Windows vervangen door linux

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik wil het nu eindelijk gaan proberen: Mijn win'98 installatie vervangen door linux. Op zich niet zo'n probleem zou je zeggen, maar het ligt bij mij iets complexer.

Op dit moment ziet mijn machine er als volgt uit:
1e partitie (10GB) Fat32 met win98
2e partitie (10GB) Fat32 met winXP
3e partitie (20GB) Fat32 met documenten, mp3, etc. Geen programma's die van daaruit opgestart worden oid.

Mijn systeem:
AOpen AK72 met KX133 chipset
Promise fasttrack 66 controller met 2x Quantum 20GB in Raid 0 (hier wordt vanaf gestart)
SBLive! 1024
Geforce256 DDR (ASUS V6800)
Matrox millenium PCI 2mb
Realtek RTL8019 AS (ISA, ne2000 comp)

De computer boot op dit moment van nr. 1 geloof ik. Ik heb tenminste windows '98 als eerste geinstalleerd. Daar kwam later winXP bij. Daarvoor heb ik toen de files partitie weggegooid en kleiner teruggezet.

De machine boot nu niet default op win98 maar op XP (heb ik later zo ingesteld en moet ook met linux voorlopig effe zo blijven!)

Nu heb ik dus de volgende vragen:
1)Als ik nu de eerste partitie weg zou halen/om zou zetten naar EXT2, verklooi ik dan niet mijn huidige opstartprocedure? WinXP moet_en zal voorlopig continu beschikbaar moeten blijven ivm studie, ik kan nu niet effe een dagje zonder omdat m'n installatie foutgelopen is.

2) Is het verstandig/noodzakelijk om de driver voor mijn RAID controller van tevoren in een kernel mee te bakken om te kunnen installeren?

3) Promise heeft alleen drivers voor redhat, suse en caldera linux, zijn die ook zo te gebruiken voor debian?

update:
4) Extra optie: Stel ik resize de win98 partitie naar wat kleiners (zeg 500mb), laat win98 staan (paar norton utilities en de virusscanner van ze wil ik '98 nog wel eens gebruiken omdat ze het niet doen onder XP). Heeft iemand ervaringen met niet-destructief partities splijten? Gaat dat goed met FAT partities? Ik heb wel gelezen dat het kan, maar nooit hoe.

ieeeepppppp :P

• eppo666
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 20:34
1-dit zou ik niet doen omdat xp bepaalde files op deze partitie installeert tijdens zijn installatie.

2 & 3 weet ik niet zo (ben niet zoŽn linux kenner.

Verwijderd

1) Ja dat kan, je linux distributie levert ook een bootmanager aan, waar dat vast wel mee moet kunnen.

Staat trouwens ook in de FAQ:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/9#9

2) -

3) Ja, lijkt me wel.

http://www.promise.com/support/file/ftrhsmp_120b9.tar

Verwijderd

2. is wel handig ja, anders ziet linux/kernel je raid array als aparte schijven :P, en dan kun je nog niet veel, want ik neem aan dat je je RAID array wel wilt gebruiken onder linux. Plus dat linux anders je huidige partitie indeling helemaal niet meer snapt :)

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

1) De eerste partitie weghalen is misschien wat moeilijk, omdat XP daar zijn volgens mij zijn opstartbestand heeft neergezet.
Wat je wel kan doen is zowel win98 als XP weghalen en daarna eerst winXP instaleren (als je vanuit linux bestanden die op de eertse poartitie staan wilt kunnen benaderen (rw) dan raad ik je aan om fat32 te gebruiken. (die 30GB partitie kun je gewoon laten staan)

Daarna kun je gewoon debian intstaleren op de 2de partitie.

Zorg ervoor dat je lilo is de mbr instaleerd en pas de volgende dingen aan in je lilo.conf
code:
1
2
3
4
other=/dev/hda1
label=WinXP
#restricted
#alias=3

pas de regel default=Linux aan naar 'default=winXP'

haal de hekjes weg voor promt en timeout en zet delay op een voor jou meest makkelijke tijd bv 15sec.

[noti]Als je dit doet start de machine na de delay standaard op in winXP tenzij je linux selecteerd natuurlijk :) [/noti]

2) misschien wel het meest handige om ze in de kernel mee te bakken indien mogelijk.

3) geen idee

:)

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 13:14
Je moet zorgen dat de files "boot.ini", "ntdetect.com" en "ntldr" in de root van je winXP partitie staan (ff kopiëren vanaf je win98 partitie), dan kan je met een andere bootmanager dan die van windows zelf opstarten :)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Als ik nu de windows partitie wil resizen met een linux progje, hoe krijg ik dat voor elkaar? Ik heb nu verschillende programma's gedownload, maar die zijn allemaal demo, dus ze werken allemaal tot aan het "apply changes" knopje en niet verder :(

Kan ik dat veilig doen met cfdisk?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 23 april 2002 00:12 schreef VROEM! het volgende:
Als ik nu de windows partitie wil resizen met een linux progje, hoe krijg ik dat voor elkaar? Ik heb nu verschillende programma's gedownload, maar die zijn allemaal demo, dus ze werken allemaal tot aan het "apply changes" knopje en niet verder :(

Kan ik dat veilig doen met cfdisk?
Nee.

Met (c)fdisk kun je partities verwijderen en aanmaken, maar fdisk doet niks met de inhoud van die partities; hij resized die dus ook niet. Als je met fdisk met partities klooit, dan moet je deze daarna formatteren voor je ze weer kunt gebruiken.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Dat resizen kun je volgens de makers wel doen met fips, maar ik heb het 1 keer geprobeerd (waarschijnlijk niet goed) en toen is het niet gelukt. Partition Magic werkt zeker wel maar ik vind het een langdurig proces. Wat ik liever doe is met Ghost een image maken van al je belangrijke partities op een andere schijf, vervolgens herpartitioneren en de images terugzetten. ('Maar dat is misschien heel persoonlijk.')
Waar je dan wel op moet letten is dat de telling van de partities onder Windows anders plaatsvindt dan onder Linux.

Een andere mogelijkheid is om je mp3-tjes op de andere 2 partities te zetten (of te deleten >:)), onder XP die partitie (dat is waarschijnlijk de tweede logische schijf in je extended partitie) te verwijderen en vervolgens Linux daarop zetten...

Als je nog niet zo veel van Linux weet kun je in elk geval beter back-ups maken op een andere harde schijf (oid). - Okee, overbodige opmerking....

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb het inmiddels met FIPS geprobeerd en ben nu windows XP opnieuw aan het installeren |:( Nuff said denk ik zo. Gelukkig heb ik de hele bende CD's altijd bij de hand.

Ik maak met dat programma de partitie van win98 kleiner en vervolgens verneukt ie de winXP partitie terwijl de win98 partitie ongeschonden bleef :?

Naja, de eerste stap is gezet en nu moet ik maar verder zien. Drivers etc stonden gelukkig op e: (heb nog niet gekeken hoe die erbij ligt, doe ik ook nog maar even niet)

Verwijderd

ik denk zelf dat je gewoon ff moet w8en, want stel het gaat mis dan zit je zonder computer en dat kon je niet hebben ivm studie. dus zou zeggen wees nog ff geduldig :) of koop een 2e computer :)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Op dinsdag 23 april 2002 10:13 schreef zenith1982 het volgende:
ik denk zelf dat je gewoon ff moet w8en, want stel het gaat mis dan zit je zonder computer en dat kon je niet hebben ivm studie. dus zou zeggen wees nog ff geduldig :) of koop een 2e computer :)
Zoals boven je reactie: Het ergste dat me kon overkomen is al gebeurd, heb nu gewoon even tot goed drie uur doorgebikkeld om mijn systeem weer op de rails te krijgen en windows XP draait weer :)

Ik ga nu proberen zsm linux op de lege ruimte te zetten (6GB) die nog over is en installeer lilo gewoon niet in de MBR, dus blijft windows ook nog heel.

Maar ik heb nu wel het volgende probleem:

In de installer kan ik aangeven dat ik een flop wil gebruiken met drivers. Ik heb ft.o (de module voor de promise kaart) op die flop geprakt en nu zegt ie dat er geen bootable filesystem op die flop staat.
Als ik een MSDOS opstartdisk maak in XP, gaat het daar misschien mee lukken? Ik boot dan van CD, knal ft.o op die dos flop en zeg dan dat hij daar moet kijken. Of heb ik een linux bootflop nodig?

Ik heb al zeven compu's bij de weg :7

helaas zijn er zes trager dan 100Mhz

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 10:28 schreef VROEM! het volgende:

[..]

Zoals boven je reactie: Het ergste dat me kon overkomen is al gebeurd, heb nu gewoon even tot goed drie uur doorgebikkeld om mijn systeem weer op de rails te krijgen en windows XP draait weer :)

Ik ga nu proberen zsm linux op de lege ruimte te zetten (6GB) die nog over is en installeer lilo gewoon niet in de MBR, dus blijft windows ook nog heel.

Maar ik heb nu wel het volgende probleem:

In de installer kan ik aangeven dat ik een flop wil gebruiken met drivers. Ik heb ft.o (de module voor de promise kaart) op die flop geprakt en nu zegt ie dat er geen bootable filesystem op die flop staat.
Als ik een MSDOS opstartdisk maak in XP, gaat het daar misschien mee lukken? Ik boot dan van CD, knal ft.o op die dos flop en zeg dan dat hij daar moet kijken. Of heb ik een linux bootflop nodig?

Ik heb al zeven compu's bij de weg :7

helaas zijn er zes trager dan 100Mhz
door alleen ft.o op een diskette te zetten, krijg je een geen bootable disk :P. Wat je wel kan doen, is booten in linux (met bootable cd of wat dan ook), floppy drive mounten en dan
code:
1
insmod ft.o

. Dan krijg je waarschijnlijk hetzelfde als ik, namelijk dat ft.o voor een andere kernel gebakken is (2.4.17 in mijn geval, terwijl ik 2.4.18 draaide :P). Dit kun je eventueel forcen door
code:
1
insmod -f ft.o

, maar de kans is groot dat t dan alsnog fout gaat/niet lukt.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik draai zelf kernel 2.2.19, naja, ik probeer zo meteen wel. Een van mijn pc's staat nu een nieuwe kernel te compileren voor mijn pc waar alles in zit wat ik nodig heb behalve mijn raid controllertje.

In mijn module staat ergens dat kernel=2.2.18, dus het zal wel loslopen hoop ik duimduimduim

Pagina: 1