Toon posts:

inpakken met linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een linuxpartitie gemaakt van 800 mb groot en nu wil ik alle bestanden van c:\ ingepakt op deze linuxpartitie kopieeren. Zodat ik later als windows crasht alles weer terug kan kopieeren.

Hoe kan ik dat het beste doen? (het inpakken) moet ik dit met tar inpakken? wie kan mij uitleggen wat het makkelijkst is om te doen.

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07 20:31
dd :P
rest mag je zelf uitzoeken

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 09:10

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wil je alleen je belangrijke bestanden backuppenn of wil je een imge maken van die schijf. Image weet ik zo 1 2 3 niet maar anders vmaak je een groot bestand met tar en dat pak je in met gzip.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 11:37
met tar en gzip. Bekijk de manpage van tar eens ('man tar'). Ga naar de directory waarin je het ingepakte bestand wil zetten en doe 'tar -czf backup.tar.gz /mnt/path-to-windir' Wacht even en hoppa, klaar.

Succes

(enne, dit staat letterlijk in de manual)

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
of je gebruikt mc (midnight commander..)

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 17:42

Bezulba

Formerly known as Eendje

lijkt me niet zo handig om tar te gebruiken... ik bedoel als je met winzip je hele hd inpakt, en daarna terug zet... gaat het ook nooit goed..

mischien eerst windows leren en daarna pas aan linux?

blup

• balk
Op woensdag 24 april 2002 09:09 schreef eendje het volgende:
lijkt me niet zo handig om tar te gebruiken... ik bedoel als je met winzip je hele hd inpakt, en daarna terug zet... gaat het ook nooit goed..

mischien eerst windows leren en daarna pas aan linux?
winzip != tar/gzip
Zolang je zorgt dat je sync'd of netjes afsluit nadat je het bestand hebt gemaakt gaat het allemaal goed hoor. Daar is het voor gemaakt. tar is een 'tape archive' tool waarmee je dus vele GB's kan backuppen. Ik heb wel eens bestanden van een paar GB gemaakt met tar.

Verwijderd

Of als de compressie ratio belangrijk is, bzip2 :P Duurt het wel allemaal wat langer

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Op woensdag 24 april 2002 09:15 schreef balk het volgende:

[..]

winzip != tar/gzip
Zolang je zorgt dat je sync'd of netjes afsluit nadat je het bestand hebt gemaakt gaat het allemaal goed hoor. Daar is het voor gemaakt. tar is een 'tape archive' tool waarmee je dus vele GB's kan backuppen. Ik heb wel eens bestanden van een paar GB gemaakt met tar.
maar zo krijg je natuurlijk niet alle info mee, die je bijv met ghost wel krijgt (weet geen linux varriant ervan) daarom zei ik het :)

blup

• balk
Op woensdag 24 april 2002 10:14 schreef eendje het volgende:

[..]

maar zo krijg je natuurlijk niet alle info mee, die je bijv met ghost wel krijgt (weet geen linux varriant ervan) daarom zei ik het :)
Ik zie niet in waarom je niet alle info meekrijgt. Je tart toch alle bestanden? OK, je maakt geen image van de schijf maar dat is ook niet echt nodig denk ik. En 'dd' is de ghost van GNU.

• capedro
  • Laatst online: 20-05 09:15
code:
1
2
3
dd if=/dev/hde1 of=winimage_c.img

tar -czf winimga.gz winimage_c.gz

sim-pel

En misschien kan je het zo gek maken dat je via een diskette boot via het netwerk... en de image via het netwerk terug plaatst :P

Dan heb je een image van je HELE schijf.

My weblog

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Op woensdag 24 april 2002 10:21 schreef balk het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom je niet alle info meekrijgt. Je tart toch alle bestanden? OK, je maakt geen image van de schijf maar dat is ook niet echt nodig denk ik. En 'dd' is de ghost van GNU.
met winzip of zip of ace of weet ikveel welke windows/dos inpak progje neem je ook alle bestanden mee... maar niet die bestanden die je met het sys commando op je schijf krijgt.. daar zit het probleem

blup

• capedro
Op woensdag 24 april 2002 10:21 schreef balk het volgende:

[..]

dd != ghost

Bij ghost... maakt ie een image van alle bestanden welke nog gewoon in de fat-table staan op het source medium. Gewiste bestanden worden er niet in meegenomen!

Dus... een Disk van 20Gb met slecht 800Mb data zal een image opleveren van op zijn max 800Mb met Ghost

Bij dd doet ie van 20Gb elke bitje overnemen... dus je krijgt een image van 20Gb ;)

dd wordt ook wel gebruikt om bewijsmateriaal van een HD veilig te stellen!

O+

My weblog

• Milo
  • Laatst online: 23-12-2025
Bij dd doet ie van 20Gb elke bitje overnemen... dus je krijgt een image van 20Gb ;)
Dat kán Ghost ook, mocht je dat willen. Is meestal niet zo handig. Grote voordeel van ghost is dat je alles in 1 keer hebt, en dat ie ook images kan maken van ntfs en ext2 partities enzo.
Wat Ghost tegenwoordig ook kan, is incremental images maken, dacht ik zo. Dat zou in deze situatie misschien ook wel handig zijn.

Voor compressie zou ik je Rar aanraden, daar is ook een linux versie van, en die bestanden kan je dan ook onder windows openen, als je bijvoorbeeld 1 bestandje wil terugzetten o.i.d.

Lao Tzu: "As soon as you have made a thought, laugh at it."

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Norton Ghost :) Kun je zelfs branden vanuit een veilige DOS mode op een CD

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

dd is helemaal lowlevel dus elke partie kan je daarmee backuppen.

Tar werkt ook gewoon want je zit niet in windows en dus zijn er geen locks of iets dergelijks...

Het slimste is misschien om de archive optie van tar te gebruiken..

tar heeft het voordeel dat als je hem terug zet op een grotere of kleinere partitie dat het goed gaat. Volgens mij kan dd dat ook maar of het dan goed gaat weet ik niet..

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op woensdag 24 april 2002 13:03 schreef it0 het volgende:
Tar werkt ook gewoon want je zit niet in windows en dus
tar werkt NIET!!! :z

tar zal de rootsector nooit meekopieren, zit je fijn met een niet-bootable partitie :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Er bestaat een tool, volgens mij heette die 'partition image' welke ongeveer dezelfde funcionaliteit heeft als ghost, hier de link:

http://www.partimage.org/

Hiermee moet het lukken toch?

• balk
Op woensdag 24 april 2002 18:00 schreef mithalph het volgende:

[..]

tar werkt NIET!!! :z

tar zal de rootsector nooit meekopieren, zit je fijn met een niet-bootable partitie :P
Als je de boel gaat formatteren niet nee. maar als je (semi)selectief vanuit linux dirs op je windows partitie delete kan je gewoon de oude versie van windows terug zetten en de bestaande bootsector behouden. Is waarschijnlijk nog sneller ook. En als je echt moet formatteren kan je altijd nog 'fdisk /m' (oid) doen vanaf een bootflop.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 24 april 2002 19:10 schreef balk het volgende:
En als je echt moet formatteren kan je altijd nog 'fdisk /m' (oid) doen vanaf een bootflop.
Of:
Formatteren
verse windows install erover
al-dan-niet selectief je tar-backup terugzetten.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op woensdag 24 april 2002 19:56 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Of:
Formatteren
verse windows install erover
al-dan-niet selectief je tar-backup terugzetten.
Dan is een dd if=/dev/discs/disc0/part1 of=/dev/tty | bzip2 -9 > image.bz2 toch makkelijker, denk ik zo :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op woensdag 24 april 2002 10:21 schreef capedro het volgende:
code:
1
2
3
dd if=/dev/hde1 of=winimage_c.img

tar -czf winimga.gz winimage_c.gz

sim-pel
Die tar is natuurlijk niet echt nodig als het maar 1 bestand is. gzip winimage_c.img voldoet ook wel.

Verwijderd

Ervan uitgaande dat /dev/hda1 de partitie met Windows is:

[code]dd if=/dev/hda1 | gzip > winimage_c.gz[/code]

Terugzetten als Windows in de prak zit:

[code]gunzip -c winimage_c.gz | dd of=/dev/hda1[/code]

Succes!

• balk
Op donderdag 25 april 2002 09:55 schreef wbsoft het volgende:
Ervan uitgaande dat /dev/hda1 de partitie met Windows is:

[code]dd if=/dev/hda1 | gzip > winimage_c.gz[/code]

Terugzetten als Windows in de prak zit:

[code]gunzip -c winimage_c.gz | dd of=/dev/hda1[/code]

Succes!
en dat in een weekly cronjob :)

• capedro
Op donderdag 25 april 2002 10:42 schreef balk het volgende:

[..]

en dat in een weekly cronjob :)
Met een 180GB schijfje zeker :+

My weblog

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 11:17 schreef capedro het volgende:

[..]

Met een 180GB schijfje zeker :+
handig dat je tegenwoordig schijven in partities kan delen, zodat niet je hele schijf onder /dev/hda1 zit :+ :9

Verwijderd

ik heb m'n windows partitie wel gewoon ingetarred en dan bzip2 erover gegooit, als ik 'm dan terug zet hoef ik met een bootdiskette alleen nog ff 't systeem over te zetten (bootsectortjes enzo) en dan werkt ie weer :)

Verwijderd

Dan moet je wel sommige bestanden (MSDOS.SYS, IO.SYS) op 'hidden' zetten; volgens mij slaat Tar geen DOS-attributen op van fat32 filesystems. Pas ook op met de Windows swap-file, die moet volgens mij Hidden en System zijn (maar heb in geen eeuwen Windows gebruikt) :-)

Verwijderd

De swapfile kan je weglaten, die maakt windows wel weer aan.
(heb indertijd gewoon alle files gekopieerd ipv ghosten oid, de swapfile kan je niet kopieren, maar goed,... 't ging er toen om een andere hd als master te gebruiken, en de ouwe als backup te houden. In elk geval, het werkt ook als je die niet meekopieert, dus dat scheelt vaak weer 512MB oid.)

Verder, mv het zaakje gewoon naar /dev/null
heb je er ook geen last meer van.
:P

Oh ja, ik vind dat dit topic best: windows inpakken met linux had mogen heten, maar ik snap dat mensen dan iets anders denken.

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 18:06 schreef us1111 het volgende:
Er bestaat een tool, volgens mij heette die 'partition image' welke ongeveer dezelfde funcionaliteit heeft als ghost, hier de link:

http://www.partimage.org/

Hiermee moet het lukken toch?
Heeft iemand dit al geprobeerd? Ben er zelf wel benieuwd naar nl.. *D
Pagina: 1