Toon posts:

C of pascal en waarom.

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Nou topic titel is wel duidelijk dacht ik zo. Ik persoonlijk vind C wat leuker in elkaar zitten maar er was weer een velle discusie met de kinderen daar ;) edit: waar :?... #linux sorry :D

Ik heb het puur over de taal opzich, dus geen IDE enzo wat is makkelijker te sleuren etc.. gewoon _PUUR_ Syntax

Verwijderd

Ik zou vor C gaan omdat voor zover ik weet het meer op c++/php etc lijkt dan pascal. Dus voor 'later' is C ook beter denk ik.

Verwijderd

Beetje rare topic vind je niet ?

Je vraagt bijna letterlijk om een flamewar op deze manier; over smaak valt niet te twisten en toch is dat precies waar je hier nu aan probeert te beginnen.

Ik ga er dan ook niet inhoudelijk op in..

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

C (++) is krachtiger, maar heeft minder foutcorrectie en laat zeer vreemde en dubieuze constructies toe.

Pascal laat minder toe, heeft meer controle in de compiler, maar is iets minder krachtig.

Het is maar wat je zelf wil. Zelf gebruik ik beiden, m'n laatste projectje is in Delphi (of Object Pascal).

Forget your fears...
...and want to know more...

• Bpje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-08 14:53
Okay dan,

C, C++, Java, Delphi of pascal het maakt eigenlijk niet uit je moet gewoon goed rekening houd wat je er mee gaat doen in principe zijn alle talen wel gelijk ze hebben allemaal if, while, for enz. alleen de aanroep is vaak wat anders. Als je kijkt naar OOP in java, c++ en Delphi (delphi nieuwste versie is OOP toch?) dan maakt het helemaal weinig uit ze kunnen allemaal het zelfde.

Wil je nu bijvoorbeeld hardware aan gaan sturen en daar hoeft geen GUI om heen dan zou ik kiezen voor c.

Wil je platform onafhankelijk Java. (ja c is ook redelijk onafhankelijk)

En zo kun je een heel lijst je maken met de voor en tegens.

Maar het is gewoon net wat je ermee wil gaan doen geloof mij als je 1 taal GOED kent en als je dan snapt wat voor principes daar achter steken ken je ze allemaal. (Je blijft wel af en toe zoeken naar aanroep verschillen maar dat hou je toch)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42
Op woensdag 24 april 2002 08:04 schreef Bpje het volgende:
(delphi nieuwste versie is OOP toch?)
Delphi is al OOP vanaf Delphi 1.
En zo kun je een heel lijst je maken met de voor en tegens.
Idd, trouwens er is hier vorige week nog een topic over geweest, pascal of C++ ofzo..

https://fgheysels.github.io/

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Delphi is er nu ook in de vorm Kylix voor Linux. Dit betekend als je ff op je vingers door telt dat je nu ook fast development hebt in Linux.

En ik denk dat jullie het met 1 ding wel eens zijn. C is moeilijker te implementeren dan een paar regeltjes pascal om een GUI heen.

(Ik vond het ook heel goed van Borland dat ze een Open Edition hebben gemaakt waarmee OpenSource software kan worden gemaakt)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Creepy
  • Laatst online: 21:25

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op woensdag 24 april 2002 08:23 schreef Skinkie het volgende:
Delphi is er nu ook in de vorm Kylix voor Linux. Dit betekend als je ff op je vingers door telt dat je nu ook fast development hebt in Linux.

En ik denk dat jullie het met 1 ding wel eens zijn. C is moeilijker te implementeren dan een paar regeltjes pascal om een GUI heen.

(Ik vond het ook heel goed van Borland dat ze een Open Edition hebben gemaakt waarmee OpenSource software kan worden gemaakt)
Het ging hier om het verschil tussen C en Pascal (syntaxtisch gezien). Niet om het verschil tussen C en een paar regeltje pascal inclusief de Delphi IDE + VCL. En in dit geval is pascal net zo "moeilijk" om te implementeren dan C.

Anyways... flame away, het blijft een kwestie van smaak. Mij persoonlijk maakt het niks uit, kan met allebei prima uit de voeten.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-09 22:39
Ik vind die := wel leuk eigenlijk ... veel zinnigers valt er niet over te zeggen.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 24 april 2002 02:21 schreef [C] het volgende:
Ik zou vor C gaan omdat voor zover ik weet het meer op c++/php etc lijkt dan pascal. Dus voor 'later' is C ook beter denk ik.
Dat jij een beetje moeit hebt met gewoon geven van een mening wil niet zeggen dat ik om flame war vraag, heb ik helemaal geen belangstelling voor.

Als ik zo vrij mag zijn om C en C++ even over 1 kam te scheren, vind ik de io stream van C en vooral c++ persoonlijk wat beter. Het gedeelte in C waarmee je met cin en cout toch vrij uniform naar van alles kunt schrijven.

• Vergeten
  • Laatst online: 30-01-2024

Vergeten

Chaos is complexe orde

Pascal is een taal om te leren programmeren. Niveau eind middelbare school en eventueel eerste jaar vervolg opleiding.
c is een programmeer taal die ook echt gebruikt wordt voor (embedded) software mee te schrijven.
Als je wilt leren programmeren kan dat tegenwoordig even makkelijk grafisch met Delphi (visual pascal+) of Visual C++/C#.

Verwijderd

duidelijk C

Pascal is leuk an handig om te leren om daarna over te stappen op C.

met pascal heb ik ook leren proggen

• whoami
Op woensdag 24 april 2002 10:12 schreef Vergeten het volgende:
Pascal is een taal om te leren programmeren. Niveau eind middelbare school en eventueel eerste jaar vervolg opleiding.
Pascal is geschikt om te leren proggen maar ook om daadwerkelijk te gebruiken.
c is een programmeer taal die ook echt gebruikt wordt voor (embedded) software mee te schrijven.
Als je wilt leren programmeren kan dat tegenwoordig even makkelijk grafisch met Delphi (visual pascal+) of Visual C++/C#.
Object Pascal bedoel je ipv Visual Pascal+

• whoami
Op woensdag 24 april 2002 10:15 schreef PassY het volgende:
met pascal heb ik ook leren proggen
Ik heb leren proggen in C++ en gebruik nu voornamelijk Delphi (Object Pascal dus)

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 06:21

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Op woensdag 24 april 2002 10:17 schreef whoami het volgende:

[..]

Pascal is geschikt om te leren proggen maar ook om daadwerkelijk te gebruiken.
Pascal is oorspronkelijk bedoeld om te leren programmeren.

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

• Bpje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-08 14:53
Ik ben zelf van mening dat OOP redelijk de boven hand gaat krijgen dus daarom zou ik zeggen begin bij java, erg leuke taal op het gebied van OOP en voor de meeste nog redelijk te begrijpen en dan een goed boek doet een hoop (en dan niet alleen in bladeren opzoek naar de juiste functie)

Natuurlijk het is een kwestie van smaak mij maakt het eigenlijk niet meer uit al geef je me wat nieuws de opzet zal wel weer gelijk zijn als al die andere talen. Ik heb zelf eerst Pascal geleerd toen ben ik over gegaan op Delphi daarna op C en Java tegen woordig doe ik er ook nog wat C++ bij maar ja het blijft allemaal eigenlijk het zelfde. Ik zou zeggen ga voor Java als je van plan bent om nog meer talen te gaan leren, anders is het erg afhankelijk wat je er mee wil gaan doen. Snel resultaat Delphi (pascal) + Complex en direct C

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

peren
dit is niet echt een keuze hoor
C is wmb veel krachtiger en Pascal wordt ook bijna niet meer gebruikt

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.