Toon posts:

printer delen vs printserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een lan met windows 98 clients en 1 nt 4 server.
In dit Lan wil ik twee laserprinters delen. Tot op heden deed ik dat met een novell server. Wat is nu het meest handige:
1. Novell 3.12 server laten staan en voor lief nemen dat hierop ingelogt moet worden en dat gebruikers dus beheerd moeten worden.

2. Externe printserver aanschaffen met 2 par poorten, spaart stroom en is simpel te beheren.

3. oude windows client pc aan laten staan 24/24hr en daaraan de printers hangen en delen.

In de novell situatie kon ik gewoon printen naar een printer ook al stond deze uit, de opdracht werd gewoon verstuurt naar de novell wachtrij, wordt dan in de ochtend de printer weer aangezet dan komen mijn nachtelijke prints er gewoon uit. Werkt dit ook zo bij windows printer delen en een externe printserver? Mijn linux ervaring is niet zo geweldig dat ik met free sco en de hier genoemde andere software een server zomaar kan installeren in een windows omgeving. Kan het natuurlijk wel proberen.

alvast bedankt

Herrald

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Ik schijf hem even door naar de netwerk expers

--> [forum=19]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:47
meest makkelijke en waarschijnlijk goedkoopste (i.v.m. licenties) is het aanschaffen van een printservertje.
Dan op de nt-bak de 2 printers delen, en de clients laten printen naar de server (ivm beheer qeues). Dan kan je inderdaad ook printen naar de qeue ook al staan de printers uit.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:27
Op woensdag 24 april 2002 10:36 schreef Remc0 het volgende:
meest makkelijke en waarschijnlijk goedkoopste (i.v.m. licenties) is het aanschaffen van een printservertje.
Dan op de nt-bak de 2 printers delen, en de clients laten printen naar de server (ivm beheer qeues). Dan kan je inderdaad ook printen naar de qeue ook al staan de printers uit.
Dan kan hij ze net zo goed meteen achter een server hangen!
Ik zou een freesco pentium 1 ofzo neerzetten, maar je geeft al aan dat je er niet veel van linux snapt!
Dan zou ik een printserver die te beheren is neerzetten, misschien nog iets geheugen er bij in zodat langere wachtrijen ook kunnen!

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Situatie zo als ie nu is laten bestaan, kost je het minste moeite, gebruikers hoef je immers in principe maar 1x aan te maken. En als je templates gebruikt, dan is het helemaal een peuleschil.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

als je een pc enkel voor het printen wil hebben vind ik een novell server nogal overkill. Een simpele windows pc kan dit ook voor je doen, en ook daar blijven de prints in de wachtrij staan tot de printer weer aan gaat.

• Remco
Op woensdag 24 april 2002 11:03 schreef j_iscool het volgende:

[..]

Dan kan hij ze net zo goed meteen achter een server hangen!
Niet als de printers ver van de server af staan

• Remco
Op woensdag 24 april 2002 11:22 schreef erkens het volgende:
als je een pc enkel voor het printen wil hebben vind ik een novell server nogal overkill. Een simpele windows pc kan dit ook voor je doen, en ook daar blijven de prints in de wachtrij staan tot de printer weer aan gaat.
kan ook op de al bestaande server :?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op woensdag 24 april 2002 12:17 schreef Remc0 het volgende:

[..]

kan ook op de al bestaande server :?
dus moeten de gebruikers enkel voor de printers inloggen :? overkill dus

Verwijderd

Topicstarter
heb nu de novell server buiten werking gesteld en de printers gedeeld aan een win95 systeem gehangen. Dat werkt wel maar ik vraag mij af of dat helemaal goed gaat als er een paar mensen tegelijk gaan printen. Is het printspool gedeelte binnen win95 net zo goed als bij novell? Ik heb inderdaad gemerkt dat de opdracht op de gedeelde pc blijft staan en na aanzetten begint te printen, dus dat werkt al goed.
Ik dacht dat er misschien een soort printspool programma bestaat dat de afhandeling wat verbeterd. Ik denk dat ik dat met samba en freesco eens ga proberen te installeren op een oude pc, moet toch ook eens iets over linux gaan leren. Alhoewel ik er weinig tijd voor heb.

gr

Herrald

• Remco
Op woensdag 24 april 2002 12:18 schreef erkens het volgende:

[..]

dus moeten de gebruikers enkel voor de printers inloggen :? overkill dus
zitten toch al op nt4 ???

Waarom deel je je printers niet op je nt4 server ??? :?

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

Op woensdag 24 april 2002 12:27 schreef Remc0 het volgende:
Waarom deel je je printers niet op je nt4 server ??? :?
idd, en waar de printers dan staan/aanhangen maakt ni uit.
aangezien je deze via HPjetdirect poort op je NT-systeem.
weer overal heen kan sturen (win98-bak,printserver,novell)

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

Pagina: 1