Makkelijk bestand copieren tussen computers?

Pagina: 1
Acties:

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Beetje vaag he?
Situatie:
2 Linux boxen verbonden met NIC's en (nog?) geen FTP/Samba/NFS etc. op geen van beide.

Ik vroeg me opeens af OF en HOE je op een doodsimpele manier bestanden kan uitwisselen met behulp van CLI commando's ofzoiets. Iets in de trant van het ouderwetse "serial cable" gebruik.

Of moet ik toch maar even ProFTPD op eentje gooien? (Wat toch al mijn bedoeling was.)
Of Liever even NFS aanzetten?

Trouwens; -apart van bovenstaande vraag- als ik mijn pas aangeschafte NIC's zou willen stressen met bijv. een grote bestand eroverheen trekken, hoe zou je dat het beste kunnen doen?

Zoals je al hier van af kan leiden heb ik voor het eerst een eigen netwerkje thuis opgezet met als doel mezelf wat "networking basics" aan te leren.

Hmmmm...had deze vraag beter in "Netwerken" moeten staan :? :? :? :?

Verwijderd

Als je ssh hebt draaien (je gebruikt toch geen telnet he?), dan kun je scp gebruiken om te kopieren.
Bijv:
scp user@remotehost:/boot/vmlinuz vmlinuz

Je kunt ook zonder de user optie kopieren, dan gebruikt hij je huidige usernaam.

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

Ik zou zeggen bij wijze van leerproces probeer ze allemaal eens.

• MBMarduk
  • Niet online
Nee SSH heb ik niet draaiende...maarja die moet er ook komen duss...thanx.
En nee van telnet ken ik alle verhalen dus dat raak ik niet aan.

Enneh voor het "stressen" nog ideeen??

• MBMarduk
  • Niet online
Is er niets mogelijk zonder allerhande DAEMONS draaiende te hebben?
Gewoon een "spur of the moment" commando?

Verwijderd

er staat me iets bij van dat als je een drive mount in een bepaalde map of iets dergelijks, je die map remote kan mounten, maar hoe dat precies ging weet ik niet meer, het is alweer een tijdje geleden namelijk, maar kijk ff de man page van mount anders, daar zal het vast wel instaan

• surfdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 22:34
[no flame]
Als je 2 Linux compu's hebt zonder Samba/NFS/FTP/SSH...Wat staat er dan wel op?!
[/no flame]

Ik ben het met Joop3 eens: Als je wil leren, moet je het gewoon gebruiken :)

suc6

Het kan altijd mooier en beter...

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:50
Hmmm, als je echt helemaal niets hebt geinstalleerd op die machines kun je misschien nog wel gebruik maken van NetCat ( =CLI:nc ).
NetCat is een wat leukere versie van telnet. Je kunt er gewoon mee telnetten, maar het heeft ook nog een extra optie, namelijk dat je NetCat kunt laten luisteren op een bepaalde poort ( nc -l <poortnummer> ).

Ontvangende computer:
code:
1
nc -l 1234 > bestand.out

Verzendende computer:
code:
1
cat bestand.in > nc <remote-computer> 1234

Bovenstaande code is niet gecontroleeerd, zou echter wel moeten werken. In geval van problemen toch nog even kijken naar de man-pages van nc

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 11:37 schreef hammerhead het volgende:
Verzendende computer:
code:
1
cat bestand.in > nc <remote-computer> 1234
Useless use of cat. :7.
code:
1
nc [remote-computer] 1234 < bestand.in

:Y).

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

Op woensdag 24 april 2002 11:02 schreef MBMarduk het volgende:
Is er niets mogelijk zonder allerhande DAEMONS draaiende te hebben?
Gewoon een "spur of the moment" commando?
het heet rcp (unix 2 unix copy) maar ssh is beter omdat rcp niet echt rekening houdt met de veiligheid.
server1#rcp /tmp/test server3:/tmp/hoi
wertk bijde kanten op vanaf bijde maschienes..
(zet bijde machiens in elkaars /etc/hosts en in home$/.rhosts ook de andere machien zetten..)

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:50
Op woensdag 24 april 2002 12:07 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Useless use of cat. :7.
code:
1
nc [remote-computer] 1234 < bestand.in

:Y).
Details details :P

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• MBMarduk
  • Niet online
"Netcat" zal waarschijnlijk hetgene zijn geweest wat ik in gedachte had. Bedankt.

En voor de 1337 d00ds hier die zeggen "Als je 2 Linux compu's hebt zonder Samba/NFS/FTP/SSH...Wat staat er dan wel op?! --> Ik zei net dat ik ze er "nog niet op heb staan", maar sommigen zijn natuurlijk wel 1337 geboren, hebben vast 100GB aan progs (gebruiken ze allemaal ook) en vinden zo'n opmerking leuk.
Ik ben in ieder geval niet als Guru(TM) geboren...gun je me de kans te vragen hier dank je wel?!

Je kan die zin toch wel iets tactvoller typen zo: "Ik zou je toch wel aanraden om SSH/Telnet/<vul hier progje wat van toepassing is> te gebruiken omdat....."
Social 5k1llz == 0

• MBMarduk
  • Niet online
Op woensdag 24 april 2002 12:14 schreef im_ik het volgende:

[..]

het heet rcp (unix 2 unix copy) maar ssh is beter omdat rcp niet echt rekening houdt met de veiligheid.

server1#rcp /tmp/test server3:/tmp/hoi

wertk bijde kanten op vanaf bijde maschienes..

(zet bijde machiens in elkaars /etc/hosts en in home$/.rhosts ook de andere machien zetten..)
Kan mij heeel vaag iets van herinneren bedankt voor de heads-up.

Ik zal sowieso nu NFS opzetten en ik kwam nog wat leuks voor stress-testen tegen in de kernel onder Networking Options-->Network testing-->Packet Generator

• surfdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 22:34
Sorry, ik zal de volgende keer proberen iets tactvoller te zijn :P Het was als geintje bedoeld...

Mijn gedachtengang is dat wanneer je geen guru bent en een default install doet van een redelijk recente distro, je alles keurig ge-installeerd op je compu'tje krijgt.
Dan ga je vrolijk spelen en merk je vanzelf wat je handig vindt/nodig hebt.

Maar wie ben ik :?

Het kan altijd mooier en beter...

• MBMarduk
  • Niet online
Op woensdag 24 april 2002 14:25 schreef surfude het volgende:

Sorry, ik zal de volgende keer proberen iets tactvoller te zijn :P Het was als geintje bedoeld...
OK.
Mijn gedachtengang is dat wanneer je geen guru bent en een default install doet van een redelijk recente distro, je alles keurig ge-installeerd op je compu'tje krijgt.

...
Hang af van de distro, de installer, de installer-opties die men krijgt.

Ik krijg bij Slack ook uitgebreid de kans om per-stuk te bepalen wel package ik wil maar...

(1)Slack 8 is alweer 10-11 maanden oud (dus in de tussentijd zijn er veel aanpassingen geweest en vooral bij netwerk-gerelateerde apps is dit van cruciaal belang i.v.m. security enz.) en...

(2)ik ben geen fan van ongebruikte apps op mijn box dus ALS ik iets nodig heb dan installeer ik 'm zelf.
Pagina: 1