[debian] promise fasttrack driver wil niet

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik moet tijdens de installatie van debian van een floppy ft.o laden om bij mijn harddisks te kunnen.

Als ik echter in de shell insmod ft.o geef begint ie te mekkeren over een verkeerde kernel versie.

Vervolgens doe ik insmod -f ft.o en dan faalt hij jammerlijk. Ik krijg dan iets van 'unable to handle null pointer' en een hele rits rare nummers. Vervolgens zegt hij dat de installatie mislukt is.

Hoe krijg ik die module nu geladen? Het is een module voor Suse linux (beter had ik niet) en ik heb debian.

Ik heb ook een redhat driver archiefje, maar daar vind ik nergens sources of modules die op .o eindigen.

ieeeepppppp :P

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:15
Je bent gelimiteerd om kernels te gebruiken van een van de gesupporte distro's

insmod -f is geen enkele garantie dat het lukt, bij jouw is er gewoon teveel verschil tussen de debian kernel en de suse driver.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb nu inmiddels de sources te pakken en wil die mee compileren in de kernel. Ik kan hier niks over vinden in de handleiding van Bezemer en ook niet in de kernel-howto.

Is het noodzakelijk om die dingen mee te nemen in de 'make-menuconfig' stap? Of kan ik ze ook na make-menuconfig los in de config file pleuren.

• Ronald
Oh waar zijn die sources?
mischien als ik ze zie dat ik je op weg kan helpen :D

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Die vond ik op ftp://ftp.promise.com/Controllers/IDE/FastTrak66/Linux/LinuxBETA/

In rel.tgz zitten de sources ingepakt. Inclusief een makefile

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb de melding nog eens extra bekeken en hij zegt ook iets over een Segmentation fault.

Verder heb ik nu ook een ftlib.o die nog niet gecompileerd is voor een specifieke kernel. Als ik die probeer te installeren met insmod -f blijft hij zeuren dat er geen kernel versie gevonden kan worden in die module. Hoe zou ik dat op kunnen lossen?

• Ronald
Oei, deze driver is heel erg oud, 99% kans dat dit de driver is die ik zelf geprobeerd heb.

Je build uhm door (met een ge make dep'de kernel tree in /usr/src/linux) gewoon make te roepen in de rel dir.

Echter, deze driver is gemaakt voor de 2.2.x kernel (mischien zelfs in het bijzonder die van redhat 6.2) Toen ik hem wilde gebruiken in 2.4 kreeg ik van alles tussen hardlocks, kernel panics en dat soort zut.

Deze driver moet je dus waarschijnlijk vergeten.

---

Heb je geprobeerd in je kernel, bij IDE/ATA support -> ide softraid controllers -> Promise fasttrack te gebruiken?
(mischien dat je ook promise pdc 2xxxx controller (de non raid versie) aan moet zetten, geen ervaring, klote ding verkocht voordat de kernel dit had)

Verwijderd

ik ben zelf bezig om slackware te installen op mijn raid 0 systeem. Dit is ook niet direct ondersteunt door slackware8.0, dus ook ik moest ff puzzelen. t is me uiteindelijk wel gelukt (naja, bijna, vanavond nog t laatste stukje :P).

ik heb eerst een andere kernel (2.4.18) gemaakt, welke o.a. promise raid zut ondersteunt. Ik had dan wel t voordeel dat ik al een slackware bak had :). Vervolgens bootdisk gemaakt op floppy (1 disk kernel, 1 disk filesystem) en daarvanaf mijn systeem geboot. Promise Raid controller en de RAID array worden dan herkend.

Dan moeten er nog devices worden aangemaakt, anders kunnen je partities niet gemount worden. Voor devices met promise zut enzo is major 114 en minor start vanaf 0 (zie deze link.

Nadat je de devices hebt aangemaakt, moeten je partities nog wel als valid worden gezien. Ik weet niet hoe debian hier mee omgaat, maar voor slackware moest ik /sbin/probe doen (hierbij maakte ik gebruik van een gewijzigde probe welke te vinden is in de iso voor promise op deze site: MiniSlack

Hierna kon ik slackware installen op de raid0 array net zoals je dat normaal ook zou doen op een standaard ide systeem.

zorg dat voor je reboot, je lilo.conf ok is, en dat lilo niet in /dev/hde heeft lopen kloten, maar netjes in je raid devices (/dev/ataraid/d0p{n}). (hier ben ik dus vastgelopen, omdat lilo-21.x dit niet support. Vanavond ff lilo-22.2 proberen :P) Ook moet je zorgen dat de devices welke je aan het begin hebt aangemaakt ook zijn aangemaakt op de partitie waar je debian hebt geinstalled ;)

ik weet dus niet of dit verhaal helemaal op zal gaan voor debian, aangezien ik dat nog nooit geprobeerd heb, maar misschien kom je er een eindje mee op weg :)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik draai nog kernel 2.2.19, moet maar snel eens een hogere versie gaan draaien dan ;)

Kan ik die gewoon van een willekeurige plaats halen, of moet het perse een debian kernel zijn?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik probeer nu kernel 2.5.9 te compileren, maar die wil niet zo best, rare fouten in de proc map:?

Nou ja, welke kernel is nu voor mij handig?

Of beter: Wie heeft een er al een kernel met support voor die kaart werkend gekregen en zou mij die willen mailen?

Ow, nog wat vragen voor bij het compileren: Hoe erg is SCSI support nodig? Ik heb geen SCSI devices, maar ik bedacht me dat ik misschien toch iets in die richting nodig kan hebben om die promise kaart te sturen.

Welke opties zijn fail-save? Ik wil eerst maar eens een gestripte kernel bouwen die gewoon boot en mijn kaart kan sturen en die later uitbreiden met updated versies.

• _cyclops_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-03-2025
die promise fasttrack kaart sucked gewoon enorm...

't werkte bij mij wel, alleen als extra disk/device, je moet um enablen in je kernel, ga niet met raid spelen, gooi um dan maar weg!

* _cyclops_ nogsteeds pissed hierover :)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
* VROEM! heeft weer een poging zien stranden:
code:
1
2
3
4
5
6
make[1]: *** [_sfdep_kernel] Error 2
make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-2.5.9'
make: *** [dep-files] Error 2
compaq:/usr/src/linux-2.5.9#  Stop.
bash: Stop.: command not found
compaq:/usr/src/linux-2.5.9# make[2]: Leaving directory `/usr/src/linux-2.5.9/kernel'

Wat kan dit betekenen?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik ben erg tevreden over de kaart in windows, dus hij blijft :)

Bovendien, windows draait nu goed, linux is hobby. De kaart blijft dus en ik hou ook raid0.
Op donderdag 25 april 2002 00:21 schreef _cyclops_ het volgende:
die promise fasttrack kaart sucked gewoon enorm...

't werkte bij mij wel, alleen als extra disk/device, je moet um enablen in je kernel, ga niet met raid spelen, gooi um dan maar weg!

* _cyclops_ nogsteeds pissed hierover :)
Volgens mij zuigt die kaart niet, maar de driver die (niet) erbij zit.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 25 april 2002 00:38 schreef VROEM! het volgende:
Mja, och... Tis wel de winmodem onder de raid-kaarten, aka: geen hardware raid (anders had je ook geen drivers nodig).
We hebben er hier ook een, maar we doen er gewoon Linux software raid op. Uit tests is gebleken dat dat nog sneller is ook.

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 00:38 schreef VROEM! het volgende:
Die kaart zuigt wel omdat Promise geen goede driversupport heeft. En zonder drivers doet die kaart dus niet veel. HighPoint heeft het voor wat Linux betreft beter voor elkaar met zijn concurrende modellen.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Op donderdag 25 april 2002 01:38 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Mja, och... Tis wel de winmodem onder de raid-kaarten, aka: geen hardware raid (anders had je ook geen drivers nodig).
We hebben er hier ook een, maar we doen er gewoon Linux software raid op. Uit tests is gebleken dat dat nog sneller is ook.
Hey....betekent dat dat ik als ik linux software raid installeer de hele driver van die kaart niet nodig heb? Dan kan ik volgens mij ook op kernel 2.2.19 nog bij m'n schijven. Die kernel compileert wel goed.

Maar wat is op dit moment nu een handige kernel om te kiezen? Een hoge 2.4, een 2.3, een hoge 2.2 of toch maar 2.5?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb nu kernel 2.2.19 met raid0 support gecompileerd, maar geen i20 support. Is zo'n promise kaart een I20 ding? Ik heb daar 'ergens' wel iets over gelezen. Hij kan nu nog geen partities vinden.

Pagina: 1