Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe zit het met statische electriciteit?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:43
hallo, ik heb al een aantal plexiglas computerkasten gezien, en ik vroeg mij af hoe het zit met de statische electriciteit. valt dat nou wel mee??? of moet je je componenten aarden of iets dergelijks??

ik wil namelijk misschien zelf zo'n kast maken maar ik wil niet dat straks alle componenten die ik erin zet kapot gaan.

heeft iemand een idee??? ik heb gezocht maar heb geen duidelijke antwoorden gevonden.

iemand????

greetzz Zjemm

opensecure.nl

Verwijderd

zal wel meevallen
is meestal ook afhankelijk van je omgeving als je het bijvoorbeeld op een wollen vloerbedekking neerlegt enzo.
het beste is om het op wieletjes of een stand te plaatsen dan is het geen probleem meer denk ik

• equinoxe
  • Laatst online: 07-05-2024
Zijn meerdere topics over geweest: ff search gebruiken!

• Zjemm
hmmm jah daar zou wat in kunnen zitten, maar de 1 zegt dat het heel snel statisch wordt en de ander zegt dat het wel meevalt .... snappie

welke van de 2 is het :)

en ik heb gezoch maar geen duidelijk antwoord gevonden ...lees eerst eens ff voor je antwoord

opensecure.nl

Verwijderd

de 1 zegt dat het heel snel statisch wordt en de ander zegt dat het wel meevalt .... snappie

welke van de 2 is het :)
Het wordt nogal snel statisch geladen, maar als je de PC aard zoals het hoort, valt dat nogal mee. :)

• Zjemm
jah maar plexiglas kan je niet aarden, alleen de componenten, maar dan kan alsnog statische electriciteit overschieten naar de componenten??

toch???

opensecure.nl

• Bjorker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

Bjorker

Cadillacs rule!

Op mijn werk gebruik ik van die geaarde armbandjes en een geleidende vloer, maar thuis is het nog nooit foutgegaan, ondanks dat ik daar niet zo nauw kijk. Zoveel mogelijk de rand van je kaarten vastpakken, en als het niet anders kan effe de verwarming aanraken tijdens het installeren.
Als het spul eenmaal in je computer zit, kan het echt geen kwaad meer dat er iets plexiglas in je case zit.

Nope

• Zjemm
mja, alleen de case wil ik helemaal van plexi maken :)

euss : hoe kan ik het beste die zooi aarden dan?? jij een idee??

opensecure.nl

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 17:38 schreef Zjemm het volgende:

gewoon een geaard stopcontact gebruiken dan is je hele com geaard ... en het valt echt mee ... geen kleren dragen die super statisch worden als je met je kast bezig bent anders krijg je zelf schokjes :)

• Zjemm
hmmm dus ik ken wel met een gerust hart zo'n kast maken

opensecure.nl

• Zjemm
of heeft iemand nog andere op/aanmerkingen?

opensecure.nl

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

mmh statische electriciteit.. kheb me mobo direct tegen het lexan zitten (soort plexi) en me pc heeft zonder problems 1 week gewoon stable kunnuh draaien.. dus ik zie geen probs...

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

ik neem dat statische electriciteit
met een korreltje zout

ik pleur al mijn spullen in de vloerbedekking

en er is nog nooit wat kapot gegaan

niks van mij of van een anderen
en een paar tweakers hier hebben al spullen bij mij gekocht en ik heb nog nooit een klacht gehoord dat iets kapot is wat ze van mij hebben gekocht

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:46

BCC

Natuurlijk kunnen er spullen kapot gaan door statische electriciteit, maar dat gebeurd bijna nooit. PC zaken gebruiken tegenwoordig ook bijna geen anti-statische middelen meer, gewoon omdat het goedkoper is om eens in de zoveel tijd een onderdeeltje te vervangen dat door statische electriciteit kapot is gegaan.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• r8ality
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-12-2024

r8ality

Ignorance is bling.

gewoon die kast als je gaat werken ff tegen een (ge-aarde) draad aanhouden, vonk en je kunt bouwen, plexiglas maakt geen fl***er uit :)

[url=http://www.autofans.nl][b]AutoFans.nl !![/b][/url] Dé merk-ongebonden auto vereniging voor heel Nederland! | Hoezo kan een Sempron 2500+ niet in je auto?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Op maandag 22 april 2002 17:51 schreef Flashback het volgende:

[..]

gewoon een geaard stopcontact gebruiken dan is je hele com geaard ... en het valt echt mee ... geen kleren dragen die super statisch worden als je met je kast bezig bent anders krijg je zelf schokjes :)
Hij gebruikt plexiglas en dat is nogal moeilijk te aarden :+
Geleid nogal moeilijk.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 17:38 schreef Zjemm het volgende:

Vroeger werden er kartonnen schotjes met zilverfolie gebruikt als AFSCHERMING van printjes, hele gevoelige onderdelen zaten in een metalen doosje op de print (trek maar eens een Commodore Vic20/64/128 open).

Maar statische electriciteit is pas echt gevaarlijk als je een zijden doek, de kat of iets dergelijks gebruikt om het meubel/kast af te stoffen...

Je gebruikt toch wel een geaarde stekker zoals het hoort? En alle componenten die normaal AAN het frame geschroeft zitten, moeten natuurlijk ook geaard worden (CDSpeler, Harddisk, Moederbord, Voeding, Insteekkaarten etc). M.a.w. als je bepaalde componenten in metalen strips hangt, zal je die op 1 gezamelijk aardpunt moeten laten samenkomen (aarden doe je altijd in stervorm, NOOIT in kerstverlichting/serieel stijl).

Ik denk dat als je dat doet, en je PC met een geaarde stekker zit aangesloten op een geaard stopcontact zoals het hoort, dat het allemaal wel meevalt.

Electriciteit is niet hetzelfde als Statische Electriciteit.
Statische electriciteit is hetzelfde als wat een auto doet, door het rijden (en de wrijving van de wind geeft de auto een statische lading) - daar wordt gebruik gemaakt van een afgeleider (ken je vast wel, dat is zo'n rubber flapje die onder de auto hangt). Zodra de auto rijdt, wappert hij erachter aan, maar zodra de auto stilstaat is het de bedoeling dat hij de grond raakt en de auto ontlaadt (Trek je wollen trui in de winter maar eens uit in het donker).
Hetzelfde kun je met je PC doen, gewoon een koperdraadje aan de achterkant schroeven (in metaal, of in het plexi/lexaan) en die gestript/kaal, dus bloot koper, op de grond laten hangen. De PC is dan op die manier NIET GEAARD, maar wel afdoende beschermt tegen statische LADING.

Mocht je toch je PC extra gaan AARDEN, dan kun je een koperdraad op het metalen aardpunt aansluiten (waar je alle componenten op geaard hebt) en een draad naar de meterkast trekken. Een metalen kroonsteen met blote ijzerdraden vlak onder de electriciteitsmeter is meestal de hoofdaarding. Daarop sluit je de PC-aarddraad op aan.
Voordeel van een geaard object is dat het ook geen statische lading kan krijgen (ten opzichte van de aarde - de aarde zelf kan wel een lading krijgen, maar dat moet je maar opzoeken op www.knmi.nl).

Praktijk:
Ik heb de onderlinge componenten geaard met een extra aarddraad, op een centraal aardblokje in mijn PC. De PC zit aangesloten op een geaard stopcontact. Daarnaast heb ik buiten de PC-kast een aardpunt. Daarop zitten de PC, de printer, monitor en stalen bureau! etc op aangesloten. Dat aardpunt is ook weer geaard door een aarddraad die direct naar de meterkast gaat. Op die manier heb ik een veilige werkplek die storingsvrij is en nooit statisch geladen kan zijn.

Zo duidelijk? :)

Verwijderd

Ik heb een pc in een sinaasappeldoos gehad. Ging prima. Plexiglas zal ook wel lukken. Raak idd de verwarming aan voordat je componenten vastpakt en gebruik een geaard stopkontakt. Dan moet alles goed gaan.

Verwijderd

aarden, of niet aarden.....
To aard or not to aard :o :P :+

Volgens mij maakt het geen verschil. Heb nu een xp1700+ in een koffer geplakt zonder aarding. Gaat perfect.
Ook een keer een celeron in een houten kistje geplakt, zonder aarding. Ook geen probelem gehad. Deze heeft zelfs 3 maanden 24/7 aan gestaan.

Dus het verhaal van de statische electriciteit bestaat IMHO volgens mij alleen in de gedachten van mensen die het nog nooit hebben uitgeprobeert. No offence intended, but to try is to know.
Pagina: 1