Wie heeft tips over Extranet ?

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• logray
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05-2025

logray

Winning is not everything.

Topicstarter
Beste mensen,
Op dit moment lopen we stage bij de Regionale Brandweer Flevoland. Om de hulpverlening beter te laten verlopen, moeten wij de mogelijkheden en kosten van een extranet op een rijtje zetten.

Vandaar mij vraag of er iemand is die al eens een extranet heeft gebouwd. Heeft iemand tips voor ons over bijv. de minimaal benodigde hardware en bijbehorende kosten, veel voorkomende problemen en/of beveiliging.

Alvast bedankt voor jullie reacties !!
-logray out

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
Wat bedoel je hier exact met een Extranet (de definities varieren nogal...)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• logray

logray

Topicstarter
Hmm...wat bedoel ik er precies mee, dat valt nog niet mee om te beschrijven. We moeten eerst een keuze maken, dit is wat de ideale situatie in de toekomst is:

- Een centrale database met verschillende gegevens over bijv. personeel en beschikbare voertuigen.
- Landkaarten moeten vanuit de commandowagen kunnen worden opgevraagd
- Vandaar dat het zeer thin-client moet zijn (Max 28k8)
- Vanaf alle client computers (dus binnen kazerne, maar dus ook commandowagen, moet het extranet toegankelijk zijn).

Dit is ongeveer wat de brandweer wil. Wij moeten dus gaan kijken wat voor clientcomputers, netwerkfaciliteiten, OS, ed. het beste uitkomt. Vandaar mijn vraag wie hier een tip of advies over heeft ?

alvast bedankt !!
-logray out

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
euhhm.. commandowagen is mobiel jah? hoe in hemelsnaam ga je die connecten? goedkoop wordt't echt niet hoor

BTW, jij (jullie) moeten zoiets voor stage doen? welke studies doe jij dan wel niet? Klinkt ERG ingewikkeld naar mijn mening

• logray

logray

Topicstarter
Tsjah,

ingewikkeld dat zal het ongetwijfeld wel worden. Over de kosten hoeven we ons niet druk te namen, laten we het erop houden dat het budget nog voldoende zou zijn om een eigen satteliet de ruimte in te schieten (okay, ietwat overdreven :))

Wij moeten juist gaan uitleggen wat er aangeschaft moet worden, waarom dat etc. We zijn natuurlijk zelf ook al op onderzoek uit, maar we dachten, wie weet zijn er wel mensen met verstand ervan...

-logray out
btw. We zitten op het IIE (instituur for information engineerin) en dat is NIET zo moeilijk als het klinkt hoor ;-)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:14
Dat is makkelijk. Ik ben nu ook aan het afstuderen, dus als ik nu ff mijn complete probleem hier op het forum gooi, dan hoef ik alleen nog maar een verslagje te typen en zelf niets meer uit te zoeken.... :(

Zoek het lekker zelf uit!!

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• logray

logray

Topicstarter
Beste Garbage,

dat is totaal niet het idee van deze post. Aangezien wij met dit onderzoek ongeveer een week of 2 a 3 (van de 20) bezig zullen zijn.

Daarna zullen we pilots moeten gaan ontwerpen en bouwen, het grootste deel van het project. Heb je nog nooit gehoord dat je alle kennis tot je moet nemen die je kan krijgen...nee?
Nou succes met je afstuderen dan.

-logray out :(

• ijdod
Gezien de 'kaarten' eis, en de minimum bandbreedte specs (ivm remote connection) denk ik dat je al snel richting een terminal server zal gaan.

De verbinding van de commandowagen met het netwerk is niet het grootste probleem, da's een kwestie van een laptop en een GSM-data verbinding, of iets vergelijkbaars.

Verwijderd

Gebruik VPN. Da's een secure tunnel van je server (Linux ofzo :-) naar je mobile point (of elk ander willekeurig point).

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
ijjod: het lijkt me niet echt handig dat je een commandowagen van welke hulpdienst dan ook enkel met gsm verbindingkje gaat uitrusten.. of hebben ze in Nederland al 100% coverage?

• ijdod
Vziw komt KPN daar aardig in die buurt ja. Maar goed, daar had ik al in voorzien, zie het 'of iets dergelijks'.

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 23:45

bille

Don't call me Buff

Op zich is een laptop met een gsm een goed idee. De vraag is inderdaad of het uitmaakt of je dan geen 100% service zekerheid hebt. Wat Logray alleen vergat te zeggen is dat er een speciaal (mobiel)netwerk wordt aangelegd in nederland voor de hulpverleningsdiensten. De snelheid van dat netwerk is 28k8 (om de kosten te drukken). de server zal dan een RAS zijn geschikt voor dailup. op die server zal dan een SQL server draaien die de toegang tot de database regelt met daarop een ASP server (MIcrocrap webserver). Voor de rest is het ook de bedoeling dat er een GIS(geografisch informatie systeem) en een AVLS(Automated Vehicel location System) op de server gaat draaien. wellicht dat hier meerder servers voor nodig zijn. Dat GIS systeem bestaat uit vector kaarten zodat de bandbreedte beperkt blijft. Dat AVLS systeem werkt alsvolgt. Ieder voertuig bezit een GPS, het voertuig belt iedere minuut in op de server en geeft daarbij zijn locatie door die vervolgens door de server op de kaart wordt gezet. Op die manier kan de meldkamer zien welk voertuig er het dichtst in de buurt van een ramp(ongeluk e.d.) is.

Wat Logray (en ik) willen weten, is of er iemand al ervaring heeft met ietsdergelijks en wat voor hardware je nodig hebt voor dergelijke systemen. Neem bijvoorbeeld die database server. Dat zal best een zware machine moeten worden. Maar wat zou het beste zijn? Een RISC? of een quad PIII Xeon ofzo om maar een dwarsstraat te noemen. Ik denk dat er veel mogelijkheden zijn, maar het is de bedoeling dat we daar een gefundamenteerd verslag van maken. Dus niet zoiets als: Doe maar een een server van 2 ton, want dat is het snelst. Dat is dus niet voldoende. Maar goed iedereen weet wel waarom dat is.

Heeft iemand suggesties? Wat zijn goede machines om een SQL server op te draaien? en ik hoor net dat zo'n GIS ook met een database werkt, dus dat zou dan waarschijnlijk op een systeem komen....maar dat betekend dat het systeem wel een stuk zwaarder zal moeten zijn.

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• bille

bille

Don't call me Buff

hm..misschien een beetje teveel text?

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• bille

bille

Don't call me Buff

hm..misschien een beetje teveel text?

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-08 09:16
Het is misschien ook wel handig om te weten over hoeveel gebruikers we eigenlijk praten. 10-20 of 100-200 maakt nogal een verschil qua systeemeisen lijkt mij. zijn er eigenlijk voor dit soort dingen eigenlijk geen benchmark vergelijkingen?

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• wallyberk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 22:48
Ik een jaar geleden een presentatie van de KLPD gezien en die zeiden dat ze al zo iets hadden gedaan. Misschien iets????

Verder die SQL server(eis ????), daar moeten jullie wat meer gegeven over vertellen:
aantal users;
grote db;
enz.

PS. het lijkt me dat dit systeempje niet zo maar even uurtje mag stil staan, toch????
Als dat zo is moeten jullie maar gaan denken aan clustering en een ervaren systeem beheerders/DBA's!!!

Tevens SQL server draait alleen op x86 procs en Alpha's, maar microsoft heeft eigenlijk de Alpha's al laten vallen, dus hou het maar op x86 procs.

benchmarks voor db's: http://www.tpc.org

• bille

bille

Don't call me Buff

Het is zo dat de database wordt gebruikt tijdens een "ramp". Dan is het de bedoeling dat er vanuit een mobiele commando wagen via een laptop-gsm combo info uit de database kan worden gehaald. Het is dus nie zo dat er 1000 mensen tegelijkertijd bezig mee zijn. Toch moeten er wel meerdere mensen tegelijkertijd gebruik van kunnen maken, maar dan heb je het over een *maximum van ca. 50 man* ofzo, maar daar hebben we zelf ook geen accurate schatting van.
Qua grootte van database: Er komen best wat lappen text in. De Db zal worden gevuld met rampenbestrijdingsplannen en dat zijn beste lappen text. Voor de rest moeten er verschillende users in de DB komen en moeten die afhankelijk van hun functie bepaalde stukken text uit die draaiboeken zien. Dat vraagt dus ook om wat rekenkracht. Maar goed, In ieder geval bedankt voor die link naar TPC!

Weet iemand hoe een ras server werkt? Win2k heeft ook die functie toch? remote dailup networking...naar zoiets zoek ik alleen dan in de vorm van een software pakket met een GOEDE naam :) Iemand suggesties?

Maare....logray en ik houden jullie op de hoogte!

• killah
  • Laatst online: 21-08 16:47
Even kort over RAS niet gebruiken voor verbindingen die betrouwbaar moeten zijn. Kijk even naar wat andere dingen zoals radius (livinston product nu Lucent) het is gratis voor unix. Kijk ook naar de algehele beveiliging wat was ook de meeste bekende en gekraakte besturingsysteem. Windows dus eigen MS voor zoiets is eigenlijk al kompleet fout.

Als je uitleg wilt of meer vragen over dat soort dingen heb dan stuur een mailtje naar killah@dutchbat.com.
Pagina: 1