Mailinglist ontdubbelen

Pagina: 1
Acties:

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 16:12
Hai, ik heb met search algezocht naar ontdubbelen maar voormij gaat het ff niet om in mysql te programmeren, weet iemand niet of die functie inzit bij Excel of word of waar dan ook?

Ik heb namelijk een mailing list in excel met zeer veer emails maar sommige staan er dubbel in, hoe kan ik die het beste ontdubbelen zonder te programmeren in mysql

• martinvw
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-12-2025
Op maandag 22 april 2002 19:34 schreef Sonic- het volgende:
... hoe kan ik die het beste ontdubbelen zonder te programmeren in mysql
Zonder programmeren, hmm iets klopt er niet:
Verkeerde forum / script request / Ik snap de vraag niet*

* maak u keuze Is al gedaan ;)

[edit]

Heeft toch even nagedacht en goed gelezen:
zonder te programeren in mysql.

Duzz, wel met programeren maar zonder mysql: hmm het klinkt als iets waar wel een functie voor kan zijn in excel.
edit:

Is duz geen functie voor maar moet vrij simpel te maken zijn.
[/edit X]

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

All of the above? :D

Rustacean

• Sonic
edit:
oops..

• martinvw
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-12-2025
Met een klein beetje programmeren:

begin bovenaan in kolom A, kijk of die waarde al voorkomt in kolom B, zo nee verplaats er naar toe, zoja laat hem lekker staan.
Volgende waarde bekijken en evalueren.

Ik vond zo snel geen kant en klare functie

edit:
[ot]hoe werkt [me][/ot]

• Sonic
okey dat word dan toch programmeren toch bedankt

• maartenba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08 17:05
Even een MySQL query, waarmee je alle adressen krijgt die dubbel zijn, die zou je meteen moeten kunnen deleten, tenminste moest MySQL subquery's ondersteunen |:( :
code:
1
2
3
4
SELECT email
FROM tabel
GROUP BY email
HAVING count(email) > 1

Eventueel beetje PHP:
PHP:
1
<?$dbname = 'databasename';$dbtable = 'tabel met adressen';$dbfield = 'veldnaam met emails';$dbhost = 'localhost';$dbusername = 'username';$dbpassword = 'password';// Connect DB$db = mysql_connect($dbhost, $dbusername, $dbpassword);mysql_select_db($dbname, $db);// Perform query$query = "   SELECT $dbfield, count($dbfield)   FROM $dbtable   GROUP BY $dbfield   HAVING count($dbfield) > 1";$result = mysql_query($query,$db);if ($result) {   echo "Dubbels gevonden:<br>";   while (list($email,$count) = mysql_fetch_array($result)) {      for ($i=0; $i<$count, $i++) {          $rowcount = $count-1;          $query = "             DELETE FROM $dbtable             WHERE $dbfield = '$email'             LIMIT $rowcount          ";          $delresult = mysql_query($query,$db);      }      echo "$email: $i dubbels verwijderd<br>";   }} else {   echo "Geen dubbels gevonden !";}// Disconnectmysql_close($db);?>

Wat zeggen we nu ? :+

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Op maandag 22 april 2002 20:59 schreef maartenba het volgende:
Wat zeggen we nu ? :+
Spelfout >:)

dubbels :? :?

>:)

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• WOmBaT
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11-2025

WOmBaT

Nyaaa!!!

Je kunt ook gewoon een nieuwe DB aanmaken en het veld email unique maken. Daarna dump je de oude content hierin en neemt ie alleen unieke emailadressen over. Daarna kun je eventueel de mailinglist weer terugdumpen.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je moet natuurlijk sowieso dit veld op unique hebben staan. En als je soms wel dubbele toestaat filter je het alleen wanneer je je data ophaalt. Kwestie van juist database model en verder alleen iets doen wanneer je het moet doen.

Verwijderd

Excel bied de functies HorizontaalZoeken en VerticaalZoeken. Deze retourneren waarden uit een bereik en zetten die in een ander bereik.

Nu nog een klein beetje nesten en wat if-jes erbij en dan moet je toch een heel eind komen.

Ik zou een voorbeeldje voor je schrijven, maar ik heb geen office op deze comp. Ook moet je de exacte namen van de functies even nazoeken, dit weet ik nog van excel 97 hoewel 2000 of 2002 het vast ook wel kan.

Een andere mogelijkheid is Excel de kolom waar in alle adressen staan te laten sorteren op alfabet. Daar zitten gewoon knopjes voor in de menubar. Vervolgens kun je zelf zo de dubbele rijen eruit knippen.
Pagina: 1