Toon posts:

Philips 622 DVD speler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van de Philips 622 DVD speler. Dit was vorig jaar de beste uit de tests. Ok, de beeldkwaliteit is geweldig en zo, maar er is een ding dat ik NIET voor elkaar krijg.

Films die in 16:9 zijn of erger in 2.35:1 bioscoopformaat die krijg ik niet in 4:3 zichtbaar op mijn Sony Flattron 100Hz TV. Elke keer als ik wil zoomen en ik op OK druk en vervolgens weer verder wil gaan springt het beeld terug of hij drukt het beeld samen (krijg je van die lange poppetjes op beeld zeg maar). Met geen enkele DVD werkt dit en dit is heel erg irritant, want op bioscoopformaat te gaan zitten kijken op een gewone 4:3 tv is net miniatuur.

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:01

mno

Ik denk niet dat het kan. Ik heb een 712 gehad en die zoomfunctie deed volgens mij weinig, behalve bij stilstaand beeld. Ik denk dat je alleen 4:3 kan kijken als er toevallig ook een pan&scan versie op de DVD staat.

Toch begrijp ik niet waarom je dit zou willen. Door in te zoomen op een 2.35:1 film gooi je ruim 40% van je beeld weg aan de zijkanten. Zonde toch? Ik zou liever met balken kijken. Zo zie je tenminste de hele film ;)

Gewoon rösti

Verwijderd

Topicstarter
Met de computer gaat het veilloos pan&scan kijken maar snap niet waarom deze DVD speler het inderdaad alleen bij stilstaand beeld doet... Zelfs goedkope DVD spelers kunnen met ZOOM weergeven. Al is het alleen maar om 2.35:1 te kijken op 16:9

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Omdat het alleen kan als de DVD zelf pan&scan ondersteunt.

Wil je dat niet, dan moet je pan&scan of 4:3 DVD's opzoeken en kopen, maar de grap van DVD is juist dat je precies hetzelfde krijgt als in de bioscoop.

Zomaar lomp inzoomen kan-ie inderdaad niet. Maar dat is ook gewoon lomp, als je wil weten waarom, dan moet je dit topic maar eens lezen:

[topic=180880/1/100]

Volgens mij kunnen de hitekers en de divido's en de yamakawa's dat trouwens ook niet. Alleen PC DVD programma's kunnen het. Maar dan zit je gewoon naar het midden van het beeld te loeren en mis je de hele tijd stukken actie (en geloof me: dat zuigt). Er loopt niet voor niets een Pan&scan spoor op een DVD (soms dan). Als er links op het beeld iets gebeurt, dan zie je die persoon maar een beetje... En bij films loopt de actie altijd over het hele beeld...
Dit schreef ik ook ergens:
Pan en Scan is inderdaad precies wat je beschreef. Alleen is er een maar! De DVD-film moet dat ook ondersteunen. Het is namelijk niet alleen de bedoeling dat het ingezoomd wordt, en dat links en rechts van het beeld vallen, maar ook moet het 'blikveld' met de actie meegaan. (dus als alles in de rechterhelft van het breedbeeld gebeurt, dan moet de linkerhelft er alleen af, en blijft rechts volledig op het beeld). Dat is dus pan & scan.
Aangezien een DVD speler niet kan "voelen" waar de relevante actie zich op het beeld afspeelt, kan deze alleen pannen en scannen, wanneer de DVD-film aangeeft waar en hoe deze dat moet doen. Zelf ben ik nog geen films tegengekomen met echte pan&scan ondersteuning (wel dubbelzijdig, een kant 16:9 en een kant 4:3 (uiteraard gepan&scanned in de studio ).

Een PC DVD speler schijnt het wel te kunnen, maar die zal dan alleen het 'midden' van het beeld weergeven. Het nadeel is dan dat je dus gewoon vitale informatie voor de film mist, omdat dit zich afspeelt in een van de hoeken van het beeld (waar het met pan en scan dus heen gepanned was ).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp