Elect a clown, expect a circus.
DeVoTioN heeft gelijk, heb ik een tijd geleden een keer bij kassa gezien, je moet NOOIT garantie bijkopen want je heb er al recht opOp maandag 22 april 2002 17:44 schreef DeVoTioN het volgende:
zowieso nooit garantie bijkope ;x volgens consumente wet hoort zon ding meer dan een jaar te werke en is de winkel na de garantieperiode nog steeds gedeelteijk verantwoordelijk ofzo ;x
In nomine Patris, et Filii, et Spiritus Sancti
Sowieso krijg je de garantie van de leverancier, zij moeten het maar verhalen op de fabrikant. Er zit echter wel een verschil tussen het recht hebben en het recht krijgen...
Ik heb ook maar 1 jaar garantie op mijn Dell laptop en vanaf 1 mei is dat dus standaard 2 jaar, maar of ik dat ook ooit krijg is een 2de.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Dit is een europesche richtlijn! En misschien wel zelfs geen richtlijn maar een wet.
ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!
heb je daar mischien een link/bronvermelding van?Op maandag 22 april 2002 17:46 schreef intert0y het volgende:
alles wat geleverd is na 1 januari 2002 heeft VERPLICHT 2 jaar garantie.
Dit is een europesche richtlijn! En misschien wel zelfs geen richtlijn maar een wet.
ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!
Ik tegen die verkoper: "Neuh, doe maar niet.. ik gebruik het toch niet"
En die verkoper weer: "Ja maar de kans is groot hoor! Dus ik zou hem toch echt wel verlengen.."
verkoper moest zeker een verkoop quota halen ofzo. pff.. heb het uiteindelijk niet gedaan omdat de kans mij erg groot lijkt dat ik binnen het jaar mijn garantie toch kwijt ben
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Beetje duur voor 1 jaar extra.....gewoon oplichtingOp maandag 22 april 2002 17:53 schreef DataBeest het volgende:
Maarja, jij hebt 3 jaar. Dus je hebt gewoon betaald voor 1 jaar extra, dat kan ook.
Verwijderd
Hij heeft gelijk. Geld overigens voor alle hardwareOp maandag 22 april 2002 17:49 schreef Slasher het volgende:
[..]
heb je daar mischien een link/bronvermelding van?
Ik zal even zoeken naar een linkje
blink moment /blink
Lees voordat je zo'n garantievoorwaarde afsluit ALTIJD!!!! wat er verzekerd wordt. Bij dixons wouden ze mij ook zo'n ding aansmeren voor mijn ps2, ik lees dat ding ff door en wat zie ik?
'blablabla alleen verzekerd als het goed onderhouden is, niet is uitgeleend, in nieuwe staat etc.'
Maar waar het op neerkwam was dat alleen de fabrieksfouten werden gedekt. En mochten er fabrieksfouten zijn dan merk je dat heus wel binnen een jaar.
Dit moet je trouwens met alle elektronica doen. Nooit een extra garantie afsluiten want het is zonde van je geld.
TMAXTINT
Gedeeltelijk offtopic: M'n portable MD-recorder van Sony had ik ook gehaald bij Dixons.Op maandag 22 april 2002 18:17 schreef Creepy het volgende:
Pff .. mijn PS2 ook bij Dixons gehaald. Staat ie dat ding in de kassa te kloppen, begint ie te vertellen: "JA ehh.. ik moet er wel bijzeggen dat er maar 1 jaar garantie op zit, en het wil wel eens gebeuren dat er na een jaar iets aan je PS2 kapot gaat, dus ik kan je persoonlijk erg aanraden om garantie bij te kopen. Voor deze prijs kan je je garantie 1 of 2 jaar laten verlengen."
Ik tegen die verkoper: "Neuh, doe maar niet.. ik gebruik het toch niet"
En die verkoper weer: "Ja maar de kans is groot hoor! Dus ik zou hem toch echt wel verlengen.."
verkoper moest zeker een verkoop quota halen ofzo. pff.. heb het uiteindelijk niet gedaan omdat de kans mij erg groot lijkt dat ik binnen het jaar mijn garantie toch kwijt ben
Die gasten bleven hameren op die extra garantie. Wat een bull...
Verk: "Wilt u extra garantie op uw MD-recorder?"
Ik: "Waarom?"
Verk: "Dit vanwege gevoeligheid van de bewegende delen van de MD-recorder, en de MO-unit." Goh, opeens weten ze alles van de MD-technologie, terwijl ze geen ene reet snappen van een rekenmachine.
Ik: "Nee, bedankt."
Verk: "Ik raad het u aan."
Ik: "Koop ik soms een Sharp?"
Verk: "..."
Ennuh, Slasher: Ben/was je van plan om je PS2 om te bouwen?
Nee, ook niet als ik 1 jaar garantie had gehad, tis mij nog te veel gehannes met die ombouw-kits, en je bent ook je garantie kwijt (duh), beetje zonde van de extra garantie die ik gekocht hebOp maandag 22 april 2002 19:06 schreef RuNnaH het volgende:
Ennuh, Slasher: Ben/was je van plan om je PS2 om te bouwen?
* FastBunny heeft trouwens 3 jaar extra garantie op zijn PS2 dus 4 jaar totaal
Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL
Slijtage van je ps2 wortdt ook gedekt. Dus als je laser ermee kapt enzo. Hoeft niet binnen een jaar te zijn. En dat is altijd zo hoor dat ie er goed uitmoet zien!Op maandag 22 april 2002 18:56 schreef Marruk het volgende:
Een goeie tip!
Lees voordat je zo'n garantievoorwaarde afsluit ALTIJD!!!! wat er verzekerd wordt. Bij dixons wouden ze mij ook zo'n ding aansmeren voor mijn ps2, ik lees dat ding ff door en wat zie ik?
'blablabla alleen verzekerd als het goed onderhouden is, niet is uitgeleend, in nieuwe staat etc.'
Maar waar het op neerkwam was dat alleen de fabrieksfouten werden gedekt. En mochten er fabrieksfouten zijn dan merk je dat heus wel binnen een jaar.
Dit moet je trouwens met alle elektronica doen. Nooit een extra garantie afsluiten want het is zonde van je geld.
Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL
dat is wel logisch ja.......Op maandag 22 april 2002 19:27 schreef FastBunny het volgende:
[..]
Slijtage van je ps2 wortdt ook gedekt. Dus als je laser ermee kapt enzo. Hoeft niet binnen een jaar te zijn. En dat is altijd zo hoor dat ie er goed uitmoet zien!
klant:
verkoper:ja mijn ps2 doet het niet
er zit wel een vette deuk op het apparaat, hoe komt dat?
k het idd ook gelzen dat het standaard 2 jaar word op 1 mei... alleen weet ik niet meer waar
maar iig.. k denk er ook over om een PS2 te halen, helemaal nu ik um net zag staan voor 269
Audi A8 W12 6.0
Verwijderd
hmmmz ik kan hem krijgen voor 200euroOp maandag 22 april 2002 19:47 schreef delyver het volgende:
k heb een schijthekel aan garantie uitbreidingen, nooit doen!!!!
k het idd ook gelzen dat het standaard 2 jaar word op 1 mei... alleen weet ik niet meer waar
maar iig.. k denk er ook over om een PS2 te halen, helemaal nu ik um net zag staan voor 269
inkoopprijs ofzow
Verwijderd
dat is nog niet door alle merken akkoord bevonden. Dus bewaar de bon.
En voor de rest met dat de winkel aansprakelijk blijft!??!
Kassa en de consumentenbond kunnen roepen wat ze willen, maar doe je best maar eens bij een fabrikant! Je trekt uiteindelijk toch aan het korste eind. 1 jaar is 1 jaar, jammer maar helaas!
Inderdaad, je hebt zowiezo al recht op langere garantie volgens de wet en de consumentenbond...
Maar als jouw apparaat na een jaar kapot gaat en gaat een proces aanspannen heb je te maken met aantal zaken:
- het kost je vrij veel geld om te starten, waarvoor je de extra garantie had kunnen kopen, en dus compleet kosteloze reparaties had gehad,
- je bent een aantal maanden, soms jaren bezig om het bedrag terug te krijgen, en je apparaat heb je niet,
- de onderdelen krijg je wel vergoed, maar niet arbeidsloon, onderzoekskosten, verzendkosten enz... Alleen de onderdelen dus, en die zijn vaak maar 25 % van de totale reparatiekosten...
Dus 75% blijft voor jou zowiezo over.
Geen enkele rechter zal je compleet kostenloos stellen.
Waar moet een reperateur anders van leven???
Dus, om van de sleur en kosten af te zijn, kun je net zo goed iets meer uitgeven, waardoor je kostenloze reparaties hebt gedurende 3 jaar bijvoorbeeld, en nooit gezeur.
Daarbij komt nog: Mocht je totaal 3 jaar hebben genomen, en het apparaat valt niet meer te repareren voor onder de 75% van de aanschafsprijs, krijg je meestal 100% daarvan vergoed. Daarvan kun je dus weer een nieuwe kopen, en heeft het je maar eenmalig iesje meer gekost, ipv 2x een nieuw apparaat... En nogmaals: Geen gezeur...
Een winkel bied je geen extra garantie aan omdat ze er beter van worden, maar als een stukje extra service, omdat de winkelier uit ervaring kan spreken met zaken die bij een rechter komen, en de winkel probeert je zo te helpen zodat je je apparaat binnen 3 weken weer kan gebruiken...
btw: sorry voor de late kick, maar moest ff een stukje kwijt...
Apple iPhone 16 Pro Max Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200
Toen zei ik dat je al 2 of 3 jaar garantie had vanwege wet. Toen begon hij te zeuren dat als hij snel kapot ging dat het mij veel geld zou kosten vanwege opsturen naar MS.
Toen vroeg ik gaat hij zo snel kapot is hij zo onbetrouwbaar?
En toen
Met een beetje mazzel is de consumentenbond inschakelen al genoeg.Op donderdag 30 mei 2002 23:34 schreef freddyathlon het volgende:
.. hele hoop tekst..
Nou weet ik niet precies hoe het zit, maar als wettelijk al geregeld is dat je 2 jaar garantie hebt, lijkt het me dat als je binnen die twee jaar een probleem hebt, het gewoon opgelost moet worden.
En extra betalen om gezeur te voorkomen... no way. De garantie heb je wettelijk al, dus lijkt het me dat ze geen extra kosten mogen rekenen voor reparatie van je gekochte produkt.
Ach.. mocht er gezeur komen, ff contact opnemen met de consumentenbond. Als er meer mensen zijn die hetzelfde doen, komt dit vanzelf weer in het nieuws, is weer slechte reclame voor het bedrijf etc.
Maar extra betalen om van dat "gezeur" af te zijn. NOOIT! Ik heb ergens recht op, en dan verwacht ik dat ook te krijgen.
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Wat zeg ik nou: Als je er een zaak van maakt, zul je in eerste plaats alleen de onderdelen vergoed krijgen, die het apparaat weer werkend maken.Op vrijdag 31 mei 2002 09:12 schreef Creepy het volgende:
[..]
En extra betalen om gezeur te voorkomen... no way. De garantie heb je wettelijk al, dus lijkt het me dat ze geen extra kosten mogen rekenen voor reparatie van je gekochte produkt.
Nogmaals: de kosten voor de reparatie, zoals verzendkosten, arbeidsloon e.d. worden nooit vergoed aan de klant, die moet je altijd betalen. De rechter zal dat ook tegen je zeggen. En geloof me, ik heb dat al eens meegemaakt...
En nogmaals: De onderdeelkosten zijn hooguit 25% van de totale prijs, dus dan blijft er altijd 75% over van het totaalbedrag wat de klant dan moet betalen aan onderzoek, uurloon etc...
En zo ben je dus een hele tijd bezig om je gelijk te krijgen, een kleine 2 a 3 maanden bijvoorbeeld, en soms zelfs jaren, terwijl een klein beetje extra geld je van al de romslomp weet te weerhouden... Nooit gezeur over kosten, omdat het bedrijf dan alle reparatiekosten voor je vergoed...
Apple iPhone 16 Pro Max Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200
Maar dat is wel minder dan..then again.. als je je PS ombouwt ben je je garantie toch al kwijt. En een beetje PS2 houdt het echt wel langer dan een jaar vol hoor, tenzij je pech hebt natuurlijk..
Ik weet niet hoeveel je betaald hebt voor twee extra jaren maar eigenlijk heb je betaald voor maar een jaar extra, bovenop de standaard 2 jaar.
Nintendo heeft een HALF JAAR VOLLEDIGE garantie, dus wil zeggen dat je binnen een half jaar alle defecten volledig vergoed krijgt, incl. alle kosten, na een half jaar krijg je alleen de onderdelen vergoed... Dus met de extra garantie die je erbij koopt, de extra 2 jaar dus, verzeker je jezelf van wel volledige vergoeding van alle kosten binnen 2,5 of 3 jaar...Op vrijdag 31 mei 2002 13:24 schreef TeTsUo2000 het volgende:
IS wel heel vaag allemaal met die garantie termijnen, op de Nintendo Gamecube zit standaard 2 jaar garantie (staat in het boekje). Wel klote dat sommige winkels dit niet snappen en mensen toch twee jaar extra proberen aan te smeren.
Ik weet niet hoeveel je betaald hebt voor twee extra jaren maar eigenlijk heb je betaald voor maar een jaar extra, bovenop de standaard 2 jaar.
Bron: Draaiboek Nintendo Gamecube uitgegeven door Nintendo
Hmmm hier heb ik een Quote rechtstreeks uit de handleiding van mijn Gamecube:Op vrijdag 31 mei 2002 13:27 schreef freddyathlon het volgende:
[..]
Nintendo heeft een HALF JAAR VOLLEDIGE garantie, dus wil zeggen dat je binnen een half jaar alle defecten volledig vergoed krijgt, incl. alle kosten, na een half jaar krijg je alleen de onderdelen vergoed... Dus met de extra garantie die je erbij koopt, de extra 2 jaar dus, verzeker je jezelf van wel volledige vergoeding van alle kosten binnen 2,5 of 3 jaar...
Bron: Draaiboek Nintendo Gamecube uitgegeven door Nintendo
Dit alles is te lezen op bladzijde 120 van de handleiding, dus waar jij die 90 dagen vandaan haalt weet ik niet, maar geef maar een link and prove me wrong24 Maanden garantie
Gedurende een periode van 24 maanden na de datum van aankoop binnen de Europese Economische Ruimte garandeert Nintendo Benelux B.V. de koper dat dit Nintendo product op het tijdstip van koop vrij zal zijn van gebreken zowel in het materiaal als in de vervaardiging.
Nintendo zal zonder kosten voor de koper naar keuze het gebrekkige product repareren, dan wel vervangen.
Verder nog een hoop bla bla, maar heb geen zin om het allemaal over te typen.
Ik neem dus aan dat Sony dit ook moet doen en er geld dus voor de PS 2 ook een volledige garantie van 2 jaar.
Mocht hij toch binnen 2 jaar kaopt gaan is er sprake van een ondeugelijk product, een spelcomputer hoort niet binnen twee jaar kapot te gaan als hij normaal wordt behandeld en heb je alsnog recht op een reparie/vervanging
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
niemand kan ooit garanderen dat het altijd perfect blijft werken.
ooit gaat het eens stuk, anders hadden de mensen op de reparatieafdeling geen werk meer...
neem een gsm, allemaal kleine dingetjes vol met techniek. dat kan kapot...
maar nu ga ik final fantasy 10 doen. een superprodukt
TMAXTINT
Ik heb het zelf eens een keer met mijn monitor gehad. Een half jaar buiten de garantietermijn ging 'ie kapot. De winkel wou kosten in rekening brengen voor reparatie. Op advies van een advocaat heb ik dat geweigerd door me te beroepen op de wet - van een monitor mag je gewoonweg verwachten dat 'ie het langer dan een jaar uithoudt. Schoorvoetend gaven ze toe en kreeg ik gewoon een nieuwe monitor, zoals het hoort.
Met andere woorden, aanvullende garanties zijn onzin zolang het een termijn betreft waarbinnen een apparaat normalerwijs probleemloos zou moeten functioneren.