Fantoom (of Phantom) voeding van mengtafel

Pagina: 1
Acties:
  • 889 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Topicstarter
Hoi,

We hebben 2 microfoons op proef (voor gebruik bij een lokale omroep) want we kunnen niet kiezen welke we aanschaffen willen,
maar ik heb een heel raar probleem.
'k zal het proberen te omschrijven:

-mengtafel
-3 microfoons (Sennheiser MD 421 (dynamisch), AKG C3000B (condensator) en Shure Beta 57 (dynamisch)(over het model "beta 57" twijfel ik, maar het lijkt er in ieder geval sterk op))

De mics die we op proef hebben zijn de AKG C3000B en een Shure SM7, maar die laatste komt bij dit probleem niet voor.
De AKG heeft fantoom voeding (+48V) nodig, ik de fantoomvoeding op de mengtafel aangezet, werkt als een trein. Goed microfoontje! *D
Zelfs de dynamische mics (Sennheiser en Shure) bleven het mooi doen.
Klopt ook wel, want iedereen om me heen vertelde me dat je zonder problemen fantoomvoeding op een dynamische mic kan zetten.
Altans... Ik dacht dat het werkte. Na ongeveer een half uurtje te hebben getest zakte opeens het nivo weg van de Shure!? :?
De presentator kon praten wat ie wou maar er kwam nagenoeg geen audio uit die microfoon. Na het uitzetten van de fantoom voeding deed die shure het meteen weer goed... Daarna de fantoom weer aangezet, shure deed het even goed en na 20 sec... weer haast geen audio.
Dit heb ik met dezelfde mic ook op andere mic kanalen geprobeerd, overal hetzelfde probleem.
En dat terwijl de Sennheiser gewoon blijft werken!

Hebben jullie enig idee hoe dit veroorzaakt word?
Het lijkt wel of er in die Shure langzaam een condensator op word geladen en als ie vol is doet de mic het niet meer?
Hebben jullie tips?
Het enige alternatief die ik me kan bedenken is een losse fantoomvoeding voor de AKG aanschaffen en die tussen de XLR kabel zeten.
De andere oplossing is de veel duurdere (maar ook zeer goede) Shure SM-7 te gaan gebruiken.
ps. De fantoomvoeding schakelt op alle mic kanalen gelijkertijd.

Alvast bedankt,
Remco

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-10 18:51

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

he dan is het dus duidelijk dat die shure niet van fantoom voeding houdt :D
maar hoe is het met de prijs van die dingen
ik denk dat de sennheiser het goedkoopst is en dan de akg en de shure het duurst?

mm ik ben nogal pro sennheiser eigenlijk. maja, ik heb geen ervaring met hun microfoons, alleen met hun koptelefoons.

ik zou voor de sennheiser gaan (ervanuitgaande dat hij ook nog eens het goedkoopste is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
:? hoe heb je het nu aangesloten dan?..normaal gesproken kun je toch per kanaal phantoom voeding geven?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shedman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-07 15:38

Shedman

Met het hart op de goede plek

Remco zei:
De fantoomvoeding schakelt op alle mic kanalen gelijkertijd.
Dus dan schakelt ie ze niet afzonderlijk denk ik ...

Hier stonden al heel lang linkjes naar sites die het allang niet meer deden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
ok..sorry..kmoet beter lezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dan wil ik ook nog ff wat vragen:

- ik heb een band, en we hebben: - 2 Shure SM58 mics
- 2 condensatormics

ik zet dus ook de phantom erover (voor die 2 condensatormics). is dit niet slecht voor mijn Shure SM58's???

help :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
nou.. ik dacht altijd dat dat niet uitmaakte....maar na het horen van bovenstaand verhaal ben ik ook wel benieuwd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Topicstarter
Op woensdag 24 april 2002 10:18 schreef AMD_er het volgende:
Dan wil ik ook nog ff wat vragen:

- ik heb een band, en we hebben: - 2 Shure SM58 mics
- 2 condensatormics

ik zet dus ook de phantom erover (voor die 2 condensatormics). is dit niet slecht voor mijn Shure SM58's???

help :D
Iedereen die ik heb gesproken over phantom power (en geloof me, dat zijn er inmiddels heel wat)
Zegt dat het geen kwaad kan... Het zal ook wel geen kwaad kunnen want als ze er echt niet tegen kunnen waren ze meteen defect geweest met 48V gelijkspanning.
Dus je moet je geen zorgen maken dat ze defect raken of dat het slecht is voor de mic.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Topicstarter
Op woensdag 24 april 2002 09:37 schreef AtomicShockwave het volgende:
maar hoe is het met de prijs van die dingen
ik denk dat de sennheiser het goedkoopst is en dan de akg en de shure het duurst?

mm ik ben nogal pro sennheiser eigenlijk. maja, ik heb geen ervaring met hun microfoons, alleen met hun koptelefoons.

ik zou voor de sennheiser gaan (ervanuitgaande dat hij ook nog eens het goedkoopste is)
Die Sennheiser word juist vervangen door de Shure SM7 of de AKG C3000B...
Hij doet het trouwens nog prima hoor, na bijna 10 jaar trouwe dienst, maar die nieuwe (en ook duurdere) mics klinken een stuk beter.
Die Sennheiser kosste volgens mij iets van f600,- een jaar of 10 geleden.
De Shure SM-7 (niet de SM-7b) EUR 491,- :o en de AKG ongeveer EUR 340,- (ex btw)

Ik moet je wel zeggen: de SM-7 had binnen 10 seconde m'n hart gestolen. Klinkt als een klok! *D Ik denk (voor 90%) dat we die uiteindelijk nemen. En daar helpt het phantom probleem ook een beetje bij.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Topicstarter
nikao dacht:
:? hoe heb je het nu aangesloten dan?..normaal gesproken kun je toch per kanaal phantoom voeding geven?..
Was dat maar zo... ;(

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 09:20

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Heb je de kabel al eens verwisseld? Kan zijn dat er een kortsluiting of fout in zit.

Is je mengpaneel wel helemaal OK?

Normaal moet je gewoon fantoom op een dynamische mic kunnen zetten.

Specs? Zie ondertitel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:21

Jag

Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met phantoom op een dynamische mic, dus vind het heel typisch dat je er last mee hebt.
Wat je kan doen is een trafo tussen de beta 57 (typenummer klopt trouwens) en de mixer zetten, dan ben je van je phantoom op de mic af en zou het opgelost moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Topicstarter
Op woensdag 24 april 2002 14:55 schreef DaDaJoker het volgende:
Heb je de kabel al eens verwisseld? Kan zijn dat er een kortsluiting of fout in zit.

Is je mengpaneel wel helemaal OK?

Normaal moet je gewoon fantoom op een dynamische mic kunnen zetten.
Wat je zegt, ik heb het al gevonden.
Ben gisteravond een uurtje aan het rommelen geweest.
Blijkt dat de mengtafel een beetje rot is op 2 mic ingangen, natuurlijk precies de 2 die ik probeerde met de Beta 57 :(.
Het komt erop neer dat het prima werkt allemaal, maar niet op 2 mic kanalen, de overige kanalen werkt het prima met fantoom voeding aan.
Het ligt dus niet aan de mics, dat gaat perfect... De mengtafel was hier degene die roet in het eten gooide.

Overigens gaan we waarschijnlijk de shure SM-7 aanschaffen dus dan heb ik fantoom voeding helemaal niet nodig en is er dus ook geen probleem...

Allemaal bedankt voor het meedenken! *D

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Op woensdag 24 april 2002 11:30 schreef remco_k het volgende:

[..]

Iedereen die ik heb gesproken over phantom power (en geloof me, dat zijn er inmiddels heel wat)
Zegt dat het geen kwaad kan... Het zal ook wel geen kwaad kunnen want als ze er echt niet tegen kunnen waren ze meteen defect geweest met 48V gelijkspanning.
Dus je moet je geen zorgen maken dat ze defect raken of dat het slecht is voor de mic.
bedankt, ze zijn nl. niet goedkoop, en wij zijn al zo'n arm studenten bandje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-my
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05 16:08

Tom-my

w03iz0rz

Op woensdag 24 april 2002 09:37 schreef AtomicShockwave het volgende:
Iedereen houdt van mij :)

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

Pagina: 1