[ RAID ] Is dít een goeie oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• Emerge
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 07:46

Emerge

Bifidus schmifidus

Topicstarter
(ja ik heb de search gebruikt, en het werkt nu ook)

Maar toch even een vraag. Ik heb een A7V133 met een Promise FastTrak 100 Lite controller daarop. Ik heb laatst twee hd's van 60 gb binnengekregen en wilde die graag in RAID 0 gaan gebruiken. Ik ben toen dágen bezig geweest met het aan de gang krijgen van Windows XP icm die controller.
Op GoT heb ik toen aardig wat draadjes uitgelezen hierover en kwam steeds tot de conclusie dat het aan de drivers zou liggen.
Ik heb héél wat drivers geprobeerd, maar niks werkte.
Nou zag ik één reactie waarin iemand zei dat je op het moederbord niet allebéi de jumpers moest omzetten van 1-2 naar 2-3, maar alleen de onderste. (kenners weten wat ik bedoel :P) Dat heb ik dus toen geprobeerd.
Het draait nu gelukkig! Maar het gaat allemaal nou niet bepaald sneller dan op mijn oude (IBM DTLA) schijfje.
Nou is mijn vraag dus: is dit wel de juiste oplossing voor dit probleem, of is dit een provosorische oplossing? :?

Hoe is het met jóuw opgeblazen gevoel vandaag?

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:54
Ten eerste:

Ibm Hd's zijn van zich zelf al aardig snel, dus ook jouw"oude" Dlta Hd

Goie test om het echt te vergelijken is bv. Sisoft Sandra er even over heen te laten gaan.

Waar je dat kan downen? Ik gebruik het zelf niet maar met:

www.google.nl moet je een heel eind komen :7

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• Emerge

Emerge

Bifidus schmifidus

Topicstarter
Nou, ik heb het geprobeerd, en inderdaad hoor! :(
Het scheelde misschien 2 tot 3 procent. Maar meer ook niet.
Is het dan toch verstandiger om toch die goeie jumpersettings te gebruiken (allebei op 2-3) of doe ik gewoon iets verkeerd? Wie helpt me uit de brand... ik baal hier erg van :'(, het heeft me alleen maar veel tijd en moeite gekost voor een perfomancewinst van lutjebroek |:(

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 20:04 schreef Cybersijp het volgende:
Ten eerste:

Ibm Hd's zijn van zich zelf al aardig snel, dus ook jouw"oude" Dlta Hd

Goie test om het echt te vergelijken is bv. Sisoft Sandra er even over heen te laten gaan.

Waar je dat kan downen? Ik gebruik het zelf niet maar met:

www.google.nl moet je een heel eind komen :7
Snadra is helemaal niet goed. Beter HDtach gebruiken.

Verwijderd

Die controller kan ook gewoon ATA100 schijven draaien.

Stomme veronderstelling misschien (dit heb je waarschijnlijk wel goed...): de jumpers op je mobo moeten in RAID modus staan (handleiding nazien) en in je bios moet je de schijven configureren als Raid 0. Anders gebruik je ze gewoon als 2 ATA100 schijven, en dan heb je geen winst. 2-3% is niet meer dan een normale marge tijdens het benchmarken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke IDE kabeltjes gebruik je?
Hoe is de configuratie? (beide schijven op eenzelfde of andere IDE RAID poort)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:24
Op maandag 22 april 2002 19:34 schreef Emerge het volgende:
(ja ik heb de search gebruikt, en het werkt nu ook)

Maar toch even een vraag. Ik heb een A7V133 met een Promise FastTrak 100 Lite controller daarop. Ik heb laatst twee hd's van 60 gb binnengekregen en wilde die graag in RAID 0 gaan gebruiken. Ik ben toen dágen bezig geweest met het aan de gang krijgen van Windows XP icm die controller.
Op GoT heb ik toen aardig wat draadjes uitgelezen hierover en kwam steeds tot de conclusie dat het aan de drivers zou liggen.

Nou zag ik één reactie waarin iemand zei dat je op het moederbord niet allebéi de jumpers moest omzetten van 1-2 naar 2-3, maar alleen de onderste. (kenners weten wat ik bedoel :P) Dat heb ik dus toen geprobeerd.

Hmm, dat was mijn draadje waarschijnlijk. Ik was in het begin ook zo idioot om men handleiding niet correct te lezen! :P
Het draait nu gelukkig! Maar het gaat allemaal nou niet bepaald sneller dan op mijn oude (IBM DTLA) schijfje.
Nou is mijn vraag dus: is dit wel de juiste oplossing voor dit probleem, of is dit een provosorische oplossing? :?

'k moet zeggen, ik was ook wat ontgoocheld over de magere snelheidswinst. Ik gebruik het nu wel al een paar maand, maar zit nog altijd te twijfelen of ik het niet gewoon terug naar ATA100 zou zetten, vanwege te weinig performancewinst en het blijvende risico op dataverlies.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:12

Shuriken

Life is all about priorities

Flash de boel eens met een Full Raid bios. Reken maar dat de winst dan groter word.

Ik heb het idee dat de Lite bios naast de zichtbare beperkingen ook wat in performance beperkt worden. Ik zag de scores in elk geval flink omhoog gaan.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Emerge

Emerge

Bifidus schmifidus

Topicstarter
Okay, het probleem is opgelost!

Ik heb beide hd's op een aparte port, allebei master, met een ATA-66 kabel. Opnieuw opgestart en Sisoft Sandra geprobeerd en had blijkbaar tóch een flinke performance winst! Ik had waarschijnlijk niet goed gekeken.
Toch vreemd dat de handleiding niet klopt wat die jumpers betreft! :D

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 19:34 schreef Emerge het volgende:
Ik heb laatst twee hd's van 60 gb binnengekregen en wilde die graag in RAID 0 gaan gebruiken. Ik ben toen dágen bezig geweest met het aan de gang krijgen van Windows XP icm die controller.
Luister ik heb zelfde MOBO dus look no further... ik heb ook RAID 0

Ten eerste zet je MOBO in de juiste stand Want de jumper kan op RAID 1 als op RAID 0 enzowel uitgezet worden dus gewoon ATA100. HD's beiden op MASTER

Daarna als die in RAID 0 config staat, moest je bij het booten voor de eerste keer een STRIPE aanmaken in de promise BIOS... je had dan een paar keuzes voor optimalisatie, standaard staat die ok...

Als je die stripe hebt aangemaakt, moet je ff FDISKEN en formatten...

Daarna XP erop, die vraagt om 3rd party drivers:
http://www.braziliantech.com/files/Drivers/Promise/R100_v200_b24.zip
Dat zijn de laatst XP drivers voor je MOBO, ze ZIjn goed en snel!

Dat is eigenlijk alles, bij was welnog zo dat ik eerst IRQ sharing had waardoor mijn HD prestatie bijna de helft was vergeleken met wat het nu is...

(Dus ff in je BIOS IRQ's vastleggen alvorens XP te installen... en anders achterad ACPI uitschakelen bij System Devices

• Emerge

Emerge

Bifidus schmifidus

Topicstarter
Toch vreemd dat ik dan met de "verkeerde" jumperinstellingen óók gewoon RAID kan draaien. :o
Check this:
Afbeeldingslocatie: http://sitasite.servicez.org/emerge/performance.gif

Pagina: 1