Toon posts:

[ELEC] Het grote SOLDEERBOUT topic. [56kb onveilig

Pagina: 1
Acties:
  • 1.491 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt me leuk om iedereen te kunnen laten zien wat voor soldeerbouten er zijn en welken goed zijn. Zodat mensen die van plan zijn om een te kopen hier kunnen zien hoe hij(ze) je bevalt(len). Regeltjes? die zijn der,

-probeer onder de 100 kb te blijven
-aantal watt?
-type punt (scherp schroeverdraaier punt)
-heeft gekost ?
-Merk (+als het kan type)

dat was het :+

Nu hier mijnen dan *D

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1505650654

1ste (van links), 40Watt, scherp, uit 2.5 bak bij restpost, 2.50, merkloos

2de 30Watt, schroeverdraaierpunt, gewonnen viswedstrijd >:),prijs was 46NLG, Elsa 30

3de soldeer revolver 60watt >:) gebogen koper, gekregen pa,prijs weet ik niet, merk + type is verloren gegaan

(btw masteroverdrive dat is nu een soldeer revolver :P)

ik wil nog een mooie kopen met zoŽn kastje er bij (regelen van watt enzo) maar die zijn duur :(

Verwijderd

Ik heb 1tje gevonden bij ons in de garage :)

Type schroevendraaier :P

Kun je die dingen eigenlijk bijslijpen? Ik heb het wel gedaan maar volgens mij bestaat zo'n bout uit 2 metalen. Punt word nu dus niet echt superwarm.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-12 11:59

AcouSE

Swedish Chef

Een Weller WS50 soldeerstation is wel ideaal voor thuis:
Afbeeldingslocatie: http://www.elfa.se/images/ct_tnail/A20554_C.JPG
Niet vergelijkbaar met welke losse soldeerbout dan ook. Kost wel wat (C200), maar ik vind dat een goede investering als je wat actiever aan het solderen slaat.

Ik heb er zelf een van de zaak, maar ik kan zo niet op het typenummer komen. I.i.g. heb ik geen temp-slot, maar wel een ESD-ground-aansluiting.

[offtopic]
De titelaanduiding voor een electrotopic is [EL] niet [ELEC]

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:01

Atmoz

Techno!!

Oke, ik heb heel even door het huis gelopen. Ben er maar een paar tegengekomen, maar wel allemaal andere soorten. De rest kon ik niet direct vinden omdat ik er nogal een zooitje van maak >:)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz/sb1.JPG

Nu dan wat detail foto's:

Hieronder zie je een 6 volt bout. Deze is echt SUPER klein (zie mijn pink)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz/sb2.JPG

Hier mijn "zuig-station" :7 (Weller)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz/sb3.JPG

En hier 2 "draadloze" bouten die op speciaal gas werken (Weller)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz/sb4.JPG

• NeverSeen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-07-2024

NeverSeen

Press any key to continue.....

Idd de wat duurdere weller stations zijn perfect zeker omdat er ook regelbaar is hoe warm de bout moet worden dit is vooral handig als componenten niet te warm mogen worden of als je andere soorten tin gebruikt

Verwijderd

Heb mijn Weller stationnetje al jaaaaaaaaren, goede investering. :)

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik heb een stom geel 30W boutje waarvan ik de botte punt heb vervangen door een scherpe.

Bout koste ongeveer 25 piek en de neiuwe punt een tientje.
Na bijna 10 trouwe dienst nog 0 problemen en ik ga lekker door!

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

mijn mooie ERSA analoog 60
60 W
zit nu een schroefendraaier punt in maar moet nog is een 0.8 mm punt kopen
en uiteraard een ESD aansluiting
hij koste iets van 350 GULDEN
Afbeeldingslocatie: http://www.blundell.co.uk/assets/ersaan_60e.jpg

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
ik doe al tijden alles met een 100 watt soldeerpistool van 10 piek. maargoed, ik soldeer ook bijna nooit prints (hoewel dat er prima mee kan, als je voorzichtig bent), maar meestal alleen draadjes aan mekaar ofzo.

wat heel handig is bij die dingen is een elastiekje om de aan/uit knop. dat gaat veel makkelijker. kijk wel uit dat je hem geen half uur aan laat staan, want dan smelt de zijkant (ik spreek uit ervaring)

edit:

zo'n brandertje als hier in het midden heb ik ook nog twee, net zo een als je hier ziet (5 gulden bak) en een iets duurdere (10 gulden bak). ze zijn best handig, alleen is die kleine blauwe wel erg gevoelig voor de gasdruk en temperatuur van het gas. als je meteen na het vullen het ding aansteekt, komt er gewoon vloeibaar gas uit (steekvlam).
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz/sb4.JPG

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11 20:41
Weller WTCP 50
Afbeeldingslocatie: http://www.hod-electronics.nl/images/images/Copy_of_Wtcp50_1.jpg

Kost je een keer wat geld (niet eens zoveel, meen eurootje of 150) maar dan ben je ook van het gezeur af. Bout dan weer te heet, dan weer te koud, handvaten die smelten of veel te grove punten. Heb hem nu half jaartje ofzo en ben er dik tevreden mee.

edit:
hij is trouwens 55Watt

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 14:45 ]

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Op maandag 22 april 2002 18:36 schreef aatos het volgende:
ik doe al tijden alles met een 100 watt soldeerpistool van 10 piek. maargoed, ik soldeer ook bijna nooit prints (hoewel dat er prima mee kan, als je voorzichtig bent), maar meestal alleen draadjes aan mekaar ofzo.

wat heel handig is bij die dingen is een elastiekje om de aan/uit knop. dat gaat veel makkelijker. kijk wel uit dat je hem geen half uur aan laat staan, want dan smelt de zijkant (ik spreek uit ervaring)
Wow, gewoon gesmolten??? Geen goeie zaak he. Ik vergeet hem soms en dan sta ik smorgens op...is het lekker warm op m'n kamer :P (is wel die temp. geregelde)

• Mephix
  • Laatst online: 25-11 20:41
Op maandag 22 april 2002 18:40 schreef atmoz het volgende:

[..]

Wow, gewoon gesmolten??? Geen goeie zaak he. Ik vergeet hem soms en dan sta ik smorgens op...is het lekker warm op m'n kamer :P (is wel die temp. geregelde)
hmm.. lama |:(

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op maandag 22 april 2002 18:40 schreef atmoz het volgende:

[..]

de zijkant smelt dan ja.. er zit in zo'n ding gewoon een dikke trafo met als secundaire spoel een draad van 8 mm2 ofzo, met maar 3 windingen. en die gaat dan naar de twee punten die eruit komen. bij de trafo wordt het erg warm...

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Koop er gewoon een met een nikkel puntje, die je kan vervangen. en let op het aantal watt. voor printen is 20 watt genoeg. een beetje scherpe punt is wel handig(mijn mening)

en het buged wat je hebt..

zelf een velleman. wit met geel rubber om handvat(regelbaar).

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• koffercomputer
  • Laatst online: 26-12 12:12
Ik heb een Weller WM12 (12 Watt). Helaas geen plaatje, is zo'n grijze. De punt vervang ik regelmatig. Soldeert gewoon net iets lekkerder.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-12 18:47
Misschien een domme vraag, maar wat is een ESD aansluiting en waar gebruik je het voor?

Ik gebruik wel af en toe een soldeerbout, maar ik heb geen idee waar je op moet letten als je er een koopt. Wat maakt de ene duurder als de andere. Wat zijn nauw de verschillen tussen soldeerbouten? misschien wel handig om dit ook te posten

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Op maandag 22 april 2002 18:53 schreef Unicron het volgende:
Misschien een domme vraag, maar wat is een ESD aansluiting en waar gebruik je het voor?

Ik gebruik wel af en toe een soldeerbout, maar ik heb geen idee waar je op moet letten als je er een koopt. Wat maakt de ene duurder als de andere. Wat zijn nauw de verschillen tussen soldeerbouten? misschien wel handig om dit ook te posten
Net zoals alle andere produkten op de markt heb je verschillende kwaliteiten. De prijs hangt een beetje af van:

- Aantal watt
- Merk (type)
- Temp. regelbaar
- Fijnheid
- Model
- Electrisch of gas
- Ingebouwde pomp (zie foto's hierboven)
- Als het te warm wordt --> even uitschakelen
- Extra accesoires (tasje, tin, spons, houder, gasbus, etc..)

Zoals je ziet kan het verschillen van 5 euro tot 500 euro.

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 18:53 schreef Unicron het volgende:
als je met microcontrollers werkt, en ander fijn electrisch spul (IC's enzo)
die zijn soms gevoelig voor statische electriciteid
en sluit je je ESD van je boud aan op de massa van de printplaat en op je lichaam ( via bijvoorbeeld een polsbandje)
en zo lijd je de statiche electriciteid weg

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 18:36 schreef aatos het volgende:

edit:

zo'n brandertje als hier in het midden heb ik ook nog twee, net zo een als je hier ziet (5 gulden bak) en een iets duurdere (10 gulden bak). ze zijn best handig, alleen is die kleine blauwe wel erg gevoelig voor de gasdruk en temperatuur van het gas. als je meteen na het vullen het ding aansteekt, komt er gewoon vloeibaar gas uit (steekvlam).
[afbeelding]
die kleine blauwe heb ik ook gehad, ik had em net gevuld ikke dat ding aansteke, schiet de vlam erin!!!! kolere wat een steekvlam. DIE DINGEN ZIJN LEVENSGEVAARLIJK!!!!! koop dan eentje die wat duurder is maar dat goedkope ding zou ik maar wegflikkere als ik jou was.

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 19:40 schreef dish3r het volgende:

[..]

die kleine blauwe heb ik ook gehad, ik had em net gevuld ikke dat ding aansteke, schiet de vlam erin!!!! kolere wat een steekvlam. DIE DINGEN ZIJN LEVENSGEVAARLIJK!!!!! koop dan eentje die wat duurder is maar dat goedkope ding zou ik maar wegflikkere als ik jou was.
bij jouw ook al
ik had dat dus ook
had um bij gevuld en toen kwam er een steekvlam van ongeveer 50cm uit
levens gevaarlijk
en bij die winkel zeiden ze dat ik er mee gekloot had >:) aleen was dat niet zo

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:26

Epsilon

ik heb een conrad soldeerstation (60watt) van 140,- en een 80watt soldeerbout (schroevendraaier punt) 20,-

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10 00:17
Ik heb zo'n blauw ding ook gehad, ene keer brand ie extreem hard en de andere keer komt er geen gas uit :?

Heb me met oud en nieuw maar in een groot vreugdevuur gegooid >:)
Zat nog maar weinig gas in maar toch schoot de bovenkant een eind weg >:)

Maar voor de rest heb ik zelf een 15 watt soldeerbout, heel fijn voor printplaatjes en een 60 watt bout voor de grote draden.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Stannol Industa 300, is traploos regelbaar tot 450c.
Voldoet bij mij prima (stuut&bruin,Denhaag)

Verwijderd

ik heb een super oude antex is minmaal 20 jaar oud van 15 watt die nog van mijn pa is geweest.Waarschijnlijk is dat ding nog veel ouder die gast bij de electronica zaak baalt als een stekker ik kom nl alleen maar nieuwe stiften halen.

• -FuBaR-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01-2014

-FuBaR-

is it safe?

Heb zelf ook al jaren een Weller stationetje.
Waar je vooral op moeten letten, is dat er makkelijk nieuwe punten in te zetten zijn. Vaak staat er op de achterkant (die je in de schacht duwt) het aantal graden wat ze kunnen hebben.
Verder is een regelbare temp ook handig, vooral als je met dunne spoortjes te maken hebt. ESD aansluiting, tja, spreekt voor zich denk ik

The consumption of alcohol may cause a disturbance in the time-space continuum, whereby gaps of time may seem to literally disappear.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik heb een soldeerstation van conrad(ls-digi 60), gehad van mijn ouders, 3 jaar terug ofzo, wel fijn ding, beter dan zo'n gewoon ding,

zit nu een andere punt in, de vorige was aardig op, nu is het topje van de punt van een ander metaal dan de rest, soldeert wel beter, de soldeer geeft wat beter af aan de draad.
dus punt: fijn, 2 metalen, watt:60, prijs: 100 gulden geloof ik.

effe 1 vraagje: wat maakt het aantal watt uit?, deze is geloof ik 60 watt, voor bijv. telefoon smd ledjes moet je 25 watt hebben, maakt t uit?

• -FuBaR-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01-2014

-FuBaR-

is it safe?

best wel veel, als je SMD wilt gaan solderen verbrand de boel snel. Houd dan de temp zo laag mogelijk. Normaal "soldeer" je SMD met een soort hele hete fohn. Het is ook een ander soort tin dan gebruikt wordt. Soort geleidende pasta.

The consumption of alcohol may cause a disturbance in the time-space continuum, whereby gaps of time may seem to literally disappear.

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-12 13:46
30 Watt Weller werkt al jaaaaaaaaaaaaaren supergoed
(kan jammer genoeg niet de temp regelen) ik doe er vrijwel als mee van smd solderen tot het grove bak en braad werk (effe ander puntje nemen) B-)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.conradcom.de/IMS_Docs/61/61345A3C3AB8D60EE10000000A010251.JPG
48 watt
vrij dunne punt (smd kan nog net :) )
50 euro op een beurs >:)
ls 50 van conrad

digitaal, instelbaar etc.
zwaar relaxed ding
al1 is het draadje niet zo felxibel :(

• C@SP
  • Laatst online: 18-12 09:00

C@SP

Biertje ??

Afbeeldingslocatie: http://www.hod-electronics.nl/images/images/Copy_of_Wtcp50_1.jpg

Niet helemaal dezelfde, ik heb nl. een WT CPS 50 Watt. Geen idee wat ie gekost heeft, is nl van m'n pa. Werkt iig als een zonnetje, gewoon een dunne punt erin. Soldeer er printjes mee maar gebruik 'm ook voor het groffe werk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 14:45 ]

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

• Rappie
  • Laatst online: 24-12 10:53
20 watt ding van Weller

Weller MINI 2000 (staat op doosje)

zeer chill 3.5 mm puntje en voor 60 gulden half jaar geleden

aanrader voor kleine soldeer werk

Verwijderd

12 watt weller.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12 21:11
Ik wil ook zo'n ding kopen om een fanbus te maken maar hoe duur zijn de aller simpelste :? Ik heb dus geen zin om er 30+ pleuro voor neer te leggen he :(

Verwijderd

Me is in het bezit van een weller ws-50

• AcouSE
  • Laatst online: 15-12 11:59

AcouSE

Swedish Chef

Op maandag 22 april 2002 18:57 schreef plasma_tv het volgende:

[..]

als je met microcontrollers werkt, en ander fijn electrisch spul (IC's enzo)
die zijn soms gevoelig voor statische electriciteid
en sluit je je ESD van je boud aan op de massa van de printplaat en op je lichaam ( via bijvoorbeeld een polsbandje)
en zo lijd je de statiche electriciteid weg
Hola, laten we even een ding duidelijk maken: die aansluiting op je soldeerstation is niet bedoeld om jezelf en je werkstuk op aan te sluiten. De bedoeling is om jezelf, je werkstuk en ook je bout aan aarde te leggen. Je mag niet aannemen dat de aansluiting van je soldeerbout aan aarde ligt.

Als je jezelf, de massa van je print en de soldeerbout aan elkaar knoopt heb je nog steeds kans op schade.
Op dinsdag 23 april 2002 16:29 schreef kutkip het volgende:
Ik wil ook zo'n ding kopen om een fanbus te maken maar hoe duur zijn de aller simpelste :? Ik heb dus geen zin om er 30+ pleuro voor neer te leggen he :(
Als je alleen een fanbusje wilt maken (en eventueel een paar simpele printjes) dan kun je gewoon een 15Watt boutje kopen. Ik weet niet helemaal zeker wat zo'n geintje kost, maar ik schat ergens rond de 20 euro?

• kutkip
Op dinsdag 23 april 2002 16:56 schreef AcouSE het volgende:
Als je alleen een fanbusje wilt maken (en eventueel een paar simpele printjes) dan kun je gewoon een 15Watt boutje kopen. Ik weet niet helemaal zeker wat zo'n geintje kost, maar ik schat ergens rond de 20 euro?
En kun je die b.v. halen bij de Gamma ofzo :?

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 16:56 schreef AcouSE het volgende:

[..]

Hola, laten we even een ding duidelijk maken: die aansluiting op je soldeerstation is niet bedoeld om jezelf en je werkstuk op aan te sluiten. De bedoeling is om jezelf, je werkstuk en ook je bout aan aarde te leggen. Je mag niet aannemen dat de aansluiting van je soldeerbout aan aarde ligt.

Als je jezelf, de massa van je print en de soldeerbout aan elkaar knoopt heb je nog steeds kans op schade.
mijn bout hangt wel aan die aansluiting hor
wel met 220 k weerstand ofzo
maar dat hoort zo
en dan hang je daaraan ook een pols band en de aarde van je print aan en dan kan je alles zo vastpakken

Verwijderd

Mijn soldeerbout Solomon SL30
Had een scherpe punt heb nieuwe besteld
Hij is 50watt en instelbaar van 160 t/m 480 graden
Koste mij 2 jaar terug 160 gulden bij Nedis

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2541364515
Foutje vergeten te roteren
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1962659700

Verwijderd

had er 25 tot mijn beschikkeing nog steets bij mijn oude baas
heb er zelf 2 een 60 watt merkloos
en een 14 watt weller

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 19:16 schreef peukiemon het volgende:
Mijn soldeerbout Solomon SL30
Had een scherpe punt heb nieuwe besteld
Hij is 50watt en instelbaar van 160 t/m 480 graden
Koste mij 2 jaar terug 160 gulden bij Nedis

[afbeelding]
Foutje vergeten te roteren
[afbeelding]
he die heb ik ook gehad
aleen nu door me broertje gemold :(
heb um altijd de hele dag aanstaan en toen kwam broerje ff me kamer binnen en zet die knop helemaal open
en ik kom later thuis , en toen was me bout stuk
dus tip: laat nooit je kleine broertje aan je spullen komen
en wat heb je daar voor vaag wit blok liggen

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
Voor het normale soldeerwerk op printplaatjes e.d. heb ik een Ersa Tip 260, deze heb ik jaren geleden gekregen van een kennis van me... Het ding is een beetje aangepast, er is namelijk een lekker dunne kabel (ongv. 5mm dik) met grote lengte (ongv. 3m) aangezet. Het ding heeft een vermogen van 16 watt... Dit werkt erg fijn, ondanks de redelijk fors uitgevallen punt, die niet veel dunner te krijgen is...

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2414313332
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1334418145

En voor het snelle kabelsoldeerwerk of voor ff snelle aanpassingen aan een printje die niet al te nauwkeurig hoeven gebruik ik een standaard el-cheapo soldeerpistool met een vermogen van 100 watt (die dingen knallen leuk als ze doorbranden).

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1536281932

Sorry voor de crappy foto's, ze zijn gemaakt met een fout ingestelde (lees: gefocuste) Dynalink 2cam |:(

edit:

Owja, dat soldeerpistool is van het merk brighter :? en kost ongeveer 20-30 gulden bij de electroboer.

If it ain't broke, fix it till it is...

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb een hele gare van de BigBoss.
30 Watt met dunne punt. Was geloof ik 15 piek.
Doet het perfect, alleen het snoer is heel erg stug, waardoor hij niet goed neer te leggen is (valt om enzo)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• morphje
  • Laatst online: 25-12 14:05

morphje

let's all love lain

In volgorde van vermogen :)

Ersa tip 260. 16W soldeerboutje, redelijk groffe punt, moet nog eens kijken voor nieuwe :) Overgekocht van een idioot die er een soldeerbout van 100W op heeft laten liggen (alleen stukje plastic gesmolten, verder ok ding) Perfect voor printplaatwerk.

Soldeerbout 40W. Verschillende punten. Kostte een tientje of zo Was zo'n complete kit van schroevendraaiers enzo. Goed voor het wat groffere werk. Solderen van grote torren zoals de 2N3055

Soldeerpistool 100W. Diep begraven onder rotzooi, dus merk onbekend :) Kosste ook een paar tientjes, bij de gamma ofzo :? Het grofste werk doen we hier mee :) (of als ik lui ben om een paar minuten te wachten op een traag opwarmende soldeerbout)

Verwijderd

Mijn stationnetje:

Afbeeldingslocatie: http://www.stannol.de/Bilder/Produkte/industa300.jpg

stannol industa 300
30 watt
200-450 graden regelbaar
heeft me €34.03 gekost

Verwijderd

Dat vage witte blok bij m'n soldeerbout is
een salmiakblok die wordt gebruikt om de punt
goed schoon te krijgen werkt super. *D

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
Op maandag 22 april 2002 18:01 schreef atmoz het volgende:
Oke, ik heb heel even door het huis gelopen. Ben er maar een paar tegengekomen, maar wel allemaal andere soorten. De rest kon ik niet direct vinden omdat ik er nogal een zooitje van maak >:)
Op mijn werk hebben we ook allemaal Weller spul!
Hetzelfde als wat jij hebt.

Dat soldeerd echt goed.

Minstens even belangrijk is een fijne printhouder
Op woensdag 24 april 2002 14:02 schreef peukiemon het volgende:
Dat vage witte blok bij m'n soldeerbout is
een salmiakblok die wordt gebruikt om de punt
goed schoon te krijgen werkt super. *D
Da's een goeie!
Bij gebrek hieraan sla ik altijd de tin af in een prullebak of op een krant.
Veeg 'm ook wel eens af aan een stuk karton.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Ik heb een klein 20 Watt soldeer pennetje, met een fijne punt kan ik bijvoorbeeld een ADXL202AE solderen (leuk chipje trouwens!!! zoek maar eens op (Analog Devices)! gratis samples waren/zijn beschikbaar!!!).

Als ik fijne componenten met een lage temperatuurgrens moet solderen zet ik er gewoon een dimmer voor of een diode, deze halveert het vermogen (Pas op: dit kan alleen met puur resistieve soldeerbouten!!!)

Verwijderd

ALTAI SIC 505.

Deze heb ik al bijna 5 jaar, nooit kapot geweest en ook nog nooit het de soldeerstift hoeven vervangen. :)

Tis een soldeerstation met led aanduiding voor het aantal graden.

24V 48W SL-1 verwarmingselement.

Verwijderd

Een soldeerstation is idd. vele malen beeter en lekkerder werken.voor een digitale zoals ik :)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op maandag 22 april 2002 20:48 schreef _ferry_ het volgende:
ik heb een soldeerstation van conrad(ls-digi 60), gehad van mijn ouders, 3 jaar terug ofzo, wel fijn ding, beter dan zo'n gewoon ding,

zit nu een andere punt in, de vorige was aardig op, nu is het topje van de punt van een ander metaal dan de rest, soldeert wel beter, de soldeer geeft wat beter af aan de draad.
dus punt: fijn, 2 metalen, watt:60, prijs: 100 gulden geloof ik.
ik heb het moeten afkloppen, hij is vandaag kapot gegaan, eerst warmde hij op en toen liep de temperatuur ineens weer af, warmt nu niote meer op, als ik hem doormeet(de weerstand) is er ook geen verbinding meer, dus tijd voor een nieuwe, heb nu effe tijdelijk een handdingetje van 22 watt, daar me punt in overgezet.

toch wel jammer :( :'(

• Sinlath
  • Laatst online: 22-12 13:07
Merk: Velleman
Type: VTS15
Watt: 15
Punt: heel klein
€€€€: 11.344505402253472553103629787949 (25 piek)

Het ding doet wat die moet doen, goed alternatief voor de beginnende Hobbist. de punt is vervangbaar

• kutkip
Hmm.. ik denk dat ik er toch geen hoef te kopen. M'n pa blijkt nl zo'n ding te hebben. Het is een Weller 75, geeft 75W en het modelnummer is SI75C. Is het wat :?

Verwijderd

De velleman VT-SS20, net vanmiddag gekocht bij Okaphone :)

Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/1/vt-ss20.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/1/vt-ss20_det.jpg

Features
LED indication : 12 LED bar-type temperature read-out
with on/off switch
standard tip Ø 0.8mm

Specifications
heater power for soldering iron : 48W
temperature : 150°C - 420°C
iron voltage : 24V
voltage supply : 230Vac
weight : 2.0kg

• MeneerKrab
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-12 22:52
Een weller WM12 12 watt, koste me 25 gulden bij de elektroboer

Verwijderd

OOh weller roeldd! ik heb er zelf ook een met een eenvoudige temperatuur regelaar tot 450 watt. echt relaxt zijn die dingen!
Helaas heb ik ff geen pic. voor handen.

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12 23:25
Op zaterdag 27 april 2002 15:33 schreef mmmuttley het volgende:

[afbeelding]

[afbeelding]

Features
with on/off switch
standard tip Ø 0.8mm

Specifications
Hey die heb ik ook, wat een gekken daar bij velleman, dat is gewoon een solomon sl-20, en wat zit die bouthouder trouwens ontzettend fout op die foto :)

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Verwijderd

Op zaterdag 27 april 2002 15:33 schreef mmmuttley het volgende:

[afbeelding]

[afbeelding]

Features
with on/off switch
standard tip Ø 0.8mm

Specifications
die heb ik ook :9 alleen dan met een stekker (dus zonder station) echt een heerlijk ding :9

• McFizban
  • Laatst online: 00:31

McFizban

Hackito ergo sum.

Ik weet iets leuks: laten we een Soldeerbout Mod wedstrijdje houden.
Ik heb de mijne alvast zwart gespoten ;)
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~m.de.jel/Bout.jpg
En ik kan hem "overklokken" van 45C tot 450C (=1000% !!)
Oh ja, ik heb er ook een paar bijpassende puntjes bij:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~m.de.jel/Punten.jpg
Met die hele dunne punt kun je zelfs fine-pitch SMD (2 pinnetjes per mm.) solderen.

En het setje heeft me iets van fl 550,- gekost.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• hoebenp
  • Laatst online: 20-12 19:10
Ja ik ben een beetje nieuw met 't solderen..
en wil m'n bestelde LCD'tje en nog wat andere dingetjes gaan solderen :)

maar nu weet ik dus niet wat ik precies nodig heb voor soldeerbout.
ik heb ooit een 30W (redelijke brede punt :() uit een f5 bak bij de doeland ofzo gegrabbeld.
denk niet dat die erg geschikt is ,wat kunnen jullie me aanraden?

ben niet van plan een duur soldeerstation te kopen.

heb ff op de conrad site gekeken en ben de volgende tegengekomen:
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0201053311019942159&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=4938&TK_PAR[MEDIUM]=89

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0201053311019942159&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=4963&TK_PAR[MEDIUM]=89

of iemand een andere suggestie?

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2764680590
(sorry dat het een bmp is, heb net pc een herinstall gegeven, geen psp7 even).

ik heb deze multimeter( :D ): Dynatec 110(redelijk ding).

Verwijderd

Op zaterdag 27 april 2002 16:59 schreef DustMan4u het volgende:

[..]

Hey die heb ik ook, wat een gekken daar bij velleman, dat is gewoon een solomon sl-20, en wat zit die bouthouder trouwens ontzettend fout op die foto :)
Op zaterdag 27 april 2002 17:23 schreef mast3r het volgende:

Hey die heb ik ook, wat een gekken daar bij velleman, dat is gewoon een solomon sl-20, en wat zit die bouthouder trouwens ontzettend fout op die foto
Ja, ben er echt blij mee.. loop al jaren te kloten met van die amateurbouten, mijn laatste LCD project heb ik met een soldeerpistool gedaan :)

Dan vind ik het ook niet erg om een paar pleuro's te investeren in zo'n unit waar je weer jaren mee vooruit kan..en er zitten nog kwle ledjes op ook :9

Wil nu nog een goeie multimeter met RS232 uitgang kopen. (voor de mensen met de nieuwe Okaphone catalogus: hij staat op pagina 16 linksonderaan)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik had al geschreven dat me bout kapot was gegaan (conrad ls digi 60) , de verwarming zelf was kapot, als ik deze doormet geeft hij namelijk geen signaal, en hij geeft wel spanning. dus ben ik voor een nieuwe aan t kijken, ik kan voor dit station een losse bout bestellen, deze kost *31,75 en is beter dan de standaard bout, omdat de punt anders is (zeggen ze). en ik kan ook voor een nieuwe gaan, ik vond dit een fijn ding, en zou dus wel weer net zoiets dan willen( temperatuur instelbaar, temperatuur weergave)

wat ken ik t beste doen? ik gebruik hem zowat elke week, en ga ook in de electronica, als ik mijn examens haal, dus zal hem wel veel gebruiken.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
Koop dan gewoon een goeie!

• hoebenp
  • Laatst online: 20-12 19:10
sorry, ff n schopje omhoog :)

heb nog reactie nodig op mijn vraagje... :)

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 17:12 schreef hoebenp het volgende:
sorry, ff n schopje omhoog :)

heb nog reactie nodig op mijn vraagje... :)
dat laatste is wel een leuk setje
zou ik zeker doen ;)

edit:

ow wacht ff
je krijgt dus allen die soldeerbout met een stom stukkie ijzer als houder
vind het maar een misleidende foto

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
deze is no good voor klein soldeerwerk as in printplaten..

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Op zondag 28 april 2002 22:24 schreef _ferry_ het volgende:
ik had al geschreven dat me bout kapot was gegaan (conrad ls digi 60) , de verwarming zelf was kapot, als ik deze doormet geeft hij namelijk geen signaal, en hij geeft wel spanning. dus ben ik voor een nieuwe aan t kijken, ik kan voor dit station een losse bout bestellen, deze kost *31,75 en is beter dan de standaard bout, omdat de punt anders is (zeggen ze). en ik kan ook voor een nieuwe gaan, ik vond dit een fijn ding, en zou dus wel weer net zoiets dan willen( temperatuur instelbaar, temperatuur weergave)

wat ken ik t beste doen? ik gebruik hem zowat elke week, en ga ook in de electronica, als ik mijn examens haal, dus zal hem wel veel gebruiken.
Ikzelf heb de LS50 van Conrad, super dingentje. Dus die kun je ook kopen, of gewoon een nieuwe bout nemen.

Afbeeldingslocatie: http://www.conradcom.de/IMS_Docs/61/61345A3C3AB8D60EE10000000A010251.JPG
Is digitaal in te stellen en afleesbaar.
Koste me geloof ik 140 gulden of zoiets vorig jaar.

• Tranze
  • Laatst online: 27-12 20:13
joehoe, volgens mij is die van mij het goedkoopst :) nog geen 4 euro bij de praxis

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/e.vanspil/Pictures/106-0642_IMG.JPG

Merk: Lux
Watt: 60
Temp: 460 graden celcius
Punt: Scherpe punt en een schroevendraaier punt
Zo'n bakkie met soleervet is trouwens heeeel handig! ;)

:P

Verwijderd

Hallo ik wil graag mijn Weller WTCP-S openen, er is een stukje metaal erin gevallen. Nu krijg ik mijn Weller niet open. Bedankt.

Verwijderd

Zoek de schroefjes onder de voetjes, stickers etc.
Zoals je hier en hier (bron: http://www.arcade-electronics.com/cooper/weller_parts.htm) kunt zien kan de onderkant er gewoon af.

In ieder geval is het kicken van 2 jaar oude topics met offtopic problemen niet echt de bedoeling.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 14:48 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.