Grub vervangen voor Lilo...

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-08 20:14

sus

is druk :+

Topicstarter
Een poos geleden heb ik tijdens de installatie van RedHat 7.2 gekozen om grub te gebruiken als bootmanager. Maar, dat wil ik niet meer.

Tegenwoordig werk ik met:
WinXP
RedHat 7.2
Slackware 8
(om de verschillen te merken en om voor mezelf te kijken wat ik nou het lekkerst vind werken. En dan bedoel ik het verschil tussen TH en Slack).

OK, ik wil dus grub vervangen voor lilo.

Hoe ga ik dit aanpakken? Ik heb zowel op de RH als op de Slackware CD een .tar van lilo (ik geloof dat RH een RPM is). Maar dan...

Wie kan mij helpen??

Verwijderd

Euhm installeren en de juiste partities invoeren. De manual erbij lezen heeft ook wel zin.

Verwijderd

http://brun.dyndns.org/pub/linux/lilo/lilo-22.2.tar.gz
Dat is de laatste versie van Lilo. Pak die uit naar /usr/src en installeer mm met:
code:
1
2
3
4
5
cd /usr/src
tar -zxvf lilo-22.2.tar.gz
cd lilo-22.2
make
make install

Maak een configfile /etc/lilo.conf (zie ook http://www.slackware.com/book/index.php?source=x1776.html of http://www.tldp.org/HOWTO/mini/LILO.html )
en draai lilo als je de configfile hebt gemaakt.
En booten maar :)

• sus

sus

Topicstarter
zet hij hem dan zelf over grub heen? Of gebeurt dat pas als ik (nadat ik lilo.conf heb gewijzigd) lilo intyp?

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 15:06 schreef SuspiciouS het volgende:
zet hij hem dan zelf over grub heen? Of gebeurt dat pas als ik (nadat ik lilo.conf heb gewijzigd) lilo intyp?
Pas nadat je /sbin/lilo gedraaid hebt wordt je MBR overschreven. (Tenminste als je config zodanig is dat Lilo in de MBR moet komen). :)

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 15:06 schreef SuspiciouS het volgende:
Ja lilo wordt geactiveerd (zet mm in je MBR) op het moment dat je als laatste het commando lilo ingeeft.

• sus

sus

Topicstarter
OK, laatste vraag:

Wat moet ik neerzetten om winXP te kunnen booten?

partitie = /dev/hda1

En waar (welke config-file) zie ik dat lilo ook echt in de MBR wordt gezet?

Verwijderd

Als je lilo in de MBR zet, dan selecteer je dus niet een enkele partitie voor lilo maar heel de schijf bij de config. Maar dat is toch echt gewoon een kwestie van even de handleiding lezen.

Daarnaast zal naar alle waarschijnlijkheid /dev/hda1 idd je Windows partitie zijn, maar kijk dat gewoon even na a.d.v. filesystems op je harde schijf of met cfdisk o.i.d.

• sus

sus

Topicstarter
owkee, ben inmiddels zover:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
boot = /dev/hda1
message = /boot/boot_message.txt
prompt
timeout = 50
change-rules
  reset

vga = 791
# END of LILO global section
# --------------------------

#RedHat, /dev/hda3, ext3
image = /boot/vmlinuz
   root = /dev/hda3
   label = RedHat
   read-only

#slackware, /dev/hdc1, ext2
image = /vmlinuz
   root = /dev/hdc1
   label = Slackware
   read-only
#windows XP, /dev/hda1, NTFS
other = /dev/hda1
   label = windows

Dit heb ik gedeeltelijk overgenomen uit de lilo.conf van slackware, en gedeeltelijk van GoT.

Maar, als ik nu lilo intyp, geeft hij een LBA32 error. Deze dus:
code:
1
2
Warning: LBA32 addressing assumed
Device 0x0301: Partition type 0x07 does not seem suitable for al LILO boot sector

Wat nu?

Verwijderd

boot=/dev/hda
En of het met NTFS gaat werken weet ik eigenlijk niet. JE zou dan conform de Slackware handleiding via de XP bootmanager kunnen booten.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

code:
1
boot = /dev/hda1

dat moet dus zijn:
code:
1
boot = /dev/hda

als je lilo in het MBR wilt zetten dus :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:20
Op maandag 22 april 2002 15:38 schreef janjanjansen het volgende:
boot=/dev/hda
En of het met NTFS gaat werken weet ik eigenlijk niet. JE zou dan conform de Slackware handleiding via de XP bootmanager kunnen booten.
Ik dual-boot Win2K/Linux met lilo, dus dat lijkt me geen punt (Win2K heeft ook NTFS, maar misschien wel een andere versie. Maakt dat uit?)

Dit is alles:
code:
1
2
3
# win2k booten
other  =     /dev/hda1
label  =     win2k

(bij mij staat win2k op hda, en Linux op hdb)

Verwijderd

Ik schrijf er ook bij dat ik niet weet of dat gaat werken. Ik heb altijd win2k op fat32 gehad en met multiboot en NTFS geen ervaring. Als jij zegt dat dat werkt geloof ik je direct :)

• sus

sus

Topicstarter
OK, ik heb nu dat boot=/dev/hda1 veranderd naar boot=/dev/hda

maar, als ik nu lilo intyp, krijg ik nog die error. Zet hem nog wel een keer neer.
code:
1
2
3

Device 0x0301: Partition type 0x07 does not seem suitable for al LILO boot sector

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Misschien niet heel constructief, maar waarom wil je in godsnaam LILO ipv GRUB ?
Je kunt met GRUB ook (makkelijk) 3 OSsen booten hoor...

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:05
Maak es een nieuwe regel in de global section met alleen het woord
code:
1
lba

Als het goed is doet ie het dan

• sus

sus

Topicstarter
Op maandag 22 april 2002 17:58 schreef aquarius het volgende:

Maak es een nieuwe regel in de global section met alleen het woord

code:
1
lba

Als het goed is doet ie het dan
Heb in het algemene gedeelte een regel aangemaakt met dus alleen lba, dat werkt niet, die regel geeft een error.

Ik was vergeten om /boot/boot_message.txt aan te maken, dat is nu gedaan. Maar ik krijg nu een andere error:
code:
1
2
3
Added RedHat *
Fatal: open /vmlinuz: No such file or directory

Die /vmlinuz begrijp ik niet. Als ik ga kijken in de root van mijn slackware distro, dan staat daar echt /vmlinuz. En de lilo van slackware verwijst hier ook naar.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:28
Op maandag 22 april 2002 17:41 schreef deadinspace het volgende:
Misschien niet heel constructief, maar waarom wil je in godsnaam LILO ipv GRUB ?
Je kunt met GRUB ook (makkelijk) 3 OSsen booten hoor...
Dat is ongeveer hetzelfde als wat ik dacht bij het lezen van de topictitel. Wat is het voordeel van lilo t.o.v. grub?

• sus

sus

Topicstarter
Ik weet dat dat kan, want dat had ik zo draaien. Maar ik heb nogal wat problemen gehad met grub, en wil dus gewoon lilo gebruiken. Maar dat wil dus niet helemaal lukken.

Vraag me niet wat voor problemen, ik snap er nl. nog niet veel van (zie sig :) ), maar een aantal mensen uit mijn omgeving zeiden dat ik dan beter lilo kon gebruiken.

Nou ben ik dus zover dat hij RedHat heeft toegevoegd aan mijn lijst van OS-en, maar nu de rest nog.

Verwijderd

Vanuit waar installeer je LILO ? Slackware of RedHat ? Je moet dan wel de andere distroroot mounten en in Lilo.conf naar het juiste mountpoint laten wijzen. Dus vanuit Slackware bijvoorbeeld:
RedHat mounten onder /mnt/redhat
in je lilo.conf dan image laten verwijzen naar /mnt/redhat/boot/vmlinuz
waarbij je de dirs en distro maar even moet aanpassen aan de voor jou geldende situatie.

Lilo heeft als voordeel bijvoorbeeld dat het mijn pc kan booten, bij Grub heb ik dat niet mogen meemaken.

• sus

sus

Topicstarter
Ik installeer hem dus vanuit RedHat, en heb hem gemound in /mnt/slack.

Dat zet ik dus in lilo.conf. Maar moet ik hem dan elke keer mounten in RH?

Verwijderd

Je hoeft alleen te mounten als je je lilo.conf aangepast hebt en daardoor lilo moet runnen. Dan moet lilo instaat zijn je andere kernel ook te vinden, anders krijg je een foutmelding. Bij normaal gebruik van je systeem is het niet nodig om de andere schijf gemount te hebben.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 22 april 2002 18:18 schreef janjanjansen het volgende:
Lilo heeft als voordeel bijvoorbeeld dat het mijn pc kan booten, bij Grub heb ik dat niet mogen meemaken.
Iets waar de topicstarter geen last van lijkt te hebben, aangezien hij wel in GNU/Linux kon komen om LILO te installen.

Btw, waarom kan bij jou GRUB niet booten dan? Hier wordt het op bijna alle computers (een stuk of 15) gebruikt, inclusief een 486 die een HD heeft die groter is dan zijn BIOS snapt...

Verwijderd

Omdat ie mijn eerste hd /dev/hde niet kan vinden. Met lilo doet ie het gelijk.

• sus

sus

Topicstarter
OK, lilo werkt, ik kan alles booten.

Ik krijg alleen nog die LBA error, maar voor de rest doet hij het (tenminste, ik kan RH en slackware starten, windows nog niet naar gekeken.)

Iemand enig idee wat die error kan zijn?

Verwijderd

Dat is een warning, die kun je uitschakelen door lba32 in je lilo.conf te zetten. Maar dat ziet Lilo zelf dus is geen reden tot zorg :)

• sus

sus

Topicstarter
OK dan, ff lba32 in mijn lilo.conf gegooid en het werkt nu perfect. :)

tnx pplz for the support :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 22 april 2002 18:33 schreef janjanjansen het volgende:
Omdat ie mijn eerste hd /dev/hde niet kan vinden. Met lilo doet ie het gelijk.
GRUB ziet gewoon de devices die hij van de BIOS krijgt... Dus als hij /dev/hde niet zag, dan moet jouw BIOS die ook al niet gekend hebben...

Verwijderd

Ik heb 2 biossen: 1 keer mobo en 1 keer onboard ataraid controller. In de gewone bios zie je de ATA100 devices niet, dat klopt. Abit BX133 Raid. Maar lilo werkt prima hier, dus de noodzaak over te stappen naar Grub is er niet.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 22 april 2002 19:19 schreef janjanjansen het volgende:
Ik heb 2 biossen: 1 keer mobo en 1 keer onboard ataraid controller. In de gewone bios zie je de ATA100 devices niet, dat klopt. Abit BX133 Raid. Maar lilo werkt prima hier, dus de noodzaak over te stappen naar Grub is er niet.
Hier ook een met onboard ataraid (hpt370)... Werkt gewoon.
Pagina: 1