Op dinsdag 23 april 2002 23:46 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
Okee, dan zijn we al ergens.

.
[..]
Dat is vaag. Je zei dat je met diskette opstartte, niet?

. Dat is op zich al vreemd. Wat gebeurt er als je opstart vanaf de HD?

. (Zorg ervoor dat er dan geen diskette/CDROM in de drives zitten, anders boot ie weer van je CD/floppy.)
Het lijkt erop dat het ding in een soort rescue mode komt te zitten, en laat ik daar nou net totaal geen ervaring mee hebben (nooit nodig gehad

). Geef eerst eens aan waarom ie niet van de HD wil booten...
Dit wordt nu wel een erg interresante discussie.
Duidelijk is wel dat een heleboel tweakers niet goed lezen. Ik was er na een post of 5 al achter dat er iets niet klopte. Er komt immers geen username te staan, maar meteen password.
Nou ken ik RedHat behoorlijk, maar dit snap ik toch ook niet.
Maar laten we het gehele install proces eens kort doorlopen bopitje..
booten van CD1.
druk enter bij de keuze voor text/expert/rescue/etc mode.
de installer wordt gestart (anaconda)
klik een paar keer op next, en selecteer Workstation install. wanneer je bij de partitionering bent aangekomen, maak je een aantal partities of je kiest ervoor om dit door de installer zelf te laten doen. zorg in ieder geval dat je de volgende partities hebt:
/boot = max nodig 100Mb (kan zelfs nog veel kleiner.)
swap = 2x'intern memory' maar meer dan 512Mb is niet echt nodig.
/ = de rest van de disk of in ieder geval een gig of 2 a 3.
paar keer op next klikken.
als je een bootdisk wilt maken mag dat, maar het is niet echt nodig.
je komt hier ergens bij de configuratie van je root wachtwoord.
root is de hoofdgebruiker, de administrator. (of superuser wanneer je bekent bent met novell)dit wachtwoord moet je goed bewaren. kies voor de zekerheid nog niet een te ingewikkeld password (vb 1234567) wanneer je in het begin voor de verkeerde keyboard config hebt gekozen, zullen de cyfers nog wel werken waarschijnlijk..)
Maak ook een extra gebruiker aan. dat is dan de gebruiker waarmee je moet gaan werken. das een stuk veiliger, omdat je als root met 1 commando je hele systeem kan verwijderen.
doorloop de X configuratie. kies hier voor de juiste monitor. (als hij er niet tussen staat, kies dan een generic en niet voor een ander model monitor tenzij je weet wat je doet.)
kies de juiste videokaart.
De meeste hedendaagse videokaarten en monitoren worden automagisch herkent, dus hoef je weinig te kiezen.
test de X config als je dat wilt, en klik dan op next totdat de installer gaat kopieren. Op en normale machine duurd dat een half uurtje of korter. heb je een PII of lager, ga dan maar ff koffie drinken.
op een gegven moment komt de CD1 uit de cdrom speler. en wordt er gevraagd naar CD2. lijkt me logisch wat je dan doet..

na enige tijd, staat er dat de installtie goed is verlopen, en kan je op enter drukken om het systeem te restarten.
Haal de diskette er nu eerst eens uit..!!
kijk wat het systeem doet bij het booten. krijg je een blauw menu met 1 of 2 opties, kies dan de default.
en laat het systeem eerst helemaal booten. (bij een normaal systeem duurd dit misschien een minuutje of 2.)
het kan zijn dat je dan een grafische login krijgt.
het kan ook zijn dat je een console login krijgt.
dat zal er uitzien als dit:
code:
1
2
3
4
| Red Hat Linux release 7.2 (enigma)
Kernel 2.4.9-10 on an i686
localhost login: |
achter login staat de prompt. vul hier eerst eens root in gevolgd door een enter.
daarna krijg je de vraag voor het wachtwoord voor root, vul deze daarna in. wederom gevolgd door een enter.
nu ben je ingelogd.
wanneer je de grafische login krijgt, dan zal je 2 invulvakjes hebben. bovenste vak, vul je root in. onderste van het wachtwoord voor root.
daarna zal de grafische desktop verder laden.
Wanneer je zover bent, laat dan nog eens iets van je horen.