Exo-planeten, hoe te vinden?

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:54

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
dit topic is uit pure frustratie

Weet iemand welke techniek wordt gebruikt om aardse exoplaneten te ontdekken? Ik weet dat gasreuzen worden ontdekt door de zwaartekracht van de planeet die aan een nabijgelegen ster 'trekt'. Maar ik dacht toch dat dit onmogelijk was bij kleinere planeten omdat daar de 'trekkracht' veel te klein is...

Verwijderd

precies, gasreuzen zijn toch ook planeten.

opgelost. exoplaneten zegt niets over het gewicht.

[edit]
typo.

Gewicht moet natuurlijk massa zijn.

• THC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09-2022

THC

Er zijn volgens mij 2 manieren om exo-planeten te ontdekken bij een ster.

1) met de zwaartekracht, ook bij kleine planeten, kunnen ze een kleine "wabble" (zoals de wetenschappers dat noemen) ontdekken.

2) Je kan het ook doen met licht intensiteit. Op het moment dat een planeet langs een ster gaat, gaat de licht intensiteit even omlaag, zit daar nu een patroon in, dan heb je te maken met een exo-planeet.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Google (eerste keer):
http://www.exoplanets.org

Er staan daar *heel* wat goede scripties en andere documenten over dit onderwerp.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Exoplaneten zijn momenteel alleen maar te ontdekken doordat ze de ster enigszins laten wiebelen. Alleen erg zware planeten (minstens de massa van Saturnus) die vrij dicht bij de ster staan kunnen worden gedetecteerd. Aarde-achtige planeten helaas nog niet.

Hiervoor zijn wel andere middelen in de maak. De eerste maakt gebruik van het feit dat de helderheid van de ster een beetje daalt als er toevallig een planeet tussen de ster en de aarde schuift. Erg veel is het niet. Een buitenaardse astronoom zou de helderheid van de zon met ongeveer 1/10000 zie dalen op het moment dat de aarde ervoor schuift. Aangezien de door atmosferische condities veroorzaakte schommelingen veel groter zijn moet deze meting eigenlijk buiten de atmosfeer geschieden.

De tweede manier is het in de ruimte brengen van een supertelescoop, de Terrestrial Planet Finder. Het zijn feitelijk meerdere telescopen die aan elkaar gekoppeld zijn. Het oplossend vermogen hiervan is zo groot dat je de exoplaneten gewoon kunt zien.

Beide experimenten wachten nog op voldoende geld en dat kon helaas wel eens lang duren.

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Lichte planeten worden met de sterbeweging idd niet gevonden, daarom wordt er een nieuwe sateliet gelanceerd (of is die al gelanceerd?) met een erg preciese interfero meter. Op een of andere manier kan die met uitdovende interferentie van het sterrenlicht het vele licht van de ster wegdoven waardoor het zwakke licht van de planeten zichtbaar wordt. Uit het interferentie patroon kan dan worden afgeleid wat de veel voorkomende stoffen van de planeet zijn.

(Dit is trouwens dezelfde telescoop waar mijn voorganger over praat, maar het is niet zo dat je ze gewoon kunt 'zien'. Je krijgt een leip golfjespatroon, maar geen visual image as far as I know)

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Dit topic voldoet niet echt aan het niveau dat wij graag in W&L zien, als je wilt weten waar een topic precies aan moet voldoen moet je de policy eens lezen. En tevens is het antwoord al gegeven...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.