Software raid via win xp ?

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik draai nu raid 0 via promise fasttrak op mn a7v333.

Nu vroeg ik mij af. Op het werk had ik een server getest, daar zit een adaptec zonder raid in en een mylex raid controller. Als ik 12 scsi schijven in die adaptec gooi kan ik raid 0,1 en 5 etc maken. Softwarematig dus met nt4 server :)

Nu vraag ik me af, kan ik met XP Professional doen, hetzelfde maar dan met 3 ide schijven :?

Ik heb namelijk het vermoeden dat als ik software raid draai in nt dat dat misschien beter gaat dan via de promise controller.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ja dat kan (RAID 5 weet ik niet zeker).
Ik heb het voor de grap eens gedaan met oude disken, en was positief over snelheid en processor gebruik (sorry data heb ik niet bewaard)

Alleen de disk waarvan je boot kan geen deel uitmaken van de software RAID.

• Fairy
  • Niet online
Op dinsdag 23 april 2002 19:30 schreef AlterEgo het volgende:
Ja dat kan (RAID 5 weet ik niet zeker).
Ik heb het voor de grap eens gedaan met oude disken, en was positief over snelheid en processor gebruik (sorry data heb ik niet bewaard)

Alleen de disk waarvan je boot kan geen deel uitmaken van de software RAID.
Jeps, ik know, maar ik wil echt zeker weten dat het werkt onder winxp professional met software raid :)

Ennhhh, is het een beetje safe, dat striping onder winxp ? volgens mij is het zelfs safer omdat je dan gewoon meer dingen met de disk kan doen als het misgaat. De promise gaat met een defecte disk meteen op de bek namelijk :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Voor striping, disken en wat dies meer zei kun je beter terecht in Opslagmedia & I/O controllers :)

Move PMG -> Opslagmedia

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Volgens mij kon Striping wel onder Professional maar heb je voor Mirroring een Server versie nodig.

Of iemand moet een registryhack weten dat het wel kan. De ondersteuning zit natuurlijk wel in de kernel.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Verwijderd

RAID 0 kan, vor de andere RAIDs geldt:

Nee, het kan niet met Pro. Zoals jezelf al zei kon je het doen met een NT Server, ook hiervoor heb je een server nodig. Hetzij (voor software RAID 1 of 5) NT Server 4 of W2K Server (SRV, AS of DC).

XP Pro kan alleen RAID 0 softwarematig doen.

Succes verder, en sorry voor de bubbleburst...

• Fairy
  • Niet online
Op dinsdag 23 april 2002 19:48 schreef Abbadon het volgende:
Voor striping, disken en wat dies meer zei kun je beter terecht in Opslagmedia & I/O controllers :)

Move PMG -> Opslagmedia
Sorry, niet nagedacht waar ik em postte, waar stond ie btw :?
Op dinsdag 23 april 2002 19:51 schreef MauritsvanBaerle het volgende:
Volgens mij kon Striping wel onder Professional maar heb je voor Mirroring een Server versie nodig.

Of iemand moet een registryhack weten dat het wel kan. De ondersteuning zit natuurlijk wel in de kernel.
Volgens mij kan het wel, in de help staat het uitgebreid hoe het moet :) maar ik doe maar geen raid5 :)

• Fairy
  • Niet online
Mijn idee :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
WD       WD       MAXTOR

60 GB       40 GB       40 GB
-------------------------------------

12 GB (OS-XP              40 (BACKUP-CAPTURE)

32 GB --RAID-- 32GB
   |
   \____DATA____/
     RVIDEO
     32+32
      64GB

16 GB (AUDIO)

10       32        40
32+     ---       ---
16+     32         40
---
60       32        40

Is dat wat ?

• Fairy
  • Niet online
Damn, ik hoor net van iemand (Cutebritney ;) ) dat je waarschijnlijk alleen maar hele harddisks kunt stripen, en niet een partitie ;(

Dan gaat dit dus niet lukken.... :'(

EDIT: als ik de help lees dan lijkt het dat het wél kan.

Wie helpt me uit de brand :? :?

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 20:13 schreef FerryHeibrink het volgende:
Damn, ik hoor net van iemand (Cutebritney ;) ) dat je waarschijnlijk alleen maar hele harddisks kunt stripen, en niet een partitie ;(

Wat wou je dan? Een hdd opsplitsen in 2 partities en die 2 partities in software-Raid-0 laten werken ;)

EDIT:
Sorry voor off-topic. Helaas heb ik hier geen ervaring mee en kan ik je dus niet helpen.

• Fairy
  • Niet online
Op dinsdag 23 april 2002 20:19 schreef RolfLobker het volgende:

[..]

Wat wou je dan? Een hdd opsplitsen in 2 partities en die 2 partities in software-Raid-0 laten werken ;)
Nee gekkie :)

Op disk 1 een OS zetten, dus gewoon los.
Op disk 1 een 32 gig partitie(ruimte) en
Op disk 2 een 32 gig partitie(ruimte) en dus in raid 0 met die 32 gig van disk 1. Dat wordt dan 64 GB striped

• Fairy
  • Niet online
Wie verlost mij van deze brandende vraag !!! :)

Dan kan ik vandaag nog beginnen met installen :9 :9~

Beetje zonde als ik alles opnieuw installen dan werkt het niet enzo :)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op dinsdag 23 april 2002 20:13 schreef FerryHeibrink het volgende:

Je moet van twee fysieke disks zgn. dynamic disks maken. daarop kun je striped en gewone partities door elkaar aanmaken. Dat is geen probleem.
Wat wel een probleem is: je kunt niet booten vanaf je stripe-disk (logisch ook; driver is nog niet geladen)

• Fairy
  • Niet online
Op dinsdag 23 april 2002 20:27 schreef AlterEgo het volgende:

[..]

Je moet van twee fysieke disks zgn. dynamic disks maken. daarop kun je striped en gewone partities door elkaar aanmaken. Dat is geen probleem.
Wat wel een probleem is: je kunt niet booten vanaf je stripe-disk (logisch ook; driver is nog niet geladen)
Thanx m8 :9

Weet je dat zeker ? heb je het in de praktijk zien werken ?

Dan ga ik zo namelijk alles naar die 60 gig backuppen, das de enige single hier nog, daarna de 40 gig in pc 2 stoppen en die 60 gig ook, dan alles van de 60 gig naar de 40 gig overpompen en dan installen :)

Verwijderd

Ja dat werkt. Ik heb 2 x 30 GB met op de 1e schijf een primaire partitie van 2 GB. Het enige nadeel hiervan is dat de tweede schijf ook een vrije ruimte van 2 gb krijgt. de partitie's voor een softwarematige raid 0 moeten namelijk een gelijke grootte hebben. ;)

• Fairy
  • Niet online
Op dinsdag 23 april 2002 20:34 schreef LegioeN het volgende:
Ja dat werkt. Ik heb 2 x 30 GB met op de 1e schijf een primaire partitie van 2 GB. Het enige nadeel hiervan is dat de tweede schijf ook een vrije ruimte van 2 gb krijgt. de partitie's voor een softwarematige raid 0 moeten namelijk een gelijke grootte hebben. ;)
Ok dan :)

Dat probleem zal ik niet hebben :) disk 1 is 60 gig en de 2e is 40 gig, de ruimte die ik dan overhoud gebruik ik dus voor OS aan het begin en voor audio op het einde :)

Op disk 2 houd ik trouwens 8 gig over, die kan mooi als download disk dienen :) en als temp enzo :9

Wat is het leven toch mooi :)

• Fairy
  • Niet online
:( :( :( :(

Er is ook altijd wel wat he :'(

Ik dus lekker alles aansluiten, en wat denk je. Die promise chip op mijn A7V333 pakt geen single schijven, alleen maar raid :( :(

Nu zit ik online met hdd1 op de primaire ata, daarop een cd brander :( als dat ding downspint staat ALLES STIL :(

hdd 2 zit op de secondary master en hdd3 op secondary slave :(

Ik wil geen IDE poorten delen :( ik had alles zo mooi met 4 kabels aangesloten :'( de cdromspeler heb ik zelfs moeten verwijderen omdat er geen kabels meer vrijwaren.

Mijn GROTE VRAAG, wie o wie kan mij vertellen of ik op die promise gewoon single kan draaien ????? Als ik read_enable jumper uitzet krijg ik geen ultra133 bios oid meer :(

Mijn a7v133 kon dat wel, ik dacht dat dit mobo beter was ;( Please help, anders is alles voor niks geweest :'(

Verwijderd

Op je Mobo moet een jumper zitten om de onboard Promise controller in RAID of als normale IDE controller te laten draaien.

Op mijn A7V266-E is dat iig zo, en ik dacht dat de layout bijna gelijk is aan die van jouw.

En nog eens: RAID 0 kan softwarematig, en je moet er zelfs dynamic disks van maken, waardoor dual-boots met andere OS-en lastig tot onmogelijk worden.

RAID 1 en RAID 5 kan echt alleen maar in de server edities.

• Fairy
  • Niet online
Op woensdag 24 april 2002 15:58 schreef Thugbear het volgende:
Op je Mobo moet een jumper zitten om de onboard Promise controller in RAID of als normale IDE controller te laten draaien.

Op mijn A7V266-E is dat iig zo, en ik dacht dat de layout bijna gelijk is aan die van jouw.

En nog eens: RAID 0 kan softwarematig, en je moet er zelfs dynamic disks van maken, waardoor dual-boots met andere OS-en lastig tot onmogelijk worden.

RAID 1 en RAID 5 kan echt alleen maar in de server edities.
Raid1 kan ook op professional hier zie ik.

Maarehh ik kan dus helemaal niet draaien op de promise, dit is by the way ook een ander type chip als op de a7v133 zit. Dit is een PDC20276. Is die raid only ??

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 18:16 schreef FerryHeibrink het volgende:

[..]

Maarehh ik kan dus helemaal niet draaien op de promise, dit is by the way ook een ander type chip als op de a7v133 zit. Dit is een PDC20276. Is die raid only ??
Ik hou dit topic ff in de gaten aangezien ik binnenkort misschien ook een A7V333 ga aanschaffen en wel wil weten of de onboard raid controller ook een Ultra variant is i.p.v. alleen een Fast controller net als op mijn A7V133.

• Fairy
  • Niet online
Op woensdag 24 april 2002 18:20 schreef RolfLobker het volgende:

[..]

Ik hou dit topic ff in de gaten aangezien ik binnenkort misschien ook een A7V333 ga aanschaffen en wel wil weten of de onboard raid controller ook een Ultra variant is i.p.v. alleen een Fast controller net als op mijn A7V133.
Mijn A7V133 had gewoon Ultra100 én fasttrak hoor ?

Maar mijn A7V333 gewoon NIET :r

WHY ?? Het type chip is van een hogere serie !

Wie helpt ????

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 18:30 schreef FerryHeibrink het volgende:

[..]

Mijn A7V133 had gewoon Ultra100 én fasttrak hoor ?
Die van mij ook wel uiteraard. Mijn zin was een beetje dubieus inderdaad. Ik bedoelde dat ik mij afvroeg of de A7V333 net als mijn A7V133 én een Fast én een Ultra controller is.

• Fairy
  • Niet online
Ik hebbet gevonden >:) >:) >:)

Je moet die raid controller voor de gek houden :)

Gewoon 1 disk erin en een array maken :) dan zegt ie gewoon dat ie een performance raid0 heeft met 1 disk, dus gewoon maar 1 disk gebruikt ie dan.

Maak die array en prik dan schijf 2 erin. Xal je vertellen dat XP install nu 1 schijf aan het formatten is op de fasttrak controller :7

Lijkt goed te gaan :)

Ik houd jullie op de hoogte :Y)

• Fairy
  • Niet online
Woeii :)

Ik draai nu met 2 harddisks in raid via XP en ben nu de backup aan het terugzetten. Als ik ze naar de kopieertijd en de hdd leds kijk gaat het volgens mij een stuk sneller dan de raid van de promise :)

Lekker :9

Dat doet XP slim :7 (ja Microsoft en slim he :) ) hij leest van 2 disks tegelijk, die promise deed steeds maar om en om van de hdds lezen :)

Verwijderd

Zoals ik al in een ander topic zei:

Zeer waarschijnlijk heb je iets fout gedaan bij de installatie van RAID 0 op de promise. ;)

Hij leest nl wel van beide HD's tegelijk. Dat moet wel, anders zou je niks aan RAID 0 hebben. Van 2 schijven tegelijk lezen, en er tegelijk op schrijven, IS HET IDEE van RAID 0. Als dat niet gaat, kun je net zo goed een losse schijf gebruiken. :)
Pagina: 1