulsweergave.

Hij gaat dus gewoon minder snel vervormen.

Let wel: de spanning loopt bij +30 dBu op tot 50 Volt ofzo.

Bij versterkers is de headroom gewoon een vermogens-reserve. Dat merk je aan een natuurlijker weergeven van kick en snare, en een betere detaillering in het hoog.

Specs? Zie ondertitel...

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik heb et op men spirit folio zitten..ik stuur altijd lekker hard uit, maar ik merk dat men geluidskaarten het niet kunnen hebben. Daarom wil ik nu ook een geluidskaart met 110 dynamisch bereik..
tnx voor je info :)

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-08 11:12
Edit: beetje dubbel/overbodig gelul.....

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
head room heb je nodig voor o.a eq.. als je geen head room meer hebt.. en je wilt een bepaalde frequentie nog ff een paar db meergeven heb je dus een probleem

wat het opnemen van de (electrische) gitaar betreft..
daar gebruik je toch nooit een condensator mic voor?..
tis toch een kwestie van een shure sm57 voor de versterker plaatsen.. en heb je goeie faciliteiten en een groot budget zou je nog wel een condensator mic op een paar meter afstand kunnen zetten maar minimum lijkt me toch close miking met een dynamische microfoon..

• nikao
wat ik overigens zou doen als ik jouw was is een goedkope manier zoeken om op te nemen (dmv een 4 sporen cassetterecorder 2ehands?) en de rest vna je budget sparen voor een studio om daar een demo op te gaan nemen..
om een demo op te nemen met goeie kwaliteit is toch echt wel wat meer apparatuur (laat staan kennis) voor nodig dan je met 350 kan aanschaffen zelf

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Op donderdag 25 april 2002 00:21 schreef nikao het volgende:

...

wat het opnemen van de (electrische) gitaar betreft..
daar gebruik je toch nooit een condensator mic voor?..
tis toch een kwestie van een shure sm57 voor de versterker plaatsen..

...
Weet je het zeker?

Specs? Zie ondertitel...

• nikao
ik breng het wel erg resoluut nu misschien. maar standaard manier om electrisch gitaar op te nemen is in ieder geval met closemiking mbv een dynamische mic (meestal de shure sm57)

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Nou OK dan:

Dé standaard manier om een elektrische gitaar op te nemen is:

1x AKG 414 ULS (close) en 1x grootmembraan een paar meter weg.

De SM57 wordt inderdaad veel gebruikt, maar dat wil niet zeggen dat het met een andere mic niet net zo goed, of beter kan.

Voor (kleinere) live optredens is de SM57 vaak wél een goede keus, terwijl daar de AKG 414 ULS ook veel wordt gebruikt (grotere optredens).

Kleinigheidje: de AKG 414 is toch echt een grootmembraan condensator.

Specs? Zie ondertitel...

• nikao
ok..misschien in de officiele bigg-ass studio's .. maar wij hebben nu 3 demo's opgenomen waarvan 2 in de studio en 1 in oefen ruimte mbv een technicus en alle 3 de keren is het met dynamische microfoon close gemiked..
heb net mijn studio boeken van school er nog es bijgepakt.. (het grote opnameboek) en daarin hebben ze het over close miking met dynamische microfoon en eventueel nog een condensator mic op grotere afstand..

(tis dus niet dat ik je niet geloof.. maar overal om me heen zie ik anders:) )

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

blijft kwestie van smaak, check de laatste Music Maker met de column van Erwin Musper eens. Artikel gaat over opnames van laatste Racoon cd, zo kan het ook.
Pagina: 1