is een celeron2 hetzelfde als celeron?

Pagina: 1
Acties:

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
Om maar eens een domme vraag te stellen. Op de site van abit staat dat mijn mobo met nieuwe bios cel533 en PII600 ondersteunt, betekent dit dat ik dus geen cel2 600 kan plaatsen?

Verwijderd

hmmm tis niet helemaal ut zelfde (ziet er wat anders uit) en heeft sse.

ik zou het niet weten is er niet een bios update? Want zijn wel errug ouwe cpu's.

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-09 14:47

Exterazzo

Qeasy

Celly1 = PPGA
Celly2 = FPCGA (oid)
Ze lopen volgens mij alle2 nog op een FSB van 66 Mhz.

Audentia

Verwijderd

Heb laatst in zo'n versie 2 abit bx bord een 600 celeron 2 gestopt. Loopt perfect , direct overgeclockt tot boven de 850. Hij geeft bij het opstarten aan dat ik een p3 heb, zal wel aan de oude bios liggen die de celeron 2 nogniet kent.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Is het voltage niet verschillend dan ??

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 16:22
't verschil tussen een Cel-I en een Cel-II is inderdaad dat de eerste een PPGA-behuizing heeft en de Cel-II een FCPGA.
Maar daar zit een best wel groot verschil in.
De FCPGA-versie is een Coppermine-kern (net als de huidige PIII's) en draait dus op 1.65 V. (ook wel op een hoger voltage, maar daar hoef ik de mensen hier niets over te vertellen toch ;) )
Maar als je de keus moet maken tussen een Mendo 533 en een Mendo 533a dan zou ik voor de eerste gaan, aangezien de Cel-II clock-4-clock langzamer is dan de Cel-I. (mits je geen geoptimaliseerde ISSE-code draait natuurlijk)

Maar om kort te gaan:
Cel-I:
vaak geen BIOS_upgrade nodig.
Draait op 66-bus @2.00 Volt
Geen ISSE-instucties

Cel-II:
Coppermine-kern, dus werkt vaak niet (meteen) op een ouder board.
In zowel 66 als 100 MHz bus.
Werkt op 1.65 Volt
Wel ISSE-instructies, maar presteerd minder op dezelfde MHz-en (vb. Cel-II 566@850 presteerd als een PIII667(133bus...))

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Intel Celeron 1 - Covington Core
-266 t/m 300
-66mhz Busspeed
-L1 Cache 32kb
-L2 Cache None
-.25u Procede
-153 Die Size
-7,5mil Transistors
-slot 1
-2 volt
-26 Watt

Intel Celeron 1 - Mendocino Core
-300 t/m 533
-66mhz Busspeed
-L1 Cache 32kb
-L2 Cache 128kb
-.25u Procede
-153 Die Size
-7,5mil Transistors
-slot 1 (300 t/m 433)
-Socket 370 (300 t/m 533)
-2 Volt
-26 Watt

Celeron 2 - Coppermine Core
-533 t/m 700
-66mhz busspeed
-L1 Cache 32kb
-L2 Cache 128kb
-.18u Procede
-104 Die Size
-7,5mil Transistors
-FC-PGA
-1.65 Volt
-30 Watt

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:01

4POX

Everybody is wired

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 25 september 2000 14:00 schreef ConZ het volgende:
Intel Celeron 1 - Covington Core
-266 t/m 300
-66mhz Busspeed
-L1 Cache 32kb
-L2 Cache None
-.25u Procede
-153 Die Size
-7,5mil Transistors
-slot 1
-2 volt
-26 Watt

Intel Celeron 1 - Mendocino Core
-300 t/m 533
-66mhz Busspeed
-L1 Cache 32kb
-L2 Cache 128kb
-.25u Procede
-153 Die Size
-7,5mil Transistors
-slot 1 (300 t/m 433)
-Socket 370 (300 t/m 533)
-2 Volt
-26 Watt

Celeron 2 - Coppermine Core
-533 t/m 700
-66mhz busspeed
-L1 Cache 32kb
-L2 Cache 128kb
-.18u Procede
-104 Die Size
-7,5mil Transistors
-FC-PGA
-1.65 Volt
-30 Watt[/quote]Dus die eerste was een mislukte pentium2 waarvan ze het cache hebben uitgeschakeld.. Maar het aantal transistors bleef hetzelfde..

Ik snap het

AKA Rinkel weblog

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
wat een onzin kraamt die TD-er uit zeg.

celly2 langzamer dan celly1 ? yeah right
celly2 op 1.65 volt ? yeah right
celly2 100 mhz bus ? yeah right

die 2 lalatste punten komen overigens wel. de 800 mhz versie heeft 100 mhz fsb en 1.65 volt. maar die is nog niet uit. enneh om ff te miereneuken zoals die gozer hierbove mij ook al deed en bestaan ook slot1 cellys boven ppga.

dat celly2 sneller is dan celly1 is complete onzin. op de intel page (www.intel.com) is gewoon te zien (ook op andere sites) dat de celly2 clock voo clock vergelijking gewoon sneller is. zou ook wel een beetje raar zijn he. hij heeft snellere cache (latency 2 ipv 5) en hij heeft sse bovenop MMX.

enneh over dat het niet werkt in een ouder mobo. op bijna alle bx boren wil het wel. door een bios update loopt hij meestal perfect. en een bios update is toch leuk om te doen? een beetje tweaker flasht z'n bios bij elke bios upgrade

• smokey
ik ga nog ff verder zeike op td-er.:)

de celly2 is 0.18 micron de celly is 0.25 micron. daardoor krijg je bij de celly meer hitteproductie. en die 533 celly zit al bijna op z'n max (550-600 zo ongeveer) dus je krijgt al snel een koeling probleem, nl niet alle celly 533 lopen stabiel. de 533A loopt daarentege heel stabiel, zeker niet overgeclocked hij komt nauwlijks bover de 32 grade uit.

en een echte tweaker koopt natuurlijk een processor die je zo veel mogelijk kan opklokken. en dan moet je niet de celly1 nemen.

met de koeling die je voor celly1 nodig hebt om hem op 650 mhz mischien te krijgen kun je de celly2 (bv 566) op 900+ minstens krijgen. en dan is hij clock voor clock ook nog sneller.

nu ben ik klaar :o

• pianoman
dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon cel2 600 op mijn bordje zetten. Want voltage en multiplier(9) zijn mogelijk op mjn mobo, en dan zou ik hem kunnen opklokken naar 750 (9*83), want 100 trekt mijn systeem niet.

Klopt dit? want dan kan ik aan de slag.
En als ik hem op 750 draai, dan kan ik zeker het beste ook maar zon'n globalwin dingetje bestellen niet waar?

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 25 september 2000 14:04 schreef 4POX het volgende:
Dus die eerste was een mislukte pentium2 waarvan ze het cache hebben uitgeschakeld.. Maar het aantal transistors bleef hetzelfde..

Ik snap het[/quote]Is toch duidelijk ? :+ Intel jongens he

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 16:22
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> ik ga nog ff verder zeike op td-er. ;) [/quote]Ojee.... nattigheid :)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> en een echte tweaker koopt natuurlijk een processor die je zo veel mogelijk kan opklokken. en dan moet je niet de celly1 nemen. [/quote]Hier in huis draaien 3 mendo 366@550 (2.10 V)waarvan er 2 in een BP6, dus zeg niet dat de cel-1 niet is over te klokken...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> met de koeling die je voor celly1 nodig hebt om hem op 650 mhz mischien te krijgen kun je de celly2 (bv 566) op 900+ minstens krijgen. en dan is hij clock voor clock ook nog sneller. [/quote]'k wil 't echt niet proberen om een GoldenOrb op een CuMine-kern te draaien, want dan hou je een hoop high-tech-gruis over. en met clock-4-clock bedoel ik natuurlijk dat een Cel-I@533 over 't algemeen sneller is dan een Cel-II@533, dus met gelijke clock-freq. getest.
en 't hoogste waarop ik 'n Cel-II heb gekregen was 850 stabiel, 900 (nog) niet :(<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> er bestaan ook slot1 cellys boven ppga [/quote] klopt, maar aangezien die al ruim anderhalf jaar niet meer verkocht worden, ging ik d'r vanuit dat dat niet meer zo'n goede keuze zou zijn voor een upgrade ;)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> hij heeft snellere cache (latency 2 ipv 5) en hij heeft sse bovenop MMX. [/quote]Ik zei er ook bij dat die clock-4-clock vergelijking ook alleen maar opgaat met niet ISSE-geoptimaliseerde code , dus met programmatuur die dus alleen gebruik maakt van instructies die zowel de PII-architectuur als de PIII-architectuur in zich hebben.
Da's wel zo eerlijk om te vergelijken ;)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> enneh over dat het niet werkt in een ouder mobo. op bijna alle bx boren wil het wel. door een bios update loopt hij meestal perfect. en een bios update is toch leuk om te doen? een beetje tweaker flasht z'n bios bij elke bios upgrade. [/quote]
in de oudere mobo's wil 't nog wel eens voorkomen dat 'ie de lagere voltages (ik laat 't voor de goede orde maar ff in 't midden of 't nu 1.60 of 1.65 Volt is, aangezien ik nu ff begin te twijfelen) niet stabiel kan houden danwel helemaal niet kan leveren.
Vaak is dit met een welgemikt kloddertje soldeertin wel op te lossen, als 't niet in 't BIOS is terug te vinden.
't upgraden van een BIOS is niet iets wat iedereen met suc6 doet. je wilt niet weten hoevaak ik op de TD al niet een zip-file in de BIOS ben tegen gekomen ;) en verder ben je ook enigzins afhankelijk van de fabrikant van je mobo, aangezien er een hoop (el-cheapo-)mobo's zijn die geen Coppermines ondersteunen, simpelweg omdat de fabrikant geen BIOS-upgrade heeft uitgebracht.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> ------------------
Celly566@850@1.75V , Cooler FKP32,Viper550 106/120,192 133mhz ram,BE6-2 Mobo,CTX VL710 monitor, PCI64,WinME,Sygate,LAN,Kabel @home [/quote] Je signature geeft al aan dat er zelfs Cel-II's zijn op 1.75V ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• pianoman
hmmmm.... multiplier max 8 met de nieuwste bios.... dus max 533>cel1 (toch ?)
moet ik nu dus 533 halen?

• hjs
  • Niet online

hjs

Multiplier maakt niet uit, ook al ondersteund je mobo geen 8.5 als je er een 566 is zit draait ie toch echt op 566 omdat de multiplier gewoon gelockt is (tenminste als je de fsb op 66 laat staan)

Verwijderd

Ja lache dat knokken over wie er gelijk heeft . In het geval van het voltage hebben jullie allebei gelijk . De Celly 2 533/566/600 lopen op 1.5V en de Celly 2 633/667/700 op 1.65V .

• smokey
hier wordt ik dus erg moe van he td-er je lult je er bij elke fout die je hebt gemaakt met een onzin verhaaltje op. meot ik ze weer ff ontzenuwen. JE MOET TROUWENS WAT BETER LEZEN.

daar gaan we:

''Hier in huis draaien 3 mendo 366@550 (2.10 V)waarvan er 2 in een BP6, dus zeg niet dat de cel-1 niet is over te klokken...''

???? cel1 niet over te klokken? waar heb ik dat gezegd? enneh ik kan men processor tot max 927 mhz overclokken met 1.9 volt dus dan is tie cel2 toch wel ff wat beter over te klokke dan de cel1

'''k wil 't echt niet proberen om een GoldenOrb op een CuMine-kern te draaien, want dan hou je een hoop high-tech-gruis over. en met clock-4-clock bedoel ik natuurlijk dat een Cel-I@533 over 't algemeen sneller is dan een Cel-II@533, dus met gelijke clock-freq. getest.
en 't hoogste waarop ik 'n Cel-II heb gekregen was 850 stabiel, 900 (nog) niet ''

zucht. je hebt ook golden orbs voor de fcpga (doh). maar daar doelde ik hier niet eens op maar op waterkoeling. want ik denk niet dat je met luchtkoeling op 650 mhz komt met cel1

enneh waarom zet je de nieuwe features van de celly2 uit??

vergelijking: ik heb 2 auto's (verschillend merk)wil wete welke snelst is. een heeft gdi ingespote motor andere gewone motor. als je wil vergelijke moet je dan de ingespote gdi motor voor een gewone motor vervangenomdat dat zogenaamd eerlijker is? wat een onzin man.

enneh dat celly alleen ppga is, kijk eens naar de topic. het gaat hier noet om upgraden maar om de specs van de cellys moet je slot 1 ook vermelden.

maarem 1 vraagje aan jouw wat is ISSE? ik ken alleen SIMD instructies (SSE)

enneh coppermine cpu's is ook pentium 3

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

mocht je bij de cely2 de sse uit zetten of niet gebruiken dan zal de cely2 toch net iets sneller zijn dan de cely1 op gelijke clocksnelheid. Als je hem met een p3 coppermine ga vergelijk dan wordt het een ander verhaal! maar ja de p3 coppermine is ook duidelijk sneller dan de p2, p3 katmai en de cely1 op gelijke kloksnelheid. Uiteraad op gelijke bussnelheid :)

Click hier niet

• smokey
thx voor de backup reapher. gewoon de waarheid zegge dan houdt die td er zich wel stil

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

dit vind ik ook wel een leuke :)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>'k wil 't echt niet proberen om een GoldenOrb op een CuMine-kern te draaien, want dan hou je een hoop high-tech-gruis over[/quote]en zie hier:

Golden Orb (PPGA / K6-3 / FC-PGA) <---- dus fc-pga + ppga..

Afbeeldingslocatie: http://www.oc-shop.nl/nl/images/hfcombo_GoldenOrb-FC-PGA.gif

• pianoman
hmmm....vage reacties allemaal. Wat moet ik nou doen met beperkt budget om mijn pc dvd-klaar te maken. Heb vandaag mijn eerste divx film gezien, was nogal bagger eigenlijk.
Eerst MI2, bleek bootleg uit china, dus een gedeelte van het beeld weg en chinese ondertiteling, niet gekeken. toen Scary movie, was denk ik gewoon slecht gecomprimeerd, was in totaal zo'n 300 meg, maar zelfs daar moest mijn computer nog een keer of vier midden in de film even een minuutje bij stil staan. Als ik het goed begrijp heb ik dus nodig:
1 moederbord
1 processor
1 koeler

maar dan komt de ellende, ik wil wel mijn twee geluidskaarten blijven gebruiken (tot ik gespaard heb voor een echte zoals terratec 64 xl of mt88) en mijn modem is ook al isa. En ik heb lang gezocht maar kon alleen borden vinden met max 2 isa sloten. dus ik zou bijvoorbeeld een pci modem kunnen kopen (of ruilen, iemand nog een isa modem nodig?)

als dvd drive had ik de pioneer 105s in gedachte. dus kom ik in totaal volgens mij nooit onder de 1000 gulden de winkel uit

iemand tips? (of werk...)
Pagina: 1