Toon posts:

Foto's maken van bewegende objecten

Pagina: 1
Acties:
  • 334 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraag ik heb sinds een paar maanden een fuji 6900Z digitale camera.
Ik maak veel foto's van bewegende objecten en soms ook nog in slechte weersomstandigheden.

Nu heb ik het probleem dat ze nooit echt mooi scherp zijn, heb object niet en de omgeving niet.

Ik maak voornamelijk foto's van jonglerende mensen en (spelende) kinderen.

<voorbeeld>
Afbeeldingslocatie: http://www.cavedude.nl/~jongleren/raymondfakkels.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.cavedude.nl/~jongleren/test.jpg
</voorbeeld>

Wie heeft er tips ??

Groetjes Vincent

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03 13:48

chem

Reist de wereld rond

ik neem aan dat je je camera op een statief zet?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
Meestal wel maar ik heb een redelijk vaste hand, heb meer het idee dat het iets met instellingen te maken heeft

• Sjaak_Afhaak
  • Laatst online: 13:43

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik heb er maar weinig verstand van, maar kun jij je sluitertijd niet wat korter maken??

Hier staat tekst

Verwijderd

Op wat voor een sluitertijd heb je je camera staan? Zet hem heeeeel kort, zodat je zo min mogelijk beweging fotografeert....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m nu op automatisch staan....is denk ik toch niet handig.
Ik heb ook wel eens het 'sport' programmatjes geprobeert maar dat werkte niet zo goed

Ik zal het boekje er eens op naslaan om te zien hoe je dat insteld tenzijn iemand het zo weet ?

Verwijderd

Vaste hand is een vaag begrip. Hou je sluitertijd in verhouding met je brandpuntsafstand!!!

Op stand 35 tot 50 mm kun je op 1/60 sec. goed uit de hand fotograferen! Zoom je flink in op 125 mm tele dan mag je niet onder 1/125 sec. komen.

Na 7 jaar in de fotografie heb ik ervaren dat de vaakgenoemde vaste hand meestal toch minder vast is dan men denkt!!!

Verwijderd

Topicstarter
Meestal zoom ik wel inderdaad...misschien ligt het daaraan

Ik heb vroeger met een 400mm op een analoge minolta kamera gefotografeerd en daar had ik nooit problemen.
Kennelijk is digitaal toch anders ......

Maar ik ga een naar die sluitertijden kijken en het eea uitproberen

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-03 19:04
sluitertijd moet in ieder geval korter dan 1/60 zijn. Dan kan het alleen zo zijn dat je wat donkere foto's krijgt. Anders flits ofzo? Of pas iso waarde aan van 100 naar 400, dat scheelt dan ook.

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Kan je niet eerst focussen op een niet bewegend voorwerp (knop half ingedrukt houden) en dan pas foto nemen? Dat is met die jonglerende man wel heel moeilijk omdat de kegels voor hem aan het bewegen zijn, je zou kunne proberen op z'n kop te focussen, aangezien een kijker meestal direct naar het gezicht kijkt, (aannemende dat je geen vrouwen fotografeert dan :P )
Of even vragen of ie even stil wilt staan, focussen, en dan pas laten jongleren.

Als de bewegende voorwerpen op een redelijk grote afstand zitten kan je eens proberen om op landscape of zo te focussen. Gewoon autofocus op oneindig zetten dus. Handig in de dierentuin om achter een tralies te fotograferen.

Een kortere sluitertijd is al genoemd, maar dan heb je kans dat de bewegingen worden bevroren, zie je een paar kegels in de lucht, maar wat dat ze worden gejongleerd....

En een vaste hand kan je vaster maken door de juiste houding aan te nemen. Ellebogen langs je zij ter ondersteuning, met twee handen vastpakken van de camera, en benen wijd houden en lichtjes gebogen.

Dat zijn wel de standaard tips voor betere foto's. Probeer ze eens uit.

PS. ik denk dat betere focus en camera goed stil houden beter zullen werken dan een kortere sluitertijd

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Op woensdag 24 april 2002 11:36 schreef Moriaty het volgende:
sluitertijd moet in ieder geval korter dan 1/60 zijn. Dan kan het alleen zo zijn dat je wat donkere foto's krijgt. Anders flits ofzo? Of pas iso waarde aan van 100 naar 400, dat scheelt dan ook.
Als je zo'n korte sluitertijd neemt, bevriest je de beweging, en dat is niet echt wat je wilt denk ik...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Topicstarter
ISO staat al op 400 dat had ik zelf namelijk ook al bedacht.

Flitsen heb ik ook al eens geprobeert maar daar krijg je van die donkere fotos van ???

<voorbeeld>
Afbeeldingslocatie: http://www.cavedude.nl/~jongleren/liekefakkels.jpg
</voorbeeld>
Deze foto is 5 minuten na die andere genomen en het lijkt alsof het nacht is

• chem
  • Laatst online: 10-03 13:48

chem

Reist de wereld rond

zet de camera op een statief;
niet inzoomen;
sluitertijd kortst instellen;
flitser evt. geforceerd inschakelen

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:40

knakworst

Get more sats!

Bij bewegende objecten moet je denken aan een ultrakorte sluitertijd van 1/250 s of korter. Vaak is dat uitsluitend haalbaar bij mooi zonnig weer. Overigens krijgen deze foto's juist een extra dimensie: ze lijken te bewegen. Bij een ultrakorte sluitertijd krijg je een hele statische foto.

Edit: ja als je gaat flitsen krijg je een kortere sluitertijd, maar wordt de achtergrond dat niet in het flitsbereik ligt donkerder.

Overigens komen in zo'n donkere foto de vlammen weer beter naar voren. Persoonlijk vind ik die weer mooier.

Statief is natuurlijk overbodig bij korte sluitertijden.

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-03 19:04
die donkere foto is erg leuk ja, maar ik begrijp dat het niet de bedoeling is het 's nachts lijkt :)
die flits zorgt er dus voor dat je sluitertijd 1/60 wordt (anders kan de flits niet synchroniseren), en dat is net kort genoeg om mensen niet wazig te krijgen maar een kegel wordt er niet door bevroren.
Als het erg goed weer is met veel licht kun je een kortere sluitertijd nemen, dan is het resultaat denk ik meer naar wens.

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Verwijderd

Het is aan te raden je iso op te schroeven jah. maar niet elke cam kan dat. Sluitertijd korter maken is ook een idee. maar dan moet er wel voldoende (zon)licht zijn.

gebruik je flits dan staat de sluitertijd vast. dat kan 60 zijn (zag ik in een andere post staan) maar ook 125 of zelfs 250 !

Zet je instellingen iig niet op 'auto' maar ga zelf proberen wat bij jouw cam het mooiste resultaat geeft.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-03 22:37

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Hee! Dat is lieke op de foto! LOL, staat ze ineens op een techforum!

Verwijderd

ik wil nie lullig doen maar wa voor camera heb je?

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

tips:

scherpte belangrijk:
sluitertijd instellen op 1/200
ISO 200 is voldoende
niet te veel bewegen :)

vuur belangrijk:
sluitertijd 1/4 sec
statief gebruiken (of camera ergens opleggen)
ISO 100 zal genoeg zijn

als je een goede auto-mode hebt, stelt je camera dit ongeveer wel automatisch in...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 14:38 schreef sebastius het volgende:
Hee! Dat is lieke op de foto! LOL, staat ze ineens op een techforum!
Klopt het is inderdaad lieke...waren zo gauw even de enige voorbeeld foto's die ik bij de hand had :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 15:08 schreef mightyspawn het volgende:
ik wil nie lullig doen maar wa voor camera heb je?
Een Fuji 6900Z en een Canon Powershot Pro 70

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:01

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik van niemand hiere nog gelezen dat je het diafragma groter kan maken, hierdoor laat het meer licht door in kortere tijd en hoef je de ISO niet hoger te zetten waardoor er meer ruis komt terwijl je tch een korte sluitertijd kan houden.

Een andere bijkomstigheid is dat de scherptediepte afneemt waardoor de achtergrond wazig is en de persoon in dit geval mooi scherp.

het diafragma is weergegeven in F-stops. F-2 is een groot diafragma met weinig scherptediepte, F-16 is een klein diafragma met veel scherptediepte.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 17:20 schreef Johnny64 het volgende:
Ik van niemand hiere nog gelezen dat je het diafragma groter kan maken, hierdoor laat het meer licht door in kortere tijd en hoef je de ISO niet hoger te zetten waardoor er meer ruis komt terwijl je tch een korte sluitertijd kan houden.

Een andere bijkomstigheid is dat de scherptediepte afneemt waardoor de achtergrond wazig is en de persoon in dit geval mooi scherp.

het diafragma is weergegeven in F-stops. F-2 is een groot diafragma met weinig scherptediepte, F-16 is een klein diafragma met veel scherptediepte.
Het klinkt allemaal vrij technisch ga wel even in het boekje zoeken hoe dat allemaal zou moeten

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga vanavond een poging wagen op de haagsche koninginnenach......resultaten zal ik hier wel neerzetten

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 09:21 schreef Cavedude het volgende:
Ik ga vanavond een poging wagen op de haagsche koninginnenach......resultaten zal ik hier wel neerzetten
Ben benieuwd :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb inmiddels het boekje nagelopen en het gaat al een stuk beter heb ik het idee.

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 10:53 schreef Cavedude het volgende:
ik heb inmiddels het boekje nagelopen en het gaat al een stuk beter heb ik het idee.
Goed zo! :)

Een leuk bewegingseffect bij onvoldoende licht voor zeer korte sluitertijden is altijd het 'geforceerd' aanzetten van de flits. Krijg je een min of meer stilstaand geflitst beeld met een wazig beeld eromheen. Dan hangt nog een beetje af van het moment waarop die flits komt of de objecten vooruit of achteruit lijken te bewegen (zodra de sluiter opent: achteruit. Vlak voor de sluiter sluit: vooruit).

Verder kan, gek genoeg, (optisch) uitzoomen nog enig verschil maken. Veel objectiefjes hebben een stop verschil tussen de ingezoomde en de uitgezoomde stand, zodat je een kortere sluitertijd kunt instellen. Dan moet je natuurlijk wel dichter bij je onderwerp gaan staan.
Pagina: 1