386DX geeft geen krimp, wat kan de oorzaak zijn?

Pagina: 1
Acties:

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:28
Ik heb net gisteravond een 386DX gekregen (inclusief orginele software (o.a. Windows 3.11 en DOS 5.0 en zelfs Quattro Pro 6) en na er vanmorgen wat mee geëxperimenteerd te hebben (geheugen opgeschroefd van 8 MB naar 20 MB) wilde ik een andere harde schijf bijplaatsen. Het was een Quantum ProDrive LPS 270 AT (270 MB als master) en de jumpers heb ik gezet zoals gevonden op internet. Ook de jumpers van de orginele Conner CP-30104H (122 MB als slave) moesten aangepast worden.

De computer ging aan en ik kon de drives configureren in het BIOS. Toen startte ik de computer echt op met een floppy en wilde ik de Quantum formatteren, maar dit lukte niet (hij gaf 'onjuiste dos versie' aan). Toen wilde ik de drives omwisselen (Conner als master, Quantum als slave). De jumpers en de IDE- connectoren verwisseld (master op het eind), maar toen deed hij helemaal niets meer. Geen beeld, geen piep, alleen het ruisen van de voedingsfan.

Toen haalde ik de Quantum er weer uit en verzette de jumpers weer voor de Conner, maar dit hielp niet. Ook het vervangen van de IO-kaart bood geen soelaas.

Kan het zo zijn dat het moederbord kapot is door verkeerde jumperinstellingen of verkeerd aangesloten IDE- connectoren? Of ligt de oorzaak in een andere hoek?

Geef alsjeblieft geen reacties met 'smijt hem toch het raam uit' of zoiets. Hij zou nog bruikbaar kunnen zijn als tekstverwerker (word voor windows stond op de harde schijf) of gebruik in een netwerk.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Dit had ik ook. Resultaat: Een smokende kamer... Ik zou zeggen, hijs gemold. Ik heb geen idee hoe het komt maar ik had het ook. Als je een goedkope tekstverwerker wilt, koop dan voor 30 euro er eentje bij vraag en aanbod. Maar goed, daar heb je nu op dit moment weinig aan...

• Jaap-Jan
Er kwam bij mij geen vreemde lucht uit de PC en daarom heb ik nog een beetje hoop dat er nog wat aan gedaan kan worden...

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Gabriel-LG
  • Laatst online: 16-08 21:41
Heb je alles er al eens uit gehad (zodat je alleen maar een videokaart, geheugen, processor met een moederbordt overhoudt). En heel belangrijk: doet de PCspeaker het nog soms geeft ie een piepcode en kun je horen wat er mis mee is. Verder helpt het vaak om de bak helemaal uitelkaar te halen en uit te spuiten (met een compressor oid)
suc6
ik heb ook een hekel aan die reacties van "koop dan gewoon een nieuwe". Van prutsen wordt je handig en het scheelt heel vaak geld, als je maar de ff tijd neemt ;)

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:19
HD verkeerd om op de connector=> dan boot ie niet (hoor je hem ook niet opspinnen)

Ondersteunt je i/o kaart wel ata? Anders kan je maar 1 drive per aansluiting kwijt anders dan boot ie niet (zelf ondervonden)

Denk niet dat je het gesloopt hebt. Testen of alles werkt doe je door alles eruit te halen behalve je mem, proc, videokaart. Nu zal die booten en geen bootdevice vinden. Vanaf daar kan je verder zoeken.

Hmm vaag, zie dat je de drives wel kon configgen in je bios. Misschien verkeerd geconfigd? cmos reset en try again zou ik zeggen.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Jaap-Jan
Kaart ondersteund wel ATA, want toen ik hem opstartte met floppy (toen hij het nog deed dus), kon ik beide schijven aanspreken en kijken wat erop stond. Ik kon de Quantum niet formatteren.

Ik heb de IO- kaart verwijderd en de power connectors naar de 3.5" diskettestation, de 5,25" floppydrive en de harde schijf ook, maar ook dit werkt niet.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:19
cmos al gereset? (heb ik al 2 bordjes mee tot leven gewekt)

Dit doe je door de 3V batterij weg te halen en de aansluitingen daar 2 min ofzo kort te sluiten of door middel van een jumper (ook batterij eruit en 1 min wachten)

ps: powerconnectors hoef je niet te verwijderen. i/o kaart was al genoeg. Door de voeding ziet je pc niet welke hardware erin zit. door de i/o kaart wel (soms zelfs als ze niet gevoed zijn)

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zet gewoon alles terug zoals het dus eerst wel werkte. De reden dat hij "onjuiste DOS versie" aangaf kwam doordat de opdracht format.com niet van jouw gebruikte DOS versie afstamt. Zorg dat je format.com van jouw DOS versie op diskette hebt staan en geen enkele andere.

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Ga alle kaarten en connectoren af, grote kans dat iets er net niet helemaal lekker in zit. Moederborden zijn nog best flexiebel dus er kan wel eens wat scheef gaan staan.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 13:17
Is misschien het geheugen rot wat je er bij geplaatst heb? Anders wat kaarten er uit trekken en testen of hij het in die cfg doet...

Verwijderd

een win98 bootdisk er in het formateren lukt wel!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Op dinsdag 23 april 2002 08:08 schreef Tha_ExOrCiSt het volgende:
Zet gewoon alles terug zoals het dus eerst wel werkte. De reden dat hij "onjuiste DOS versie" aangaf kwam doordat de opdracht format.com niet van jouw gebruikte DOS versie afstamt. Zorg dat je format.com van jouw DOS versie op diskette hebt staan en geen enkele andere.
Dat klopt heb ik zo vaak gezien vooral als je vanalles en nog wat dos/win OS versies gebruikt zie je die melding wel vaker voorbij komen als je aan de PC kloot.

Daarom moet je voor het klooien gaan 'n beetje voorwerken dus zorgen dat je 'n bootdisk hebt met de nodige tools erop van dezelfde OS versie of boot OS CDROM igv CDROM speler.

Dus dat gekloot met je hardware is allemaal voor niks geweest.

"onjuiste DOS versie" lijkt mij toch een hele duidelijke hint naar het probleem.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Pagina: 1