Toon posts:

Hoeveel kogels (4mm) gaan er in een pot ?

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Stel je hebt een jampot met een binnendiameter van 120mm, deze is gevuld met stalen kogeltjes tot een hoogte van ongeveer 60mm.

Hoe reken je uit hoeveel kogeltjes er in de pot zitten als de diameter van de kogeltjes 4mm is?

Ik heb een test gedaan met kogeltjes van 6mm, dit waren er 32 op een oppervlakte van 51x21mm (10,71 cm2). De kogeltjes rollen in elkaar, normaal zouden deze kogeltjes 48x24mm (11,52 cm2) nodig hebben indien ze recht langs elkaar zouden liggen. (8 kogels breed, en 4 kogels hoog).
De kogeltjes zakken dus zowel horizontaal als verticaal in elkaar.

Hans :?

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:26

Keida

dr.

volgens mij kun je dat helemaal niet uitrekenen, want jij gaat ervanuit dat de best denkbare manier (dus dat er zo veel mogelijk in gaan) in een nette geometrische rij is. Maar volgens mij gaat het beter als er Chaos is.

Dat is volgens mij ook wel een keer bewezen. Dan deden ze balletjes netjes in een bak, of ze gooiden er wat in en dan schudden ze met de bak. Dan bleek bij het schudden de meeste balletjes in de bak te kunnen.

IJsdikte op de Elfstedentocht

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:29

Illusion

(the art of)

Dit is volgens mij ontzettend moeilijk uit te rekenen. De enige manier anders dan het in de praktijk te doen, is waarschijnlijk het volkomen in 3D visualiseren o de PC en dan random gaan schuiven.
Alle kogeltjes zullen namelijk in 3Dimensies verschuiven waardoor er gewoon teveel mogelijkheden zijn voor een simpel wiskundig formuletje

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

Gewoon de bolletjes inelkaar leggen, waardoor de laag even groot (aantal bolletjes, diameter) is dan de laag er onder.

Moet je alleen uitzoeken hoe diep de ene laag in de andere valt.

Aantal kogeltjes in een grondvlak is zo wel te berekenen hoop ik :P

Dan de hoogte delen door de hoogte van één laag kogeltjes op de hoogte waarop de volgende laag kogels aangrijpt, zeg ff 3mm voor het gemak.

• Quicksilver
  • Laatst online: 19-01 09:48

Quicksilver

Catch these hands

Ik denk eerlijk gezegd dat dat niet uit te rekenen is, tenzij je van een geometrische rij uit gaat. Als ze niet zo liggen, vallen die balletjes (kogeltjes) op een oncontroleerbare manier in dat jampotje. Dus niet geordend en dus elke keer verschillend en elke keer meer of minder.

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens mijn test vallen de kogeltjes op de een of andere manier toch in een bepaald patroon.
Ik zou dus eigenlijk moeten weten hoever die kogeltjes in elkaar vallen.

Hans :)

• E-Rick
  • Laatst online: 30-12-2025

E-Rick

I love it :7

hier staat je antwoord: http://www.cwi.nl/conferences/VC99/melissen.pdf

o,ja google rules! (1e hit op 'bolstapeling')moet je ff weten ja

Choose life

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Dit topic voldoet niet echt aan het niveau van W&L die wij graag zien, lees de policy eens om te weten waaraan een topic in W&L aan moet voldoen. En het antwoord is grotendeels al gegeven...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.