• Hatsekie_D
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-02-2025

Hatsekie_D

Doe mij maar een glaasje prik

Topicstarter
Ik heb gisteren een Minolta s404 gekocht, maar ik vind de foto's vaak nogal vlekkerig.
Zie hier.

Heeft iemand een idee of dit normaal is en zo nee: wat er aan te doen is?

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1360882210

• Hatsekie_D

Hatsekie_D

Topicstarter
hmm.... daar had natuurlijk een link gemoeten.

Dan het plaatje maar:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1683450358

De url in het bovenstaande bericht linkt trouwens ook naar de 1600x1200 versie.

Overige instellingen van de camera: Standard/1600x1200, verder alles automatisch. De batterijen waren ook aardig leeg, dus misschien dat het hier iets mee te maken heeft?

Verwijderd

Je moet hem op Fine (of natuurlijk Super Fine) zetten, dan is je 'probleem' opgelost. Standard geeft redelijk veel JPG artifacten en bij Economy is dit helemaal erg. Voor mooie foto's voldoet Fine prima. Dit ligt overigens niet speciaal aan de Minolta s404, bijna iedere digitale camera geeft mindere foto's op hogere compressie standen.

Voor de best mogelijke foto's moet je dit doen:

-1.)Statief gebruiken
-2.)Super Fine stand
-3.)2272x1704 resolutie
-4.)Auto Focus gebruiken

1.)Een statief komt de scherpte ten goede. Meestal beweegt je hand lichtjes en dit kan voor onscherpte zorgen. Vooral bij lange sluitertijden is het erg moeilijk om mooie foto's te maken. Een statief is dus best wel aan te raden als je een beetje aan amateur fotografie wil gaan doen.

2.)Als je de camera op Super Fine hebt staan dan zijn de foto's niet gecomprimeerd, je hebt dus de best mogelijke foto's. Zelf zie ik zelden verschil tussen Fine en Super Fine, dus het maakt niet echt uit welke je gebruikt.

3.)Spreekt denk ik wel voor zich. Geeft je veel meer flexibiliteit, je kunt je foto's groter uitprinten, etc, etc.

4.)Auto Focus is echt beter dan de Manual Focus, die moet je alleen gebruiken als de Auto Focus er niet uitkomt. Dit komt soms weleens voor bij korte afstanden. Ik geloof dat ik dit zelfs een keer heb gelezen bij dpreview.com, maar dit weet ik niet 100% zeker, kan ook ergens anders zijn geweest.

Verwijderd

Wat een stoere Alfa ja! ;)

Ik heb ook een s404 besteld. Ben wel benieuwd of er meer mensen zijn die vreemde plekken ontwaren.

Volgens DPreview is het een prima toestel, en op Kieskeurig is ook niemand negatief. :) Er zijn daar een paar foto's te downloaden, en die zien er toch goed uit...
Er loopt ook nog een topic hiero over de s304, die gaat op het laatst alleen maar over de s404.

Ik ben benieuwd!

Verwijderd

s404 is gewoon veel beter

• Hatsekie_D

Hatsekie_D

Topicstarter
Op dinsdag 23 april 2002 22:35 schreef Vertex het volgende:
Je moet hem op Fine (of natuurlijk Super Fine) zetten, dan is je 'probleem' opgelost. Standard geeft redelijk veel JPG artifacten en bij Economy is dit helemaal erg. Voor mooie foto's voldoet Fine prima. Dit ligt overigens niet speciaal aan de Minolta s404, bijna iedere digitale camera geeft mindere foto's op hogere compressie standen.

Voor de best mogelijke foto's moet je dit doen:

-1.)Statief gebruiken
-2.)Super Fine stand
-3.)2272x1704 resolutie
-4.)Auto Focus gebruiken

1.)Een statief komt de scherpte ten goede. Meestal beweegt je hand lichtjes en dit kan voor onscherpte zorgen. Vooral bij lange sluitertijden is het erg moeilijk om mooie foto's te maken. Een statief is dus best wel aan te raden als je een beetje aan amateur fotografie wil gaan doen.

2.)Als je de camera op Super Fine hebt staan dan zijn de foto's niet gecomprimeerd, je hebt dus de best mogelijke foto's. Zelf zie ik zelden verschil tussen Fine en Super Fine, dus het maakt niet echt uit welke je gebruikt.

3.)Spreekt denk ik wel voor zich. Geeft je veel meer flexibiliteit, je kunt je foto's groter uitprinten, etc, etc.

4.)Auto Focus is echt beter dan de Manual Focus, die moet je alleen gebruiken als de Auto Focus er niet uitkomt. Dit komt soms weleens voor bij korte afstanden. Ik geloof dat ik dit zelfs een keer heb gelezen bij dpreview.com, maar dit weet ik niet 100% zeker, kan ook ergens anders zijn geweest.
Op Fine en Super Fine heb ik hetzelfde probleem, ligt dus niet aan JPEG compressie (zo ziet het er ook niet uit).
Bij daglicht maakt 'ie overigens perfecte foto's, dus kan het zijn dat dit komt doordat het misschien te donker is?

• Hatsekie_D

Hatsekie_D

Topicstarter
Op dinsdag 23 april 2002 22:39 schreef Coolcase het volgende:
Wat een stoere Alfa ja! ;)

Ik heb ook een s404 besteld. Ben wel benieuwd of er meer mensen zijn die vreemde plekken ontwaren.

Volgens DPreview is het een prima toestel, en op Kieskeurig is ook niemand negatief. :) Er zijn daar een paar foto's te downloaden, en die zien er toch goed uit...
Er loopt ook nog een topic hiero over de s304, die gaat op het laatst alleen maar over de s404.

Ik ben benieuwd!
Was dat mijn Alfa maar! :D Helaas is dat dus niet zo....
Enneh.... ik was ook eerst van plan de 304 te kopen, maar heb uiteindelijk toch besloten een paar tientjes meer te betalen voor de 404. Ik neem aan dat dit op zich geen verkeerde keus is....

Verwijderd

Kun je me een foto laten zien op Fine? Ik heb zelf niet zoveel problemen eigenlijk, ook niet in het donker. En kun je iets specifieker zijn, wat stoort je?

• Hatsekie_D

Hatsekie_D

Topicstarter
Klik hier voor een foto op de Fine stand. Superfine doet trouwens precies hetzelfde.

Kijk maar es naar de TV en de muur er rechts achter. Die zijn nogal vlekkerig. Dit is hetzelfde effect als op de Alfa.

Op zich is het geen ramp, maar ik had het niet verwacht voor een camera in deze prijsklasse. Als het zo hoort dan is het niet anders, maar als het niet zo hoort moet ik toch even terug :?

Ik vind het trouwens ook niet lijken op onscherpte of JPEG-compressie, het lijkt me eerder... eh.... tja.... iets anders.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:49

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Op dinsdag 23 april 2002 22:56 schreef mightyspawn het volgende:
s404 is gewoon veel beter
Lekker onderbouwd ook |:(
Draagt echt bij aan dit topic.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Heb je je flitser gebruikt bij die laatste foto? Zo nee, wil je nog een foto laten zien van die muur + televisie met flitser.

• Hatsekie_D

Hatsekie_D

Topicstarter
Ik heb de flitser op automatisch staan dus die is gebruikt.

Verwijderd

probeer eens andere ruimtes te fotograferen. en een keer op auto met flitser en dan met flitser en anti-rode ogen functie. En als dat niet werkt tja dan weet ik het niet.

Maar echt vlekkerig is die foto toch niet :?

• Hatsekie_D

Hatsekie_D

Topicstarter
probeer eens andere ruimtes te fotograferen. en een keer op auto met flitser en dan met flitser en anti-rode ogen functie.
Ga ik binnenkort even proberen dan.
Maar echt vlekkerig is die foto toch niet :?
Tja... 't is maar hoe je het bekijkt. Ik heb veel geld neergelegd voor een digitale camera en voor dat geld vind ik dit toch wat te vlekkerig.... snappie? :)

Het valt mij nu trouwens op dat er met daglicht zo goed als niets aan de hand is.... :?

Verwijderd

Maar echt vlekkerig is die foto toch niet...
Zo hoort een foto niet te zijn. Neem nu bijv. die Bacardi flessen, die zijn gewoon erg onscherp.

Het kan vier dingen betekenen:

1. Auto Focus heeft z'n werk niet goed gedaan
2. Lens is niet helemaal schoon
3. Camera bewoog (lichtjes) tijdens opname
4. Camera\Lens is defect

Twee en vier lijken mij onwaarschijnlijk, ik zou het eigenlijk ook niet weten. Op zich maakt het niet zoveel uit dat de foto er zo uit ziet, als je hem gaat uitprinten zie je daar toch niets van terug. Je kunt je plaatjes ook resizen naar 800x600.

Ik heb wat foto's gemaakt op 1600x1200-Fine; 1,2,3,4. Vind je deze foto's hetzelfde?

• Hatsekie_D

Hatsekie_D

Topicstarter
Die foto's hebben inderdaad een beetje hetzelfde 'probleem'.

Dan ben ik gewoon te kieskeurig denk ik! :)

Gaan we er maar van uit dat het zo hoort en dat er nix aan te doen is. Als 'ie voor de rest maar mooie afdrukjes maakt :)

Verwijderd

Bij foto 1 zie je op mijn deur duidelijk veel ruis, het zal wel zo horen dan. Waar ik benieuwd naar ben is of mensen met een Minolta DiMAGE 5 en 7 hier ook last van hebben bij donkere foto's.

Ik vind het persoonlijk niet zo storend omdat ik het bij andere camera's ook vaak zie, en zoals ik al eerder zei, je merkt er niets meer van na het uitprinten of resizen van de foto.

Verwijderd

moet je iso anders instellen, en white balance met op custom, dus wit papier fotograferen. En de cam doet de rest

en ga eens test foto's maken zoals bij dpreview.

ff bij fotozaak binnen stappen, en vragen of je zo een kleurenkaart mag hebben van fuji, canon etc etc.

neerzetten, en dan erachter wat flessen met veel kleuren. en nog wat zooi, waar veel kleuren in zitten. En die zooi binnen met flitser proberen, buiten, met kamerlicht enzo.

en ff een hotpixel test doen, sluitertijd op hoogste stand, beschermkapje erop laten. en dan da ene proggie gebruiken. weet ff niet de link.

En als je dan nog niet goed gewerkt. jah dan weet ik het ook nie meer

heb zelf ook de s404 en ben er zeer tevreden over.

• Hatsekie_D

Hatsekie_D

Topicstarter
Ik denk dat het wel goed is, aan die foto's van Vertex te zien. Ik ben gewoon te kniesoor daar voor denk ik ;)
Pagina: 1