zelf Subwoofer ontwerpen

Pagina: 1
Acties:
  • 425 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 21:09

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Ik wil graag zelf een subwoofer ontwerpen en heb al een driver op het oog. Ik kan deze driver van iemand overkopen en ben benieuwd of het iets is (de woofer moet 40 euro kosten). Hij is eigelijk bedoeld voor in de auto maar ik wil hem in huis gaan gebruiken.

Het gaat om de Boston Accoustics RS12 (rally series?)

parameters (zover ik op internet kan vinden):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Fs:   23
Qes:  0.42
Qms:  10.50
Qts:  0.40
Vas:  197
Re:   3.5
Le:   0.0  ?????
Sd:   541
Xmax: 10.2
Pe:   200

Kan iemand aan deze parameters zien of dit wat is? Ik wil er een actieve sub van maken voor mijn home theatre.

Welke eigenschappen moet zo'n sub een beetje hebben? ik zie allemaal dingen over de afstemfrequentie, -3 DB punt en meer van dat soort termen, maar wat houden die dingen nu eigenlijk allemaal in?

Ik heb ook een beperking wat de grootte van de kist betreft, deze mag maximaal iets van 90-100 liter worden. kan ik dan iets fatsoenlijks met deze woofer doen if is het niets?

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-08 10:11
Ik kan je helaas alleen maar een link geven

http://www.diysubwoofers.org

Daar staan echt volledig alle types beschreven

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Ik heb eens ff de search gebruikt en volgens mij is er een hoop te vinden op dit forum.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/h.l.r.vanweeghel/files/mymind/sub.gif

Dat lukt best aardig met die driver: 100 liter kastje, F3 ergens rond de 30Hz.

Baspijpje 7cm dik en dan ong 15cm lang

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-08 10:11
Op dinsdag 23 april 2002 20:24 schreef Lampje het volgende:
[afbeelding]

Dat lukt best aardig met die driver: 100 liter kastje, F3 ergens rond de 30Hz.

Baspijpje 7cm dik en dan ong 15cm lang
Waar doe je dat mee als ik vragen mag?

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Raymond
Op dinsdag 23 april 2002 20:45 schreef SnowDude het volgende:

[..]

Waar doe je dat mee als ik vragen mag?
LspCad standard: www.ijdata.com

(het plaatje wat je boven ziet, heb ik even bij elkaar gecopy-paste in photoshop, omdat ik geen zin had om 3 plaatjes te posten, maar de info komt wel direct uit LspCad)

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Ik heb zelf ook ff zo'n programma erbij gepakt, en ik kwam tot deze resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~klerk432/sub/sub75l.gif

Ik neem aan dat de zwarte lijn het 'lawaai' is wat hij er uit zou gooien.

Is deze curve een beetje schappelijk? zou het misschien mogelijk zijn om de inhoud nog verder te verlagen en toch aanvaardbare resultaten te krijgen?

Als ik een kist gebruik van rond de 200 liter krijg ik een hele mooie curve die 'scherp'overgaat in een vlakke lijn. op deze grafiek staat een soort van 'bult' wat wil dat in de praktijk zeggen ?, en is dat erg?

edit:

Oh, en wat houdt de 'Box Q value' precies in?

Het probleem is dat ik de uitkomsten van die simulaties (nog) niet zo goed begrijp.

• Raymond
mymind*:
Ik neem aan dat de zwarte lijn het 'lawaai' is wat hij er uit zou gooien.
Dat klopt, per frequentie staat de geluidsdruk weergegeven.
Is deze curve een beetje schappelijk?
Nee, je hebt een enorme bult@50-60Hz en dat klinkt niet fijn (of je moet vinden dat een bose sub goed klinkt, dan vind je dit ook wel leuk)
zou het misschien mogelijk zijn om de inhoud nog verder te verlagen en toch aanvaardbare resultaten te krijgen?
Zou ik niet aanraden, die 100 liter in de simulatie van mij is al aan de kleine kant, je 85 liter is al helemaal te klein en nog kleiner werkt gewoon niet.
op deze grafiek staat een soort van 'bult' wat wil dat in de praktijk zeggen ?, en is dat erg?
Heb ik boven al even aangestipt: Die lijn geeft aan hoe "hard" een bepaalde frequentie wordt weergegeven. Bij voorkeur is deze lijn gewoon vlak, een bult betekend dat die frequenties harder worden weergegeven dan andere.
Oh, en wat houdt de 'Box Q value' precies in?
Da's een lastige. Ik heb nu in 3 boeken al uitgebreid bestudeerd hoe deze waarde wordt berekend en wat de definitie ervan is. En elke keer begrijp ik na mijn studiesessie er weer minder van dan ervoor :(

Ik kan het je dan ook niet goed uitleggen, ik weet voor mezelf nu al wel een beetje de betekenis ervan, maar als ik het hier ga neerzetten, komt er niet veel zinnigs te staan :P

Edit: De Q die jij trouwens bedoelt is een maat voor de verliezen die in de box optreden als gevolg van lekkage (denk aan kieren, schroefgaten, de conus van de speaker zelf enz). Wanneer je je box goed in elkaar knutselt kan je gewoon 7 aanvinken.

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Ik ben van plan om deze kist van PVC te maken omdat ik bij een kunststofverwerkingsbedrijf werk. Ik heb ergens gelezen dat dit voor subwoofers een goed materiaal was, alleen dat het moeilijk te verkrijgen is. Nu is dat dus geen probleem voor mij. De kist kan ik zeer goed (lucht)dicht maken en ik neem aan dat ik die waarde van Q dus lager kan zetten.

Ik heb inmiddels besloten dat een tafeltje bij ons uit de kamer er aan moet geloven en daar de kist onder ga maken. Hierdoor komt het blad dus op de kist te liggen (vast) en gaan de poten eronderuit. Is dit verstandig, want als ik dat doe dan kan ik wel tot een kist van 140 liter of zelfs een beetje meer komen.

Als ik die inhoud simuleer dan kom ik op dit uit:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~klerk432/sub/sub140l.gifNu is die 'bult' wel een stukje minder maar is dit aanvaardbaar? klopt mij output eigenlijk (heb ik de parameters goed ingevuld?)

Nu zit ik alleen nog met de "fill"is dit het percentage van de inhoud die met een dempingmateriaal gevuld is? ik heb van iemand gehoord dat je daar van dat spul voor kunt gebruiken waar ze ook pluche beestjes mee vullen, van dat hele luchtige witte spul. Ik heb nu zomaar even iets ingevuld.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Q (kwaliteitsfactor) heeft toch iets met de "demping" van een trilling te maken. Q=0.5 heet kritische demping (whatever that may be). Q > 0.5 weinig demping (dwz veel naslingeren) Q < 0.5 veel demping (nauwelijks slingering/resonatie).

Een Q van 15 is dramatisch slecht lijkt me. Q moet moet onder de 1 blijven. Goede speakerfabrikanten zitten rond de 0.7 (goed compromis tussen goede bas en goede controle).

Of zit ik ernaast (is lang geleden dat ik dit onderwerp gehad heb met klassieke mechanica). Bij luidsprekers ken ik het eigenlijk voornamelijk van gesloten systemen.

Voor de liefhebber wat theorie dat ik googlede (zie blz 40)
http://www.el.utwente.nl/tt/education/mandt/pdf/sheets2.pdf1

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Op dinsdag 23 april 2002 22:52 schreef Duck-Twacy het volgende:
Q (kwaliteitsfactor) heeft toch iets met de "demping" van een trilling te maken. Q=0.5 heet kritische demping (whatever that may be). Q > 0.5 weinig demping (dwz veel naslingeren) Q < 0.5 veel demping (nauwelijks slingering/resonatie).

Een Q van 15 is dramatisch slecht lijkt me. Q moet moet onder de 1 blijven. Goede speakerfabrikanten zitten rond de 0.7 (goed compromis tussen goede bas en goede controle).

Of zit ik ernaast (is lang geleden dat ik dit onderwerp gehad heb met klassieke mechanica). Bij luidsprekers ken ik het eigenlijk voornamelijk van gesloten systemen.

Voor de liefhebber wat theorie dat ik googlede (zie blz 40)
http://www.el.utwente.nl/tt/education/mandt/pdf/sheets2.pdf1
Ik denk dat jij de Q van de driver bedoeld. Maar dit gaat over de Q van de Kast en niet de Q van de driver. box

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

hai..

die bostin ac is toch een car audio woofer??

mits dit klopt hoe groot is die woofer dan wel niet? ik zie volumes voorbij komn van 100liter tot 200 liter maar dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk bij een car audio woofer.. het moet nl wel allemaal in de auto passen.. een 10 inch rf punch xls bv doet iets van 35 liter gepoort (35hz)

als het geen car audio woofer is het ik dus nix gezegd ;)

• Norbert
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 17:36
De Q die hier bedoeld wordt moet eigenlijk Ql zijn,
de l staat voor loss, het is een variabele die het
verlies door lekkage aangeeft.
Lekkage van de kast zelf maar vooral van de speaker,
bv langs de conusrand en door de ophanging.
Een gebruikelijke waarde is 7 tot 10.

Als je wat meer demping in je kast stopt gaat de afstemming omlaag en wordt die bult lager.
Het witte vulspul is bruikbaar.

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Op dinsdag 23 april 2002 22:57 schreef mollie het volgende:
hai..

die bostin ac is toch een car audio woofer??

mits dit klopt hoe groot is die woofer dan wel niet? ik zie volumes voorbij komn van 100liter tot 200 liter maar dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk bij een car audio woofer.. het moet nl wel allemaal in de auto passen.. een 10 inch rf punch xls bv doet iets van 35 liter gepoort (35hz)

als het geen car audio woofer is het ik dus nix gezegd ;)
Het is een car woofer, maar ik wil hem voor in de huiskamer gebruiken, en dan gaat blijkbaar de inhoud erg volt omhoog. Ik weet niet waardoor dit komt

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Nu had ik nog iets gevonden, namelijk:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~klerk432/sub/set.gif

Wat wil dit zeggen? die dingen met het vraagteken erbij? als ik die ene kies, dan krijg ik met een kist van 133 l een mooie curve.

• Raymond
Op dinsdag 23 april 2002 22:51 schreef mymind* het volgende:
Nu is dat dus geen probleem voor mij. De kist kan ik zeer goed (lucht)dicht maken en ik neem aan dat ik die waarde van Q dus lager kan zetten.
interessant :)
Die Q zou ik niet lager zetten dan 7, da's een vrij algemeen geaccepteerde waarde voor "goed" geconstrueerde boxen.
Ik heb inmiddels besloten dat een tafeltje bij ons uit de kamer er aan moet geloven en daar de kist onder ga maken.
Zoiets als dit?
Afbeeldingslocatie: http://www.apexjr.com/images/subwoofer_back.jpg
Nu is die 'bult' wel een stukje minder maar is dit aanvaardbaar? klopt mij output eigenlijk (heb ik de parameters goed ingevuld?)
En dan zijn we aanbeland bij iets dat me al veel vaker is opgevallen: Elk stuk software en elk boek met formules doet iets anders uit de parameters rollen. Dat is voor mij dan ook de reden om op termijn helemaal terug te gaan naar de "roots"; namelijk de artikelen van de heren Thiele en Small zélf bestuderen. Dan kom ik er eindelijk eens achter waar toch al die verschillen vandaan komen.

Wanneer ik een box van 142 liter simuleer, kom ik op exact een Sbb4 afstemming. Dat is de afstemming waarvan beweerd wordt dat deze "het best klinkt"

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/h.l.r.vanweeghel/files/mymind/sub1.gif

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/h.l.r.vanweeghel/files/mymind/sub2.gif
Nu zit ik alleen nog met de "fill"is dit het percentage van de inhoud die met een dempingmateriaal gevuld is?
Dat klopt en 30% is een gebruikelijke waarde. (je kan tot zo'n 50% gaan, maar daarvoor moet je er flink wat injassen. Houd het dus maar op 15-40%)

Het is trouwens niet het spul wat ze in speelgoedberen stoppen. Er is verschillend materiaal voor te krijgen. Voor basreflex is pritex (www.speakerland.nl) veel gebruikt en je kan eventueel wat wol toevoegen.

• Raymond
Op dinsdag 23 april 2002 23:04 schreef mymind* het volgende:
Nu had ik nog iets gevonden, namelijk:

Wat wil dit zeggen? die dingen met het vraagteken erbij? als ik die ene kies, dan krijg ik met een kist van 133 l een mooie curve.
Damn, je bent te snel :P

Dat staat in de reply die ik net aan het tiepen was :)

• Raymond
Op dinsdag 23 april 2002 23:01 schreef mymind* het volgende:

[..]

Het is een car woofer, maar ik wil hem voor in de huiskamer gebruiken, en dan gaat blijkbaar de inhoud erg volt omhoog. Ik weet niet waardoor dit komt
Omdat een auto an sich eigenlijk niet meer is dan een flinke box. Daardoor krijg je gratis een bult extra laagrespons. Dan kan je je woofer in een veel kleinere kast frotten en toch een goede laagweergave krijgen. In een huiskamer gaat dit niet op en moet je dus echt alle laag uit je speaker halen en krijg je niet een stuk laagweergave gratis.

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Dus die sbb4 betekend de positie van de driver en poort? de optimale plaatsing?

lampje, zou ik misschien contact met jou kunnen leggen over ICQ? als je het niet erg vindt.

• Raymond
Op dinsdag 23 april 2002 23:11 schreef mymind* het volgende:
Dus die sbb4 betekend de positie van de driver en poort? de optimale plaatsing?
Nope, de afkorting staat voor (houd je vast :o ):
"super boom box 4th order"

het is een configuratie in de zin van kastvolume en poortafmetningen. In jou LspCad lite kan je 3 afstemmingen kiezen (sbb qb3 en sc4) dan zijn drie configuraties waarvan bekend is dat ze goed werken (en bepaalde eigenschappen hebben. De Qb3 bijvoorbeeld gaat het diepst, de SC4 heeft de beste transient response en de SC4 heeft ene "flat delay")

Dit zijn 3 punten op een "lijn in een grafiek", om het even kort door de bocht te zeggen.

Je kan bij elk volume een poortafmeting bepalen, maar deze 3 (er zijn er veel meer met bepaalde eigenschappen, btw) zijn het bekendst en hebben ook de leukste eigenschappen.

• Norbert
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 17:36
Op dinsdag 23 april 2002 23:19 schreef Lampje het volgende:

[..]

Nope, de afkorting staat voor (houd je vast :o ):
"super boom box 4th order"

het is een configuratie in de zin van kastvolume en poortafmetningen. In jou LspCad lite kan je 3 afstemmingen kiezen (sbb qb3 en sc4) dan zijn drie configuraties waarvan bekend is dat ze goed werken (en bepaalde eigenschappen hebben. De Qb3 bijvoorbeeld gaat het diepst, de SC4 heeft de beste transient response en de SC4 heeft ene "flat delay")

Dit zijn 3 punten op een "lijn in een grafiek", om het even kort door de bocht te zeggen.

Je kan bij elk volume een poortafmeting bepalen, maar deze 3 (er zijn er veel meer met bepaalde eigenschappen, btw) zijn het bekendst en hebben ook de leukste eigenschappen.
Bijna,
B4 staat voor Butterworth 4th order, dit is de maximaal vlakke response.
C4 staat voor Chebyshev 4th order, grote kast, afstemming onder Fs maar met een rimpel in de response.
QB3 staat voor quasi Butterworth 3th order, de laagafval gaat met 18db per oktaaf, bij de andere 2 met 24, kleinere kast met een hogere tuning.
SB4 is een semi B4, Sc4 is semi C4, hetzelfde principe met de dezelfde voor en nadelen alleen iets anders afgestemd.
Dus, C4 gaat het laagst, B4 is vlak en QB3 heeft de beste impulsresponse.

Voordat je een enorme kast gaat bouwen, hou er rekening mee dat de conus uitslag het grootst is op ongeveer 2x de afstemfrequentie, je kan wel heel laag afstemmen maar de belastbaarheid (mechanisch) loopt dan ook terug, ofwel, heel diep maar niet hard.

Het vulspul wat in bv banken gebruikt word is zeker bruikbaar, pritex is vrijwel hetzelfde spul.

• Raymond
Op dinsdag 23 april 2002 23:46 schreef Noppie59 het volgende:

[..]
B4 staat voor Butterworth 4th order, dit is de maximaal vlakke response.
B4 staat inderdaad voor Butterworth, maar SBB4 staat wel degelijk voor "super 4th order boom box". Volgens mijn Loudspeaker design cookbook.

Bovendien zie ik nu een tikfout in mijn post. Ik noem 2 keer sc4. Maar ik bedoelde dat SBB4 de betere transient response heeft en SC4 (Sub chebychev) een flat delay (wat ik niet goed had, lees verder...)
C4 staat voor Chebyshev 4th order, grote kast, afstemming onder Fs maar met een rimpel in de response.
Dat klopt ook weer, maar we hebben het hier over de menukeuzes in het programma. En daarin kan je kiezen voor SC4. (hoewel de keuzes eigenlijk zo staan vermeld: SC4/C4, terwijl dat niet helemaal correct is. De kastvolumes zijn voor die afstemmingen (iig voor de SBB4/BB4) wel gelijk, maar het verschil zit hem in de poortafmetningen.)
QB3 staat voor quasi Butterworth 3th order, de laagafval gaat met 18db per oktaaf, bij de andere 2 met 24, kleinere kast met een hogere tuning.
Volgens mijn LDC:

"the quasi third order alignment is the most commenly used vented alignment, because it yields a smaller box and a lower F3 for a given driver Qts"

Bedoel jij tuning van de kast zelf, of het F3 punt?
SB4 is een semi B4, Sc4 is semi C4, hetzelfde principe met de dezelfde voor en nadelen alleen iets anders afgestemd.Dus, C4 gaat het laagst, B4 is vlak en QB3 heeft de beste impulsresponse.
Houd goed in de gaten: SBB4 (super boombox, hoewel boombox niet echt op zijn plaats is als naam) vs SB4 (butterworth), die ik niet terug kan vinden in het LDC.

Trouwens: met mijn flat delay opmerking was ik mooi in de war met een filter afstemming :o

Een SC4 is een SubChebychev 4de orde afstemming. Sub, vanwege het feit dat je een driver met een lagere Qts kan gebruiken. Voordeel van een chebychev is dat je een lagere F3 krijgt, maar het compromis is dat je een rimpel in de respons krijgt.

Soow, Genoeg gekwoot uit het kookboek :P

Volgende keer doe ik maar weer wat minder uit het hoofd neerplanten en meer met het boekie ernaast. Blijkbaar heb ik de kennis toch niet genoeg paraat :o

edit: wel zinnen afmaken, lampje....
edit2: en leesbare zinnen produceren!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Ik heb eigenlijk nog een belangrijke vraag:
Als ik zo eens kijk en deze driver ga gebruiken dan ben ik toch al gauw een euro of 3 a 4 honderd kwijt om dit fatsoenlijk te maken (driver, versterker, materiaal en afwerking).
Is dit het waard, zou deze beter klinken dan een subwoofer die ik voor hezelfde geld in de winkel kan kopen?

edit:

Ik heb ook even een ontwerp gemaakt voor de kist zelf.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~klerk432/sub/subkist.jpg

Zou deze opstelling gaan werken? de kist komt op pootjes te staan zodat de driver kan 'ademen'. De poort zit bijna helemaal in een van de hoeken. Ik heb voor deze kist een spreadsheet gemaakt zodat ik de preciese inhoud van de kist kan berekenen.

Ik maak alleen een onderbak want als deksel komt er een 40 tot 50 mm dik tafelblad op.

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Klein schopje ^^^^

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Na een lange tijd weer ff een reactie in dit topic. Ik heb nu een kist gebouwd en wil hem gaan testen. Nu zoek ik alleen nog een versterker die krachtig genoeg is om het beestje aan te sturen.
Ik heb mijn oog laten vallen op een Velleman kit (de K4010 geloof ik), Het is een 300Watt MOSFET versterker die 155 Watt RMS levert. Zou deze versterker voldoende vermogen in huis hebben om het geheel aan te sturen? of kan ik beter r zoeken naar een zwaardere?

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:26
Ik kan mij vergissen, maar was die velleman versterker geen full-range versterker? zo ja, dan kan je toch beter een andere set nemen. Je kunt het beste een versterker nemen met een beperkte (liefst regelbare) frequentieband. Anders moet je nog een los scheidingsfilter inbouwen. Voordeel daar van is trouwens wel dat je dan je frontspeakers op de "hoge" uitgang kunt aansluiten, waarmee je deze onlast van de zware bassen.

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Het is al opgelost! Ik heb een buswoofer module van Detonation gekocht, 155 Watt rms, met filter etc allemaal erop. Leek me beter dan zelf gaan lopen klooien met bouwpaketten en was maar een klein beetje duurder

• Raymond
Die detonation is ook een heel mooi ding!

enne: pics!!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Ik zal nog wel wat pics maken van de kist als hij klaar is, maar hier ff een paar pics van de amp.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~klerk432/subamp.jpg
Pagina: 1