[Python] als Eerste Taal leren?

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 06:34
[topic=173775/1/25]
Dit eindigde dus als megaflame. Hier staat dus ergens dat Python geen taal is om mee te beginnen.

http://www.cwi.nl/www.python.org/doc/Newbies.html
Python is free, and easy to learn if you know where to start!
Ze zijn nu al bij versie 2.1.2, voordeel is dat het gratis is en dat er een aantal getting started-boeken volledig op het web staan. Doelstelling is programmeren voor de fun, heb vroeger alleen ge-Qbasic-ed.
a. iemand ervaring met Python?
b. wel of geen taal om mee te beginnen, and why
c. alternatieven

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

a. weinig
b. Waarom niet?
c. Mja, php? Java?

Argumenten als "het is gratis" slaan nergens op, dat geldt voor bijna alle talen ;)
Een discussie "welke taal is beter" heb ik overigens geen zin in.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op dinsdag 23 april 2002 23:48 schreef ACM het volgende:

Een discussie "welke taal is beter" heb ik overigens geen zin in.
ligt sowieso aan wat je ermee wil gaan doen.

Never explain yourself to people who are committed to misunderstanding you.

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 23:38 schreef paknaald het volgende:
Niet zelf, maar wel veel goeds over gehoord (persoonlijk lijkt Python me iig stukken aangenamer dan Perl).
Hangt er vanaf what je wil bereiken. Als jij eigenlijk liever snel wat dialoogvenstertjes in elkaar gooit kun je beter met VB beginnen.
c. alternatieven
Ruby O+. Zie dit topic voor waarom ik van Ruby houd. Ik heb Ruby uit dit uitstekende online boek geleerd.

• PommeFritz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 04:13

PommeFritz

...geen friet

a) ja, ik werk er al jaren (vanaf versie 1.2) regelmatig mee
b) ja, zie hieronder
c) Ruby of wellicht Java. C++ lijkt me niet direct een optie als het je met name "om de fun" gaat

Ze zijn overigens nu bij versie 2.2.1 (niet 2.1.2).

Programmeren voor de fun? Lijkt me uitstekend om daarvoor Python te kiezen. Waarom?
- code is uitermate compact en leesbaar.
- geen edit-compile-link-run nodig: intikken, draaien.
- Python is een dynamische taal zonder static typing. Dat scheelt bakken tijd tijdens het programmeren (debuggen kan wel iets lastiger zijn).
- Python komt met een enorme verzameling standaard libs die heel veel interessante dingen zo out-of-the-box doen, dus je hoeft heel veel basis dingen niet meer zelf te maken.
Zie b.v. http://www.python.org/doc/current/lib/lib.html

FireFox - neem het web in eigen hand

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Sneechy: Niet zelf, maar wel veel goeds over gehoord (persoonlijk lijkt Python me iig stukken aangenamer dan Perl).
Dan moet je er ook niets over zeggen he ;)

The right tool for the right job, daar gaat het om. En als dat niet meer uitmaakt vind ik eigenlijk Perl fijner :)
Hangt er vanaf what je wil bereiken. Als jij eigenlijk liever snel wat dialoogvenstertjes in elkaar gooit kun je beter met VB beginnen.
Precies, maar als het je puur om het leren programmeren gaat, is het minder belangrijk welke resultaten je precies met een taal kunt halen en waarvoor een taal overwegend gebruikt wordt.
Je bent te lief :*

Zie dit topic voor waarom ik van Ruby houd. Ik heb Ruby uit dit uitstekende online boek geleerd.[/quote]
Ruby is sweeeeeet :)
ACM: c. Mja, php? Java?
Hmmm, PHP zou ik absoluut niet aanraden als taal om te leren programmeren eigenlijk. En als je zelf wat verder nadenkt denk ik dat je het best met me eens bent :o
paknaald: Dit eindigde dus als megaflame. Hier staat dus ergens dat Python geen taal is om mee te beginnen.
Dat zegt joska ;)
Ik moet het eigenlijk eens zijn met de houding van Arien in de topic.
Doelstelling is programmeren voor de fun, heb vroeger alleen ge-Qbasic-ed.
Dan is Python een prima taal.
Ja, maar ik doe er niet erg regelmatig iets mee.
Ik zat er laatst nog over te denken, welke taal ik zou gebruiken wanneer ik iemand die nog 'niets' weet (ik nam als voorbeeld mijn moeder of zusje in gedachten >:)). Ik kwam tot de conclusie dat ik waarschijnlijk voor Python, Ruby, Pascal of Java zou kiezen (waarbij de eerste twee voorsprong hebben wat mij betreft).
c. alternatieven
Tsja, je hebt al enige kennis zeg je. Eigenlijk is er niets verkeerd (zolang je geen PHP of CFM oid kiest), als het goed is verdiep je je uiteindelijk in meer omgevingen en voel je je al snel overal in thuis (na kort rondkijken in documentatie).

Ik loop persoonlijk niet warm voor C++ (C wel een beetje), maar ik kan mij wel goed voorstellen dat mensen het geweldig vinden als ze er goed mee overweg kunnen.

Als ik trouwens aan programmeren en fun denk, denk ik aan Perl.
Pagina: 1