PC boot ineens niet meer

Pagina: 1
Acties:

• B1tchwax
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-01 08:31
Ik heb hier een PCtje staan van een van mijn vrienden met een probleempje.

Probleem
Het systeem wil in een klap niet meer booten. Als je er stroom op zet en hem aan drukt draaien de fans van de CPU-koeler en de chipset koeler een halve seconde, waarna deze niets meer doen. Het systeem start hierna niet meer door, en de powerknop doet echt niets meer -> alleen door de stroom er af te halen en er weer op te zetten krijg ik weer als resultaat dat de fans weer een halve seconde draaien.

Wat heb ik geprobeerd
Ik heb alle kabels nagelopen -> voeding en alle kabels van het frontje. Voeding heb ik al een andere geprobeerd wat precies hetzelfde probleem geeft (lampje op mobo staat wel gewoon aan). Kabeltjes van het frontje allemaal nagelopen en gezien de powerknop wel de fans een halve seconde laat draaien is dit het denk ik ook niet.

Hardware
Asus A7V133
Thunderbird 1,33Ghz
256 MB Merkgeheugen
Powercolor GF2 GTS
Wat PCI kaarten (Intel NIC, Terratec sound, No-name modempie)
OS boeit niet want daar komt ie dus nooit :(

Wie heeft er nog suggesties? Ik denk zelf aan een dood moederbordje, maar wil dit zelf ff bevestigd hebben. Bij voorbaat dank.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Zit het mobo die tegen de achterplaat aan ? kortsluiting ?

Probeer er eens een andere fan op ? dus gewoon even ernaast houden. Misschien is de fan speed probe stuk, dan gaat ie in de beveiliging.

Misschien is de cpu defect ? test er eens een andere in als dat kan ?

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 16:08
bij de msi moederborden zit er een jumpertje op om je bios te reseten, wel ff goed lezen hoe!!!!!!!!!!!!!!, maar dat werkt wel goed meestal, zelf bij andere het probleem ook al gehad.

ik weet niet of er fout letjes opzitten (zoals bij msi) daar, als dat is dan staat daar de fout in code, in het boekje de fout in text(voor de duidelijkheid)

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Verwijderd

het lijkt mij ee bios probleem, als je cpu of geheugen kapot is, werkt er over het algemeen niets. Was dit niet zo'n moederbord wat je door een toetsencombinatie terug kon zetten naar de laatst werkende bios versie???? dacht zoiets als ctrl-home.... suc6

• GaveGozer
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09-2025

GaveGozer

That's Me

ik vermoed een dood mobo of kortsluiting met de kast

Ik was hier en ai 't nie geleuf dan maak ik ow so wat anders wies!

• DjEeg
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-06 21:56
stroom eraf en dan ff je prossie eruit en opnieuw erin prikken. waarschijnlijk wordt hij niet meer goed geklokt in je bios. had ik laatst met een hp. alleen dit hielp alsof het moederplankje dan pas doorhad dat hij een nieuw onderdeel kreeg.

Verwijderd

Is een thunderbird slot 1? zoja druk hem eens goed vast.

Verwijderd

probeer ff met een schroevendraaier op de powerknop pinnetjes op je mobo.

Verwijderd

Ik ken dit probleem. tis niet je moederbord of cpu, maar tis je voeding.
Probeer maar eens een andere voeding eraan te zetten (wel 200watt +)

Suc6!

• B1tchwax
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-01 08:31
Vandaag maar ff meegenomen naar mijn werk. Hier hebben we genoeg onderdelen liggen waarmee ik kon testen.

Ik heb de volgende dingen getest:
- CPU deed het perfect in andere PC -> andere CPU mocht niet baten
- Andere CPU-koeler zelfde verhaald
- Andere Voeding -> 2 verschillende geprobeerd
- met schroevendraaier tegen power SW pinnetjes
- bios reset -> niet echt logisch, want hij krijgt niet eens de kans om daarin te geraken.
- Geheugen vervangen.
- Alle PCI kaarten er uit en andere grafische kaart.

Alles mocht niet baten -> mobo is dus redelijk duidelijk de oorzaak... ga morgen ff een cheap ECS moederbordje erin plaatsen.. die moet het volhouden tot het andere bord gerepareerd is..

Mobo is dus een Asus A7V133 bij de Gistron vandaan: Opsturen voor garantie -> naar Gistron of Asus met het oog op snel terug krijgen?

bedankt voor alle replies
Pagina: 1