Toon posts:

[CM]glas bewerken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.491 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hello, kan iemand me vertellen hoe ik het gemakkelijkt een stuk glas in twee krijg (2mooie gelijke stukken, laten vallen is dus geen optie :+) de rand moet perfect recht zijn(dremel valt al uit) en moet afgewerkt zijn (dus geen splinters ofzo, gewoon dat ik nog wat moet schuren en/of polijsten)
en hoe maak ik het beste gaten (rond, vierkant, rechthoekig,..) in een stuk glas, deze moeten wederem zo perfect mogelijk zijn

liefst ook niet te duur, gezien het maar enkele keren moet gebeuren..
thx

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:27
Een glassnijder :?

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [ook als alternatieve airco!]

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 april 2002 19:54 schreef SiNTeK het volgende:
Een glassnijder :?
is dat duur? waar te krijgen(dhz zaak?)

Verwijderd

Topicstarter
kan ik glas buigen door het te verhitten met bv een verfafbrander?

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Datlaatste lijkt me heeeel stug. Glas verhitten met een verfafhaalbrander is volgens mij uitgesloten.

Samen staan we sterk!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:09

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nee. Krak.

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 20:22 schreef badpinguin het volgende:
kan ik glas buigen door het te verhitten met bv een verfafbrander?
ik denk dat ie veels te warm is, maar misschien weet iemand de juiste temp ervoor?

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Plexiglas misschien, maar gewoon glas hoor je niet te kunnen buigen bij verhitting (tot 1000+zoveel graden)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Dat wordt moeilijk, veel speciaal gereedschap nodig(glassnijders, rondsnijders etc...) En glas buigen, tja net zo warm als glasblazen, dus een acetyleen brander.... :)

Neem maar plexiglas.... :)

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 april 2002 20:29 schreef Bart_Banaan het volgende:
Dat wordt moeilijk, veel speciaal gereedschap nodig(glassnijders, rondsnijders etc...) En glas buigen, tja net zo warm als glasblazen, dus een acetyleen brander.... :)

Neem maar plexiglas.... :)
kheb hier juist veel glas gevonden :s

kan ik dat buigen ergens laten doen?

Verwijderd

wat wil je er mee ? windows maken ? :) lijkt me welleuk om te zien maar kwa sterkte ook wel maar niet handig lijkt me otch

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 19:53 schreef badpinguin het volgende:
hello, kan iemand me vertellen hoe ik het gemakkelijkt een stuk glas in twee krijg (2mooie gelijke stukken, laten vallen is dus geen optie :+) de rand moet perfect recht zijn(dremel valt al uit) en moet afgewerkt zijn (dus geen splinters ofzo, gewoon dat ik nog wat moet schuren en/of polijsten)
en hoe maak ik het beste gaten (rond, vierkant, rechthoekig,..) in een stuk glas, deze moeten wederem zo perfect mogelijk zijn

liefst ook niet te duur, gezien het maar enkele keren moet gebeuren..
thx
sorry, niet afkrakend bedoeld maar HOE VAAK MOETEN WE NOG ZEGGEN: GEEN THNX, GROETJES, GREETZ, ALVAST BEDANKT OF WAT DAN OOK ONDER JE TOPIC!!!

......dank je :)

Verwijderd

Ik zal je zeggen dat er niemand op het hele GoT is die glas kan buigen!

Glas is een product wat is gemaakt van zand, soda en kalk. Het hoofdbestandeel is dus zand, probeer dat maar eens te smelten. Onmogelijk, dit kan alleen industrieel gedaan worden.

Je kunt glas wel snijden met een glassnijder, en mooie recht hoeken zijn mogelijk. Rondingen zijn al een stuk moeilijker voor een DHZ'er. Als je glas gaat snijden moet je hier dus een glasnijder voor aanschaffen.

Maar voor een window in je pc moet je echt gewoon plexie glas nemen. Glas is dus maar beperkt verwerkbaar, je kunt glas niet zagen zonder watergekoelde diamantboor. En snijden kan ook niet, enkel krassen.

Verwijderd

Topicstarter
het is dus voor een case voor een mp3bak.. niet voor een window :)

Verwijderd

Dan zou ik dus zeker plexie glas gaan gebruiken, dat kun je ook beter verlijmen dan glas.

Als je glas wel wil verlijmen kun je silicone kit gebruiken.

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 21:00 schreef badpinguin het volgende:
het is dus voor een case voor een mp3bak.. niet voor een window :)
koop dan plexiglas, of ga naar een bedrijfje die dit kan doen.

Verwijderd

He jongens doe toch niet zo moelijk gewoon een slijptol op het snelst zetten dan slijp je er zo door heen (maar wel op eigen risico!)

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 21:03 schreef KingOfDos het volgende:

[..]

koop dan plexiglas, of ga naar een bedrijfje die dit kan doen.
Ja, naar een bedrijf gaan. Dat zou ik niet doen als je goedkoop wil. Wel als je niet opkijkt van een stevige rekening!

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 21:04 schreef thomas123 het volgende:
He jongens doe toch niet zo moelijk gewoon een slijptol op het snelst zetten dan slijp je er zo door heen (maar wel op eigen risico!)
Geheel onmogelijk!

Verwijderd

Uhm volgens mij is een glassnijder nog het snelst en makkelijkst om te gebruiken, gewoon te koop bij elke dhz :+

Verwijderd

Glassnijder, hier is echt (bijna) geen andere mogelijkheid voor

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 20:46 schreef Ckirschlos het volgende:

[..]

sorry, niet afkrakend bedoeld maar HOE VAAK MOETEN WE NOG ZEGGEN: GEEN THNX, GROETJES, GREETZ, ALVAST BEDANKT OF WAT DAN OOK ONDER JE TOPIC!!!

......dank je :)
Uhm doe dat dan zelf ook niet.

TNX :9

Verwijderd

Dat zeg ik GAMMA :P

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 20:58 schreef freezy17 het volgende:

Je kunt glas wel snijden met een glassnijder, en mooie recht hoeken zijn mogelijk. Rondingen zijn al een stuk moeilijker voor een DHZ'er. Als je glas gaat snijden moet je hier dus een glasnijder voor aanschaffen.
NOT!! Je houdt die glasplaat onder water en je neemt een schaar. Daarmee kun je het vervolgens gewoon gaan knippen! Echt waar, heb ik al geprobeert, en je kunt dan hele mooie rondjes knippen 8-)
De schaar kun je na afloop wel weggooien, zo stomp is die dan maar daar is helaas niks aan te doen. ;)
Op dinsdag 23 april 2002 20:58 schreef freezy17 het volgende:

Maar voor een window in je pc moet je echt gewoon plexie glas nemen. Glas is dus maar beperkt verwerkbaar, je kunt glas niet zagen zonder watergekoelde diamantboor. En snijden kan ook niet, enkel krassen.
Ook onzin. Ik heb er glas inzitten. Is een stuk harder en veel makkelijker. Maar het grootste voordeel is nog wel, het beschadigd (bijna) niet. Bij plexi heb je snel dat er krassen opkomen maar bij normaal glas dus absoluut niet. En om gaten in glas te maken moet je die erin slijpen. Ik heb het een keer gedaan met een oude tandartsboor. Zo'n diamanten bolletje (met diamant erop althans) in een kleine boormachine gedaan en dan langzaam boren en niet te hard drukken, dan wil dat wel......

Verwijderd

Vergeet dat " dhz" met glas maar want dat is voor de gewone man niet weg gelegd ! :(
Je kan in glas namelijk alles uit zagen wat je wilt ! 8-)
Allen kun je dit alleen doen met een "waterjet" dwz met een heel dun straaltje water 0.25mm en speciaal zand en verder onder hele hoge druk +/- 3000bar , en werkt wonder wel hardstikke mooi !!
Wat wil het geval , mijn werkgever heeft zo'n ding en ik mag er mee werken :&

Verwijderd

Glasnijder is de enige manier om glas te breken.

Werkt alsvolgt:
* Leg het glas goed verticaal op een vlakke ondergrond.
* Je maakt langs een liniaal een snee op het glas.
* Daarna leg je het glas op de rand van een tafel en breek je het glas op de snee in 2 stukken.
* Daarna kun je de hoeken wegslijpen met schuurpapier of een slijpsteen als je die hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 april 2002 21:16 schreef Theo M het volgende:
Vergeet dat " dhz" met glas maar want dat is voor de gewone man niet weg gelegd ! :(
Je kan in glas namelijk alles uit zagen wat je wilt ! 8-)
Allen kun je dit alleen doen met een "waterjet" dwz met een heel dun straaltje water 0.25mm en speciaal zand en verder onder hele hoge druk +/- 3000bar , en werkt wonder wel hardstikke mooi !!
Wat wil het geval , mijn werkgever heeft zo'n ding en ik mag er mee werken :&
O+ O+ O+ O+
*puppy eyes* :P

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:28

Qwerty-273

Meukposter

Op dinsdag 23 april 2002 21:17 schreef freezy17 het volgende:
* Daarna leg je het glas op de rand van een tafel en breek je het glas op de snee in 2 stukken.
Makkelijker is om het glas op de platte ondergrond te laten liggen, dan twee spijkers of lucifers pakken ;) en deze onder de snijnaad aan beide kanten leggen. Dan voorzichtig het glas breken op de naad :D

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-11 23:03
glas onder water houden en knippen maar.

woei!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-12 20:14

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Afbeeldingslocatie: http://62.163.189.195/glas.jpg
dit dus :P je mag deze kopen voor 5 euro :P

Verwijderd

Voor de rechte platen, een glassnijder idd. Vergeet overigens niet om de breuklijn even in een doek te wikkelen tijdens het breken. Dat scheelt weer splinters.

Voor gaten heb je als DHZ-er een paar mogelijkheden:
- Een wolfraamlint. Hiermee kun je glas zagen.
- Een Dremel oid met diamantfreesje/schijfje erin.

Diamantfreesjes heb ik nog wel voor je, als je interesse hebt.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-12 11:39

ReseTTim

Chocolate addicted

koop plexi/lexan dat is 250x zow sterk als glas. dat is mij verteld bij een groothandel waar ze plexi en lexan verkopen. dus die weten wel waar ze het over hebben :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-12 15:37

spacy

+++

het is wel handig als de pc maar op 1 plek blijft staan, glas is stuk zwaarder en kwetsbaarder dan plexi.

en ja glassnijder, zoals al genoemd.

glas is trouwens wel heel mooi om figuurtjes op te slijpen.
plexi wordt heel warm en slijt snel tijdens het mat maken van een vorm, bij glas moet dit veel beter kunnen, zonder dat het in de diepte uitslijt.

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11 20:41
wat is dat gepraat over Onder water en met een schaar glas knippen ??? Reageer dan gewoon niet ???

• The_Resetter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-12 08:33
hoe zo dat kan hoor je kun glas onder water gewoon knippen ja klinkt heeeeel raar maar het is wel zo

Verwijderd

Ik heb nog nooit gezien dat iemand glas onder water knipt, maar ze zeggen inderdaad dat het kan. Maar glas knippen lukt vast niet met 4 of 5 mm dik glas, ik denk maximaal 3 mm.
Ook lijkt het me niet dat je hiermee een rechte lijn krijgt, glas is eigenlijk gewoon een zeer helder gesteente.

Verwijderd

op straatmarkten heb je vaak van die mensen zitte die met glas bezig zijn, misschien als het het heeeel lief aan zoŽn figuur vraag, doet hij het voor je.

Verwijderd

Als je glas gaat verhitten met een verfbrander krijg je spanningsverschillen en dan barst het.
Zijn wel speciale boren om gaten in glas te maken.
Heb ze zelf ook, maar het gaat nog niet best.

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 11:50 schreef exter het volgende:
Als je glas gaat verhitten met een verfbrander krijg je spanningsverschillen en dan barst het.
Zijn wel speciale boren om gaten in glas te maken.
Heb ze zelf ook, maar het gaat nog niet best.
Glas gaat in principe niet kapot als je het gaat verhitten, glas gaat pas knappen wanneer je het snel laat afkoelen met bijvoorbeeld water.

En glas is inderdaad niet echt te boren, daar heb je wel zulke dondersterke boren voor nodig die eigenlijk ook met veel water gekoeld moeten worden. Je moet dus al onder water gaan boren.

Verwijderd

In een of ander hobbybork heb ooit eens zien staan hoe je het beste in glas kan boren. Zij deden het als volgt:
Ze maakten met stopverf een soort van walletej op het stuk dat geboord moest worden en vulden dit op met Terpentine. En dan voorzichtig en rustig aan boren op een vlakke ondergrond...

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 11:42 schreef ahuntjens het volgende:
op straatmarkten heb je vaak van die mensen zitte die met glas bezig zijn, misschien als het het heeeel lief aan zoŽn figuur vraag, doet hij het voor je.
Ja die leuke dagen komen er weer aan...

• Acid_Burn
  • Laatst online: 12:04

Acid_Burn

uhuh

Ga gewoon voor lexaan.. vele malen sterker dan glas en krasvaster dan plexiglas. Smelt niet als je het zaagt en gaten kan je er gewoon inboren :)

Of zoek even de dichtsbijzijnde glashandel op en vraag of ze dat glasplaatje even op maat kunnen maken.. Zal wel een paar eurootjes kosten, maar dan heb je ook wat :)

Hier in zeeland bijvoorbeeld glashandel Moerstee (als ik me niet vergis)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 00:23 schreef Acid_Burn het volgende:
Ga gewoon voor lexaan.. vele malen sterker dan glas en krasvaster dan plexiglas. Smelt niet als je het zaagt en gaten kan je er gewoon inboren :)

Of zoek even de dichtsbijzijnde glashandel op en vraag of ze dat glasplaatje even op maat kunnen maken.. Zal wel een paar eurootjes kosten, maar dan heb je ook wat :)

Hier in zeeland bijvoorbeeld glashandel Moerstee (als ik me niet vergis)
Glas is inderdaad niet zo duur, Lexaan glas is echte wel duur.

Ik heb stage gelopen in een glashandel, hier haal ik wel eens restant stukken plexie glas op. Voor in raampje in mijn pc ofzo. Dat is Lexaan glas en is duur, maar ook dit kunstog glas wil gemakkelijk krassen.
Goedkoop plexie glas is gemaakt van acrylaat.

• Acid_Burn
  • Laatst online: 12:04

Acid_Burn

uhuh

ach ja wat is duur.. voor 50x50cm betaalde ik iets van 35 gulden.. als je glas haalt en je moet het laten bewerken ben je veel duurder uit denk ik

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 april 2002 11:12 schreef Freezy het volgende:
Ik heb nog nooit gezien dat iemand glas onder water knipt, maar ze zeggen inderdaad dat het kan. Maar glas knippen lukt vast niet met 4 of 5 mm dik glas, ik denk maximaal 3 mm.
Ook lijkt het me niet dat je hiermee een rechte lijn krijgt, glas is eigenlijk gewoon een zeer helder gesteente.
kheb het geprobeerd, het gaat dus, maar recht knippen is allesbehalve makkelijk :(
kga wel wat plexi halen ofzo
en dat glas is echt wel krasvast: kheb er met schuurpapier opgezeten en er is nog steeds geen krasje te zien :'(
tjah...
weet iemand toevallig een goeie plexizaak in belgie?

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 22:08

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

als je glas met een rooie vlam gaat verhitten wordt het zwart... daar voor moet je een blauwe vlam hebben die doet dat niet

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 14:02 schreef DAMAGE het volgende:
als je glas met een rooie vlam gaat verhitten wordt het zwart... daar voor moet je een blauwe vlam hebben die doet dat niet
Dat zwarte noemt men roet dat komt omdat het te verbranden gas niet genoeg zuurstof krijgt en op dat moment een beetje verkoolt als je genoeg zuurstof toevoegt krijg je dus een blauwe vlam.

ow wat heb ik toch weer goed opgelet bij scheikunde :P

Verwijderd

draadje nemen, drenken in lampolie, om je glasplaat heen wikkelen(in een strakke lijn) en dan de brand erin. als het bijna opgebrand is gooi je een mooie plons watererover heen. door et plotselinge temperatuur verschil zal de plaat over de lijn breken. heb dit ´es gedaan met sinterklaas, om een surprise te maken, maar dan met een wijnfles...

• Palmboom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-12 21:46
da's een leuke truck met die lampenolie :-) Klinkt logisch

• Pjotr0V
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-12 11:09

Pjotr0V

HUH?...oh damn!

Op dinsdag 23 april 2002 19:53 schreef badpinguin het volgende:
liefst ook niet te duur..
Tja, gezien al het voorgaande advies lijkt me verder commentaar overbodig. Glas bewerken blijft meestal duur en onhandig. Ik zou m'n materiaalkeuze veranderen. Mooi compromis is misschien lexaan; dit is krasvaster dan plexi en beter te bewerken als glas.

nope.....

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op dinsdag 23 april 2002 20:46 schreef Ckirschlos het volgende:

[..]

...iets met groetjes, allemaal heeel lief bedoelt
maar 1 ding, in de beginpost mogen er groetjes onder staan, als je me niet gelooft, lees de FAQ er maar opna

en bij de gamma hebben ze glassnijders, hangen bij de verfrollers e.d altans hier in almere-stad ;)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-12 21:58
wij doen het altijd met een tegelsnijder.
die maakt er een enorm klein krasje in, en daarna doe je de hendel naar beneden. KRAK.

Maar ik denk dat het met plexi wel wat makkelijker is, al is het wel minder mooi.
PLexiglas is wel makkelijker inelkaar te zetten (lijmen enzo) dan glas, dus daarom zou plexi beter zijn. Maar als je een frame hebt, kan je daar gewoon glazen platen op maken. Dat ziet er heel mooi uit.

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Op dinsdag 23 april 2002 21:16 schreef Rippie het volgende:

[..]

NOT!! Je houdt die glasplaat onder water en je neemt een schaar. Daarmee kun je het vervolgens gewoon gaan knippen! Echt waar, heb ik al geprobeert, en je kunt dan hele mooie rondjes knippen 8-)
De schaar kun je na afloop wel weggooien, zo stomp is die dan maar daar is helaas niks aan te doen. ;)
Jij wilt zeggen dat je glas knipt :Z :z :Z :z :Z :z :Z :z :Z :z :Z :z :Z

edit:

Ik zie dat meerdere mensen dit zeggen en geprobeert hebben... ik heb er een hard hoofd in

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Pagina: 1