Toon posts:

[suse7.0]de zoveelste hda error e2fsck :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey,
zoals de zovelen heb is de stroom hier is uit gevallen (voor de zoveelste keer :().
nu probeer ik dus (zoals linux zegd)
e2fsck /dev/hda
doe ik zegt ie
read-only file system while tryng to open /dev/hda
disk write-protected use the -n option to do a read only check of the device
doe ik dus
krijg ik
couldn't find ext2 superblock while trying to open /dev/hda

the superblock could not be read or does not describe a correct ext2 filesystem. if the device is valid and it really contains an ext2 filesystem(and not swap or ufs or something else), then the superblock is corrupt, and you might try running e2fsck with an alternate superblock:
e2fsck -b 8193 <device>

doe ik dus

e2fsck: read-only file system while trying to open /dev/hda disk write-protected: use the -n option to do a read-only check of the devive

doe ik dus he e2fsck -n /dev/hda

krijg ik hetzelfde als erboven:(
kan iemand mij helpen :(
en zoals u het raad ik ben een newbie op dit gebied :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je moet een partitie nakijken, geen hele schijf. Gebruik dus eens '/dev/hda1' in plaats van '/dev/hda'.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Je moet wel de partitie pakken waarop een ext2/ext3 filesystem staat. /dev/hda is je hele schijf..

[/edit]Um... dubbel nu[edit]

aanvulling: Linux doet trouwens bij een stroomuitval automatisch een fsck van je fileystem, dat hoef je niet telkens handmatig te doen.
Bij het netjes afsluiten wordt een bit gezet dat er geen fsck hoeft te worden uitgevoerd na reboot. Als de stroom is uitgevallen, wordt deze bit niet gezet en wordt er dus een fsck uitgevoerd bij het booten..

Verwijderd

Topicstarter
heb ik nu gedaan krijg ik die superblock error

Verwijderd

je moet idd /dev/hda1 gebruiken, je kan geen hdd scannen alleen een partitie

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

En is je ext2-partitie wel /dev/hda1? En niet /dev/hdc2 of nog iets heel anders? Je moet natuurlijk geen Windows-partitie opgeven, dat wil niet erg :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Anders moet je ff -p proberen, dan kan ie em misschien fixen, maar ik denk dat je gewoon niet de goede hdd partitie opgeeft

Verwijderd

Topicstarter
all hail king of linux :odysseus
hehe moes inderdaad /dev/hdc1 zijn
had ik nooit aangedacht bedankt :)
Pagina: 1