Gigabyte GA-BX2000 128 ipv 256 mb ?

Pagina: 1
Acties:

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Topicstarter
Kheb een vraagje, pc van m'n pa op het bedrijf heeft momenteel een Gigabyte GA-BX2000 (niet de plus versie dus) en 63 meg geheugen. Nu wil m'n pa er graag wat geheugen bij hebben.

Nou ik had toevallig nog een 256@133 dimm rondliggen, deed het altijd perfect, maar op dit mobo geeft ie ineens aan dat het maar 128 meg zijn ipv 256.

Nu vraag ik me af wat ik hieraan kan doen, kheb al gekeken voor een nieuwe bios boekje doorgelezen, ook de manual op de site, maar er staat ook nergens iets over single en double sided geheugen.

De Dimm is een 256mb strip, double sided, pc133. Zou voor zover ik weet geen problemen moeten opleveren toch voor een 440bx chipset ?

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Verwijderd

het zit waarschijnlijk in het single en double sided geheugen... 2x128mb werkt waarschijnlijk wel, zou je nog kunnen proberen. :)

Misschien bios update proberen als dat mogelijk is?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Op de GA-BX2000 mag een double-sided 256MB DIMM idd geen probleem opleveren. Is het stiekem geen single-sided? En de DIMM werkt dus wel goed (lees: alle 256MB's zijn te zien) op een ander (welk?) bord?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• C.44
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Topicstarter
Op woensdag 24 april 2002 10:21 schreef Abbadon het volgende:
Op de GA-BX2000 mag een double-sided 256MB DIMM idd geen probleem opleveren. Is het stiekem geen single-sided? En de DIMM werkt dus wel goed (lees: alle 256MB's zijn te zien) op een ander (welk?) bord?
De dimm werkt perfect op een Abit VP6, tis echt een double sided 256 strip :) Maar kheb al gekeken bij Gigabyte, maar die hebben geen bios update voor de bx2000

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Verwijderd

Omdat precies over gaat wat ik wil weten hoef ik geen nieuw topic te openen. Een kennis heeft me gevraagd er meer geheugen in te duwen. Maar wat precies voor geheugen mag er wel/niet in? Het mag het pc-100 of pc-133 zijn. Ik zit in ieder geval te denken aan 256mb strips. (ik wil bestellen via de pricewatch of de shop hiero). thx

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:19

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 18 augustus 2002 @ 13:38:
Omdat precies over gaat wat ik wil weten hoef ik geen nieuw topic te openen. Een kennis heeft me gevraagd er meer geheugen in te duwen. Maar wat precies voor geheugen mag er wel/niet in? Het mag het pc-100 of pc-133 zijn. Ik zit in ieder geval te denken aan 256mb strips. (ik wil bestellen via de pricewatch of de shop hiero). thx
Voor wat voor mobo? Als het ook een 440BX mobo is moet PC133 gewoon kunnen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

C.44 schreef op 24 april 2002 @ 16:28:
De dimm werkt perfect op een Abit VP6, tis echt een double sided 256 strip :) Maar kheb al gekeken bij Gigabyte, maar die hebben geen bios update voor de bx2000
VP6 = VIA694D chipset: slikt zowel 256MB 32Mx8 singlesided als 256MB 16Mx8 doublesided reepjes. BX2000 = 440BX chipset: kan alleen 256MB 16Mx8 doublesided hebben. Waar baseer je eigenlijk op dat het ook daadwerkelijk om een doublesided reepje gaat? Onthou: een reepje met chips aan de beide kanten is niet altijd doublesided! Dat moet je qua chipstructuur bekijken. Post hier eens de chip identificatie nummer van het reepje, dan kunnen we vaststellen hoeveel zijden daaraan zitten ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BalusC schreef op 19 augustus 2002 @ 07:06:
[...]
VP6 = VIA694D chipset: slikt zowel 256MB 32Mx8 singlesided als 256MB 16Mx8 doublesided reepjes. BX2000 = 440BX chipset: kan alleen 256MB 16Mx8 doublesided hebben. Waar baseer je eigenlijk op dat het ook daadwerkelijk om een doublesided reepje gaat? Onthou: een reepje met chips aan de beide kanten is niet altijd doublesided! Dat moet je qua chipstructuur bekijken. Post hier eens de chip identificatie nummer van het reepje, dan kunnen we vaststellen hoeveel zijden daaraan zitten ;)
Als het doublesided blijkt te zijn geldt het volgende:

De BX chipset slikt weliswaar doublesided DIMMs, maar alleen in bepaalde configs, als ik me goed herinner alleen in de eerste twee DIMM slots. Probeer als er dus meerdere DIMMs zitten ze in een andere volgorde te leggen, dat zou allicht kunnen helpen.

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
dion_b schreef op 19 augustus 2002 @ 10:13:
[...]

Als het doublesided blijkt te zijn geldt het volgende:

De BX chipset slikt weliswaar doublesided DIMMs, maar alleen in bepaalde configs, als ik me goed herinner alleen in de eerste twee DIMM slots. Probeer als er dus meerdere DIMMs zitten ze in een andere volgorde te leggen, dat zou allicht kunnen helpen.

Hij pakt acht banken, de BX :P Dat betekent vier maal double-sided, dus dat is het probleem niet (heb hier een BX doos met vier double-sideds staan draaien).

Een 256MB DIMM met 32Mx8 chips is single-sided en dat zie je ook wel; er zitten in totaal acht chips op en veelal aan één kant. Het zijn juist de 256MB DIMM's met zestien 32Mx4 chips die verwarrend zijn; met acht chips aan beide kanten lijkt 't een double-sided DIMM maar het is een single-sided. Dit soort DIMM's werken wel met VIA chipsets maar dus niet met Intel chipsets.

Ik zie de datum en denk 8)7
Waarom werd deze ook al weer gekicked? Oh ja, PC100 en/of 133 mag beide.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Abbadon schreef op 19 augustus 2002 @ 10:33:

[...]

Hij pakt acht banken, de BX :P Dat betekent vier maal double-sided, dus dat is het probleem niet (heb hier een BX doos met vier double-sideds staan draaien).
Hmm, dan kan het aan m'n CUBX liggen (dit heb ik rechtstreeks uit de manual), of Asus was toen al met rare dingen bezig in de manuals '(
Een 256MB DIMM met 32Mx8 chips is single-sided en dat zie je ook wel; er zitten in totaal acht chips op en veelal aan één kant. Het zijn juist de 256MB DIMM's met zestien 32Mx4 chips die verwarrend zijn; met acht chips aan beide kanten lijkt 't een double-sided DIMM maar het is een single-sided. Dit soort DIMM's werken wel met VIA chipsets maar dus niet met Intel chipsets.
Hmm, dat 'VIA only' spul. Wat onzin is, want 'Everyone except Intel' zou beter zijn. ALi en SiS hebben er evenmin moeite mee.
Ik zie de datum en denk 8)7
Waarom werd deze ook al weer gekicked? Oh ja, PC100 en/of 133 mag beide.
Ah. Ik zag de datum niet |:( 8)7

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

't is maandagochtend 8)7

* BalusC heeft hard koffie nodig

• Frostbite
  • Laatst online: 03-08 11:56

Frostbite

🤦🏻‍♂️

(Excuses voor de kick)

Maar ik (me pa) heeft ook een gigabyte Bx2000 met 2 x 64Mb @PC100.
Omdat hij aan videobewerking doet heb ik 256Mb@PC133 besteld en dat erbijgezet.

Alleen ziet hij nu de 256Mb bank maar de andere niet (bij de bios opstart tijdens het tellen).
Alleen het rare is dat als ik kijk met behulp van cpu-Z dat hij de andere 2 bankjes wel ziet (die van 64) :?

Windows geeft bij systeem aan dat er 256Mb in zit ;( (moet dus 384 zijn)

Zat nog ff na te denken en het kan ook zijn dat zoals in dit topic de 256 module als 128 herkend wordt. Dan zou het ook kloppen dat cpu-Z alle bankjes herkend. :/

Heeft iemand hier een oplossing voor? Heb ook al gegoocheld met de plaatsen van de bankjes maar misschien dat iemand iets weet van die moet daar en die moet daar :)

edit:
(1) Erbij gezet wat Windows aangeeft

edit:
(2) ff nagedacht... ;)

🎮 Steam
💻AMD 9800X3D
📱 Samsung Galaxy S25+

• Abbadon
Hoe weet je zeker dat hij alleen de 256MB DIMM ziet en de beide 64MB'ers niet tijdens het opstarten? Dat kun je niet zien, de POST laat je alleen het totaal zien. Jij ziet waarschijnlijk de teller tot 256MB's gaan en trekt op basis daarvan de conclusie(?) Gerede kans dat hij de helft v.d. 256MB DIMM ziet en beide 64MB'ers en dat is samen weer 256MB ;) Lees het topic nog eens door wat betreft de specs van die 256MB DIMM en het wordt je wel duidelijk.

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Is een kingston module chip.

En ja ik kwam er ook net achter over dat hij ook de helft zou kunnen zien :)

zie informatique.nl -> KVR133X64C3/256 is het partnummer

🎮 Steam
💻AMD 9800X3D
📱 Samsung Galaxy S25+

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[google=KVR133X64C3] en dan 1e link..

32Mx64 geheugen dus (ofwel 32Mx8). Ruil deze als de wiedeweerga in voor 16Mx8 doublesided. De meer ervaren PC boer weet wel waar je het over hebt ;)

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

thanx :)

🎮 Steam
💻AMD 9800X3D
📱 Samsung Galaxy S25+

Pagina: 1