Op dinsdag 23 april 2002 17:15 schreef Basz2 het volgende:
Ik zit eens rond te kijken naar een laptop. Nu zie ik dat er veel verschillende videokaarten zijn voor laptops. Nu vraag ik mij af wat nou een goede videokaart is. Ik kan hier namelijk niks over vinden. Je ziet videokaarten met bijvoorbeeld shared memory, wat zijn hier de na/voordelen van? Wat is een echte aanrader?
Bas.
Op dinsdag 23 april 2002 18:47 schreef Basz2 het volgende:
Ik heb mij laten vertellen dat een goede videokaart erg belangrijk is voor een goed lopende computer. Ik ben eigenlijk opzoek naar een betaalbare laptop met goede specificaties. Ik wil deze gebruiken voor oa programmeren, video/foto bewerking, office en internet. Het liefst voor onder de €2000. Wie weet heeft iemand een goede laptop gezien?
Kortom je hebt geen 3d-monster nodig. Voor je video-bewerking is een firewire-aansluiting aan te raden (indien nodig), maar voor de rest niet. De zwaarste processen die je wilt doen zijn dus die video/fotobewerking. Daarvoor is een berg geheugen ontbeerlijk. Het lijkt me dus geen goed plan om dan ook nog eens een videokaart met shared memory te nemen, aangezien die dus van je interne geheugen gaat snoepen.
Voor foto-bewerking is een 15" schermpje zeker aan te bevelen, anders blijf je aan het scrollen/zoomen. Persoonlijk zou ik voor een videokaartje met 16MB gaan. Een echte gamerskaart zoals de GeForce 4 Go of de Ati Radeon Mobile is en duur en overbodig. Met het geld dat je uitspaart koop je er nog even 128 MB bij.
Succes,
PS Je begrijpt natuurlijk wel dat je harde schijf de bottlenek gaat worden bij je videobewerkingen. Die blijven traag tov een desktop-systeem.
https://jobs.sap.com/search/?createNewAlert=false&q=&locationsearch=%27s-Hertogenbosch&optionsFacetsDD_department=&optionsFacetsDD_customfield3=&optionsFacetsDD_country=