Toon posts:

[PPC] waar apple mobo's te koop??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraag zie topic. Ik ben dus geinstresseerd in een apple mobo (wel die van de dual g4 natuurlijk) Plaatje: http://a1696.g.akamai.net/7/1696/51/b75f4313115c39/www.apple.com/nl/powermac/images/arch_top01282002.jpg

Heel bruut en alles, maar die macs vindt ik zo lelijk en ik wil gewoon me eigen systeem kunnen bouwen vandaar. Ik probeerde net al de apple store te bellen maar die waren dicht, voordat ik morgen misschien weer bel, weet iemand of het uberhaupt mogelijk is voor particulieren om losse mobo's te halen? En zo ja, weet iemand dan ook ongeveer de richtprijs waaraan ik zou moeten denken?

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 18:08

Arioch

<geek>

die zijn niet los verkrijgbaar

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

kan wel hoor :)

maar met veel moeite; je zult hem als spare part moeten bestellen en als ik me he goed kan herinneren, rekent Apple absurd hoge prijzen als je NIET je oorspronkelijke onderdeel terug inlevert.

Ik zou eens @ eBay zoeken, het KAN maar kost je wel veel tijd.

slimmer is om je G4 kast van de hand te doen.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 april 2002 19:11 schreef chem het volgende:
slimmer is om je G4 kast van de hand te doen.
Wat bedoel je daar precies mee? Ik heb op dit moment helemaal geen mac ofzo. Ik wil er graag één want 2 x g4 800/900/1000 is gewoon zware 0wnage met die 2mb l2 cache enzo...

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op dinsdag 23 april 2002 19:15 schreef cooke het volgende:

[..]

Wat bedoel je daar precies mee? Ik heb op dit moment helemaal geen mac ofzo. Ik wil er graag één want 2 x g4 800/900/1000 is gewoon zware 0wnage met die 2mb l2 cache enzo...
als je een Mac koopt, dan koop je hem compleet. Simpel.

Als je nou de kast lelijk vind (whatever :+) dan kan je beter gewoon de mac kopen die je wilt, in een AT kast proberen te frotten (veel plezier) en de g4 kast weer verpatsen. Je vangt daar makkelijk een paar honderd piek voor (btw, veel succes met het uitleggen van je redenen bij garantie ;))

oftewel: niet doen.

Verwijderd

Topicstarter
Jah maar in princiepe is van de mac het enigste wat ik wil het mobo een de ppc's. De rest boeit me niet en daar wil ik daar dan ook niet voor betalen. Ik bel die apen morgen wel om te vragen hoe of wat. Thx anyway voor je reactie's.

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 21:20 schreef cooke het volgende:
Ik bel die apen morgen wel om te vragen hoe of wat. Thx anyway voor je reactie's.
Apen?

Verwijderd

Topicstarter
Ja in mijn ogen is iedereen een aap tenzij het tegendeel bewezen is ;)

Gegroot mede-aap.

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
Volgens mij kan je geen gewone PC-onderdelen op een mac installeren en windows of linux krijg je er al helemaal niet op aan de gang !

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 12:04

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Op dinsdag 23 april 2002 22:08 schreef EXE-cuter het volgende:
Volgens mij kan je geen gewone PC-onderdelen op een mac installeren en windows of linux krijg je er al helemaal niet op aan de gang !
*kuch* http://www.yellowdoglinux.com/ http://www.debian.org/ports/powerpc/

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 16:30

Apache

amateur software devver

check reply hierboven en: http://gentooppc.sunsite.dk/

opensource betekend dat als iemand gek genoeg is om het te porten het meestal wel geport kan worden :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Umh maar hoe zit het eigenlijk met de voeding van zo een systeem ??? Zou me namelijk niets verbazen als die afwijkt van de normale atx voedingen. Misschien toch even een puntje om rekening mee te houden.

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 14:26
http://linuxtoday.com/news_story.php3?ltsn=2002-04-23-013-26-PR-MD
Als we dan toch bezig zijn, de nieuwste Mandrake 8.2 voor de PPC

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Volgens mij kan je geen gewone PC-onderdelen op een mac installeren
Kan wel. Alleen is een mac iets kieskeuriger dan een pc. Hij moet vooral topgeheugen hebben.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Topicstarter
Een mac kan wel degelijk linux draaien. Dat ik een andere voeding nodig zou hebben boeit ook niet, dan koop ik die toch gewoon van apple? Hardware is in princiepe niet eg een denderend probleem, misschien het geheugen idd, maar dat zie ik dan wel... Ik bel morgen gewoon ff op, dan zal ik ook de prijzen die apple er voor rekent hier neerkwakken voor alle geintresseerden.

En mocht het echt belachelijk zijn allemaal dan wacht ik maar de nieuwe AmigaOne af. Jammer genoeg is die in het begin alleen nog maar verkrijgbaar met een g3 op 600 mhz ofzo, tenzij je het pegasus bord neemt, maar daar is het weer niet zeker van dat de nieuwe amigaos er op zal draaien, dan maar linux denk ik zo. Een ander voordeel is wel met die bords dat ze redelijk 'standaard' zijn, dus dan wordt de hardware al helemaal geen probleem. Alleen de Dual g4 1 ghz roxx hard natuurlijk, maar jah... the money :'(

• chem

chem

Reist de wereld rond

geloof me: het heeft echt GEEN ENKEL nut om die parts los te kopen.

Daarbij is het een ***karwei om vv. dat mb in een AT kast te proppen.
DVD speler, CD fikker, voeding etc. etc. is allemaal wel op te lossen (lees: vrijwel elke wordt wel ondersteund bij MacOS - onder Linux is het een driver kwestie)

Maar, verras ons maar met wat prijzen ALS je al aan de mobo kan komen!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:35

almightyarjen

When does the hurting stop?

Check www.cardservices.nl eens. Die repareren die macs, misschien dat ze ook wel een los mobo kunnen leveren. Oud stagebedrijf van me. :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:11

_WgV_

It's a magical world!

Wat voor os ga je er dan opzetten?

#StopBurningStuff

Verwijderd

succes, maar als je er 1 kan kopen mag je je porto om keren, ik werk bij een apple dealer/repair center, en die dingen zijn verrekte duur.

en als je een dual board wil, moet je wel een dual proc hebben, je prikt namelijk maar 1 extra board in de apple en niet 2 procs

Verwijderd

Topicstarter
Jah ik bel strax als ik thuis ben weg van me werk. Wat ik erop wil hebben? Geen idee, genoeg keuze lijkt me, mac osx, linux, amigaos als het meezit, misschien ook wel dat gekke morphos, netbsd zonder meer natuurlijk, en misschien nog wel meer wat ik er op kan gooien, dus daar maak ik me geen zorgen over.

Mobo in kast bouwen boeit niet, ik zaag gewoon die kast open en maak me eigen achterplaat als alles niet past, in dat opzicht ben ik wel redelijk handig, zagen en slopen is 1 van mijn specialiteiten ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hehe ff na 6-en contact opgenomen met Apple, eigenlijk is de store niet bereikbaar na 6-en maar toch gebelt en een andere menuoptie gekozen. De medewerker aan de lijn klonk zeer behulpzaam en als ik eventueel toch een Apple zou bestellen zou dat geen probleem zijn. Ik mijn probleem voorgelegd, maar hij melde dat in princiepe bij Apple zelf geen onderdelen los zouden worden verkocht. Hij gaf me een aantal links om zo bij hun resellers terecht zou komen, en het eventueel bij hun proberen. Ondanks dat ze het zelf niet doen toch vriendelijk te woord gestaan, aardige gasten daar bij Apple.

• mcdroos
  • Laatst online: 16-08 18:12
Waarom moet je perse een Apple hebben? Als je toch geen MAC-OS gaat draaien; er zijn ook andere leveranciers van PPC borden. Motorola iig. en zo zijn er dacht ik nog een paar. Maar de prijzen vallen in het algemeen toch tegen, omdat deze borden niet in hoge aantallen worden gemaakt...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm nou jah zoals ik al zei 1ghz dual g4 roelt hard. En of die andere fabrikante zulke dingen maken weet ik niet. Maar motorola maakte volgens jouw zulke bords? Dan gaat ik ff kijke. Ik wist wel dat ibm ze maakte, maar dan vóór apple, en natuurlijk hun eigen rs/6000 systemen. En natuurlijk die pegasos en amigaone bords die nog moeten komen, maar die halen die snelheden nog niet...

Als jij toevallig wat meer weet van dat soort boards zou je dan voor mij wat linkjes kunne geven? Ik heb nogal moeite om wat goeds te vinden namelijk.

• mcdroos
Motorola heeft dat spul (ik heb zelf een powerstack machine):

http://mcg.motorola.com/cfm/templates/category.cfm?subCatID=34

En je kunt natuurlijk ook een Amiga kopen. Er komt binnenkort een nieuwe Amiga uit, gebaseerd op een powerpc moederbord:

http://www.eyetech.co.uk/amigaone/

Of bouw je eigen moederbord:
http://www.openppc.org/pop/download.phtml

Keuze genoeg zou ik zeggen...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm jah misschien is zo'n powerstack wel een goede optie... Zelfbouw mobo? Hmmz, jah is bruut maar wel alleen door mensen met veel kennis te bouwen lijkt me, anders moet je niet aan dat soort dingen beginnen geloof ik :)

Verwijderd

Topicstarter
Whaa ik wordt gek... Ik kijk op de site van motorola naar een lijstje van nederlandse distributeurs... Laat ik ze even afgaan:

EBV Elektronik (31) 3465 83010
alleeen semiconductors
kreeg wel van die gasten een tel.nr. van een gozur die ze eventuuel (de motorola mobo's) wel verkoopt, maar die heeft nog niet opgenomen.

Farnell (31) 30 241 7333
heye, een fax... eikelz

Future Electronics (31) 76 544 4888
ook alleen semiconductors

SEI/Benelux B.V. (31) 7657 22500
heet nu fnet.com ofzo... moest ff iemand bellen in eindhoven, die zou misschien meer weten, kreeg geen nummer maar moest maar ff naar de site toe gaan, is de site niet bereikbaar :(

Spoerle Electronics - Nieuwegen
(31) 306391234
wat een eikels... krijg ik iemand aan de lijn, jah we verkopen wel mobo's maar alleen zakelijk. ikke hoe duur kost? alleen als je meer dan 500 euro betaald kan je bestellen bij hun, ikke: ja mobo zal wel duur zijn dus daar kom ik wel boven... hij zei: ogenblikje. neemt er een vlaamse gast op, schijn ik doorverbonden te zijn naar een belgisch bedrijf (microelectronics) maar die hadden er niks mee te maken volgens hem, ook weer lekker |:(

• mcdroos
Linuxppc.org had een lijst staan metfabrikanten, maar die site is down op dit moment.

Deze stond trouwens een pas in de nieuwsgroep:

"Bull Estrella 300 PowerPC te koop

Moederboard PRep Utah (Powerstack II Pro 4000) Powerstack II
belangrijk want alleen dit moederboard (Motorola) kan Linux draaien!
Processor: Motorola 604, 167 mhz = vergelijkbaar met 300 mhz intel
64 mb geheugen ECC
2 x 2 gigabyte SCSI HDD
netwerkkaart Tulip 100 megabits
terminal & VGA uitgangen
CD-speler
DAT-recorder
A: drive
Monitor (kleur)
Toetsenbord

Alle hardware is getest en werkend. Er wordt zonder OS zoals Linux
geleverd, zelf installeren. Installatie van Linux kan wel op aanvraag.

Je kan de machine en specs bekijken op
http://www.marklamers.nl/estrella ."

gepost door: edward@przewozny.nl

Deze machines zijn gewoon powerstacks, maar dan met een Bull stickertje erop. Het zijn wel iets oudere machines, ik weet niet of je dat erg vind, maar ze zijn wel een STUK goedkoper dan een nieuw moederbord :) (ik dacht dat hij er 185 voor vroeg). Als je zo'n machine koopt, probeer er dan voor te zorgen dat je er eentje hebt met L2 cache, dat is namelijk een optie...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm jah site is down dat moet ik dan later nog een keer bekijken.

Nee zo'n veroudere machine (alhoewel snel ik weet, maat van me heeft z'n amiga 4000 helemaal opgefokt; ding loopt heel errug snel met 604 233mhz pcc kaart erin) maar ik wil gewoon wat meer state of the art spul, heb het geld om het te spenderen... :7

Ik denk tenzij er andere boeiende fabrikanten zijn dat ik maar het pegasos bord neem. Die is in ieder geval (in vergelijking met het amigaone bord) uitbreidbaar met andere procs. In het begin zit er een g3 600 op (ook lekker snel) maar in de toekomst wordt dual g4 optie. Dat ik misschien geen amigaos kan draaien op dat mobo boeit niet, linux is ook fijn. Maar alsnog bedankt voor je attente reactie :)
Pagina: 1