is een Promise PDC20265R. soft of hardware raid

Pagina: 1
Acties:

• Eleison667
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-04 14:47

Eleison667

from other space

Topicstarter
ik krijg een mobo van msi

k7t r met een Promise PDC20265R.
raid controller, nu vroeg ik me af of dat ding hardware draait of software

en als ie software draait hoeveel kost dat dan van mijn systeem

ik heb een amd tbird 1ghz en 384mb geheugen op een fsb van 133

am i paranoid,do you think i am paranoid? you think i am paranoid dont you!

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-04 12:43
Volgens mij is dat gewoon hardware raid... Software is via windhoos ofzo... En dat kan ook met een moederbord die geen raid heeft...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Eleison667

Eleison667

from other space

Topicstarter
uit de faq kon ik iets anders opmaken

daar hadden ze het erover dat er goedkopen kaarten waren, die de cpu lieten rekenen en kaarten die zelf gingen rekenen. wat doet die promise en als ie de cpu laat rekenen hoe hard rekent die cpu dan
en hoeveel kost dat ongeveer van de prestaties

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Nou, volgens mij zit het zo.

Je hebt besturingssystemen die dus zelf raid kunnen. Oftewel, je hangt 2 harddisks aan je ide controller en je zegt tegen je besturingssysteem dat ie er een raid van moet maken (win2k dan dat).

Je hebt ook kaartjes die dat kunnen, van promise onder andere. Heel vaak zitten die ook geintergreerd op het moederbord. Dat kaartje zorgt dus voor de raid functie, dus onafhankelijk van je besturingsysteem kun je die raid gebruiken, bij wijze van spreken zelfs in dos of win 3.11

Het probleem van dit soort kaartjes is dat benodigde berekeningen die moeten gebeuren voor de raid, door de processor gedaan moeten worden. Dit zie je ook heel veel bij goedkope modems, en die worden daarom ook wel softmodems of softwaremodems genoemd, omdat ze afhankelijk zijn van de processor. Bij raid levert dat dus een beetje vreemde naamgeving op. De verschillen tussen echt softwarematige raid (dus met je besturingssysteem) en de goedkope raidkaartjes zijn daarom ook 0%.

Ook heb je nog dure raidkaarten van bijvoorbeeld adaptec, waar dus zelf een processor en eventueel wat cache geheugen opzit. Die zijn dus wel sneller, maar ook een stukje duurder >:)

'k hoop dat het nu duidelijk is :)

edit: je hebt dus hardwareraid, maar wel de goekope variant.
Je systeem kan het makkelijk aan, alleen de vraag is of je het echt wilt en nodig hebt, i.v.m. betrouwbaarheid...

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Eleison667

Eleison667

from other space

Topicstarter
nu weet ik nog steeds niet hoeveel belasting dat uitrekenen van mijn raid extra kost voor mijn cpu somebody help me pleaz

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Stel W2K of XP eens in om software RAID te gebruiken, zie je precies hoeveel het gaat kosten. Overigens vind ik RAID-0 maar bout: je max transfer gaat erop vooruit, je seektimes blijven hetzelfde en de kans op dataverlies neemt exponentieel toe.

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 23:44 schreef _JGC_ het volgende:
Stel W2K of XP eens in om software RAID te gebruiken, zie je precies hoeveel het gaat kosten. Overigens vind ik RAID-0 maar bout: je max transfer gaat erop vooruit, je seektimes blijven hetzelfde en de kans op dataverlies neemt exponentieel toe.
Enne?

Als ik 1 schijf heb van 120 GB heb ik bijvoorbeeld 1% kans dat deze krepeert als ik de pc aanzet. Alle 120 GB data kwijt.

Als ik 2 schijven van 60 in Raid 0 heb, dan heb ik voor elke schijf 1% kans dat hij kapot gaat. Alles kwijt...

Nou èn? Stuk is stuk. Daarvoor zijn backups uitgevonden. Met beide 120 GB oplossingen ben je alles kwijt als er wat fout gaat.

Iedereen praat altijd zo alsof je met RAID-0 gegarandeerd data gaat verliezen... je kans dat je iets verliest wordt groter ja, maar dat is met 2 schijven in RAID te verwaarlozen vind ik. Als je er 30 in RAID gaat gebruiken, wordt het wel een wat ander verhaal natuurlijk.

RAID 0
Voodeel: Snelheid
Nadeel: Meer kans op dataverlies. Het wil niet zeggen dat het gebeurt.

RAID 1
Voordeel: Meer veiligheid
Nadeel: Je krijgt van je 2de schijf geen extra opslag.

Tja... bij Raid 1 kunnen nog steeds beide schijven tegelijk naar de maan gaan. Het zal niet al te snel gebeuren, maar er is wel een kans :D
Pagina: 1