Usemap en OnMouseOver

Pagina: 1
Acties:

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Topicstarter
Is het mogelijk om usemap en onmouseover tegelijkertijd te gebruiken? Dus dat als ik met m'n muis over een plaatje heenga dat ie veranderd en dat ik dan 2 links krijg dmv usemap?

Hier een voorbeeldje om duidelijk te maken wat ik nou bedoel: http://members.chello.nl/~ch.stolwijk/test/index1.html

Juist

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:02
Ja, dat kan, maar eigenlijk is dat helemaal niet handig.
Je hebt namelijk ook de optie JavaScript, waarmee je meerdere mouseovers tegelijk kan laten plaatsvinden, of je maakt gewoon 2 plaatjes met allebei een mouseover.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
Je kunt alleen geen onmouseover aan een <area> hangen..

• emzed
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:35

emzed

*

kriebel krabbel kruisje, klik eens op m'n huisje

• Bosmonster
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Op maandag 22 april 2002 20:39 schreef willem169 het volgende:
Ja, dat kan, maar eigenlijk is dat helemaal niet handig.
Je hebt namelijk ook de optie JavaScript, waarmee je meerdere mouseovers tegelijk kan laten plaatsvinden, of je maakt gewoon 2 plaatjes met allebei een mouseover.
Dat ben ik niet met je eens.. Tis juist vaak superhandig om een enkele imagemap te maken met bijvoorbeeld tooltips of whatever (denk aan landkaartjes etc).

• Willem
Bosmonster:
Dat ben ik niet met je eens.. Tis juist vaak superhandig om een enkele imagemap te maken met bijvoorbeeld tooltips of whatever (denk aan landkaartjes etc).
Dat klopt Bosmonster, maar de toepassing waar het nu voor gebruikt ging worden leek me niet handig om een imagemap op los te laten. Vandaar.

En 't is alleen een tip: JS mouseovertje, en klaar :)

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op dinsdag 23 april 2002 09:53 schreef willem169 het volgende:

[..]

Dat klopt Bosmonster, maar de toepassing waar het nu voor gebruikt ging worden leek me niet handig om een imagemap op los te laten. Vandaar.

En 't is alleen een tip: JS mouseovertje, en klaar :)
Hmm.. moet eerlijk bekennen dat ik niet eens op die link geklikt had ;) Maar daar is het inderdaad beetje te voor..

Niet dat mensen uberhaupt weten dat er nog opties onder zitten natuurlijk.. Alsof je een deur opendoet op de gewone manier en nadat je er dan doorheen bent gegaan blijkt dat de deur ook de andere kant open kon ofzo en dat je dan ergens anders komt.. ? :P

Oftewel, maak de keuze zichtbaar in plaats van 2 opties onder 1 knop te verbergen.

• Willem
Bosmonster:
Niet dat mensen uberhaupt weten dat er nog opties onder zitten natuurlijk.. Alsof je een deur opendoet op de gewone manier en nadat je er dan doorheen bent gegaan blijkt dat de deur ook de andere kant open kon ofzo en dat je dan ergens anders komt.. ? :P
Precies, dat vond ik ook zo raar.
Vandaar het idee om gewoon 2 knopjes te maken, dan is het inderdaad gewoon duidelijker dat je twee kanten op kan.

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Topicstarter
Misschien wel duidelijker, maar minder leuk natuurlijk.

Juist

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op dinsdag 23 april 2002 10:22 schreef Jeldert het volgende:
Misschien wel duidelijker, maar minder leuk natuurlijk.
Sinds wanneer is irritatie leuk?

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Topicstarter
Het wordt hier dus afgeraden om het zo te doen, maar als ik 2 verschillende plaatjes gebruik, kan het dan ook zo dat als ik op 800x600 klik, dat het rechter (1024x768) ook een anderplaatje komt?
En is het dan mogelijk om de plaatjes precies naast elkaar te plaatsen, zonder dat er een kleine ruimte tussen zit?

Juist

• Willem
Jeldert:
Het wordt hier dus afgeraden om het zo te doen, maar als ik 2 verschillende plaatjes gebruik, kan het dan ook zo dat als ik op 800x600 klik, dat het rechter (1024x768) ook een anderplaatje komt?
Tuurlijk is dat mogelijk :)
Zoveel onMouseOvers tegelijk als je zelf wilt...
code:
1
<a href="169.php" onmouseover="funtie('1',6,9); functie('1',11,14;">melp</a>

Om maar een simpel voorbeeld te noemen.
Jeldert:
En is het dan mogelijk om de plaatjes precies naast elkaar te plaatsen, zonder dat er een kleine ruimte tussen zit?
Ook dat is mogelijk in de wondere wereld van CSS.
Zou ik even de CSS mogelijkheden checken op www.w3schools.com/css Daar kun je alles lezen over padding, margin en spacing. Daarmee moet het wel lukken.

Succes :)

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Topicstarter
Ik heb het nu zo:
http://members.chello.nl/~ch.stolwijk/test/index1.html

Alleen nog dat de plaatjes tegenelkaar komen te staan.

Juist

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Mag ik je dit idee heel erg afraden?

Ik had al geklikt voordat ik door had dat er informatie in de mouseover verstopt zat.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Topicstarter
Op woensdag 24 april 2002 18:41 schreef drm het volgende:
Mag ik je dit idee heel erg afraden?

Ik had al geklikt voordat ik door had dat er informatie in de mouseover verstopt zat.
Ok, ik heb hem wederom aangepast, en denk nu dat hij wel goed en duidelijk is.

Alleen dus nog hoe ik beide plaatjes tegenelkaar kan krijgen.

Juist

• drm

drm

f0pc0dert

Jeldert:
Ok, ik heb hem wederom aangepast, en denk nu dat hij wel goed en duidelijk is.

Alleen dus nog hoe ik beide plaatjes tegenelkaar kan krijgen.
Ten eerste moet je je <center> tag afsluiten
ten tweede kun je die beter niet meer gebruiken, omdat hij zgn "deprecated" oftewel "achterhaald" is. Hij gaat er uit ;)
Ten 3e kun je 't m.i. op 2 manieren oplossen:
• tabellen
• layers

Ik zou zeggen begin met de eerste. Daar leer je heel erg goed de structuur van HTML van kennen. Je zal ze ook vaak nodig gaan hebben.
[search=table]

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Topicstarter
Het is niet te geloven, maar weer aangepast.

Dit keer een tabel erin geplakt, en het resultaat staat weer hier: http://members.chello.nl/~ch.stolwijk/test/index1.html

Alleen bedoelde je met dat ik beter een ander tag kan gebruiken ipv <center>? Welke dan?

Oh ja, werkt het preload gedeelte goed, of zit daar ook een fout in?

Juist

• drm

drm

f0pc0dert

preload "moet" je in de <head> zetten. In plaats van <center> blabla </center> kun je beter <div align="center"> blabla </div> gebruiken. 't maakt niet veel uit, hoor. <center> werkt ook, maar is verouderd

~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1