Toon posts:

Ik snap hier ff niks meer van (5.1 Topic)

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik weer een 5.1 topic start, maar de search word ik echt niet veel wijzer van..
Hier is mn vraag...

Ik wil een 5.1 Speakersetje gaan kopen...Daar kom ik verder wel uit..
Het gaat mij erom dat ik niet weet met welke Soundcard ik een 5.1 speakerset optimaal kan laten werken, daarmee bedoel ik dus, dolby onder films kijken, etc etc..

Ik heb me laten vertellen dat dat met mij SB Live niet zal gaan werken, en dat een SB Live 5.1 geen Dolby Encoder (?) onboard heeft waardoor dat dus weer wel op de versterker op het 5.1 setje moet zitten..

Sorry maar ik snap er dus echt de ballen van...Ik weet niet wat ik moet kopen om het te laten werken..

Wie kan me helpen?
Thx alvast..

-Tekken.

Verwijderd

ik heb een sb live 5.1 en daarop zitten meerdere uitgangen (digitaal voor naar een aparte versterker)
of gedekodeert naar links rechts , sub front ; rear links rear rechts.

Ik heb het nog niet geprobeert , maar met die kaart moet het lukken.
----------
er is daar een optie voor qua speakers , ik denk iets van soundworks of dergelijke

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik een Sb 5.1 kaartje koop en ik sluit er een willekeurig 5.1 setje op aan (Creative of Philips whatever) werkt het gewoon?

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 01:27 schreef TekkenTim het volgende:
Dus als ik een Sb 5.1 kaartje koop en ik sluit er een willekeurig 5.1 setje op aan (Creative of Philips whatever) werkt het gewoon?
ongeveer.

Als je een kaart als de soundblaster 5.1 of de Audigy lijn gaat halen, hebben die all dolby DECODERS niet encoders aan boord, dus je kan dan gewoon een zetje van 5 speakers halen zonder een apartje decoder hoeven te kopen zoals de Creative Inspire 5.1 5300

De Creative Inspire 5.1 5700 heeft wel een DD5.1 decoder in een appart kastje, hier kan je meteen je digitale lijn van je dxr3 kaart inpluggen bijvoorbeeld. of de digitale output van een soundblaster live.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk hier heb ik wat aan :)

Ik haal dus gewoon de 5.1 SB Live, en zet er een 5.1 set op voor DOlby te kunnen horen onder films enzo? :)

Dan nog een vraagje, is het de moeite waard om 40 euro extra neer te leggen voor een audigy ipv een 5.1 sb live?

En een leuk idee qua 5.1 speakerset voor op de sb live 5.1? :)

Thx..!

Verwijderd

Tja voor 40euro extra heb je FireWire(IEEE-1394) een betere geluids processor, en na mijn gehoor wat beter analoge uitgang dan de 5.1 maar dat is persoonlijk.

en de Creative Inspire 5.1 5300 is een heel leuk pc 5.1 setje, niet echt iets dat je om je tv will zetten in een grote kamer, maar komt redelijk geluid uit voor de prijs.

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoorde ook zoiets dat ik met deze SB Live die ik nu heb, via de digital out gewoon kan doorlussen naar het 5.1 setje die dan >wel< een decoder moet hebben, wat me dan geld bespaart voor een nieuwe kaart..alleen snap ik dat niet helemaal ofzo :s

Goedkope kaart zonder decoder = Duur setje MET decoder

Dure kaart MET decoder = Goedkoop setje ZONDER decoder

klopt dit? :/

Verwijderd

40 ero bijleggen is de moeite waard!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 23 april 2002 01:51 schreef TekkenTim het volgende:
Ik hoorde ook zoiets dat ik met deze SB Live die ik nu heb, via de digital out gewoon kan doorlussen naar het 5.1 setje die dan >wel< een decoder moet hebben, wat me dan geld bespaart voor een nieuwe kaart..alleen snap ik dat niet helemaal ofzo :s

Goedkope kaart zonder decoder = Duur setje MET decoder

Dure kaart MET decoder = Goedkoop setje ZONDER decoder

klopt dit? :/
Het is echt heel simpel. Als je dolby digital bij DVD's wil hebben, moet je OF in de geluidskaart een decoder hebben (zoals alle 5.1 kaarten hebben) OF je moet een geluidskaart met digitale uitgang hebben (SB-live, Terratec 512i, dmx xfire etc) die het signaal digitaal naar de speakers stuurt.

De speakers decoderen het geluid.

Over decoders enzo zijn trouwens wel topics te vinden, hier bijvoorbeeld staat exact hetzelfde:
[topic=462678/1]

Lees ook even de AV faq over surround enzo, want volgens mij mis je gewoon een hoop basiskennis, die daar heel duidelijk uitgelegd staat (dolby prologic/Digital/decoders etc).

Ik ben bezig met een "hoe sluit ik wat op wat anders aan" stuk erbij (vandaar dat ik dat topic zo snel kon vinden, namelijk gebookmarkt), dus dat komt er dan ook bij.

verschil tussen een live en een live5.1 is logisch (die decoder in de geluidskaart) en verschil tussen een live5.1 en een audigy is ook al uitentreure besproken.

Je zit iig veilig als je een 5.1 geluidskaart koopt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.