Toon posts:

Traffic scannen op virussen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag voorbijkomende data op een linux router scannen op virussen. Het gaat hier dan met name even over mail. (Ja, ik weet dat er verschillende goede mailscanners zijn voor alle bekende MTA's maar dat is geen optie, het gaat hier om een SoHo situatie waar meerdere pc's staan die ieder apart hun mail ophalen van de mailserver van de ISP)
Het lijkt me dat dit heel goed mogelijk is in kernel 2.4 met netfilter/iptables, maar ik heb nog geen werkende oplossing kunnen vinden.
Ik vraag me dus af of iemand anders hier zoiets werkend heeft of wel eens gezien heeft, zo ja, hoe / met welke software?

Bij voorbaat dank.

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
Op dinsdag 23 april 2002 19:24 schreef Raze het volgende:

[...]
Voor virussen kan je het wel doen in combinatie met een e-mail servert:
Building an E-mail Virus Detection System for Your Network

Echter kan een router volgens mij niet echt scannen op virussen.

Met iptables ben ik wel een keertje een optie tegengekomen dat ie kijkt wat er in de headers staat, om zo het nimda virussen e.d te stoppen, of misschien met een proxy icm een transparant proxy

Verder kan ik je helaas niet helpen. B-)

My weblog

Verwijderd

Topicstarter
Dat is opzich wel een interessant artikeltje, thanks voor de link. Het liefst zou ik dit echter helemaal transparant hebben, ik weet dat er enkele commerciele firewalls zijn die deze optie hebben, dus het is wel degelijk mogelijk.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 17:00
Levert het scannen op virussen dan geen enorme vertraging op? Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, maar theoretisch zou het best moeten kunnen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:17
Ik gebruik zelf een extra tussenmailserver om mail te scannen, zoveel extra moeite is dat niet.