Toon posts:

Soundblaster Live 5.1-->Surround

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een soundblaster live 5.1 aan te schaffen. Nou heb ik al een Creative SW310 2.1 speakerset.

Maar ik wil hem ook aansluiten op mijn Kenwood Dolby Prologic Receiver. Hoe moet ik dit doen; met welke kabels?
Ik heb nog een MD aansluiting vrij(2x tulp).

Oh ja niet te vergeten dit is geen Dolby Digital Receiver. Dus ik kan niet effe gemakkelijk een glasvezel kabeltje er neer leggen :'(

Verwijderd

Glasvezelkabel hoeft niet per definitie voor Dolby Digital te zijn. Als ik het goed heb gaat Dolby Digital juist helemaal niet over glasvezel (maar ik kan me vergissen). Heb je ook geen COAX (SP-DIF) ingang op je receiver?

Zelf heb ik een Kenwood AC3/DTS versterker die zowel SP-DIF als optische aansluitmogelijkheden heeft en ik heb ook een Live 5.1 soundcard. Voor alleen Dolby Surround voldoet een analoge aansluiting (naar je MD ingang dus).

Eigenlijk heb je weinig aan een 5.1 geluidskaart als je niet de juiste receiver/speakerset hebt. Tenzij je - net als op de mijne - een 6 kanaals analoge ingang hebt.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Dolby prologic gaat maar over een stereosignaal... Als je alleen maar 2 tulp-pluggen (analoog) over hebt, zou ik je geluidskaart gewoon via een stereokabel aansluiten... In de software kan je dan aangeven dat er een prologic ding aan hangt... Maar verwacht er niet teveel van... Bij dolby digital merk je het veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beter dat er een scheiding is tussen geluid van voren en van achter... Komt omdat bij prologic alle kanalen apart verstuurd worden... Terwijl bij prologic alle kanalen in 2 (stereo) kanalen zitten...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

De DSP effecten van de Live en de Live 5.1 zijn trouwens wel goed. Ik gebruik zelf meestal het cave effect om het geluid wat ruimtelijker te laten klinken. De effecten worden door je geluidskaart verwerkt, dus dit is niet nadelig voor de performance van je PC.

• NaWA
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-03 09:41

NaWA

Hai, I Copy desu!

Als de Receiver een "6CH input" heeft kun je met 3 "minijack<=>2xtulp" kabeltjes de analoge uitgangen van de 5.1 geluidskaart verbinden met de 6 ingangen van de receiver.

Je moet dan wel een geluidskaart hebben met een dolby digital decoder aan boord en instellen dat de geluidskaart het 5.1 signaal decodeert.

FFXIV: NA: Flandre Scarlet' @Sargatanas - FFXIV Collect & EU: Brynhildr Herja @Lich - FFXIV Collect

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 11:25 schreef NaWA het volgende:
Als de Receiver een "6CH input" heeft kun je met 3 "minijack<=>2xtulp" kabeltjes de analoge uitgangen van de 5.1 geluidskaart verbinden met de 6 ingangen van de receiver.

Je moet dan wel een geluidskaart hebben met een dolby digital decoder aan boord en instellen dat de geluidskaart het 5.1 signaal decodeert.
zou ik niet doen , de versterker heeft betere dekoders.
Laat de digitale uitgang van de soundcard , naar de digitale ingang van de versterker gaan!

• NaWA
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-03 09:41

NaWA

Hai, I Copy desu!

Op donderdag 25 april 2002 01:48 schreef Anthrax het volgende:

[..]

zou ik niet doen , de versterker heeft betere dekoders.
Laat de digitale uitgang van de soundcard , naar de digitale ingang van de versterker gaan!
Hij zegt dat ie een dolby prologic receiver heeft en zegt er nadrukkelijk bij dat ie dus NIET Dolby digital is. ;)

FFXIV: NA: Flandre Scarlet' @Sargatanas - FFXIV Collect & EU: Brynhildr Herja @Lich - FFXIV Collect

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu achter mijn Receiver te kijken en ik zie:

4 vrije gele tulp aansluitingen-->de volgend tekst staat er bij:

1x Video 2 Aux
1x Monitor Out
1x Video 1 Play
1x Video 1 Rec

Deze zullen wel voor beeld zijn of niet??

Verder zijn er nog diverse rode/witte tulp aansluitingen vrij, zoals:

1x MD(minidisc) REC -->dit is 1x rood en 1x wit
1x Video 1 Rec -->dit is 1x rood en 1x wit

Deze bovengenoemde Rec kanalen zijn volgens mij uitvoerkanalen

Ik heb mijn huidige on board sound kaartje nu aangesloten op 1x MD Play. Vanaf PC met een mini plug naar 2x tulp op Receiver.

Zodra ik die 5.1 live heb dan komt die ingang op receiver natuurlijk weer vrijwant ik schakel mijn onboard uit.

Maar hoe krijg ik nou Prologic Sound naar mijn Receiver.
Pagina: 1