Probleem:
Sinds 2 weken gebruik ik Mandrake Linux 8.2 en heb ik Windoos uit het raam geschopt.
Alles ging goed, mooi, geweldig en leuk, totdat ik opeens m'n GeForce3 niet meer kon gebruiken.
Dit kwam omdat ik opeens geen toegang meer had tot de nvidia* devices (/dev/nvidia*).
Gelukkig stond er in de manual een oplossing: de nvidia* devs chmodden (666) om weer toegang te krijgen, en de lijn die met <dri> begint in etc/security/console.perms weghalen zodat een of ander 'pam' security systeem er niet meer voor zorgt dat ik weer m'n schrijf/lees rechten verlies.
Dit had ik gedaan (# voor gezet) en alles werkte weer helemaal perfect.
Ik had niet alleen de schrijf/lees rechten verloren van m'n videozut.. alles in /dev/sound was hetzelfde overkomen.
Deze heb ik ook gechmod, waarna er weer herrie uit de speakers kwam.
Dit is allemaal gebeurd in 1 week tijd, en in die tijd heb ik niet gereboot.
Toch heb ik gisteren m'n pc uitgezet..
Vanochtend zet ik de pc weer aan.. opeens zie ik 2x in rode letters FAILED staan: /dev/console en /dev/hda5 (/) kan niet worden gevonden.
Er wordt gevraagd of ik de partitie (Ext2) wil laten repareren oid: Y(es).
Dit helpt niet, waarna ik een nieuwe optie krijg om zelf aan de slag te gaan, en het volgende:
Meer info:
Maar ik weet eigenlijk niet zoveel meer om te proberen (hoewel ik 1 en 2 jaar geleden al met Linux heb geprutst, ben ik nog steeds een beetje heel erg een n00b op Linux-gebied) vandaar dus dit topic.
Heeft iemand hier misschien een idee wat ik nog kan doen zonder ervoor te zorgen dat al m'n data wordt gehakt, gemixed en wordt doorgestuurd naar /dev/null
oh nee, zelfs dat kan niet meer.. -read only-
Sinds 2 weken gebruik ik Mandrake Linux 8.2 en heb ik Windoos uit het raam geschopt.
Alles ging goed, mooi, geweldig en leuk, totdat ik opeens m'n GeForce3 niet meer kon gebruiken.
Dit kwam omdat ik opeens geen toegang meer had tot de nvidia* devices (/dev/nvidia*).
Gelukkig stond er in de manual een oplossing: de nvidia* devs chmodden (666) om weer toegang te krijgen, en de lijn die met <dri> begint in etc/security/console.perms weghalen zodat een of ander 'pam' security systeem er niet meer voor zorgt dat ik weer m'n schrijf/lees rechten verlies.
Dit had ik gedaan (# voor gezet) en alles werkte weer helemaal perfect.
Ik had niet alleen de schrijf/lees rechten verloren van m'n videozut.. alles in /dev/sound was hetzelfde overkomen.
Deze heb ik ook gechmod, waarna er weer herrie uit de speakers kwam.
Dit is allemaal gebeurd in 1 week tijd, en in die tijd heb ik niet gereboot.
Toch heb ik gisteren m'n pc uitgezet..
Vanochtend zet ik de pc weer aan.. opeens zie ik 2x in rode letters FAILED staan: /dev/console en /dev/hda5 (/) kan niet worden gevonden.
Er wordt gevraagd of ik de partitie (Ext2) wil laten repareren oid: Y(es).
Dit helpt niet, waarna ik een nieuwe optie krijg om zelf aan de slag te gaan, en het volgende:
Maar dit helpt ook niet want na dat te proberen (e2fsck -b 8193 /dev/hda5) krijg ik precies dezelfde melding.The superblock could not be created or does not describe a correct ext2 filesystem. If the device is valid and it really contains an ext2 filesystem (and not swap or ufs or something else), then the superblock is corrupt, and you might try running e2fsck with an alternate superblock:
e2fsck -b 8193 <device>
Meer info:
- fsck, helpt natuurlijk ook niet
- geprobeerd bestanden te editten (vi rulez!
), lukt niet - partitie is read only
- df laat zien dat er niets is veranderd aan de grootte van de partitie (hda5 dus)
- al m'n bestanden zijn nog aanwezig, alles is te lezen, niets lijkt corrupt te zijn
Maar ik weet eigenlijk niet zoveel meer om te proberen (hoewel ik 1 en 2 jaar geleden al met Linux heb geprutst, ben ik nog steeds een beetje heel erg een n00b op Linux-gebied) vandaar dus dit topic.
Heeft iemand hier misschien een idee wat ik nog kan doen zonder ervoor te zorgen dat al m'n data wordt gehakt, gemixed en wordt doorgestuurd naar /dev/null
oh nee, zelfs dat kan niet meer.. -read only-