Op maandag 22 april 2002 17:38 schreef Zjemm het volgende:
mja, alleen de case wil ik helemaal van plexi maken
euss : hoe kan ik het beste die zooi aarden dan?? jij een idee??
Vroeger werden er kartonnen schotjes met zilverfolie gebruikt als AFSCHERMING van printjes, hele gevoelige onderdelen zaten in een metalen doosje op de print (trek maar eens een Commodore Vic20/64/128 open).
Maar statische electriciteit is pas echt gevaarlijk als je een zijden doek, de kat of iets dergelijks gebruikt om het meubel/kast af te stoffen...
Je gebruikt toch wel een geaarde stekker zoals het hoort? En alle componenten die normaal AAN het frame geschroeft zitten, moeten natuurlijk ook geaard worden (CDSpeler, Harddisk, Moederbord, Voeding, Insteekkaarten etc). M.a.w. als je bepaalde componenten in metalen strips hangt, zal je die op 1 gezamelijk aardpunt moeten laten samenkomen (aarden doe je altijd in stervorm, NOOIT in kerstverlichting/serieel stijl).
Ik denk dat als je dat doet, en je PC met een geaarde stekker zit aangesloten op een geaard stopcontact zoals het hoort, dat het allemaal wel meevalt.
Electriciteit is niet hetzelfde als Statische Electriciteit.
Statische electriciteit is hetzelfde als wat een auto doet, door het rijden (en de wrijving van de wind geeft de auto een statische lading) - daar wordt gebruik gemaakt van een afgeleider (ken je vast wel, dat is zo'n rubber flapje die onder de auto hangt). Zodra de auto rijdt, wappert hij erachter aan, maar zodra de auto stilstaat is het de bedoeling dat hij de grond raakt en de auto ontlaadt (Trek je wollen trui in de winter maar eens uit in het donker).
Hetzelfde kun je met je PC doen, gewoon een koperdraadje aan de achterkant schroeven (in metaal, of in het plexi/lexaan) en die gestript/kaal, dus bloot koper, op de grond laten hangen. De PC is dan op die manier NIET GEAARD, maar wel afdoende beschermt tegen statische LADING.
Mocht je toch je PC extra gaan AARDEN, dan kun je een koperdraad op het metalen aardpunt aansluiten (waar je alle componenten op geaard hebt) en een draad naar de meterkast trekken. Een metalen kroonsteen met blote ijzerdraden vlak onder de electriciteitsmeter is meestal de hoofdaarding. Daarop sluit je de PC-aarddraad op aan.
Voordeel van een geaard object is dat het ook geen statische lading kan krijgen (ten opzichte van de aarde - de aarde zelf kan wel een lading krijgen, maar dat moet je maar opzoeken op
www.knmi.nl).
Praktijk:
Ik heb de onderlinge componenten geaard met een extra aarddraad, op een centraal aardblokje in mijn PC. De PC zit aangesloten op een geaard stopcontact. Daarnaast heb ik buiten de PC-kast een aardpunt. Daarop zitten de PC, de printer, monitor en stalen bureau! etc op aangesloten. Dat aardpunt is ook weer geaard door een aarddraad die direct naar de meterkast gaat. Op die manier heb ik een veilige werkplek die storingsvrij is en nooit statisch geladen kan zijn.
Zo duidelijk?