Fillrate GF4 lager dan GF3 met aniso !?

Pagina: 1
Acties:

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

Topicstarter
Zoals ik wel verwacht had, heeft Tnet geen gehoor gegeven aan m'n nieuwsubmit over het dramatisch inleveren van fillrate als anisotropische filtering wordt gebruikt bij de GF4, de performancehit is zelfs zo hoog dat de GF3Ti500 op dat moment een grotere fillrate heeft!

Ik ondekte zelf al direkt dat de kaart zeer snel was, maar zodra ik aniso op 2x zette, de performance nauwelijks boven die van de GF3(Ti500) ligt.

Enkele sites maakte hiervan een opmerking, maarja verder werd er geen gehoor aangegeven, dat gebeurd alleen als ATI iets fout doet ;)vooral nVidia's asslicker 1e klass, Anand Shimpi, rept er geen woord over terwijl hij donders goed op de hoogte is.

Vanochtend las ik op nvnewsnet weer eens dat iemand wakker wilde worden en het issue duidelijk aan de kaak stelde.

Hier praten we over:

a problem! No this isn't space related, I promise you. I've decided to post this on the front page, in part, to have the powers-that-be take notice of this problem.
If you read my Leadtek Ti4400 preview last week, you may have taken notice of some graphs which I tried to illustrate why (at least partially) the GeForce4 would tank in performance when anisotropic filtering was enabled.

I was able to show that both OpenGL and Direct3D exhibited significant fill-rate reduction, to the point where I was left scratching my head. I basically wanted to prove, beyond a shadow of a doubt, that NVIDIA has a nasty bug on their hands that needs to be addressed and/or acknowledged.

This is what I did. I simply removed the GeForce4 Ti 4400 from my system, and slapped in the GeForce3. I re-ran the same tests, so let's take a look. BTW, the GeForce3 is clocked to Ti 500 levels.

First up is Serious Sam2.

Afbeeldingslocatie: http://www.nvnews.net/reviews/Leadtek_ti4400/images/ti500_vs_ti4400_serioussam_aniso.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.nvnews.net/reviews/Leadtek_ti4400/images/ti500_vs_ti4400_serioussam_aniso.gif

The bottom line is that the GeForce3 is kicking out ~50% more fill-rate than the GeForce4 when anisotropic filtering is enabled.

MikeC: This has been an unresolved issue from day 1 with the GeForce4. Inquiring minds want to know...

De bottomline er is dat er mogelijk wat mis met de drivers of de hardware, ik hoop het eerste, zodat we nog enige verbetering kunnen verwachten, maar bovenstaande grafieken en m'n eigen ervaring zeggen dat er iet niet lekker ziet.

IK speel nou zelf bv. met een lod van -1 en zet aniso lekker uit, want je verliest gewoon 50% van je renderingspeed...

Niet op voorraad.

• KaMiKaZe
  • Laatst online: 04-07 16:34
n00b modus

wat doet dat anisotropische filtering ?
kep er zelf nog nooit van gehoord

of is dit fsaa :?

zou iig wel behoorlijk brak zin, lijkt mij eerder op een driver probleem overigens anders zou er een hele grote bug in het chips design zitten

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

De verschillen zijn dramatisch hoog, ik speel zelf altijd met minstens 4x anisotropic.

Heeft nVidia hierover iets te melden?

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Topicstarter
Op dinsdag 23 april 2002 16:53 schreef Bamibal het volgende:
n00b modus

wat doet dat anisotropische filtering ?
kep er zelf nog nooit van gehoord
Zeg maar een soort texturefiltering zodat de textures, vooral bv. vloeren in een game een stuk gedetaileerder/scherper worden, dus minder wazige textures.

Hier een voorbeeld:

zonder aniso:
Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/video/itogi-video/shots/anis1/trilinear.jpg

met aniso:
Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/video/itogi-video/shots/anis1/radeon8500-anis-high.jpg

Niet op voorraad.

• Ordos20
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08 10:26
--n00b n00b--
euhm dude waar zet je dat aan dan? zelf alleen de FSAA kunnen vinden voor 4x

MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Topicstarter
nVidia heeft helaasd nog niet gereageerd, ik ben erg benieuwd of ze dit nog weten op te lossen.

Voorlopig zet ik met rivatuner m'n mipmap lod gewoon op -1 dat geeft bijna het zelfde effect als aniso2x en 'kost' bijna niets.

Niet op voorraad.

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Topicstarter
Op dinsdag 23 april 2002 17:56 schreef Ordos20 het volgende:
--n00b n00b--
euhm dude waar zet je dat aan dan? zelf alleen de FSAA kunnen vinden voor 4x
Onder openGL kan je hem gewoon vinden onder de driver displaystabs, voor d3d moet je bv. rivatuner van guru3d hebben.

Niet op voorraad.

Verwijderd

Mhh,
had ik niet in een tabel gexien dat je voor 4x + anis.filtering op meer dan 1024x468x32 die 128 Mb geheugen moet hebben..?

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Topicstarter
OMG, Als of de duivel er mee speelt, wat een timing, de zojuist uitgekomen 28.90 drivers lijken wat betreft aniso een revolutie te zien, de hit is tot nomale proporties 20/30% terug gebracht, iig in openGL!!

Niet op voorraad.

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Topicstarter
Op dinsdag 23 april 2002 18:02 schreef Hooi het volgende:
Mhh,
had ik niet in een tabel gexien dat je voor 4x + anis.filtering op meer dan 1024x468x32 die 128 Mb geheugen moet hebben..?
Voor fsaa wel, het helpt iig flink.

Niet op voorraad.

Pagina: 1