Athlon XP 1900+/Coolermaster DP5-7H53F-0c: temp65+

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 13:31
Ik heb sinds zaterdat een nieuwe computer met een Asus A7V333, een Athlon XP 1900+ en een Coolermaster DP5-7H53F-0C koelertje. Wanneer ik de computer idle heb lopen met de kast open wordt de cpu 61+ granden (binnen 10 minuten). Bij 100% cpu-load wordt hij maximaal 74 graden. Bij normaal gebruik ongeveer 65 graden.

Heeft iemand een verklaring hiervoor of heeft iemand tips hoe ik de temperatuur omlaag krijg?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Op dinsdag 23 april 2002 20:58 schreef Brakius het volgende:
Ik heb sinds zaterdat een nieuwe computer met een Asus A7V333, een Athlon XP 1900+ en een Coolermaster DP5-7H53F-0C koelertje. Wanneer ik de computer idle heb lopen met de kast open wordt de cpu 61+ granden (binnen 10 minuten). Bij 100% cpu-load wordt hij maximaal 74 graden. Bij normaal gebruik ongeveer 65 graden.

Heeft iemand een verklaring hiervoor of heeft iemand tips hoe ik de temperatuur omlaag krijg?
Een heftigere koeler kopen ?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Heb je koelpasta gebruikt... en het mb geeft een hogere temp aan omdat deze meet met de interne diode van de cpu.

Die van mij wordt normaal ... met kast dicht ong 52 graden en stressed niet meet dan 62.

Trouwens 2 casefans helpen ook wel.

• Brakius
Of er koelpaste op zit weet ik niet. Ik heb de computer niet zelf in elkaar gezet. Maakt een tweede fan echt wat uit ten opzichte van een open kast? Als de cpu bij een open kast al idle 61 graden wordt...

Dus een ander koeler en mijn probleem is opgelost?

Verwijderd

Hecht niet te veel waarde aan de temp-meter van Asus,
deze geeft niet de correcte waarde aan, heb namelijk hetzelfde mobo met een alpha 8045t met papst ngm, die werd in mijn msi kt266a 42c en nu in mijn asus av7333 is ie 61c ( beide onder full load ).
Ik weet dus zeker dat ik mijn cooler goed heb gemonteerd ( ben er wel bedreven in om alpha's te monteren ) en niet teveel of te weinig as heb gebruikt.
Zolang je systeem stabiel loopt is er dus niks aan het handje :)

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:15

Smarron

The bend

Op woensdag 24 april 2002 11:21 schreef InFoRMeR het volgende:
deze geeft niet de correcte waarde aan, heb namelijk hetzelfde mobo met een alpha 8045t met papst ngm, die werd in mijn msi kt266a 42c en nu in mijn asus av7333 is ie 61c ( beide onder full load ).
Ik weet dus zeker dat ik mijn cooler goed heb gemonteerd ( ben er wel bedreven in om alpha's te monteren ) en niet teveel of te weinig as heb gebruikt.
Heb je wel gelijk in, als hij stabiel loopt is er niks aan de hand. Maar ik vind 61 graden idle toch wel hoog! Je ziet zat tweakers die er 20 graden onder zitten.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

Het is volgens mij ook een kwestie van geluk hebben. De één treft een XP'tje die cool is, en de ander eentje die ietsjes warmer wordt. Die van mij komt idle niet onder de 55 graden. Ach, ik maak me er niet druk om. Het systeempie loopt goed.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:15

Smarron

The bend

Op woensdag 24 april 2002 11:27 schreef BasBono het volgende:
Het is volgens mij ook een kwestie van geluk hebben. De één treft een XP'tje die cool is, en de ander eentje die ietsjes warmer wordt. Die van mij komt idle niet onder de 55 graden. Ach, ik maak me er niet druk om. Het systeempie loopt goed.
Maar dit is juist wat anders. Je hebt hem vet omhoog geschroefd :)

Wat zou de temp zijn in normale toestand? Dan is het nog veel lager! Welke CPU-koeler heb je er btw op zitten?

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

Sorry hoor maar het kan er bij mij gewoon niet in dat mijn cpu in een keer van 42 naar 61 gaat alleen door het wisselen van het mobo. De heatsink zit goed gemonteerd en met een druppie as3 ertussen, ik kan dus alleen maar zeggen dat asus erug brakke sensors heeft.
( ik heb genoeg computers in elkaar gezet met alhpa8045 coolers , dus ik weet wel waar ik mee bezig ben :) )
Zoals ik al zei " zolang je computer stabiel is , is er dus niks aan het handje "

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 20:44
Ik heb sinds gistermiddag een ECS k7s6a met XP1800+ en een Coolermaster DP5-7H53F.
Die cooler is mij verkocht als zijnde "Silent" ofwel de OC versie die jij ook hebt. Deze heeft een fan die zich aanpast aan de temperatuur. Maar pas op: aan de temp van de aangezogen lucht en niet die van de CPU!! Het kan dus zijn dat jouw kast relatief cool is en de fan dus weinig toeren maakt, terwijl je cpu wel (te) heet wordt.

Mijn XP wordt (@1540Mhz) idle 47g. Da's eigenlijk al teveel gezien ik em wil unlocken en op 12,5*133+ wil draaien.
Ze hebben in de winkel wel een plakker met aankoopdatum aan de onderzijde van de proc geplakt over de weerstandjes(?) die daar in het midden zitten. Wordt het daar niet ook heet :?

• Brakius
Bedankt voor jullie reacties!!

Ik begin nu te begrijpen wat aan mijn systeem aan de hand is. De coolermaster begint met 1600-1700 toeren te draaien. De CPU is dan idle 61 graden en mijn moederbord 33 graden.

Na een halfuurtje actief bezig te zijn gaat de termperatuur in de kast omhoog naar 45 graden. De coolermaster gaat dan 4600 toeren draaien en dat levert een pokke herrie op. Zowel aan de voorkant als aan de zijkanten van de kast zit geen enkel opening.

Ik ben absoluut niet blij met de koeler en de kast welke ik gekocht bij SchutteSystems in Lemerleveld.

• T.S.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Idle 61 graden is wel aan de hoge kant (indien correct gemeten), maar iig nog ruim onder de bovengrens.

Ik weet zo niet wat het verschil is met een XP 1800+, hier verkoop ik er namelijk veel van en deze zitten altijd rond de 38 graden. (TT Vulcano 6Cu, 4500)

Koelers die reageren op de temp heb ik het niet zo op, meestal maken die dingen een takkeherrie in de hoogste versnelling.
Geef mij dan maar een degelijk 4500/5000 rpm koelertje. Die doen het werk wel, zonder overdreven veel lawaai.

Heb er zelf een SunCore Copper Storm op zitten (70mm fan) met AS3.
Heerlijk rustig, maar hij houdt m'n XP 1800+ wel strak onder de 30 graden (idle). (volgens mijn MSI K3T)

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:46

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Mijn AMD 1700+ om mijn ASUS Av7m266 word ook 60 graden volgens de tempsensor. Ik heb een Zalman CNPS3100-GP(Gold Plus) van 50 euro. Als ik mijn koellichaam beet heb, is deze zo'n 35~40 graden nooit de 60 die asus aangeeft. Die sensoren geven dus volgens mij wel 20 graden hoger aan dan zou moeten (heb ik ook al eens eerder gelezen)

/dev/null

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:52

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Mijne werd ook 62 stressed...

bleek eraan te liggen dat de ik de coolpasta er niet goed onder had gedaan...

nu wordtie 58 graden stressed ofzow...

zelfde cooler als jij hebt, misschien kan het daaraan liggen?

Verder ga ik een 90mm fan over de cpu & chipset laten blazen... k'hoop dat gaat helpen...

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Heb sinds ongeveer 2 weken ASUS A7V333 met XP 1800+. Toen ik hem de eerste keer opstartte was die pc heerlijk stil tot ongeveer na een 11/2 uur toen begon hij echt flink gas te geven (die Coolermaster SILENT regelbare cpu koeler). Die gaat tot zo'n 6000 toeren en dat is niet te harden vind ik. Toen heb ik 2 Papst fans in mijn Chieftec kast gezet (allebei achterin). Die zorgen ervoor dat dat de coolermaster onder de 2000 toeren blijft en dat is zeer acceptabel. De proc temp loopt wel op tot zo'n 60 - 63 graden in Asus-probe en bios, maar dat lijkt me geen probleem. Afwachten wat er in de zomer gebeurt. We hebben nog altijd zoiets als de Silverado

• STING
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 12:46
Ik heb dezelfde configuratie en ook dezelfde cooler en heb exact hetzelfde probleem.

Bij mij is echter zo dat de cooler al constant op volle toeren draait en dan alsnog voor 66C zorgt.
Heb nu maar de kap eraf gedaan en nu geeft ie 55C aan.
(cooler gaat gelijk langzamer).

Cooler maar inruilen dus?
Of koelpasta controleren? (wat moet ik me daarbij voorstellen?)

• Brakius
Ik ga morgen, vrijdag 26 april, met de computer naar een deskundige. Hij gaat kijken wat het beste kan veranderen.

Ik meld hier hoe een en ander verloopt.

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

en check of je koeler wel 100% contact maakt met je core en dus recht zit... veel succes

4015Wp west (Dordrecht)

• STING
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 12:46
grrrr zit nu even een spel te spelen met kap eraf, 70C
:(

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
lol nu weet ik dus waarom mn temp met arctic silver 3 hoger is dan met de el cheapo, ik wisselde tegelijk de coolermaster met delta fan voor deze "silent" versie, blijkt nu dat ie brakker koelt :( :(

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 16:48

Kr3Kr

Melpomene

Ik Heb zelf ook asus Moederboard en Amd atlon xp+1800
Met een dragon orb 3 erop die met eet rmp 6500 en me processor zit op een temp idle op 50 graden

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

ik heb een amd athlon t-bird 1400 @ 1500 met een dragon orb3 heatsink (de fan eraf gemolt maakte me teveel herrie)
en een 80mm panaflo fan erop.
Ook heb ik 2 120mm nidec beta V erop staan..mijn kast word nu 32 gr en me proc idle 42 stressed 46

• Brakius
Ik ben bij PerfectSystems geweest met de computer (zie internetwinkel www.perfectsystems.nl).

Hij heeft een andere koeler op de CPU gezet, een Global Win Tak-58. De voeding is vervangen door een Enermax EG465AX. Daarnaast zijn er vier casefan ingebouwd, een voor in de kast en drie achter in de kast (3x casefan enermax en 1 casefan grill).

Deze koeler maakt veel minder geluid en koelt veel beter. De processor is Idle nu 51 graden en bij normaal gamen 57 graden. Wanneer ik de computer 100% belast voor een half uur lang wordt de CPU maximum 67 graden.

De kasttemperatuur is teruggebracht van 45 graden naar constant 30 graden. En ik ben verlost van het bromgeluid van de voeding.

:+ Ik ben super blij!! :+

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:00
Waarom doen jullie koelpasta op je core als er onderop die coolermaster al pasta zit ? Is jullie misschien niet opgevallen, maar het zit er wel degelijk onder.

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Op vrijdag 26 april 2002 17:11 schreef CyberTijn het volgende:
Waarom doen jullie koelpasta op je core als er onderop die coolermaster al pasta zit ? Is jullie misschien niet opgevallen, maar het zit er wel degelijk onder.
En dan zeggen de tweakers... dat slechte spul schrapen we eraf.. en doen er as onder :), denk je nou echt dat niemand ziet dat er zo'n plak onder zit |:(

4015Wp west (Dordrecht)

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:52

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Op vrijdag 26 april 2002 18:04 schreef Tutti-frutti het volgende:

[..]

En dan zeggen de tweakers... dat slechte spul schrapen we eraf.. en doen er as onder :), denk je nou echt dat niemand ziet dat er zo'n plak onder zit |:(
koel-pasta :? hoe zegt u?
D8 dat het boter was oid, meteen maar eraf gehaald...

>:)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 11:21 schreef InFoRMeR het volgende:
Als ik het goed heb begrepen zit er een temperatuursensor in de Athlon XP. Het moederbord doet eigenlijk niets anders als deze sensor uitlezen. De onnauwkeurigheid van de temperatuurweergaven was bij moederborden met een eigen sensor. Of zit er ook verschil in de nauwkeurigheid van uitlezen van de sensor in de Athlon XP??

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-08 11:05
Ben blij om te horen dat asus een te hoge temp laat zien. Dat zou voor mij dus betekenen dat ik me geen zorgen hoef te maken :P
Ik draai een 1800+ met Alpha8045 met PapstNGM en heb onder full load max 55 graden. Moederbord blijft verdacht koel, namelijk 28 graden. Ik heb geen extra koeling in de kast gedaan.

Ben wel blij dat ik de coolermaster niet heb gekocht, want ik heb ook staan te twijfelen. Het feit dat de Alpha8045 een stuk stiller is heeft uiteindelijk de doorslag gegeven.

• Brakius
Met 55 graden / 28 graden heb jij het goed voor elkaar, hoor!
Pagina: 1